Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirungstindene


Anbefalte innlegg

Tenker meg en tur til Leirungsdalen i midten av juli. Har tenkt på å gå på Leirungstindene fra telt i dalen. Er det noen som kan beskrive hvordan det er å gå traversen mellom Austre-Vestre eller omvendt. Hva er å anbefale? Har blitt fortalt at det er et punkt som krever enten rapell/klatring avhengig av rutevalg. Stemmer dette?

Hvordan er forresten muligheten til å traversere til Store Knutsholstind fra Vestre Leirungstind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått traversen mellom østre og vestre Leirungstind, men det skal være en hammer opp mot vestre fra øst som er gradert til 3.

Traversen videre mot store Knutsholstind er nok vanskeligst opp mot vesle (2205) fra sør. Fra vestre Leirungstind er det lett ned mot søre Knutsholstind og enkel klyving opp til denne. Biten mellom søre og vesle Knutsholstind har jeg ikke gått, men klatringen opp mot vesle skal være gradert til 3.

Fra Vesle Knutsholstind er det lett nordover og ned i skaret mot store Knutsholstind. Ryggen videre opp mot store er lett og fin det meste av veien, men blir mot slutten veldig bratt og går over i klatring grad 2-3. På tørt føre vil mange klatre den siste biten av søreggen uten sikring. Takene er gode og faste, men under dårlige forhold bør nok sikring vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen Nils. Det er greit å vite om man må ha litt klatreutstyr eller ikke. Grad 3 er greit. Skal muligens ha med noen som ikke er for klatrevante så måtte høre om det ble for hårete. Vet du forrestn hvordan eggen fra Austre og bortover mot Skarvflytind er? Har hørt at den er luftig, men er den vanskelig? Mener å ha hørt at utsikten vestover fra den toppen er veldig bra?

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggen fra østre Leirungstind t.o.m nordre Skarvflytind har jeg gått (i motsatt retning :-) ). Ned fra østre (mot Skarvflyløyfttind) er det først litt sva som går fint på tørt føre. Kan ikke huske noen problemer på de under de gode forholdene vi hadde. Videre er det lett til Skarvflyløyfttind (2250) hvor det også er flott utsikt tilbake mot østre Leirungstind. Se vedlagte bilde.

Nordover fra 2250 og over søre Skarvflytind (2210) er det en til tider luftig egg som ikke skal by på problemer. Vanskeligheten er hammeren sør for midtre Skarvflytind (2154). La ut et bilde av den hammeren på en annen tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2422

Den hammeren kan omgåes i vestsiden på midtre Skarvflytind. Vi traverserte litt for høyt oppe under toppen og fikk det litt vel utsatt. Skal være bedre å gå lenger ned i vestsiden og så opp igjen til toppen. Videre til nordre Skarvflytind er det enkelt.

post-42-133474392636_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian

Jeg har brukt vedlagte filer til hjelp ved planlegging av turer på toppene rundt knutsholet. Jeg har laget animasjon nedenfor som er litt grov, men gir et inntrykk av området. Sett mediaspilleren din på loop, så kan du kjøre den uten stans.

http://www.erikeggum.no\video\knutshol.wmv

Dette er et nydelig område, for flere bilder fra toppene kan du sjekke ut:

http://www.eurofoto.no/show_album.php?aid=59387

eller

http://www.eurofoto.no/show_album.php?aid=41555

God tur.

Mvh Erik

Edit: Fjernet link til Flyvideo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nils.

Takker for info. Hammern ser overkommelig ut den. Tror det blir Austre Leirungstind og traversen over Skarvflytindene ene dagen og Vestre Leirungstind dag to :) Kanskje en travers til Knutsholstind. Får se har en avtale på Gjendebu så tiden er litt viktig :D

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian

Vi brukte et småfly til rekogniseringen i forbindelse med en tur inn dit. Dette er en fin måte å se snøforhold og isforhold, og få et hint om evt skredfare etc. Dette gir også en fin mulighet til å planlegge turen utifra bilder og video.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nils.

Takker for info. Hammern ser overkommelig ut den. Tror det blir Austre Leirungstind og traversen over Skarvflytindene ene dagen og Vestre Leirungstind dag to :) Kanskje en travers til Knutsholstind. Får se har en avtale på Gjendebu så tiden er litt viktig :D

Stian

Er usikker på vanskelighetsgraden på den hammeren. Har ikke hørt om noen som har klatret den rett opp mot toppen, og vi forsøkte heller aldri. Vi kom riktignok nordfra, og ovenfra så det ikke fristende ut uten sikringsutstyr. Avgjørelsen om å prøve å omgå den i vestsiden tok vi derfor temmelig kjapt. Hvis dere forsøker å klatre den direkte, hadde det vært interessant å høre hvordan den er. :lol:

Dere går altså tilbake samme vei etter nordre Skarvflytind? Da blir det mye moro på dere, og med evt. travers til Knutsholstind må dere bli godt fornøyde. Det er et spennende område! :shock:

Skulle dere imidlertid gå ned i Knutsholet og til elva som renner fra breen der, vil det sikkert være fristende å gjøre det samme som den ene i turfølget vårt gjorde. Se i elva nederst på vedlagte bilde:

post-42-133474392756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nils.

Ut ifra det bildet du hadde av den vil jeg kanskje gradere hammeren til et sted på 4 tallet (dette kan selvsagt være feil). Om været er bra kunne det vært artig og testet den. Med litt klatreutstyr i sekken skal det kunne gå tror jeg. :shock:

Planen er å returnere samme vei ja :) . Det har litt med at vi har tenkt å ha teltet i Leirungsdalen. Er ikke fristet av å dra på storsekk, med telt, sovepose og kokeutstyr over traversen der :lol:

Har egentlig ikke tenkt på muligheten for å gå ned i Knutsholet, men det er jo en mulighet på dag to, og gå den veien til Gjendebu. Vet du hvordan det er å ta seg ned fra området rundt Vestre Leirungstind? Ser bratt ut på kartet, men det er vel kanskje noen farbare snørenner? Eller må man traversere ut til Knutsholstindene? Er det mye sprekker i breen forresten? Brefallet ved utløpet av elva, er det mye blåis eller greit og ta seg av? (har som nevnt muligens med en som ikke har mye erfaring med bre/klatring, så det bør ikke være for vanskelig/tidkrevende å ta seg gjennom), eller kan man unngå det og ta seg av litt høyere?

Bading er en fin ting. :D

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian!

Hvis dere går ned i Knutsholet for å gå mot Gjendebu langs Gjende, vær klar over at det vistnok skal være nokså kronglete langs sydbredden av Gjende, med tett skog. Vi fikk skyss med båt fra Gjendebu til utløpet av Knutsholet etter avtale med de. Det var i 1997, vet ikke om de fortsatt har det tilbudet. :shock:

Jeg er usikker på hvordan det er å ta seg ned i Knutsholet fra rundt vestre Leirungstind. Mellom vestre L.tind og store Knutsholstind er det bratt ned mot breen, med stup mye av veien så vidt jeg husker. Mulig det går an i skaret mellom store og vesle Knutsholstind? :lol:

Breen var ikke så aller værst mht sprekker. Når det gjelder brefallet nederst hvor elva kommer ut, ser du det på bildet nedenfor. Nå er det 8 år siden, så noe anderledes kan det selvsagt være idag.

God tur!

:)

post-42-133474392763_thumb.jpg

post-42-13347439277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian

Jeg mener å huske at siste oppdaterte versjon av turguiden "Bygdin-Gjende" har en turartikkel av Olav Skattebu som har traversert alle toppene rundt Knutsholet. Kanskje denne kan være av nytte ?

Jeg var forøvrig i området i helga (På Sørre Nåla på Knutseggen), og har noe mer video av området hvis dette er av interesse:

Fredag: http://www.erikeggum.no/video/KnutsholFredag.wmv

Lørdag: http://www.erikeggum.no/video/KnutsholLordag.wmv

God tur.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik.

Takk for nye bilder/filmer. Var nok en fin tur dere hadde. Hvordan var klatringa på nåla? Så relativt greit ut i finværet. Men den kajakkturen må ha vært drøy i motvind? Skal sjekke ut den turguiden. Takk for tipset. Kroppen skriker etter en tur i de traktene nå... :wink:

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjempefine filmer fra et meget spennende område. Lurer på hvilken spiss småtopp vi ser de siste 4-5 sekundene av filmen fra flyturen. Lurer også på om det er Burchards tind vi ser nedenfor det som må være den flate Nordre Knutsholstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Stian:

Nåla var kjempefin å klatre. Den har 2 ruter som jeg vet om. En på 4 og en på 5 eller -5. Vi klatret den enkleste fra Svartdalssiden. Denne er lett så sant det er tørt. Og ja - turen inn var hard nokk i motvind, men på vei tilbake fikk vi så store motbølger på skrå bakfra at vi måtte legge i land, og vente til vinden ga seg etter solnedgang :wink:

Sørvestlendingen:

1. Den siste spisse småtoppen siste 4-5 sekunder er mellom Sørre og Midtre Skarvflytind. Denne krever taubruk, men kan unngås ved å gå ned i vestsiden.

2. Ja - det er Burchardstind man ser som en liten "pyramideform".

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik.

Hvor mange meter er klatringa på nåla? Er det noe plass på toppen? Ikke til å slå opp teltet, :wink: men muligheter for å sette seg ned å se på utsikten, ta bilder etc :?: Rapellerte dere ned samme vei dere klatret opp? Har du vært mye i området?

mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian

1. Nåla (Eller Kjerringa med staven som den også er kalt) er lett å klatre med en klatrehøyde på ca 30 meter. Som du ser av videoen er det plass til ca 2 personer med god plass oppe om gangen. En kan sitte på steinen som slyngene er lagt rundt, og 1-2 kan sitte på steinen som jeg sitter og filmer i fra. Vi bandt oss forøvrig inn i sikringen med langslynger begge 2 da det er noe utsatt

2. Vi rappelerte ned på motsatt side som vi klatret opp da denne har et utoverheng som gjør det mer morsomt. Vi var uheldige og satte imidlertid tauet i press, så det ble vanskelig å få dratt ut av slyngen. Det ble en del lirking.

3. Dette er den 3. turen min opp hit, jeg liker området meget godt - og dette har blitt en fast avslutning på skisessongen med en kontrastfylt tur med kajakk, ski og klatretau til fjellene rundt Knutsholet (Også kalt "Dovregubbens Hall").

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian!

Jeg la ut en turrapport (med bilder) fra vår tur til nålene på Knutseggi i fjor:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1498

Vi hadde 10-15 meter med klatring på søre Nål. Først klyving langs en smal egg på sørøstsiden, før vi tok i bruk tau og sikringsmidler og klatret opp ved å runde ut mot Svartdalen. Vi rappellerte ned samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nils.

Det hørtes ut som en bra tur :D . Det er alltid gull når man treffer med været akkurat den dagen man har satt av. Folkene på Gjendebu er veldig hyggelige som du sier. Da dette var i fjor, var det jo Lars Åge Hilde som er tatt over som bestyrer. Det betyr topp service og veldig hyggelig betjening. Han drev jo Skogadalsbøen tidligere. Det kom ikke som noen overraskelse at det ble disket opp noe til sent ankomne, slitne vandrere :P

Det er litt artig å lese beskrivelsen din. Ser ut som lett klatring, men det er tydelig at utsattheten og høydefaktoren spiller inn på psyken. Kjenner meg godt igjen der. Var f.eks litt mindre eplekjekk da jeg fikk litt problemer på vei opp på Storen rett etter hjørnet, og sto å fikla med en sikring. Hadde gode tak, men følelsen med X antall hundre meter ned på breen under gjorde opplevelsen mindre morsom. Høyde er artig saker :P

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår Knutsholet-rundt-tur rapellerte de andre ned hammeren fra Midtre Skarvflytind (mot Søndre). Selv ville jeg teste vanskelighetsgraden og klatret derfor ned mens jeg hadde rapelltauet hengende ved siden av meg som psykologisk støtte. Jeg vil anslå vanskelighetsgraden til ca 3. Opp mot Vestre Leirungstind har jeg gått to ganger og vil anslå vanskelighetsgraden til det samme. Jeg bruker bare førtimeterstau (9 mm) av vekthensyn og delte derfor ruta opp i to taulengder (skrått ut mot høyre på første taulengde). Et tips om Vesle Knutsholstind: Traversering på hyller ut noen meter mot venstre (vest) fra skaret gir enkleste rute til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei sann

Hatt en dårlig dag ;o)?

Jeg forsøker ikke å spamme - tenkte bare at de som har gått turene jeg har filmet vil ha glede av å se filmene fra samme turområde. Derfor gravde jeg opp turer som jeg har filmet...

Dersom dette oppleves som "spammete" beklager jeg. Det var ikke sånn ment...

Ha en fortsatt go helg ;o)

Mitandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.