Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til brennerunderlag.


judas

Anbefalte innlegg

Hvor får man tak i en sånn?

jeg lagde en post i natt hvor jeg lurte på om jeg skulle tatt inn noen slike for å selge videre til folk her på fjell forum. men jeg fikk et svar hvor jeg kjente jeg bare ble irritert. send meg en pm så kan jeg se hva jeg får til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker heller tett løsning/plate i teltet. Om jeg mot formodning skulle søle noe brennbart på brettet, og det mot formodning skulle ta fyr, så er det i hvert fall mulig å slukke det. Med ei matte trekker det antagelig igjennom, og tar det fyr da, så er løpet kjørt. Da hjelper det ikke stort at matta er like fin når resten er kull.

PS. Jeg nakker ikke av erfaring, og håper aldri jeg kommer til å gjøre det heller.

det er en lodde-matte jeg bruker, den tåler direkte ild fra propan og mapp-brenner. Jobber som rørlegger, å den blir flittig brukt med lodding inntil vegger osv. jeg har sølt rødsprit på den flere ganger å det er null stress. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellforum.no/gallery/image/1168-/



Da har jeg lagd meg brennerunderlag! fant ikke noe tynnere finer en 10 mm så ble litt tykt...

satt på to lister for flasken så at den skal stå støtt, og spikret inn noen møbelknotter på undersiden så den ikke skal gli.

for å feste brenneren har jeg tenkt å sette på noen vinkelskruer.


fikk ikke lagt inn bildet på noe grei måte så det ble som det ble...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker heller tett løsning/plate i teltet. Om jeg mot formodning skulle søle noe brennbart på brettet, og det mot formodning skulle ta fyr, så er det i hvert fall mulig å slukke det. Med ei matte trekker det antagelig igjennom, og tar det fyr da, så er løpet kjørt. Da hjelper det ikke stort at matta er like fin når resten er kull.

Vi brukte tilsvarende matte i forsvaret og den fungerer godt på relativt jevnt og hard underlag. Den var også grei å ha som ekstra beskyttelse utenpå brenneren under transport og tar liten plass, så god løsning.

Problemet som du frykter opplevde vi på de mattene vi hadde. Om en rotet på matten under forvarming, ble matten veldig varm, og det var fare for å svi underlaget. Med litt forsiktighet, og om en passer på å fyre opp utenfor teltet eller på snøunderlag er dette ikke et problem.

Det finnes et par kommersielle løsninger som har smarte detaljer det er vert å studere, selvom man lager noe selv. Ideen med gulv laminat er jo topp, det er nesten umulig å tenne på bare med å søle drivstoff.

Foretrekker også en lignende løsning som ideen med Gulvlaminat. Stabilt underlag, og nyttig om en skal reparere noe eller trenger et hard og fast underlag av andre grunner.

Selv laget jeg av 3-4 mm tykt våtromspanel som ble limt mot et 6mm liggeunderlag. Lettere en laminatet og fungerer som sitteunderlag når det snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lagde en post i natt hvor jeg lurte på om jeg skulle tatt inn noen slike for å selge videre til folk her på fjell forum. men jeg fikk et svar hvor jeg kjente jeg bare ble irritert. send meg en pm så kan jeg se hva jeg får til :)

Noen ganger er det fort gjort å svare litt sleivete, eller komme med "surmaga oppstøt". Jeg velger å tro at ingen bevist driver med slikt for da begrenser kreativiteten seg her også.

Ideen med loddematta jo rett og slett god.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den matten så interessant ut! Men er den stiv eller myk omtrent som en vaskeklut?

Litt av poenget for min del er å få et flatt og stabilt underlag.

PS. Jeg nakker ikke av erfaring, og håper aldri jeg kommer til å gjøre det heller.

Den situasjonen der har jeg erfaring med...

30-40 minus på Vidda, 2 mann, 2 primuser, parafin, forsvarets soveposer, ferdigsydd knappetelt.

Husker ikke hvem som skulle ha fyringsvakt men ihvertfall våknet kompisen min av at det var kaldt. Han fylte på med parafin - trolig i ørska - og sølte mye parafin utover liggeunderlaget. Dette tok selvsagt fyr da han skulle fyre opp. Jeg våknet av et vræl og vi fikk sammen kvalt flammene før det ble katastrofe.

Må si vi fikk skjelven etterpå med tanke på hva som kunne ha skjedd om telt/sovepose hadde tatt skikkelig fyr. Langt unna folk og så kalt at vi ikke fikk fyr på Mercedesen dagen etter fordi dieselen hadde kornet seg... Måtte rigge opp telt over panseret og fyre primusene lenge før det ble liv i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet som du frykter opplevde vi på de mattene vi hadde. Om en rotet på matten under forvarming, ble matten veldig varm, og det var fare for å svi underlaget. Med litt forsiktighet, og om en passer på å fyre opp utenfor teltet eller på snøunderlag er dette ikke et problem.

Tenkte egentlig ikke på matta i seg selv, men på brenselet. Søles dette på ei masket matte, så trekker det gjennom til undersiden. Er man da uheldig med flammen på oversiden, så brenner det på undersiden også. Det slipper man på ei tett plate, som da lar seg slukke lettere. Men bevares, vekt og mobilitet på matta er suverent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig ikke på matta i seg selv, men på brenselet. Søles dette på ei masket matte, så trekker det gjennom til undersiden. Er man da uheldig med flammen på oversiden, så brenner det på undersiden også. Det slipper man på ei tett plate, som da lar seg slukke lettere. Men bevares, vekt og mobilitet på matta er suverent.

Skjønner hva du mener :) hvertfall den matta jeg bruker, krever en god slump med veske for at det skal trenge gjennom. i en bøtte med vann så skal man vri å vende godt på den før den blir dryppende våt :) den er ganske tett vevd. jeg har sølt rødsprit på den en god del ganger, ettersom jeg bruker en tåplelig spruteflaske. tar det hele med knusende ro og kniser et par-tre fingre over flammen.

Funker veldig fint for meg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Trangia sitt "vinter kit", som ikke er annet enn en aluminiumstallerken, når jeg fyrer innendørs vinterstid. Fungerer utmerket, og kan og brukes som lokk og tallerken.

Søler jeg i den så lar jeg det bare brenne opp :)

Jeg bruker også en tallerken men i titan, veier nesten ingentig. Jeg liker å ha et underlag som har kanter og dermed samler opp søl fra drivstoff og matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått lov av Børge ausland å gjengi noen bilder her:

http://tinyurl.com/bbeb8nt

MSR XGK er vel serdeles ustødig, men en velbrukt ekspedisjonsbrenner.

Han gadd å dra med seg detta. Tar vi med andre historier om vektsparing, som å bruke underbuksa på begge sider...

så sier det litt om behovet for et skikkelig primusunderlag.

Håper flere kommer med bilder av løsningene sine. Selv har jeg bare brukt blikktallerken de siste årene.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått lov av Børge ausland å gjengi noen bilder her:

http://tinyurl.com/bbeb8nt

MSR XGK er vel serdeles ustødig, men en velbrukt ekspedisjonsbrenner.

Han gadd å dra med seg detta. Tar vi med andre historier om vektsparing, som å bruke underbuksa på begge sider...

så sier det litt om behovet for et skikkelig primusunderlag.

Håper flere kommer med bilder av løsningene sine. Selv har jeg bare brukt blikktallerken de siste årene.

dsk

når han sier "Vi ser av likevel at produktet av lene ikke var bra nok,

faren for søl velving med påfølgende brannfare eller ådelagt mat ble forebygget ved å montere hele greia på et stødig brett med ”takrenne”."

er det ment å skrives "alene" eller er det et spesifikt produkt av en produsent "lene" ?

dumt spørsmål men er nysgjerrig :) noen som vet om de kjelene de bruker til diverse nord/sydpol ekspedisjoner er hjemmelagd eller det en fabrikant i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Lene er sikkert grei "hu", men ...

Kjelene som ble brukt ble tatt frem til prosjektet soldat 2000. Det er ikke fordi det er hemlig forsvaret ikke vil snakke om det, men ikke alt var like velykket som Willy-kjelen som produktet heter. Usikker på om den lages i dag, men den er en klar forenkling av Nansenkjelen som kun er omtalt i førsteutgaven av Nansens egen bok "Farthest North" Westminster : Constable, 1897 Enkelte andre har gravd i dette så det finnes nok mer informasjon ute i den digitale verden :mrgreen:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddematta har sikkert sine fordeler, men jeg vil ha stivt underlag for brenneren. Har hatt full fyr i teltet en gang - fikk kastet ut brenneren og brenselsflasken som stod på en finerplate.

Jepp. Mitt poeng var ivertfall å kunne gjøre nettopp det. Altså hive det ut, og at hele poenget må være at blusset man opererer med oppfører seg som EN enhet. Å sette noe på en tallerken eller panne, som man skal bruke til andre ting kan jo være farligere enn om teltet brenner ned:)

Lurer t.o.m på om ikke et lite håndtak kunne være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en prototype idag for å se hva som bør gjøres.

Men jeg tror ikke jeg gidder å utbedre særlig. Tror denne gjør jobben greit.

Den eneste jeg tenker på er å lime sånn antisklimatte man bruker under duker/tepper til stoppene til flaska.

De er litt sånn gummiaktige og vil fiksere flaska enda bedre. Fikk alt på Chlas, kom på ca 60,-

Er veldig åpen for forbedringstips.

Veide 250g , men her er det selvfølgelig muligheter for ytterligere letting.

post-3816-0-70962000-1359394514_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.