Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakker


grethe

Anbefalte innlegg

Jeg må kjøpe ei jakke for bruk høst/vinter hovedsaklig, og lurer litt på hva jeg bør se etter.

Jeg er ikke ute etter anbefaling av bestemte merker - jeg antar at det stort sett ikke har særlig mye å si hvorvidt man bruker Norrøna eller Bergans.

Det jeg lurer på, er hva jeg bør spørre etter; hva slags stoff, hvilken "oppbygging" osv.

Jeg bruker ull/ullfrottè/superundertøy innerst, og jakka må selvfølgelig være vindtett. Men hva med vanntett? Er det egentlig nødvendig (les: trenger jeg gore-tex-lignende ting), eller er det like greit å ta på seg regnklær når det regner? Det er egentlig et ledende spørsmål, men åpent for motargumenter. Gore-tex (for eksempel) blir jo uansett vått etterhvert.

Hva med dette med membran? Der er jeg blank.

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Membran er vel fellesbetegnelse på Gore-tex, finetex, triple point osv. DVS "vanntett, vindtett og pustende" klær.

Ved "normalt" regn holder membranklær deg tørr dersom de er regelmessig impregnert. Jeg hadde nok satset på membranjakke til ditt bruk, og hatt en lettere jakke til høy aktivitet med gode puste og tørkeegenskaper (trenger ikke være vanntett, men rimelig vindtett) Men det spørs selvsagt hvor mye regn det blir..

Andre foretrekker bomull, eller andre "mer pustende men mindre vanntett" stoff, og da kan det nok være greit med en regnjakke i tillegg.

Men et 100% vanntett regnsett finnes vel i rimelig lette og komprimerbare utgaver, så det er vel ikke noe problem å ta med for sikkerhets skyld. Men er kanskje begrenset slitestyrke på slike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mambran inkluderer også vindtette membraner som Windstopper, så det kan lett bli misforståelser her.

Jeg pleier å bruke goretex eller lignende fra topp til tå vår og høst. Midtvinters er vindtett best, da de fleste membraner blir ganske tette og mister sine pustende egenskaper (Windstopper er best, Dermizax er noe bedre enn GoreTex). Det er sjelden det er problemer med å bli våt utenfra når det er skikkelig kaldt. På vårskiturer er GoreTex-bukse ett must og GorTex-jakka er lett tilgjengelig. Sommerstid holder jeg meg til vindtett og har lett regntøy i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge membranet er helt, så kommer det ikke inn vann. Så å si at (f eks) Gore-Tex lekker etter hvert, er ikke korrekt. Dog så blir ytterstoffet, som IKKE er Gore-Tex, Sympatex, Dermizax osv..., vått etter hvert, og når du får sk "wet-out" (stoffet er mettet med vann), så blir pusteegenskapene vesentlig dårligere. Resultatet av det er er jo at man blir fuktig, men den fukten kommer fra innsiden, ikke utenifra.

Også viktig å merke seg at pusteegenskapene er avhengige av at luftfuktigheten innenfor jakken er høyere enn på utsiden, så at dampen "presses" ut.

Samme når du setter deg på noe vått. Da vil det føles som om du blir våt fra utsiden, men det blir man altså ikke.

For å forhindre wet-out er ytterstoffet impregnert med et eller annet, og dette kalles ofte "DWR", Durable Water Repellant. Jo bedre DWR, jo bedre pusteegenskaper kan man si (sånn omtrent), men det har ingenting å gjøre med membranets vanntetthet. Når man impregnerer en membranjakke eller bukse, så er det altså "DWR'en" man forbedrer.

Om jeg husker riktig, så er Gore-Tex og Gore Windstopper laget av samme material (ekspandert polytetraetellerannetogsåvidere), bare at man har ekspandert WS-membranet mere og da fått større hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! :)

Så lenge membranet er helt, så kommer det ikke inn vann. Så å si at (f eks) Gore-Tex lekker etter hvert, er ikke korrekt. Dog så blir ytterstoffet, som IKKE er Gore-Tex, Sympatex, Dermizax osv..., vått etter hvert, og når du får sk "wet-out" (stoffet er mettet med vann), så blir pusteegenskapene vesentlig dårligere. Resultatet av det er er jo at man blir fuktig, men den fukten kommer fra innsiden, ikke utenifra.

(...)

For å forhindre wet-out er ytterstoffet impregnert med et eller annet, og dette kalles ofte "DWR", Durable Water Repellant. Jo bedre DWR, jo bedre pusteegenskaper kan man si (sånn omtrent), men det har ingenting å gjøre med membranets vanntetthet. Når man impregnerer en membranjakke eller bukse, så er det altså "DWR'en" man forbedrer.

Om jeg husker riktig, så er Gore-Tex og Gore Windstopper laget av samme material (ekspandert polytetraetellerannetogsåvidere), bare at man har ekspandert WS-membranet mere og da fått større hull.

Bra svar, fint å få detaljene. Jeg har aldri brukt gore-tex o.l., så dette visste jeg ikke - har bare hørt fra andre at det blir vått om det regner "nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Viktig å få frem at det innenfor mange av membranene finnes flere forskjellige. Eks GoreTex: Paclite, XCR, Standard. Der de har forskjellige egenskaper, om jeg ikke tar helt feil er det Paclite som er den membranen som er testet til å være (faktisk) mest 'vanntett', men samtidig best pustende av GTX-membranene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få frem at det innenfor mange av membranene finnes flere forskjellige. Eks GoreTex: Paclite, XCR, Standard. Der de har forskjellige egenskaper, om jeg ikke tar helt feil er det Paclite som er den membranen som er testet til å være (faktisk) mest 'vanntett', men samtidig best pustende av GTX-membranene...

Ok.

Hvor store er egentlig forskjellene?

Jeg er født skeptisk, og mistenker at mye av det "fancy" utstyret er unødvendig. Jeg har jo imidlertid ikke prøvd alt selv, så det er godt mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Paclite er best som regntøy av GoreTex membranene, men hvilken man skal ha kommer også an på bruken. Paclite holder for de fleste som bare er ute å går uten å slite på tøyet. Skal man kravle og klatre eller ramle i snøen trenger man tøffere saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

En militær jakke ja......

Hold deg unna den!

Er i HV og gjennomgått førsteganstjeneset.

Jakka er tung som bly, riktignokk fungerer den greit, men er lite vanntett, og tar en evighet å tørke.

Også er den vel ikke så pen. Mye stilige jakker ja.

Er vel ikke tilfeldig at det norske millitæeret nå går over fra de gamle jakkene til gore tex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Skalle:

Millitærjakka er ikke vanntett,så derfor skrev at man kan ta med seg lett regntøy i tilfelle regn. Pga. at jakke er kraftig/tykk så fungerer den best på fjellet.Den er vannavisende,solid og puster bra.

Lånte en goretex-jakke fra Norrøna en sommer for noen år siden,og den pustet håpløst dårlig . Det var på "Hekla" på Island og temperaturen var rundt o grader. Og jeg var nøye med luftingen. Men det er mulig at de nye typer goretex-jakker puster litt bedre. Det sies også at goretex er lite solid og at etter en tids bruk så mister den vanntettheten sin. Andre påstår også at den ikke er helt vanntett når den er ny heller.Man blir visst bløt på ryggen i regnvær med ryggsekk eller i rumpa hvis man sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.