Gå til innhold
  • Bli medlem

(Alt annet utstyr) - Fiskars x17 øks


MagnusBerland

Anbefalte innlegg

Denne øksen kjøpte jeg som turøks. Jeg ville ha en større øks for generelle fordeler i skog og mark, vekten tross.Jeg valgte Fiskars' øks grunnet slitestyrke og egenskaper. Det slo ikke feil! Jeg har før erfart at treskaft knekker ved feiltreff av stubbe, kubbe eller tre. Det var noe jeg ville unngå midt i skogen, langt unna butikker eller bebyggelse. Hadde lest på forhånd at Fiskars var overlegne innenfor slitestyrke og at skaftet ikke ville brekke. Det har den ennå ikke gjort.

Jeg valgte en stor utgave for generelle fordeler. For større øks gjør alt enklere. Jeg viste at jeg kom til å ha endel store camper i vinterstid hvor bålet var hovedfokus for å 'overleve' natten. Da var store mengder ved viktig og av store kubber for lang levetid av bålet uten tilsyn. Da er en denne øksen alt en trenger egentlig, men jeg har og en 30tommer buesag for å sage, det er perfekt kombinasjon. Jeg valgt bort de mindre øksene til Fiskars som f.eks x5en ettersom det er ofte et herk å komme gjennom kubbenes greiner med liten svingarm og vekt på hode. Jeg er av typen som heller tar med de ekstra kiloene for å slippe slike ubehag.

Eggbeskytteren som følger med er genial. Lettvekter og robust. En stor fordel med denne øksen er håndtaket. Selv i kalde tempraturer hvor jeg personelig har overtreksvotter av bomull detter ikke øksen ut av hendene på en. I forhold til treskaft hvor man plutselig mister hele øksa akkurat i svingen. Har og opplevd før at man ikke merker at skaftet knekker helt øverst ved hodet og idet en svinger faller hele hodet av... Lite praktisk hvis det treffer hunder, telt, utstyr eller tur kamerater.

Selvom det er en kløyveøks virker den suverent til å felle trær og! Null problem.

Denne øksen anbefales på det sterkeste av meg til alle turer, jakt eller generell ved håndtering.

Click here to view the article

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.