Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på Amundsen ski


Turtur

Anbefalte innlegg

Jeg har handla et par Åsnes Amundsen i dag, men har ikke tatt de med fra butikken. De skal montere bindignene i løpet av ettermiddagen i morgen, så jeg har litt tid til å eventuelt ombestemme meg i forhold til lengden.

Jeg er 175, og veier 80 kg. (selv om jeg liker å si 79). Selger bedyret at jeg måtte ha ski på 194 cm, altså ca. 20 cm opp fra min egen høyde. Neste hakk opp i lengde på skiene er 201, noe han mente var for langt.

Noen her med erfaring i bruk som kan bekrefte det ene eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut ja. Ville sagt det samme selv.

Men når sant skal sies, har jeg aldri forsøkt å gå med så lange ski som de lengste du nevnte. Bedre bæreevne og kraftigere spenn får du, men du må lide med tyngre ski som er vanskligere å gå fiskenben med og vanskeligere å styre i nedoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg er 175, men veier "bare" 78, :mrgreen: (for øyeblikket). Jeg har Amundsen 194cm og de passer utmerket til meg. Amundsen har jo ikke allverden med innsving, så litt kortere ski kompenserer jo litt på svingegenskapene. Jeg føler også at de har bra flyt i løssnø uten sekk. Jeg går vanligvis bare med pulk på vinteren, så jeg har liten erfaring med hvordan de oppfører seg med tung sekk. En meget god langturski med kraftig smørespenn og kortfellene er geniale. Jeg har hatt flere lange fjellturer med pulk i lange og bratte stigninger, og har ikke hatt bruk for langfeller. Kortfellene har gjort jobben! Tror du blir fornøyd med 194cm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå? Hvordan det gikk?

173,5cm, ca 75kg(ned fra 82kg i høst :) ) 194 lengde

Kjøpte mine på sportslageret til -70% i vår :))

Småkupert her i Sør-Troms, så etter noen små turer med dagstursekk konkluderer jeg med at denne lengden passer meg bra for å ha bedre kontroll på skia.

Overraskende morsomme ski nå med 10-20cm med nysnø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med 194 cm, og det ser etter de første turene ut til å være veldig bra. Nå er det ikke så veldig mye snø i området for tiden, så det skal bli spennende å se hvordan de bærer i dypere og løsere snø. Tipper det går helt fint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.