Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvarmingspasta ?


judas

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte den pastaen der for å bruke på min svea 123, syntes at den sota en del, i forhold til feks rensa bensin, eller rødsprit.

I tillegg, så blir det litt askerester.

Kort oppsummert, pastaen er lettere å få der den skal være, uten søl, men rødsprit er nok ellers bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bensin, og siden det det teltet jeg skal fyre i har litt mindre plass tenkte jeg at det var en god idé å prøve dette.

Klart jeg burde vel egentlig bare lære meg å forvarme ute kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit at det ikke blir så mye flammer av pastaen, som det blir av bensin.

Er jo også lettere å regulere mengden man bruker og. En "rypebæsj" om sommeren, og to om vinteren.

Med flytende fuel, så blir jo litt på magefølelsen.

Enkleste er jo bare å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kun kr 99,- da gitt... Jeg brukte å lage å lage pasta selv, men det er mye bedre og billigere å knyte en syntetisk veke rundt "foten" på brennerhodet og sprute en dash bensin eller rødsprit på. Personlig foretrekker jeg bensin siden en da har kun ett drivstoff å forholde seg til. Jeg har til dags dato ikke prøvd noen pasta som ikke legger igjen gørr i motsetning til å legge i den fordypningen som er tiltenkt formålet eller denne veken. En kan forresten bruke hva som helst, en papirdott eller tørr mose gjør samme nytte, men blir jo engangs.

En stor forskjell på effekten for Sveabrenneren og antall pumpinger på andre blir det å ta hensyn til temperaturforskjellene. Fyller du romtemperert bensin på Sveabrenneren (om du ikke har pumpe da) skal det mye mer til å få godt trykk enn om du fyller kaldt drivstoff på kald brenner. En løsning er å åpne og lukke tanklokket før priming når den er nedkjølt på tur. På Novaen min utgjør dette en forskjell på sikkert 20-30 pumpinger ved 10-20 kuldegrader. På en Sveabrenner uten pumpe (ekstrautstyr i sin tid) utgjør dette ofte forskjellen mellom god og dårlig effekt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde det alltid var slik at man forvarma utenfor telt og tok inn primus når den var varm og brant skikkelig for å minske risiko for brann...

Jeg har ingen problemer med å forvarme i bunnen av en kuldegrop jeg kan stå oppreist i. Er over 190cm.

Bortsett fra det er jeg enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kun kr 99,- da gitt... Jeg brukte å lage å lage pasta selv, men det er mye bedre og billigere å knyte en syntetisk veke rundt "foten" på brennerhodet og sprute en dash bensin eller rødsprit på. Personlig foretrekker jeg bensin siden en da har kun ett drivstoff å forholde seg til. :)

I stedet for veke, bruker jeg litt vanlig Glava isolasjon som jeg klipper til og legger i forvarmingsskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennpasta fungerte fint på min Optimus 111C. Men jeg måtte gjerne bruke en god del, og kline godt rundt basen på brenneren for å få en brenner som brant pent med en gang.

Personlig foretrekker jeg en veke (evt. glava) og en liten beholder med rødsprit og lang tut slik at rødspriten treffer der den skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangias bränsleflaskor för rödsprit är fina att dosera mängden med. Finns i olika storlekar.

http://www.trangia.se/2875.original_tillbehor.html

Vill du ha pasta till förvärmningen, så kan du använda handsprit. Kommer i små flaskor med en smal spets på. Ja det blir lite rester kvar efter handspriten när den brunnit men inga stora problem, den går ju också att använda på händerna för att få dem lite mer hygieniska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 4-takt alkylatbensin på primusen min.

Jeg har en veke kjøpt for kroner 10 på xxl.

Jeg forrvarmer med rødsprit fra biltema. http://www.biltema.no/no/Sok/?query=r%c3%b8dsprit

Jeg har rødspriten i en liten oljebeholder fra biltema, fungerer knallbra til sitt formål. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Universalolje-361746/

Jeg forrvarmer alltid inni teltet. Dette fordi flammen fra rødsprit er max 5 cm over brenneren og det er vanskelig å søle med rødspriten. Man må også være passe pro hvis man klarer å skumpe til brenneren under forrvarming slik at man får en skikkerlig brann. Har også lært hvor mye forrvarming som skal til slik at jeg ikke får høy flamme pga lite forrvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med tennpasta på ekstra kalde turer, men har aldri hatt behov for det for å fyre opp min Coleman 442. Jeg kaldstarter den også alltid inne i teltet og får som regel aldri flammer høyere enn ca. 20 cm. når jeg er varsom med å regulere bensintilførselen. Ved riktig trykk kommer det aldri ut besin i væskeform. Det som kan være litt skummelt derimot er å fyre den opp når den enda er halvvarm, da blir det gjerne litt høyere flammer helt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål men det er ikke slik att hvis det er veldig kaldt (si -30 bare får et døme) så risikere man att man ikke får til og forvarma primusen ved hjelp av bensin (4 takts) miljøbensin) men må bruke slik tennpasta? har alltid bare brukt bensin jeg på min simmerlight men det må jeg gjøre godt utenfår telte da det ofte blir rimlig heftig høye flammer (bruker nok alt får mye bensin) orker ikke dra med meg mere enn jeg må på tur og gjøre ting mere komplisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål men det er ikke slik att hvis det er veldig kaldt (si -30 bare får et døme) så risikere man att man ikke får til og forvarma primusen ved hjelp av bensin (4 takts) miljøbensin) men må bruke slik tennpasta? har alltid bare brukt bensin jeg på min simmerlight men det må jeg gjøre godt utenfår telte da det ofte blir rimlig heftig høye flammer (bruker nok alt får mye bensin) orker ikke dra med meg mere enn jeg må på tur og gjøre ting mere komplisert :)

Ha litt bensin i ei lita flaske som du oppbevarer nær kroppen. Da får du ikke problemer med opptenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-30 rekker nok ikke til slike problemer. mangler du veke, og det så kalt att det blir vanskelig å tenne det som flyter i forvarmingsskåla er toalettpapir helt ok.

Forvarming bør gjøres ute hvis du har noe som soter, eller ryker. Skal du forvarme inne er rikelig takhøyde et krav. Pasta er enkelt å bruke, rødsprit med 20% metanol er helt sotfritt. Noen bruker bioetanol, skjønner ikke helt fordelen der. 1/2 Esbit i småbiter er også brukbart.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 111 er fortsatt full av sot rundtom i boksen pga at jeg brukte bensin til forvarming. Med rødsprit slipper man sotet.

Helt riktig. Den blir sotet med en gang. På en nyere multifulebrenner slipper man soten dersom man ikke trenger å helle bensin under brenneren, men bare oppi selve brenneren. Da får ikke sotet noe sted å sette seg. Men med en 111 brenner, har man plass til den lille rødspritdunken oppi kassen når den er pakket sammen.

Hadde 111 hvert over ett kilo lettere, hadde den vert den perfekte primus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 111 hvert over ett kilo lettere, hadde den vert den perfekte primus :)

Jeg har tatt ut primusen av kassa. På samme måte har jeg også strippet en omnifuel, hvor jeg har kuttet ned "koppen" slik at kun et forvarmingsbeger står igjen. To steiner gjør tjeneste som kjelestøtte.

I tillegg har jeg på 111 forlenget brenselsrøret slik at jeg kan bruke det på stormkjøkkenet med tanken på utsiden.

Legg også merke til "vingene" på vindskyddet. De er poppet på. Når det blåser legger jeg steiner på disse.

post-6671-0-27835700-1359633412_thumb.jp

post-6671-0-81964100-1359633441_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg best med Sinnerlite, som veier mellom 200 og 300 gram ett sted. Husker ikke helt nøyaktig. Og da har man både føtter, kjelestøtte, og en brenner som bråker minimalt :)

Ja, ja. Du fikk hvert fall svar på det du spurte om.

Det er lenge siden vi har fått en rapport om fruen. Setter hun fremdeles pris på friluftslivets gleder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 111 hvert over ett kilo lettere, hadde den vert den perfekte primus :)

Nå har jeg hverken Hiker 111 eller Novabrenneren foran meg, men brenneren på de er vel praktisk talt identiske? Så slik sett er i så fall en Nova et brenneroppsett rundt kiloet lettere enn Hiker 111.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål men det er ikke slik att hvis det er veldig kaldt (si -30 bare får et døme) så risikere man att man ikke får til og forvarma primusen ved hjelp av bensin (4 takts) miljøbensin) men må bruke slik tennpasta? har alltid bare brukt bensin jeg på min simmerlight men det må jeg gjøre godt utenfår telte da det ofte blir rimlig heftig høye flammer (bruker nok alt får mye bensin) orker ikke dra med meg mere enn jeg må på tur og gjøre ting mere komplisert :)

Nei, dette tror jeg nok ikke stemmer. Du er nok neppe på tur i temperaturer hvor bensin ikke duger, om slike forekommer i det hele tatt. I motsetning til både pasta og rødsprit. Jeg har imidlertid opplevd å ikke få fyr på rødsprit uten ekstra hjelp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.