Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandretur i mai


rolfnett

Anbefalte innlegg

Jeg tenker som emne sier ta meg en tur i mai. Fra 9-12 mai er planen per nå. Blir nok min første telttur alene. Det jeg lurer på er hvilke områder som kan være egnet på dette tidspunktet. Jeg er bosatt i Bergen, så i nærheten der hadde vært greit. For mye snø er heller ikke ønskelig. Har bil, så kan komme meg rundt med den. Noen forslag.

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn med en tur på vidden, finn deg et fint sted mellom Fløyen og Ulriken og camp.

Ellers kan Gullfjellet være en idé, f.eks. gå fra Totland til Gullbotn, eller motsatt vei.

Begge disse turene er dagsturer, men du kan fint legge inn en liten telttur et sted, gå litt unna hovedstiene, legg deg ned vet et vann. I mai kan det fortsatt være en del snø. Jeg gikk over Gullfjellet i mai i fjor, og da var det fortsatt mye snø på toppen, vi møtte på skigåere.

Snø på toppen av Gullfjellet, 24. mai 2012:

post-10785-0-86965100-1358774217_thumb.j

Ta med gamasjer:

post-10785-0-72751900-1358774277_thumb.j

Men bikkja likte seg godt:

post-10785-0-23971900-1358774307_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan reise vekk fra Bergen, ingen møst at det må være der forsåvidt. Men selvfølgelig greit om det ikke er alt for langt å reise. Grunnen til at det er denne helga spesielt er fordi det er en ledig langhelg der kona er vekke. Så den er helt fri. Blir nok turer til sommeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det mulig å gå i Etnefjellene så tidlig i mai?

Ytre Etnefjell kan hvis tidlig vår være et alternativ. Lenger øst er det normalt mer snø gjennom vinteren. Olalia og områdene inn mot Løkjelsvatnet kan være snøfrie så tidlig i mai. Ta gjerne en titt her: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/search/label/Etnefjellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å starte på Opheim i Ølen (parkeringsplass for innfart til Olalia turisthytte) og følge T-stien via Olalia til Løkjelvatnhytta. Ikke lange turen, men er det tidlig vår kan man jo forlenge evt. gå en slags rundtur tilbake til Opheim. Stien fra Opheim til Løkjelvatnhytta vil ta deg opp i ca. 700 moh på det høyeste mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.