Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Hva er det med denne Femundsmarka som "alle" skal til.

Vi har vel millioner med mål utmark i Norge.

Store skogsområder og vidder.

Likevel skal "alle" til Femundsmarka.

Har hørt om slitte leirplasser og tendenser til forsøpling.

Er det et yrende dyreliv og rikt fiske der ? Neppe mer enn andre steder.

Kan man søke skogens ro ? Neppe mer enn andre steder.

Er naturen flott og majestetisk ? Neppe mer enn andre steder.

Har Lars Monsen vært der ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er vel ute etternå fyre opp en diskusjon, Dag... Men uansett... Femundsmarka med omkringliggende områder har en blanding av skog og fjell og nokså store områder med nokså lite tilrettelegging og som er vernet mot hytteutbygging etc.

Det er godt mulig det finnes liknende områder her på Østlandet med omtrent de samme kvalitetene. I såfall kjenner jeg ikke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Femundsmarka, men du har et poeng ang det med forsøpling og det faktum at folk har en stygg tendens til å starte ett nytt ildsted rett ved et eksisterende ildsted langs hele "kysten" på selve Femunden..slike ting gjør meg forbannet!

Så langs selve Femunden er det noe forsøpling på bålplassene dessverre. Dette har nå mest med at det er rundt 10 000 (!) folk i Femundsmarka fra 1 Juli til 1 August. Dette gjør det til en turistting, så jeg skyr Femundsmarka i fellesferien, da drar jeg nordover til Børgefjell eller Saltfjellet f.eks

Men Femundsmarka er fin den men du har et poeng i at om man skal oppleve den fullt ut og nyte den, bør man dra dit i Juni eller September i min mening. Når jeg har vært der på de tider og da møter jeg nesten ikke folk i det hele tatt.

ps! om man skal dit så finnes det veldig fine vann litt sør for Femunden som kalles Drevsjø, Vurrusjøen og Sørsjøen. Er en haug med fine tjønner rundt de vannene også som det aldri er folk på..samtidig kan man padle og dra litt kano mellom alle disse vannene.. Man kan lett ha en fin 14 dagerstur i å rundt Drevsjø/Sørsjøen

Så anbefaler heller en tur i de partene om man skal dra i ferietider

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært der en gang i juli selv. Dro inn fra svensk side. Var vel ikke mer enn 2 andre kanoer vi støtte på på 4 dager.

Er vel langs Røa opp til Roasten det er mest trykk av folk.

Fin terreng der, lette å padle, variert fiske. Finnes sikkert mange andre fine områder også men i fjellsammenheng er det vel av de bedre med kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med denne Femundsmarka som "alle" skal til.

Vi har vel millioner med mål utmark i Norge.

Store skogsområder og vidder.

Likevel skal "alle" til Femundsmarka.

...

Poenget med Femundsmarka og andre nasjonalparker er at de er store og forholdsvis uberørte områder, med spesielle naturkvaliteter. Det betyr feks at du kan ferdes noen dager uten å krysse en vei. For noen av oss er dette grunn nok til å besøke området. For denne muligheten reduseres stadig i resten av de "millioner med mål utmark i Norge".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Lars Monsen har vært der ja! Derfor er det jo et MUST! Å dra dit! Man kan derfor ikke kalle seg vaskeekte villmarking med respekt for seg selv dersom man ikke har tråkket i Lars Monsen sine fotspor igjennom Femundsmarka på kryss og tvers. Dersom man kan flytte fra den ene Lars Monsen teltplassen etter den andre hver dag, fyre bål akkurat der Lars Monsen fyrte bål uka før og fiske på akkurat de samme fiskeplassene som Lars Monsen fisker på i boka om Femundsmarka ja da oppnår man den ultimate villmarksopplevelsen, helt fritt for folk og forsøpling ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med ironi, men skjønner ikke helt vrælet mot det at folk vil gjøre som Monsen..folk kommer seg ut, de får erfaring å skaper sine egene ruter med tiden. De lærer at de ikke skal forsøple. De lærer at de skal respektere naturen.

La nå folk få gjøre som de vil..så lenge de lærer, lytter på råd fra oss som er erfarne ute i villmarka og koser seg så er jeg fornøyd. Vi burde applaudere folk for å ville komme seg ut. Hvorfor og hvordan får være demmers egne grunner.

Handler "in the end" om at folk kommer seg ut å prøver seg fram, tester grenser og ser hva man selv er kapabel til

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Oppfatter trådstarter som ganske elitistisk og innlegget bærer noe preg av "skjult selvskryt". Forsøpling av naturen er ikke noe særlig, men det er jo en annen diskusjon. Finnes mange andre flotte turområder her i landet ja, men jeg skjønner godt at mange lokkes til Femundsmarka, ikke minst fordi den er beskrevet så godt i flere blogger, turrapporter, bøker og filmer. Også er et jo flott natur også. Ikke noe galt i at folk inspireres til å dra ut på tur vel. Også kjekt at den er lett tilgjengelig med kollektivtransport (tog til røros) og i relativt kort avstand for de av oss som bor i Oslo og ikke har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Femundsmarka midt i juni i 2012. Det var en fin opplevelse, men det begynnner å bli veldig folksomt der. Lå folk ved alle vann og hytter. Koiene som er beregnet for en natt hvis man sliter litt av div årsaker var okkupert av guttegjener som lå der i en hel uke. Det var mer "behaglig" enn telt. Fiskere langs hele Røa vassdraget. Motorduren fra oppsynsmannen som kjørte rundt og sjekket fiskekorta til alt og alle som beveget seg var også til irritasjon.

MEN med engang vi beveget oss litt bort fra vassdraget Rogen-Roasten-Femunden ble det helt annerledes. Da var det mulig å få "fred og ro", men da går du jo glipp av den "perlen" som alle snakker om.

Blir nok ikke flere turer til denne delen av Femundsmarka ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi kommet dit at man kan skryte av å IKKE ha vært i Femundsmarka, at det er kulere? Ekte villmarkinger besøker aldri steder Lars Monsen har vært?

Selv har jeg aldri vært der, DESSVERRE, det ligger på listen over steder jeg ønsker å legge ferien de kommende årene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt vær og føre har nok mye å si for hvor mange som kan påtreffes i Femundsmarka vil jeg anta. Mine to turer til nå har vært rimelig folkefattige for å si det slik. Jeg har vært der sist i juni i 2011 og først i juli sist sommer (overraskende lite folk langs Røa). Å treffe litt folk, likesinnede sådann, synes nå jeg bare er hyggelig. Jeg traver nå mest alene. Det er ganske enkelt å finne sine perler der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi kommet dit at man kan skryte av å IKKE ha vært i Femundsmarka, at det er kulere? Ekte villmarkinger besøker aldri steder Lars Monsen har vært?

Godt sagt. Det er mange grunner til at folk besøker Femundsmarka. Noen blir inspirert av Monsen, andre er på utkikk etter et annerledes fjellområde. Med tanke på de som blir inspirert av Monsen er det jo flott at noen ikke vil reise siden Monsen har vært der. Da går det opp i opp.

Meldt vær og føre har nok mye å si for hvor mange som kan påtreffes i Femundsmarka vil jeg anta. Mine to turer til nå har vært rimelig folkefattige for å si det slik. Jeg har vært der sist i juni i 2011 og først i juli sist sommer (overraskende lite folk langs Røa). Å treffe litt folk, likesinnede sådann, synes nå jeg bare er hyggelig. Jeg traver nå mest alene. Det er ganske enkelt å finne sine perler der inne :)

Har besøkt Femundsmarka 10 ganger de siste 10 årene, og kjenner ikke igjen beskrivelsen av Monsen faktoren for området. Monsen oppdaget ikke Femundsmarka, og det var folk der også før serien gikk på TV. Den største forskjellen er oppmerksomheten Femundsmarka har fått her på Fjellforum.

Det eneste året jeg har truffet mange folk i området var i 2007, ellers er det sporadisk. Noen ganger møter en større grupper, noe som får det til å virke folksomt, andre ganger kan en gå alene hele dagen fra Røoset til Svenskegrensa.

Noen nevnte også søppel og bålplasser i tråden. Allerede på første turen var det mange bålplasser, gjerne med få meter mellom. De siste to årene har det blitt litt bedre, og mener naturveilederne som er stasjonert på Røvollen gjør en god jobb. Det er kjørt inn ved til enkelte teltplasser, slik at det er enklere å fyre bål i disse områdene og andre steder spares. De samler også sammen søppel og tar dette med ut. Effekten er at når en ikke finner søppel i bålplasser eller andre steder, er terskelen for selv å legge igjen noe større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pratet selv med endel oppsynsmenn da jeg var å padlet der oppe ifjor Juni. Og varslet på kart hvor de kunne finne bålplasser med søppel jeg ikke hadde plass til å ta med.

Overrasker meg fortsatt hvor dumme noen er som tror hermetikk osv brenner opp og forsvinner. Engangsgriller lå slengt på strandsonene da vi padlet oppover til Røa fra Elgå. Hadde med meg en helt full søppelsekk ekstra i kanoen på vei ned fra Røa til Elgå med søppel jeg plukket fra diverse bålplasser mellom de to stedene, som folk hadde slengt fra seg.

Men det virker å ha blitt noe bedre oppover mot Roasten..der så jeg ikke mye forsøpling.

men som sagt jeg bruker ikke Femunden i fellesferien så kan nå være noe da.

Men snakket med en kaptein på Fæmuden II å han sa de hadde besøk av over 10 000 personer fra Juli til midten av August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Er vi kommet dit at man kan skryte av å IKKE ha vært i Femundsmarka, at det er kulere? Ekte villmarkinger besøker aldri steder Lars Monsen har vært?

Selv har jeg aldri vært der, DESSVERRE, det ligger på listen over steder jeg ønsker å legge ferien de kommende årene.

Det vil jeg ikke påstå. Lars Monsen har vel besøkt alle villmarker i Norge mer eller mindre så å unngå plasser han har vært er vel så godt som umulig. Jeg har lest en god del i boka om Femundsmarka og det ser ut til å være et fantastisk flott område som forståelig nok tar imot mange tusen turgåere i året.

Personlig så har jeg ikke vært der og har heller ingen planer om å dra dit med det første, det kommer av at jeg har mange andre vel så flotte fjellområder som står på lista overe plasser jeg skal besøke i årene som kommer. Jeg liker å være alene på fjellet og derfor velger jeg stort sett litt mer avsidesliggende villmarker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som om et strekke i Femunden har blitt litt som Besseggen. Altså, det er bedre at mange folk ødelegger naturen på en spesifikk plass, enn at man får en spredd ødeleggelse rundtom nasjonalparkene. Det er uansett veldig mye av Norge å vandre rundt i som er mer eller mindre uberørt. Har det som en regel at hvis du kan sykle dit, så er det garantert turistmagnet.

Jeg tror man snakker litt for døve ører når man nevner forsøplinga på FF. Det er etter hva jeg mener 0% her på forumet som er så lite dannede, at de legger igjen søppel i naturen.

Har heller aldrig vært i Femunden. Skal nok ta en tur bortom med kano før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig avslutta boka om Femundsmarka av Lars Monsen og Trond Strømdahl. Jeg kan godt forstå deres kjærlighet til dette området, da det virker veldig flott. Nydelig barnålskog, masse vassdrag, vann og fristende fiskeplasser. Selvsagt er det et minus at deler av marka er ganske heftig trafikkert rundt sommerstider, med alt det innebærer, noe også Monsen og Strømdahl påpeker i boka. Derfor søker de mye ut i randområdene rundt selve nasjonalparken også, områder hvor det så og si aldri ferdes folk.

Selv bor jeg nordpå og kan velge og vrake i fantastiske naturområder for å veive med fiskestanga eller pilkestikka, så Femundsmarka blir nok ikke besøkt av undertegnede med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fartet mye i områdene der oppe siden slutten av åttitallet. Og at det har skjedd en utvikling i bruken av Femundsmarka siden den gang er udiskutabel. Og ikke all bruk er av det gode slaget. Nå er det en stund siden jeg har vært i selve nasjonalparken så jeg setter pris på å høre at forsøpling og "overbruk" kanskje begynner å avta. Men nasjonalparken, Femundsmarka er bare en liten del av et stort område. Du finner lignende natur mange steder i nordlige Østerdalen der du knapt nok risikerer å støte på folk. Hvis du klarer å sette pris på å befinne deg i ekte villmark uten vissheten om at det er milevis til nærmeste vei, er mulighetene nærmest ubegrenset. Det er veldig fint på vestsiden av Femund også. Rundt Sølen er det mange fine områder. Ved hovedstiene inn mot og opp på fjellet er det en del folk, men beveger du deg kanskje bare noen hundre meter unna disse så kan det gå uker mellom hver gang du ser folk. Det er jo ingen grunn til å breke etter resten av flokken og på død og liv måle lykke etter om man kommer seg innenfor nasjonalparkens grenser. Jeg vil oppfordre folk til å dra på tur andre steder rundt Femund. Jeg har hatt utrolig mange fine turer med store naturopplevelser rundt omkring der oppe. Jeg har vært på fottur sammen med en fjellrev. Jeg har fisket i et skogstjern om natta med tranedans som underholdning. Jeg har blitt kompis med en selskapssyk kongeørn. Jeg har holdt på å bli sittende på ryggen til en elg jeg skremte opp. Jeg har uttallige ganger på vinteren fått beundre Sølen som er verdens flotteste fjell i blåtimen. Jeg har fisket langs elva og funnet ferske ulvespor i mine egne spor en halvtime etter at jeg hadde passert. Jeg har ligget oppå ei beverhytte og sett beveren svømme ut og inn. Nord Østerdalen er flott! Og det er et relativt uberørt område. Man kan nær sagt stanse bilen hvorsomhelst, traske et stykke og være i villmarka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært flere ganger i Femundsmarka, og turåret er ikke komplett uten en tur dit.

Det er bare noe så spesielt med Femundsmarka. Vi er der hver høst og det er sjelden vi møter folk.

At alle ikke har oppdaget magien er bare supert :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eneste grunnen til at vi trakter til Femundsmarka og områdene rundt, er jo at vi bor i nærheten. For oss er det ikke lange biten å kjøre til Drevsjø. På sommeren kan vi bråbestemme oss for padlehelg i jyltingsmarka og begynne å pakke kl 15 og ha teltet oppe før klokken er 19. Da inkludert å stappe 3 unger og en hund i bilen, to kanoer på taket og tur innom sentrum for å handle litt.

 

Vi planlegger sølentur til sommeren, men dit tar det lenger tid å kjøre pga vi må jo kjøre om Rendalen( nei, vi går ikke for løsningen å gå inn de 2km på grusveg med to relativt små barn med kanoer og oppakning med oss).

 

Vi har selvsagt lyst til å prøve Femundsmarka fra svensksiden også, finnes sikkert mange andre fine områder i nord mm, men det er jo så himla langt unna. Tänäs er vel som er Oslotur for oss, litt langt å dra til Bergen eller nordover;)

 

Søker i hvertfall ikke Femundsmarka pga Monsen har vært der, heller snarere enn at det var min fars første møte med norsk natur da han kom fra Canadas dype skoger midt på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.