Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha nytt telt, sovepose og liggeunderlag


Hermes

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal oppgradere alt dette året, og ser etter både telt, sovepose og liggeunderlag, og jeg er langtifra noen utstyrsfrik og har derfor ikke spesielt oversikt.

Telt: Jeg er ute etter et lett telt for 1-2 personer. Jeg kommer nok til å bruke det mest alene, men det skal være plass til 1-2 hunder. Samboeren min blir sikkert med på en og annen fisketur, så gjerne telt med plass til to personer, men det er ikke det aller viktigste, for jeg kommer garantert til å bruke det mest alene - og de gangene samboeren min er med, er det mest sannsynlig på slike turer jeg like greit kan ligge ute :P Vekt teller en del, jeg går gjerne over flere dager sommer og høst. Har sett en del på Helsport Ringstind Light, og heller litt mot dette. Er også nysgjerrig på Superlight, men holder det på vidden?

Sovepose: Her ønsker jeg først og fremst et alternativ til den soveposen jeg allerede har, et lettere og mer kompakt alternativ til langturer.

Liggeunderlag: Tenker Bamse Extreme eller noe slikt, jeg har alltid ligget på helt enkle liggeunderlag, og har alltid vært fornøyd med det. En ting: Jeg er relativt lang (191-192), og de fleste liggeunderlag ligger rundt 180-186. Tips? Vekt er viktig også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RIngstind Light 2 er kongebra, synes jeg. Er et 3-sesongs-telt, så det er nok ikke å anbefale på de verste turene, men jeg for min del ser ingen grunn til å kjøpe meg et annet telt til bruk om vår/sommer/høst. (Med mindre jeg skulle få et brått behov for et kuppeltelt å campe i på svaberg eller slikt.)

Er lett og med grei plass til kjærestepar (men hadde vel blitt litt trangt i lengden hvis man ikke er så komfortable med å være tett inntil hverandre over tid) til en grei pris, og er lite stress å få opp.

Om stoffet vil tåle særlig av hundeklør er et annet spørsmål. Det er ganske tynt og er vel lagd for å være lett heller enn å ha enorm slitestyrke, så her må nok noen hundefolk trå til med sine erfaringer og synspunkter.

Har en Ajungilak Sphere Spring som sovepose for sommerhalvåret, veier 550gr og er rated til ca 0grader (har sett både 0 og -1, men safer på det varmeste) for menn. Med mindre du skal på kalde turer eller pleier å ha trøbbel med å holde soveposen tørr, så synes jeg den er verdt en titt.

Er du for lang til liggeunderlaget, så kan du feks ha hodet utenfor liggeunderlaget og ha en genser i soveposeposen som pute, eller ha føttene utenfor og ha dem på eller i ryggsekken. Sparer litt vekt på det også, hvis det er et viktig poeng for deg, og utnytter plasser bedre, selvom det er ikke alltid er det mest komfortable.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Synmat Ul 7 LW er 197cm langt og 65 cm bredt fordel er at det er godt å lige på og veier bare 700 gr eller så, men det koster litt.

Noen andre liggeunderlag som er omtrent samme lengde.

Av skumunderlag er det fleste 180-190 et sted. Eneste jeg vet om som er lengre er Thermarest Ridgrest i Large versjon, det er 196.

Anjan er et godt tips til telt så lenge du bare skal ha 3 sesongs. De er såpass lette at du kan kjøpe 3 manns. Har du god plass til deg og bikkjene alene men og plass til fruen når hun vil være med.

Kanskje hun vil være med lit oftere hvis det er litt mer komfort :) Hilleberg er jo ikke det billigste merket men teltet er dertil bra.

Siden du er såpass lang så begrenser utvalget av soveposer seg noe. Mange er 195 og det blir nok litt for kort. Jeg er 187 og en av mine poser er 195 og ville ikke hatt kortere.

Er du bred bør du unngå Sphere serien da de er smale.

Titt på Western Mountenering Megalite i 200cm versjon. 3 sesongs som akkurat tåler minusgrader, dun, lett(770gr) og pakker lite. Kvalitet på WM poser er topp. Men den er ike billigst da.

Telt og pose koster en del men du skrev ikke noe budsjett så da valgte jeg etter ønsker om at ting skulle være lett i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse Extreme er bra underlag. Jeg er 196 og bruker det. Jeg bruker det for kroppslengden, og har med putetrekk der jeg stapper genseren inn og bruker som... ja... pute! Skal ikke stikke under en stol at eg har lyst på Downmat 7 eller 9LW (long/wide), men tror jeg heller supplerer Bamse med et reinskinn for litt ekstra komfort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også et veldig lett alternativ. Hvordan teltbunnen er for hundeklør, vet ikke jeg , men de fleste telt du får i dag har tynn duk . Dette teltet har et greit bagasjerom som hundene evt kan ligge i. Du kan kjøpe et "Fotprint " til å ha i bunnen i ytterteltet slik at det blir litt bedre å ligge der.

http://www.helsport....perlight_3_Camp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Exped Vela 1 telt som jeg er fornøyd med. Der er det plass til både meg og bikkja i innerteltet og sekken i ytterteltet. Vet ikke hvordan det er for lange mennesker, er bare 1,65 selv, men jeg hadde ganske god plass. Det jeg er mest fornøyd med med teltet er at det kan åpnes så man kan sitte "ute" og alikevel være beskyttet mot vær og vind. Det står at det er plass til to i det, men det tror jeg blir litt klaustrofobisk. Har et Fjällräven akka r/s 3 telt som jeg bruker om jeg skal ha med noen på tur (ikke lettvekter telt, men utrolig deilig om man skal være ute noen dager. Stort fortelt man kan lage mat i og romslig plass i innerteltet.)

Har Ajungilak Shield sovepose. Den er ikke spesielt tung og holder godt varmen inni soveposen fordi den er tett, men uten å være klam.

Har et Ajungilak Bamse underlag, men kjøpte meg Exped downmat 7 i høst og det er jo som å sove i en seng i forhold. Det skal også være ganske robust og tåle hundeklør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hundeklør og teltbunner så kan man jo pakke med seg noen potesokker. Veier jo ingenting og tar ikke plass. Så er det bare å slenge på de når hundene skal inn i teltet.

På langturer er nok alltid potesokker med. Tar jo ikke store plassen, så kan sikkert ta med på kortere turer i marka også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggunderlag: Themarrest NeoAir. Lätt, kompakt. Bra att sova på. Nackdel: Du måste blåsa upp det själv.

Sovepåse: Valandre Swing 700. Hittar du en lika varm, mer kompakt och lättare säck än denna, så köp den. Jag känner inte till något.

Tält: Beror på var du skall tälta, men eftersom du skall ha ett par hundar med (voff voff) så skulle jag rekomendera ett 2 mans med förlängd absid. Det finns flera som har. Hillebergs, t.ex. men även andra tillverkare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ser XXL selger Ringstind 2 Green til 2999,-. I forhold til pris, er det andre telt som er like "gode", hvis jeg skal kjøpe nytt? Frister litt å kjøpe fra XXL nå.

 

Ellers har jeg ikke kommet noe lengre med sovepose og liggeunderlag. Når det gjelder liggeunderlag tror jeg rett og slett jeg bare går for skumgummi, syns det er like greit. Sovepose, jeg skulle gjerne hatt en 3-sesongs sovepose som ikke er altfor tung å bære på.

 

EDIT: Jeg bestilte Bamse Extreme og en lett sommersovepose, Ajungilak Kompakt Summer, fra Fjellsport.no. Da skal sommeren være dekket i hvert fall, får heller oppgradere til kaldere høstnetter og turer til fjells. Telt er jeg fortsatt på jakt etter, men vurderer å bare kjøpe en tarp i første omgang til sommerbruk. Telt er kanskje ikke nødvendig til korte turer i marka, som først og fremst blir aktuelt i sommer.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.