Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp: Gammel norsk oppfinnelse


Turtur

Anbefalte innlegg

På jobben fikk jeg en mail i dag. Den var fra en som etterlyser en gammel norsk oppfinnelse. Noen som kjenner til det han spør om?

Her er mailen jeg fikk:

----------------

- Husker at en nordmann som jobbet i en FN-organisasjon i Afrika for ca 40 år siden oppfant en "komfyr" som kunne bruke gress som brensel. Den var laget av blikk og var rund som en gryte og hadde mange kamre innover mot sentrum. Det som var bra, var at det ble satt i gang produksjon av denne i en av byene i Etiopia (tror jeg). Når man trykket gress inn i kamrene, gav det en enorm energi og man kunne koke flere liter vann på svært lite brensel.

Fordelen var selvfølgelig at kvinnene ikke behøvde å gå i timevis for å finne ved – og de slapp da også å hugge ned den skogen som det var altfor lite av.

Jeg ber dere om å forsøke å gjøre en research for å finne ut hvilken nordmann det var som var oppfinner og hvor det er blitt av dette produktet som sikkert fortsatt kan revolusjonere energitilgangen mange steder i verden.

-----------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker denne ovnstypen, men det er nok ikke en nordmann som er den egentlige oppfinneren av patentet. Hvis du søker på "hobo stove" på google, får du opp utallige varianter.

Det er likevel helt klart et genialt konsept med tanke på lavt forbruk av ressurser for å koke/varme mat og vann. Jeg innbiller meg at enten Røde Kors eller Norsk Folkehjelp har vært inne på noe lignende de senere årene.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "Peko Pe" eller "Paal Wendelbo"

Jeg kjøpte en ovn av Paal Wendelbo for 5 år siden. Den veier 2,5 kg og brenner pellets eller kvist. Ulempen med denne er at den må brenne helt ut før nytt brensel kan fylles på, og det kan ta flere timer. Den startes med å tenne på på toppen. Jeg har brukt den på noen få kajakkturer.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er nok Peko Pe han tenker på. Har videreformidlet budskapet til han som søkte.

På steder hvor det er mye gress men lite brensel fungerer den sikkert greit, selv om den må brenne ut. :-)

En sveitsisk humanitær organisasjon har laget et 39 siders dokument om brenneren som ligger på nettet. Der fortelles det også om Paal Wendelbo.

http://www.adansonia-consulting.ch/document/Grass%20Cooker%20handbook_print.pdf?PHPSESSID=3d064accc3efbdafd3b1133a13129f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er vel omtrent det samme som for en "wood gas burner" om noen skulle få lyst å lage. Bare å søke på f.eks google, youtube e. l.

Om en bytter "burner" med "stove", "construction", osv får en flere treff enn en noengang rekker å lese.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange "stover" der ute. Denne gangen var jeg mer ute etter å finne hjelp til mannen som sendte meg en mail. Og vips, på et bra forum finner man det meste.

Heat Pal er jo også en slags stove, men den har jo fått både gode og dårlige omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er nok Peko Pe han tenker på. Har videreformidlet budskapet til han som søkte.

På steder hvor det er mye gress men lite brensel fungerer den sikkert greit, selv om den må brenne ut. :smile:

En sveitsisk humanitær organisasjon har laget et 39 siders dokument om brenneren som ligger på nettet. Der fortelles det også om Paal Wendelbo.

http://www.adansonia...3b1133a13129f9a

Jeg Minnes PekoPe. Kjøpte en en gang, tror det var Norske skog eller noe slikt som formidlet det. Kjøpte en, og betalte dermed for flere slike i et uhjelpsprosjekt.

Ligger i kjellern etter å ha blitt testet en gang.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok mer ment som en redning der det er stor mangel av energikilder i sin helhet, ja til og med ved. Gress, om så i knusktørr fom finnes over alt.

Vi her hjemme har nok mer egnede produkter å leke oss med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.