Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt skjær til ABU isbor


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Tilbake fra nytt isfiskeforsøk.

Forsøkte å slipe skjæret og det ble litt bedre, men jeg tok med med meg en fil og det hjalp faktisk å gi det noen drag med fila på oversida av skjæret.

Men best gikk det da jeg fikk låne et Mora isbor av en annen fisker og nå vurderer jeg å kjøpe en ny.

Spørsmålet blir bare hvilken. Jeg vurderer det slik at jeg nok kommer til å kjøpe den typen som har de billigste skjæra for da kan jeg bare ha et par sett i sekken og skifte hvis den begynner å bli sløv.

Kanskje noen har en anbefaling å komme med.

Fiskekameraten min er en "innvandrer" fra Danmark. Han tilbød seg å ta skjæret med og slipe det for meg neste gang han reiser hjem. Han er en liten Reodor Felgen som har hus og verksted hjemme i Danmark, er spesialist på vindmøller, den typen mange hater her i Norge, men har funnet ut at det lønner seg bedre å jobbe med olje i Norge og ha huset i Danmark som sommerhus og vindmøller som hobby.

Når jeg nevnte at jeg muligens ville kjøpe et nytt isbor var han straks interessert i å overta det gamle.

Kanskje han er flinkere enn meg til å slipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange gode råd å få når det gjelder isbor, men jeg er godt fornøyd med mitt Rantanen 115 mm isbor. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/ISFISKE/Isbor/Alle/UR-Rantanen-Isbor-R%C3%B8d---115mm--119880-p0000051223.aspx

Ville muligens studert litt for å finne ett som kan slås mer i sammen - for eksempel dette http://www.skittfiske.no/Avdelinger/ISFISKE/Isbor/Alle/UR-Rantanen-Isbor-Gr%C3%B8nt---115mm--119879-p0000051222.aspx

Diskuterte saken med en kar på en butikk her i byen - og han hadde sistnevnte som han skrøt veldig av. Jeg mener at skjæret er sterkere på de grønne rantanenboret enn det jeg har.

Mora har jeg personlig dårlig erfaring med, men det er sikkert forskjell på borene fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rantanen har fine bor, men reserveskjæret er hele den røde delen, og blir stort å ta med seg. Dyre er de også. Mora sine bor har rimeligere reserveskjær som tar mindre plass.

Nei - bytter bare den svarte delen på tuppen. Men kostbar. Finnes bytteordning på disse men fortsatt en liten formue. Viktig å skjerme tuppen under transport - ikke slå enden i isen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttes ikke hele den røde delen her?

På det røde borret som jeg lenket til over er den svart. På den grønne er den rød. Annen stålkvalitet på det grønne med rød tupp..

Leste et sted at det er forskjell på kvaliteten på disse borkronene. Mye bra info i denne testen http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article257691.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskjell på rødt og grønt Rantanen bor. Er bedre stål i det grønne. Ved vanlig bruk blir den grønne knapt sløv. Trenger du ha med ekstra skjæer er det bare hvis du grunner boret ved fboring i grunne området. Du sliter det ikke sløvt på en tur. Har det grønne selv i 3 delt versjon, lett å ta med men litt begrenset diameter så ikke så godt egnet til f.eks gjeddefiske. Enste gang det boret ikke er så bra er på litt myk våris, da er det for skarpt og skjærer for mye. La aldri boret ligge på isen men bor det fast, det er så J...... skarpt at om en selv eller noe av ustyret(f.eks sekk, sko, klær) kommer borti det blir det veldig lett kutt.

Eneste jeg savner på boret er et litt større skydd enn det som er orginalt.

Her er en liten test som ble gjort for et par år siden. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article257691.ece

Der er det en del Mora bor med, mange av de med løse skjær. Mora kom med et nytt bor etter det som fikk bra kritikk, Mora Nova. Det har løse skjær.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article404312.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det røde borret som jeg lenket til over er den svart. På den grønne er den rød. Annen stålkvalitet på det grønne med rød tupp..

Leste et sted at det er forskjell på kvaliteten på disse borkronene. Mye bra info i denne testen http://www.klikk.no/...ticle257691.ece

Beklager forvirringen, så ikke på linkene dine. Trodde Rantanen-borene til Rapala kun var grønne.

Synd Mora ikke har forbedret robustheten på skjærbeskytteren i det nye Nova-boret. Den gummistroppen som fulgte med mitt Mora Ice Arctic 130mm holder på å ryke, og det har vært med på mindre enn 15 turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert skjedd mye på borrsiden de siste årene, men for noen årsiden var det ingen ting som var bedre enn de grønne borrene fra Rantanen. Bare se hva konkurransefiskerne bruker, er nok en årsak til at de aller aller fleste benyttet/benytter seg av disse. Har nok mye med borrkrona å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har hatt skjebor er "hva som helst" luksus! Det var tungt, det tok tid og var det f.eks et noen mellomlag i isen var det ikke sjans i hel&%#¤ for at hullene havnet i senter for hverandre. Ikke enkelt å tråkle agnet på det viset og å fiske visuelt kunne en bare glemme.

Men bedre enn øks. På tjukk stålis var det skummelt for synet, tok tid og en måtte hugge rimelig stort hull til å begynne med. Etterpå var det ikke til å fote seg på isen fordi en gled rundt på isbitene.

Pussig nok påvirket alt bråket tilsynelatende ikke fisket.

Bakdelen med spiralboret er at det er tungt og digert. Selv de 3-delte, men fordelene er jo overveldende.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk et skjebor enda, merke vet jeg ikke. Men det er ikke brukt på mange år, sånn ca 35, og har stått i uthuset på hytta siden. Det var ikke spes egnet på våris med lagdeling som nevnt. KJørte det ofte fast. Brukte det litt når jeg var liten helt til fadern fant det lurt å kjøpe et spiralbor. Det har jeg også enda. Et Elbe bor med avtagbar krone. Finnes ikke lenger i dag, det som ligner veldig er et bor fra Kilpa. Har en kulelås istedenfor skrue på midten. KJapt og klappe sammen men det hendte og at det klappet mens man boret hvis man ikke boret helt rett. Det boret jeg med seneste for 2 år siden. Slett ikke ille, men UR Rantanen grønn fungerte vesentlig bedre, men så var det nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.