Gå til innhold
  • Bli medlem

Låse ut plast spenner med våttene på.


hasel

Anbefalte innlegg

Utfordring: Låse ut plast spenner med våttene på og / eller med frosne, stive fingre. Har flere ryggsekker, alle med plast spenner. Ikke noe problem å låse dem med våttene på. Utfordringen kommer når de skal låses opp.

Finnes det alternative plast spennene som i tillegg har 2 utenpåliggende plast strimler med halvmåneformede "vorter" på innsiden som kan aktivere låsen når de klemmes inn og som noen av dere der ute kjenner til?

Har også tenkt en annen løsning ved å lage meg et enkelt, lett verktøy som gjør den samme jobben, men er pt kun på idè stadiet.

Temaet er muligens forlengst tatt opp, men da kan noen evnt. tipse meg.

Hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok en liten utfordring ja, men det går. Har du store hender, blir det kanskje litt verre.

På "storsekken" min, som er en lowe alpine expedition 75:95, er det montert "vottevennlige" plastspenner. Disse har, nesten som du etterlyser, to utenpåliggende "knapper" som du bruker for å løsne spennen. Da klarer du det med letthet uansett hvilke hansker du har. Vet ikke om du kan bestille slike fra Lowe, men det er kanskje en mulighet.

Eller så kan du tørrtrene litt hjemme i stua, med de vottene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en liten utfordring ja, men det går. Har du store hender, blir det kanskje litt verre.

På "storsekken" min, som er en lowe alpine expedition 75:95, er det montert "vottevennlige" plastspenner. Disse har, nesten som du etterlyser, to utenpåliggende "knapper" som du bruker for å løsne spennen. Da klarer du det med letthet uansett hvilke hansker du har. Vet ikke om du kan bestille slike fra Lowe, men det er kanskje en mulighet.

Eller så kan du tørrtrene litt hjemme i stua, med de vottene du har.

Kjempebra og mange takk for tipset. Nettopp hva jeg trengte. Jeg er overbevist om at jeg skal klare å skaffe dem.

Forumet fungerer veldig bra.

Hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ikke spesiell fornøyd med de vanlige klikk-spenner av plast på sekker. Mange er for små og klønete å åpne - også uten votter. F. eks. Hagløfs daypacks som nesten krever kinesiske barnefingre. Ikke noe for en solid manne hånd! Dessuten tåler kun få av de, at du tråkker på de med en fjellstøvel og de går regelmessig i stykker uansett. Har nettopp byttet på Elginnens Hagløfs daypack.

Jeg har derfor byttet hofterem-spennet på vintersekken til et spenne fra blybelte til dykking. Kriteriet for slike spenner er, at de må kunne utløses med 1 hånd med tykke neopren votter på. De optimale dykkerspenner skal lett kunne lukkes med 2 hender med votter, men kan etterspennes med 1 hånd og utløses med 1 hånd. Dessuten var det en betingelse på jobben, at spennet tåler å bli tråkket på med verne støvel på skipsdekk av stål. Kun få plastspenner besto denne prøven og det jeg har (sea-quest) er dessverre ikke lenger i produksjon - det var for bra.

Men du kan få i stål til ca. 75 kr. http://www.fue.no/index.php/ss-beltespenne.html Det har kanskje noen ulempe i kalt vær?? Du kan jo spørre i nærmeste sportsdykkerbutikk. Standardbredde for blybelter pleier å være 50 mm nylonwebbing som også brukes på mange sekker.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.