Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger - noen med erfaring og anbefalinger?


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har mulighet til å kjøpe i USA akkurat nå, og dermed surfer jeg rundt og oppdager nye behov. Truger er en ting jeg vet lite om, men har fundert litt på om vi burde prøve. Inspirasjonen kommer herfra: http://villglede.no/?p=150

Jeg har ingen erfaring med truger, men tror at det kan være et morsomt turalternativ både med og uten barn. Jeg tenker primært til dagsturer eller kortere turer, men det er mulig jeg begrenser meg for mye da.

Hva tror dere? Noe å skaffe seg, og hva bør jeg i så fall se etter? Spesielle merker? Viktige egenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mest erfaring med Tubbs truger, og de er veldig slitesterke og bra! Ellers skrytes det også av Atlas trugene.

Viktig å tenke på bruksområdet før du kjøper. Er du stor og tung eller går mye med sekk i løs snø, må du kjøpe de største trugene. Er du liten og lett eller går på hardpakka snø/skare holder det med mindre truger som også er lettere å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint å gå på tur med truger, jeg kjøpte for ett par år siden noen Tubbs Frontier 30" og det har jeg ikke angret på!

Med truger er det mulig å gå på tur selv om det ikke er skiføre og selv om det er for mye snø til å gå. Jeg valgte å kjøpe 30" fordi jeg ville ha truger som passet til det meste. At det ble Tubbs frontier er engentlig ganske tilfeldig, Frontier stod på listen over truger jeg ønsket å se nærmere på og så kom jeg over ett tilbud hvor disse var på salg til 50 %.

Har du råd til det og har tenkt å gå skikkelig på fjelølet og på isete steder ville jeg valgt Tubbs Mountaineer fordi stegjernene på denne modellen er endel bedre enn på Frontier, men så er også prisen nesten det dobbelte.

Hittil har Frontier fungert helt utmerket til alt jeg har prøvd den på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med MSR EVO Ascent. Har et par som jeg har brukt en del på dagsturer både i løssnø og på skare/isete underlag, og må si stegjernene under gir utrolig bra feste på glatta. De er ikke så store (kun 22"), men fungerer fint for meg selv når snøen er løs (er ikke så tung, veier 65 kg).En fordel med de er at man kan sette på ekstra "haler" (tilleggsutstyr) for bedre bæring i løssnø, slik at de blir 28".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg truger no nylig, etter å ha prøvd diverse forskjellige på tur, og hørt hva andre har erfart. Tok med truger oppi skitrekket på Fjellsetra her på bratta. Kikk på bloggen min over hvilken eg prøvde ;)

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2012/12/truger-lyst-pa-lyst-pa-etter-ha-prvd.html

eg og vurderte tubbs og atlas og endte opp med atlas aspect 28 pga grep, størrelse og bruk. Prisen på dei eg valgte og mountieer 30 er det samme. Berre vær obs på sko størrelsen din med trugene om du skal ha med hæl løfter. Store truger er ofte beregnet på menn, større føtter, og vi damene glipper av hæl løfteren. Eg har str 39 og glapp av mountieer 30. Skal du gå i bakker så annbefaler eg hæl løfter på det sterkeste.

Mine har tagger rundt heile, og kan derfor gå på skrått uten at eg glipper. Berre ei klo under kan du skli litt/vri når du går skrått.

Sportsforretningene har som regel ei trugevekt. Viser kva slags truge str som passer vekta di. Planlegg du tung sekk, legg til litt lengde. Fordelen med atlas er du får div str, tubbs har litt begrensninger der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Jeg har fulgt med her i løpet av dagen, og nå har jeg akkurat tatt sjansen på å bestille. Jeg har ikke sjansen til å prøve, siden jeg måtte bestille i dag for å få dem levert før min far drar fra USA:

Valget ble Tubbs Mounteneering 30". Jeg var usikker på størrelsen, men valgte å gå for 30" for å ha mulighet til å gå med stor sekk osv. Jeg kjøpte også et par Tubbs Storm til datteren min. Prisen ble veldig bra ift Norge, og jeg venter nå i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Jeg har fulgt med her i løpet av dagen, og nå har jeg akkurat tatt sjansen på å bestille. Jeg har ikke sjansen til å prøve, siden jeg måtte bestille i dag for å få dem levert før min far drar fra USA:

Valget ble Tubbs Mounteneering 30". Jeg var usikker på størrelsen, men valgte å gå for 30" for å ha mulighet til å gå med stor sekk osv. Jeg kjøpte også et par Tubbs Storm til datteren min. Prisen ble veldig bra ift Norge, og jeg venter nå i spenning.

Lykke til med truger :-D kjempegøy! Masse moro på tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dame eller herremodellen av Tubbs Mountaineer du prøvde?

http://tubbssnowshoe...ntaineer-w-1213

Prøvde mountieer 30, som er herremodellen. Spurte på sportsforretninga her og fekk beskjed at damemodellen er 25. Den blir for liten i vekt for meg med bæremeis på ryggen. Spurte om der ikkje var noe mellom 25 og 30, men nei. Og dei var enige at 30 vart for stort pga eg glapp av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde mountieer 30, som er herremodellen. Spurte på sportsforretninga her og fekk beskjed at damemodellen er 25. Den blir for liten i vekt for meg med bæremeis på ryggen. Spurte om der ikkje var noe mellom 25 og 30, men nei. Og dei var enige at 30 vart for stort pga eg glapp av

Hei. Synd at de ansatte på sportsbutikken din har så liten peiling på produktene de selger, Tubbs har dameutgaver av alle sine modeller...Det kan også hende at det var bare noe de sa fordi de ikke hadde dameutgaven på lager, og ville sikre salget uansett merke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på herre og damemodeller på truger ( tubbs, atlas, GV) er at damemodellen er smalere i form som passer for kvinner. Når det gjelder sportbutikkene er det svært mange som vet lite om tilpassing av truger, men ettersom truger blir mer og mer vanlig her på berget så har jo kunnskapen økt.

Ellers kan være viktig med stor bæreevne på trugene om en skal være "tungt" lastet i dypere snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balle, synd forretningane ikkje veit meir. Eg endte med å ikkje handle hos dei. Arcticboots, klar over dameutgaven er smalere, takk og pris for det, eller så hadde det gått en del damer uti skauen med gange som noen kuer! ;) Eg ønsket ikkje 30" pga dei vart så lange at ned 12`er trekket på Fjellsetra så glei eg. Men 25 for kort. Siden dei ikkje kunne tilby mellomlengde, så fallt Tubbs ut av mi liste. Atlas 1030 som TomVom har er av bestselger i ekstremtruger. Eg fann Aspect og fekk testa og elska dei! Mine 168cm og 57kg tilsei det 25" men med lillemann på ryggen og 17kg må eg ha større. Atlas Aspect tok meg med storm :)

http://turmedlillema...er-ha-prvd.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått og testet trugene. Forholdene var i grunnen greie, det vekslet mellom løs og hard snø, men det var aldri veldig dypt. Både seksåringen og jeg syntes det var lett å beherske trugene, men jeg fikk nå litt utfordringer likevel ettersom snuppa ville følge elgsport og klatret opp og ned av store og små koller. Med pulk på slept fikk jeg dermed testet trugene brukbart. Montaineer 30" herremodell satt godt på mine dameben i str 41, og jeg syntes de var greie å få på og gode å gå med. Snuppa sine 19" Tubbs Storm var en hit fra første stund. Jeg har ikke noe å sammenligne med, men er uansett fornøyd med det kjøpet jeg gjorde. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et par Tubbs Sojourn for å bruke til hytta. Den typen er litt vanskelig å feste bak på hælen og det kan ikke gjøres med hansker på. Sjekk i butikken at de er lette å feste og løsne. Når det gjelder turen, må du også passe på skoene dine. F.eks. mine fjellskisko passer ikke i trugene, fordi de er runde på hælen og hælreimen blir ikke sittende. Test dette på forhånd. For noen med store føtter (mansperson), kan noen fjellsko være for store til trugene. Test derfor gjerne dine foretrukne sko på trugen i butikken.

Når snøen er ekstrem lett og fluffy, går trugene veldig dype og hjelper ikke nok. Da bør du egentlig ha en størrelse større. Og da blir det med en gang upraktisk bred.

Mine truger har en slags taggete brems midt under foten som sørger for at jeg ikke sklir i nedoverbakke. Dette anbefales på det sterkeste. Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.