Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard med/uten våpen


Anbefalte innlegg

Har gått med noen spørsmål i hodet en stund i forbindelse med en evt fremtidig skitur på svalbard..

1. Hvordan stiller det seg med våpen for de som ikke har jegerprøve hvis man skal ferdes alene på en ukestur? F.eks kan man få en slags spesialtilatelse for å bære våpen for egen beskyttelse på tur der, eller stiller det seg likt som her på fastlandet, altså at man må ha jegerprøven bestått?

2. Jeg vet også at noen velger en pepperspray løsning, men sees det på som god nok beskyttelse alene?

3. Ferdes noen i det heletatt på turer der uten noen form for beskyttelse?

4. Kan man evt leie våpen der, eller må dette medbringes på en sikker måte?

Hadde satt stor pris på det hvis noen kunne bringe litt lys rundt dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke er vant med våpen så er du kansje sikrere med en signalpistol og/eller signalpenn.. Som ikke er noe stress å få lånt med seg.

Generelt sett er det ikke et problem å få låne våpen der, du trenger ikke jegerprøven for å ha ett våpen du aldri skal jakte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med Oppsynsmannen på Svalbard. De snakker med deg, gir deg litt opplæring og så får du ta en skytetest.

De låner også ut våpen til deg, samme med IGP som nevnt ovenfor.

Pepperspray er en noe svak løsning siden om f.eks du blir angrepet av Isbjørn mot vinden vil du få en masse på deg selv og det vil forverre situasjonen betraktelig.

Du bør og skal ha våpen med deg om du skal ferdes utenfor Longyearbyen.

Toskehove har et poeng om du er ukjent og ikke vil ha våpen kan signalpistol virke.

Men det er nå ikke en foretrukket ting det heller.

En rifle eller evt en revolver av grovt kaliber er det som vil virke avskrekkende på en Isbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en signalpistol er at terskelen for ikke våpenvante folk gjerne er lavere for å fyre av ett varselskudd med den, og da skremme vekk bjørnen tidligere enn om det eneste man har er en rifle som enten sender kula 5 kilometer av gårde eller kan rikosjettere i hytt og pine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd, takker for det! Ble henvist videre til oppsynsmannen på Svalbard av lensmannskontoret her hjemme også som bekreftet at det er helt andre regler som gjelder på Svalbard når det kommer til våpenloven.

Er godt vandt med Heckler & Koch MP5 og AG-3, men lite med pistol. Litt glock bare. All erfaringen fra forsvaret, Ser på meg selv som generelt godt kjent med bruk av våpen. Liker de ikke noe særlig, men hadde følt meg mye tryggere med ei rifle i pulken enn bare en signal pistol ved en evt miniekspedisjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vandt med MP og AG-3 trenger du nok ikke mye opplæring for å håndtere en Mauser. Ikke mer en de kan gi deg i butikken før du drar ut uansett.

Jeg ville aldri brukt enhåndsvåpen som bjørnebeskyttelse uten å være en veldig rutinert skytter med grove enhåndsvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er verre med revolver det er det, men uansett hvilket våpen du har i en situasjon handler det om å skyte en par i luften for å skremme først. .

Hold deg kald og rolig. Du må være sikker på at du kommer til å bli angrepet før du skyter..å da skyter du for å drepe.

Så uansett om det er mauser eller revolver (rifle er alltid å foretrekke) så handler det om å holde roen å bedømme situasjonen rett. like viktig det som et skarpladdet våpen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ferdes i terrenget utenfor Longyearbyen uten et skikkelig skytevåpen er etter min mening galskap. Men har du ikke lyst eller ferdigheter så er det mulig å leie guide, og denne vil garantert ha med egnet skytevåpen. Anebefalt fra sysselmannen er minimum rifle i .308 (7.62)...vil du bære våpen selv så prøv å få øvd litt først. Utrente folk med med våpen er etter min mening farligere for andre folk en isbjørnene...

Personlig ville jeg ikke lagt meg i telt ute uten våken vakt heller. Isbjørnen vader bare rett igjkennom slike snublebluss som folk legger ut. Etter min mening er de ikke til å skremme bjørn med, men for å varsle at den kommer...

Er forøvrig vokst opp i Longyearbyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med Oppsynsmannen på Svalbard. De snakker med deg, gir deg litt opplæring og så får du ta en skytetest.

De låner også ut våpen til deg, samme med IGP som nevnt ovenfor.

Pepperspray er en noe svak løsning siden om f.eks du blir angrepet av Isbjørn mot vinden vil du få en masse på deg selv og det vil forverre situasjonen betraktelig.

Du bør og skal ha våpen med deg om du skal ferdes utenfor Longyearbyen.

Toskehove har et poeng om du er ukjent og ikke vil ha våpen kan signalpistol virke.

Men det er nå ikke en foretrukket ting det heller.

En rifle eller evt en revolver av grovt kaliber er det som vil virke avskrekkende på en Isbjørn

Skulle jeg stått der med en signalpistol for å skremme vekk en isbjørn, ville jeg hatt en kompis ved siden av som stod klar med mausern....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rifle eller evt en revolver av grovt kaliber er det som vil virke avskrekkende på en Isbjørn

Nå har jeg all mulig respekt for kvitebjørn, et fasinerende dyr. Men såpass glup at han avskrekkes av skytevåpen, uansett kaliber, det er han ikke:-)

Lei en mauser og en neve patroner; skal en kjøpe noe til slikt bruk; pumpehagle og slugs.

Revolver/pistol krever mye trening skal en kunne bruke det effektivt, spesiellt i en stressituasjon som angripende bjønn vil være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

1. Er som sagt her egne regler for skytevåpen på Svalbard, du søker sysselmannen om lov til å leie våpen for turen også leier du det hos feks IGP. Søknaden finnes under dokumenter på sysselmannen sin side. 

 

2. Aldri hørt om noen som har brukt pepperspray på Svalbard men det er et par stk som prøver å få det inn. Ville aldri ha brukt pepperspray isteden for rifle pga vind og fordi jeg ikke vet hvordan boksen fungerer hvis det blir sikkelig kaldt. 

 

3. Har hørt om folk som har gjort det på lengre turer, men ingen fastboende, guider eller oppegående folk. Korte toppturer rett utenfor byen er det noen som tar uten våpen evt bare med signalpistol, men da er sjansen mindre for at du møter bjørn og større for at du klarer å kjøre fra den og ned i bebyggelse igjen.

 

4. Våpen leies i Longyearbyen, men ta gjerne kontakt med feks IGP og hør om de har hvis du drar opp i høysesong, mange grupper ute på tur da. Evt hvis du kjenner noen der oppe kan du låne rifle av dem. 

 

Ser det er noen her som forslår kun signal pistol hvis du ikke er kjent med våpen. Dette er en meget dårlig løsning, du vil aldri kunne være sikker på at bjørnen i det heletatt reagerer på signal skudda. Noen bjørner blir livredde, andre blir enda mer nyskjerrige. Har du ikke brukt jaktrifle før så kjøp noen øvelses skudd og dra på skytebanen utenfor byen og tren litt. Du har ikke lyst til å fomle med sikringa eller lignende hvis du våkner opp av at noe står å lukter på teltet ditt. 

 

Samme med signalpenn og hagle. Begge deler fungerer nok, men med signalpenn er det mer klunder å få fyrt av et skudd (med mindre du går med patronen festa på pennen i lomma :P) mens hagle og slugs har en maks avstand på et par meterish. Fint som backup, men hadde ikke vært førstevalget mitt. 

Ang snublebluss, bjørnevakt, hunder eller lasergjerde så bruker vi stortsett bjørnevakt når vi er på tur med litt større grupper, og hunder + snublebluss hvis vi er få folk. Du sover betraktelig bedre med bjørnevakt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 10 år siden gikk jeg en dagstur aleine på Svalbard. Fikk soleklar beskjed om at jeg måtte ha med våpen og fikk stukket en diger revolver (må ha vært magnum eller kal 45 elns) i hånda. Traska rundt som John Wayne og følte meg ganske komisk. Ingen spurte om bæretillatelse eller noe som helst, og på den tiden hadde jeg ikke engang jegerprøven. Hadde jeg truffet en isbjørn er jeg ganske sikker på at jeg hadde blitt bjørnemat. Aldri skutt med revolver, verken før eller siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vandt med MP og AG-3 trenger du nok ikke mye opplæring for å håndtere en Mauser. Ikke mer en de kan gi deg i butikken før du drar ut uansett.

Jeg ville aldri brukt enhåndsvåpen som bjørnebeskyttelse uten å være en veldig rutinert skytter med grove enhåndsvåpen.

Har skutt med MG-3, AG-3, MP-5 og Glock  og må si at Glock var svært mye vanskeligere å treffe med enn de andre våpnene.

 

MP-5 var helt klart lettest å skyte med, mens AG-3'n hadde nok rekyl til at jeg syntes flere skudd uten noe særlig pause ble vanskelig, men når du først skjøt, så var jeg helt uten erfaring eller interesse ganske treffsikker. Jeg tror det er vanskelig å forstå for våpenvante folk hvor vanskelig det er å skyte med pistol uten trening. Ubrukelig drittvåpen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk må få inn i hodet sitt er at dette ikke er tyttebærbamsen man møter i Trysil og som stikker av når den treffer på folk. Dette er et reinhekla rovdyr som kun spiser kjøtt, og som attpåtil er en utspekulert opportunist. For isbjørnen er du bare en ting: lunch

 

Og det er ikek den bjørnen du ser som er farlig...vel den kan plutselig bli det den da dette er dyr som er totalt uberegnelige. Den ser så fredelig og dorsk ut, og i neste øyblikk er det 500 kilo med muskler tenner og klør som kommer rett mot deg..nok av folk som kan vitne om det...og noen som ikke lnger kan vitne om noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behöver inte vapen för att färdas tryggt i områden med isbjörn. Men man måste då ha med sig mat åt björnarna. Se här bara:

 

http://englishrussia.com/2009/12/03/socializing-with-bears/

 

Lugna och snälla som små lamm. Om dom får mat.

Litt usikker på om det ligger en sarkastisk undertone i innlegget ditt, men å begynne å mate bjørnene, er sannsyneligvis noe av det siste du skal gjøre. Bjørner og mennesker har ingenting sammen å gjøre, noe gjentatte mislykkede forsøk på dette kan bekrefte. Ja du vil kunne etter lang tid rundt bjørner kunne få en viss 'kontakt' med de, men som beskrevet tidligere av Humle, så er dette totalt uberegnlige dyr du aldri vil kunne stole på. En dag vil bjørnen straffe deg og du vil være nødt til å bøte med livet. 

 

Å begynne å mate de, vil gjøre problemet større siden de vil bli mer menneske vandt og tilogmed oppsøke mennesker i større grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her lærte jeg mye nytt hva våpenbruk på svalbar angår :) 

Kunne selv tenke meg en lengere tur hit en gang, men trodde jeg måtte ha jegerprøven først. 
Har skutt DFS (Med rifle,konkuranseskyting) i over 10 år, så føler jeg har nogenlunde kontroll hva våpen angår. 
Jeg har også vært med på jakt og fått være med på såkaldt "opplæringsjakt". 

Håper vi får tatt turen en gang, ble enda mer inspirert av denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er nevnt og bør nevnes i en diskusjon om våpen på Svalbard:

Det som er like viktig som anskaffelse og bruk av skytevåpen og skremmemidler er rutiner, holdninger og kunnskap om hvordan man ikke skal komme i en situasjon hvor man trenger å bruke dette. Har selv stått på avstand og sett på at det bare har vært snakk om et par sekunders forskjell før en situasjon kunne ha utviklet seg til alvorlig skadde eller drepte mennesker og bjørn, og som mange andre lignende episoder skjedde det pga en blanding av tankeløshet og idioti av de involverte folka.

Det finnes regler (som kan leses på sysselmannen.no) om hvordan man skal forholde seg til bjørn. I korthet går det ut på å ikke oppsøke den, holde avstand og være årvåken. Samtidig er det en del rutiner man bør følge i camp og når man beveger seg i forhold til at man har oversikt over terrenget man befinner seg i, har skremmemidler lett tilgjenngelig, varslingsystem, etc. Alle som skal på langtur uten guide bør sette seg godt inn i disse reglene og gjerne snakke med noen som har erfaring ifra å bevege seg i isbjørnområder. Det er ikke noe hokus pokus men krever litt ekstra rutiner og ferdigheter for å gjøres på en trygg måte. Alt i alt så er ikke bjørn noen store fare sålenge man gjør noen grunnleggende ting riktig, sjøis, bresprekker, vanskelig terreng og hardt vær skaper mye større problemer for folk enn isbjørnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.