Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS-sender kan gi falsk trygghet


Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er noe jeg har tenkt en del på når jeg er på tur. Har noen ganger kjent på en litt gnagende tvil rundt hva jeg egentlig har avtalt med de hjemme og hva de forventer av livstegn. Pleier å si at jeg sender melding når jeg slår leir eller kommer frem til hytta. I tillegg til en mer generell avklaring av når vi regner med å være tilbake.

Tror jeg må finne en bedre måte å forklare hva som kan ligge til grunn for manglende meldinger via SPOT'en. Kan se for meg en del tilfeller der teknologien bidrar til å øke utryggheten blant de pårørende.

Hvilke avtaler pleier dere andre som har spot å gjøre med de hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt en del på når jeg er på tur. Har noen ganger kjent på en litt gnagende tvil rundt hva jeg egentlig har avtalt med de hjemme og hva de forventer av livstegn. Pleier å si at jeg sender melding når jeg slår leir eller kommer frem til hytta. I tillegg til en mer generell avklaring av når vi regner med å være tilbake.

Tror jeg må finne en bedre måte å forklare hva som kan ligge til grunn for manglende meldinger via SPOT'en. Kan se for meg en del tilfeller der teknologien bidrar til å øke utryggheten blant de pårørende.

Hvilke avtaler pleier dere andre som har spot å gjøre med de hjemme?

Jeg har laget en skriftelig "overenskomst" slik at vi ikke er i tvil hva som gjelder. Jeg sender iht avtalen en OK om morgenen og en om kvelden etter at jeg har etablert leir. Sender jeg en OK til andre tider betyr det at jeg blir en dag ekstra.

Heldigvis har jeg sluppet å sende en HELP melding, men også her har vi en skriftelig avtale. HELP meldingen min går ut på at jeg trenger hjelp, men at situasjonen ikke er akutt. Sender jeg samme melding en gang til, betyr det at jeg etter forholdene har det bra og at jeg f eks har fått satt opp teltet.

Om det skulle drøye med OK meldinger av en ikke kjent årsak, skal min kone vurdere situasjonen og kontakte politiet eller hovedredningssentralen og rådføre seg med dem.

Ellers er det ganske greit å finne steder med moblidekning. Også her har vi avtaler. Min kone sender en SMS til meg hver dag.

Når jeg prøver å finne et brukbart sted å ringe i fra, slår jeg på mobilen og når meldingen plinger inn er det stort sett lett å finne et punkt med optimale forhold som jeg kan ringe i fra, evt sende en SMS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo ikke noe i artikkelen om hva som var årsaken til at signalene ikke kom frem, bare en generell betraktning fra redningslederen:

– Jo lenger nord man kommer, jo dårligere blir signalet. Når man ferdes rundt høye fjell og dype daler så blir ikke kontakten med satellitten like god, forteller redningsleder Sten-Rune Nikolaisen til NRK.

Dette er et kjent fenomen som har blitt diskutert flere ganger tidligere her på Fjellforum. Har selv opplevd det i forbindelse med dype daler med fjellsider mot sør. Greit å kjenne til, men tror holdningen til Fimax er den beste:

Første gang jeg tok med satelittelefonen på tur ble batteriet utladet. (Min feil). Teknologi forblir backup.

Uansett om det er SPOT, Satelittelefon, mobil eller nødpeilsender er det viktig å vite begrensningene til disse og hvordan de best kan brukes. Da er de en god backup å ha den dagen en har behov for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er blitt skrevet om Spot. Systemet er ikke perfekt, det er mange skjær i sjøen. Jeg tenker da på "dekning", vidreformidling via ISP og teleoperatører og ikke minst ditt eget spamfilter.

Jeg har selv en Spot, og har kun en gang opplevd at meldingen ikke kom fram. Det gjør at jeg ikke stoler 100% på systemet, MEN jeg tror at en Spot vil øke oddsen i min favør hvis ulykken rammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kan ikke forstå hvorfor dette behovet for å sende meldinger til sivilisasjonen har oppstått? Jeg synes at noe av det beste med å være på tur er å slippe å være tilgjengelig hele tiden. Har med mobiltlf., men det kan gå over en uke mellom hver gang den slås på. Noe av det dummeste jeg vet, er leteaksjoner som settes igang fordi noen har lovt å gi lyd fra seg når de kommer fram til hytta, osv. Man kan ikke gå utifra at det er dekning overalt i fjellet. Hvorfor i allverden drar noen med seg en slik "spot"? på tur i Norge? Måtte bare sjekke, den veier hele 150 gram! Så mye for "UL"! 150 gram sjokolade istedet kan være det du trenger for å komme deg i le og få slått opp teltet sikkert hvis det skulle bli uvær. Kan denne "spoten" hjelpe deg med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle drøye med OK meldinger av en ikke kjent årsak, skal min kone vurdere situasjonen og kontakte politiet eller hovedredningssentralen og rådføre seg med dem.

Det er jo slik unødvendige redningsaksjoner oppstår. Din kone vil for sikkerhets skyld helst ha en redningsaksjon. Hun har ingenting å tape på det.

Et signal fra en spot2-enhet bør betraktes som en hyggelig bekreftelse, og ikke som et løfte om flere meldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikosport er det nok ikke, men det er heller ikke risikofritt.

Selv fjellvante personer kan gjøre feil vurderinger og bli overrasket. Og ofte blir personer som ikke er friske og ikke er raske rådet til å oppsøke fjellet. Og disse er ofte heller ikke fjellvante. Skal vi da legge restriksjoner på ferdsel i fjellet? Hvor går evnt grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke latterlig! Sjansen for å skade seg alvorlig er absolutt tilstede. Finnes nok fjellvante, friske og raske personer som har skadet seg. Går man alene bør en gjøre avtaler (tid tilbake, ca hvor man går). Kommunikasjonsteknologi kan bidra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik unødvendige redningsaksjoner oppstår. Din kone vil for sikkerhets skyld helst ha en redningsaksjon. Hun har ingenting å tape på det.

Et signal fra en spot2-enhet bør betraktes som en hyggelig bekreftelse, og ikke som et løfte om flere meldinger.

I motsetning til deg , kjenner jeg min kone. Å be om en vurdering er ikke å ønske en redningsaksjon, me å søke hjelp hos innstanser som er bedre kvalifisert og kan ha et mer objektiv syn på saken. Eller som det også kan sies ha bedre erfaring. Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke latterlig! Sjansen for å skade seg alvorlig er absolutt tilstede. Finnes nok fjellvante, friske og raske personer som har skadet seg. Går man alene bør en gjøre avtaler (tid tilbake, ca hvor man går). Kommunikasjonsteknologi kan bidra.

Det er ikke større sjangs å skade seg alvorlig i fjellet enn det er sjangs for å skade seg alvorlig i trafikken på vei til jobb etc.. man forventer ikke å få melding fra sin kone/mann om at h*n kom seg trygt på jobb hver dag, og man bør følgelig ikke forvente å få melding daglig fra noen som er ute på tur..

Det er absolutt ikke dumt å fortelle litt om planene sine til de hjemme, og for all del kan man bruke det som er av teknologiske midler til å holde folk oppdatert, men man bør gjøre dette såppas moderat at hysteriet ikke bryter ut om det går en stund uten kontakt.

Det finnes såklart unntak, turer med momenter som øker risikoen betraktelig, på samme måte som at noen kjører motorsykkel i 200 kmt til jobben, men dette er og blir unntak, og etter mitt syn så bør de som driver med dette akseptere den risikoen det er og ikke regne med å få helikopter etter seg så snart man ikke har gitt lyd fra seg en dag..

Men såklart, shit happens. Av og til går det gale, dette gjelder livet generelt og er noe folk må akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke større sjangs å skade seg alvorlig i fjellet enn det er sjangs for å skade seg alvorlig i trafikken på vei til jobb etc.. man forventer ikke å få melding fra sin kone/mann om at h*n kom seg trygt på jobb hver dag, og man bør følgelig ikke forvente å få melding daglig fra noen som er ute på tur..

Men såklart, shit happens. Av og til går det gale, dette gjelder livet generelt og er noe folk må akseptere.

Du har helt rett i at livet ikke er risikofritt, derfor forholder vi oss til denne risikoen ved å være bevist på den, og benytte utstyr/handlinger som reduserer risikoen.

I trafikken bruker vi bilbelte, forholder oss til medtrafikanter, følger reglene (stort sett) og finner en telefon for å ringe etter hensiktsmessig assistanse når det går galt.

På sjøen har vi med redningsvest, VHF og nødpeilesender (avhengig av båtstørrelse og hva som er påbudt).

På toppturer på ski måler vi bratthet, vurderer skredfare og har med søkestang, spade og skredsøker.

Å ta med mobil, SPOT, satelittelefon eller nødpeilesender på fjellet er ingen garanti, men kan øke sannsynligheten for at det går bra de gangene "Shit happens". Med tanke på SPOT og nødpeilesender er det flere tilfeller hvor folk har blitt reddet, en det er tilfeller av unødvendige redningsaksjoner. Her er et eksempel: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7741914

Om en er bevisst på begrensninger og gjør gode avtaler støtter jeg Fimax sitt poeng:

Ikke latterlig! Sjansen for å skade seg alvorlig er absolutt tilstede. Finnes nok fjellvante, friske og raske personer som har skadet seg. Går man alene bør en gjøre avtaler (tid tilbake, ca hvor man går). Kommunikasjonsteknologi kan bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med mobil, SPOT, satelittelefon eller nødpeilesender på fjellet er ingen garanti, men kan øke sannsynligheten for at det går bra de gangene "Shit happens". Med tanke på SPOT og nødpeilesender er det flere tilfeller hvor folk har blitt reddet, en det er tilfeller av unødvendige redningsaksjoner. Her er et eksempel: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7741914

Nå er ikke jeg imot noe av det du nevner her. Jeg er imot en holdning som sier at det å gå på tur er så farlig at man må ha livstegn jevnlig uten å bli hysterisk og tro at noe har gått galt.. Når SPOT, og mobil ikke blir brukt som sikkerhet til de gangene det går galt, men tvert om å konstant gi melding om at det går bra.

Da mener jeg vi bommer litt, for det er da ytterst sjelden belegg for å tro noe annet.

Artikkelen som jeg postet over her beskriver veldig godt problemet, det er en økende populasjon av trygghetsnarkomane i samfunnet vårt. Når de blir presentert med muligheten til å gi lyd fra seg hver dag, så blir det plutselig en nødvendighet for å ikke tro at noe er galt. Dette er på grensen til hysteri og galskap, og noe ingen er tjent med.

Har selv med SPOT og mobil på tur, og merket med en gang at enkelte ble veldig ivrig på å få mange OK meldinger. Har funnet det mest hensiktsmessig å begrense den bruken mest mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til deg , kjenner jeg min kone. Å be om en vurdering er ikke å ønske en redningsaksjon, me å søke hjelp hos innstanser som er bedre kvalifisert og kan ha et mer objektiv syn på saken. Eller som det også kan sies ha bedre erfaring. Nemlig!

Om du skulle kjenne din kone, forandrer ikke faktum. Avtaler av den type du her beskriver, skaper redningsaksjoner. Men politi og redningsinstanser vil etterhvert bli kjent med at Spot og lignende enheter er forholdsvis upålitelige. Politiet vil da bli mer tilbakeholdne med å starte redningsaksjoner på grunnlag beskrevet i artikkelen over. Avtaler av den type du har med din kone vil da kun skape bekymring hos din kone. Hvilket i samfunnsperspektiv er en fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg er imot en holdning som sier at det å gå på tur er så farlig at man må ha livstegn jevnlig uten å bli hysterisk og tro at noe har gått galt.. Når SPOT, og mobil ikke blir brukt som sikkerhet til de gangene det går galt, men tvert om å konstant gi melding om at det går bra.

+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Avtaler av den type du har med din kone vil da kun skape bekymring hos din kone. Hvilket i samfunnsperspektiv er en fordel.

På min kones vegne: Tusen takk!

Når det gjelder SPOT har jeg alltid lykkes i mine meldinger, men så har alle mine aktiviteter forgått på Østlandet. Og ikke å forglemme i fjor sommer - i Spania. Også der uten problemer

Heldigvis har jeg bedrevet friluftsliv lenge lenge før alle duppedittene. Så vi begge er vel vant med ikke å ha kontakt på en stund. Før mobilens tid hadde jeg alltid med meg brevpapir og frankert konvolutt og hvis jeg var heldig traff jeg noen som kunne sende det før jeg kom hjem. For mitt største "problem" på tur at jeg fremdeles etter 46 års ekteskap lengter hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge SPOT spesifikasjon sendes OK melding 3 ganger etter hverandre. Hvis alle tre feiler så kommer det ikke noe fram !.

Assistanse melding sendes hvert 5 min i en time. (12 ganger)

SOS melding sendes hvert 5 min inntil SPOT går tom for strøm. (mange ganger)

I følge Global Sat sin hjemmeside skal dekningen i Nord Norge være OK.

Levering sannsynlighet for enveis meldingstype som brukes for SPOT er slik jeg tolker det bedre enn 98 %

Sannsynligheten for at alle 3 OK meldingene forsvinner blir da lav 0,02*0,02*0,02= 0,000008 = 8 ppm.

Likevel bør en nok ikke ha avtaler med de hjemme om at fravær av OK meldinger skal utløse aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levering sannsynlighet for enveis meldingstype som brukes for SPOT er slik jeg tolker det bedre enn 98 %

Sannsynligheten for at alle 3 OK meldingene forsvinner blir da lav 0,02*0,02*0,02= 0,000008 = 8 ppm.

Likevel bør en nok ikke ha avtaler med de hjemme om at fravær av OK meldinger skal utløse aksjon.

Antar at dette i tilfelle gjelder i en ideell verden, uten skydekke, hindringer i horrisonten, ytre påkjenninger mm. Brukerfeil ikke inkludert. Brukerfeil skyldes antagelig (av egen erfaring) ofte at enheten ikke holdes vertikal, i ro etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at dette i tilfelle gjelder i en ideell verden, uten skydekke, hindringer i horrisonten, ytre påkjenninger mm. Brukerfeil ikke inkludert. Brukerfeil skyldes antagelig (av egen erfaring) ofte at enheten ikke holdes vertikal, i ro etc.

Jeg legger den alltid fra meg (og bare da) når jeg sender, og rører den ikke før jeg ser at OK blinket har stoppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.