Gå til innhold
Emil

Alpinklatring i Innerdalen. Film fra Gjel-isen

Anbefalte innlegg

For mange vil klatreruta Vestre Gjelkant, eller "Gjelkanten" på Merrakammen lyde kjent. Innerst i gjelet går det ei isrute som også er nevnt i Innerdalsføreren. Har hatt ruta i kikkerten flere sesonger men vi har latt oss stoppe av skredfaren, en fæl skavvel bruker også vanligvis å trone i toppen av gjelet. Denne vinteren har sålangt gått i klatrernes favør, meeeeget lite snø og stabilt vær! Dermed fikk jeg og Gamlefar tråkka oss avgårde og fikk en kjempeflott dag i Innerdalen!

Skjult lenke - logg inn for å se den

Vis rapporten i Turkartet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Līva Izaka
      Hei alle sammen! Det kommer mine venner på besøk fra 4.-7. mai og de ønsker å oppleve Norge og bruke tiden på fjellturer til fots eller truger. Bor i Trondheim og skal reise til Innerdalen/Oppdal/Sunndal. Kanskje er det noen tur med fløtt utsikt som ikke trengs ski? Ellers andre muligheter i område? Takk!
    • Av Þróndeimr
      Grytidlig start på tur til Tåga/Såtbakkollen da noen timer med sol skulle passere området rundt soloppgang. Senere på dagen skulle vinterens første store snøfall starte. Kjørte fra Trondheim kl 02.00 og gikk fra Fale Bru litt etter kl 04.00. De siste skyene var i ferd med å passere og stjernene kom fram. Temperaturen lå på rundt 10c så det ble en varm start de første 900m til to hytter som ligger under Smørklimpen. På litt over 1400m kom sola opp og jeg fikk en flott soloppgang mens jeg gikk opp mot Såtbakkollen's første topp.

Turlengde: 9 timer   |   Distanse: 19.0km   |   Høydemeter:  1885m   Start fra:  Parkeringsplass under Fale Bru i Sunndalen

Utsikt ned Sunndalen

En pinakkel på Drivhjellhammaren som jeg har sett på i en årrekke nå

Sollys på Dordinakkan og Kaldfonna

Store Trolla og Østre Trolla

Skardsfjellet

Store Trolla, Skardsfjellet og nordvestover mot Tustna

Tustna-topper med vindmøllene på Smøla bak

Turen over Såtbakkollene gikk radig. Lettgått og med fin utsikt hele veien over eggen, mens det smalnet til mot det markante skaret ca. halveis. Skaret kunne by på ganske enkel men artig klyving på begge sider. Utsikten fra både eggen og spesielt toppen av Tåga var svært vid og imponerende. Selv om man ikke fåt ett like luftig bilde som fra Store Trolla ser man til gjengjeld omtrent alle små og store topper i hele Trollheimen herfra. I sør lå det skyer så Snøhetta var bare delvis synlig innimellom. På en klar dag her ser man Galdhøpiggen og Glittertinden lengst sør.

Hadde vært fint å sovet under åpen himmel på den her enga

Såtbakkryggen

Ved V-skaret

Skjorta mellom Store og Nordre Trolla

Ett panorama fra toppen av Tåga

Snøhetta såvidt synlig

Den ene av de to flotte fossene man passerer i Navardalen

Ruta jeg gikk vises i mørkerødt. Kartet er fra 1879. Copyright: Kartverket

• Av Þróndeimr
      Hadde sett på Skarfjellet (1790m) lenge, men det var da jeg satte meg mer inn i detaljene rundt pinakklene Kjerringi, Jutulgubben samt eggen ut mot Snøskar med Trollporten at jeg bestemte meg på at jeg måtte ta turen opp dit nå i år. Da Yr meldte stor sol og 22c så seint i september som nå var det ikke tvil, det måtte bli Skarfjellet.
      Bru over elva Gresjo nede i dalen

Innerdalestårnet

Startet turen fra Dalen, inngangen til Innerdalen. Gikk stien opp mot Virumsetra, men skrudde til øst rett før setra. Her fant jeg en gammel sti som gikk oppover mot ura, men denne var i ferd med å gro igjen. Det er flere renner fra pinakklene og ned mot Virumsetra, men jeg satset på å gå opp på ryggen og opp til pinakklene fra nord. Da jeg kom opp i ura gikk jeg inn i mange nylige ras i flere områder. Alle rasene hadde gått i år og i fjor så det er tydelig at det er mye bevegelse i hele ura (150-200m nederst til øverst, 50-70m bredde). Det største raset hadde gått i nedkant av området som beveger seg, der ei blokk på ett par hundre tonn eller mer hadde falt ut fra ett stup.

De nederste pinakklene

Morgenutsikt mot Vinnufjellene

Kjerringi Nedre

Ura opp mot Kjerringi ble svært grov, og det tar litt mer tid å bevege seg i slik teig. I dette pinakkelfeltet ligger det tre større pinakkler på 15-60pf, samt flere mindre pinakkler på 5-10pf. Hadde ikke lest meg noe særlig opp i detaljene rundt klatringa her, bortsett fra at Jutulgubben er populær blandt klatrere. Jeg kom meg opp på en enkel pinakkel rett under Nedre Kjerringi og fant ut at Nedre Kjerringi er delt i to. Var det mulig å komme seg opp via denne sprekka?
      Fra østsiden var det få tak inne i sprekka, men på motsatt side var det enklere å komme seg opp. Det vanskeligste partiet var de tre første metrene, med små fingertak og litt lengre avstand mellom to hyller å plassere beina på. Videre opp var det breie hyller før jeg kunne bruke renna 3-4m opp til toppen. De fleste vil nok bruke sikring her da ett fall vil være en særdeles nedtur med den ura som ligger under.
      Kjerringi Nedre, med Vinnufjellene til vesntre og Innerdalsvatna til høyre.

Klatrerute opp Kjerringi Nedre.

Kjerringi Øvre

Fortsatte opp til Kjerringi Øvre. Den var langt enklere å bestige enn Nedre, med lett klyving opp fra sør. Nå hadde klokka plutselig løpt, hadde brukt 2 timer fra jeg nådde den nederste pinakklen, da det skal klyves, klatres, snappes, spises, drikkes, og fotograferes fra alle vinkler! Gikk rundt Jutulgubben også, ett veldig tøft tårn, men den her kjempen krever utstyr, evt. en enda mer uansvarlig fyr enn meg som tørr å gå den usikra!

50m høye Jutulgubben sett fra Kjerringi Øvre

Gubben og Kjerringi

Fra Jutulgubben gikk jeg opp til en varde øverst i ura. Herfra gikk det en godt vardet sti rundt Skarfjellet ett stykke på vestsiden før den snudde øst og opp mot toppen. Endel løs ur videre opp og kom opp til stupene på nordsiden hvor det sto to flotte varder. Tok en lang pause her, og mens jeg pauset kom det to damer opp som gjorde pausen enda lengre! Vi gikk sammen videre opp til selve topppunktet lengre mot sør. En lite imponerende varde på toppen, men utsikten er storslagent i alle retninger.

Nordstupet på Skarfjellet

Tåga (1840m) og Store Trolla (1850m) sett fra Skarfjellet

Tilbake på Skarfjellet sett fra eggen mot Nordre Trolla.

Mens damene gikk ned samme vei som opp fortsatte jeg utover mot Trollporten. Klokka hadde passert 18, så jeg hadde ikke mange timene med lys igjen. Eggen bort til Trollporten var svært så lettgått og fin. Ved Trollporten ble det litt lett klyving ned på vestsiden, for å komme inn i selve porten. Jeg fortsatte over litt kuppert egg-terreng med flere små skar som måtte omgåes før jeg var nede i Snøskar, det laveste punktet mellom Nordre Trolla og Skarfjellet. Fra Snøskar fulgte jeg ei veldig løs renne ned mot Grasdalen. Var en nesten gjengrodd sti nede i dalen, så jeg mistet stien flere ganger før stien ble mer tydelig fra Grønmyra og videre ned til Virumsetra. Var tilbake til bilen kvart på ni, trekvarter etter solnedgangen.
      Trollporten

Store Trolla og Nordre Trolla (høyre)

Sola går ned over Vinnufjellet

Sporstein!

Elva Gresjo med Nebba (1583m) i bakgrunnen.

• Av tommygutt
      Min første turrapport

I forbindelse med besøk hos kjente og kjære på Sunndalsøra tidligere i uka ble det en dagstur til Innerdalen på tirsdag. Stod opp til smått utrolige 20 varmegrader klokka halv åtte om morgenen, kombinert med veldig sterk vindt, så var litt skeptisk til forholdene lengre opp i fjellet. Det viste seg at Innerdalen lå noe skånet for vinden, så jeg bestemte meg at jeg måtte opp i høyden når jeg først var der inne, over 10 år siden sist!

Etter litt nyting av utsikt ved Innerdalshytta ble det en intensiv treningsøkt opp til Bjøråskaret, før jeg returnerte ned igjen og besteg Renndalskammen ved å gå rundt på sørsiden og opp den bratte renna man ser fra dalen. Dette ble en real utfording da jeg hadde med hund og den måtte dyttes opp ett par cruix på slutten av renna. Lenge siden jeg har vært i bratt fjell så dette fikk virkelig igang både puls og adrenalin, deilig!!! Vinden var merkbar på toppen og det tok ikke lange stunden før vi gikk ned i dalen igjen. Termometeret viste forøvrig utrolige 13 grader på 1200 moh og med fjellheimen som badet i høstfarger, ble det en helt fantastisk dag som gav mersmak.

Merket forøvrig at Vinnubreen hadde blitt vesentlig mindre på 10 år siden sist jeg var her.

Mange nye turer ble planlagt den dagen og jeg gleder meg allerede til neste tur nordover. Trolla-massivet er en av mine store mål, men først må psyken trimmes og jeg må lære meg sikring i bratt fjell. Den dagen jeg står på toppen av Store Trolla, er jeg en lykkelig mann

• Av Gjeldnes
      Plana var å gå Skjerdinfjellseggen fredag 30.07 om været tillot det, og kanskje ville Snøfjellet få seg et besøk også?

Turen starta torsdagskvelden, vi var 5 mann i følget. Vi parkerte ved Innerdalsmerket på veien opp til Kårvatn, og trasket i vei etter turistlinja i retning Bjøråskaret og Innerdalen. Når vi kom opp Midtryggen og kunne se Bjøråskaret var kveldens økt over, teltene ble satt opp og middag inntatt. Vi fikk fort besøk av utallige flygende beist mens vi satt der og spiste maten vår, trivelig med selskap! Været var overskyet og litt yr, fredagens værmelding viste også overskyet så det var en bekymret gjeng som krøp nedi posene og tok kvelden.

Neste morgen var spenningen stor når "døra" ble åpnet, skodde og 30 meter sikt var fasiten... Etter litt bannskap og fordømming av værguder kunne vi konstatere at sola kunne skimtes gjennom skodda og at det dermed var håp. Frokost ble spist og vi la i vei, knappe 100 høydemeter over campen var det bare å slippe jubelen løs, strålende vær! Etappen fra telta på ca 800moh og til den nordligste toppen (1465moh) på Skjerdingfjellet er bratt ur, type løs, så det var bare å trø varsomt. 3 til som hadde meldt sin ankomst kunne etterhvert skimtes nedi bakken, og etterhvert var alle 8 samlet på første toppen. Eggen er forholdsvis luftig på visse partier, og på slutten er det et par punkt med klyving der noen fikk et møte med seg sjøl Skodda viste seg å være av den stabile sorten og lå mellom 1000 og 1200moh hele dagen, vanskelig å være mer heldig! Eggen består av 22 små "topper" som må forseres og turen tok vel et par timer. Etter litt mer bannskap og litt angst, stod alle velberget på høyeste punktet (1520?moh). Sola stekte og utsikten utover skoddehavet var fabelaktig! Fra toppen og ned til Bjøråskaret (1178moh) er det igjen bratt ur, men av det større og mer stabile slaget. Her ble det skriving i boka og spising av godsaker før neste plan ble lagt. 3 av oss var gira på å ta turen opp normalveien på Snøfjellet (1579 moh) og deretter gå eggen ned igjen når vi først var så "nærme". Resten var forsynt og fulgte turistlinja tilbake til Todalen og skodda. Da var det pån igjen med bratt ur og påfølgende lett klyving til topps. Det var lite tvil om at regn var på tur, så bilder ble tatt og vi trasket i vei retning eggen som går ned til "fortoppen" på 1330 moh. Det ble sleipt og jævlig ned den bratte eggen, et par plasser var vi i full strekk for å komme oss ned til neste avsats, dette er finværsrute uten tvil! Etter å ha kastet i oss siste rest av sjokoladen var det bare å traske ned i skodda og prøve å finne stien tilbake til Innerdalsmerket. Alle var enige om at det hadde vært en topp(!) tur selv om det ble en fuktig avslutning.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.