Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig trygg is på Jæren


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Jaja , jeg så nå en gå gjennom isen oppe ved vannet nærmest Dalsnuten i går. Ikke noe farlig riktignok. Det var ett mamma&pappa par med en gutt på 3-4 år ute på isen, sammen med mange andre, og siden de var ganske nær land så junior en åpen bekk som rant ut og ville til den. Naturlig nok- kids stick to water- og pappa skyndte seg etter for å stoppe han og gikk i gjennom. Det var ikke dypt, vannet stod bare opp til leggen hans, men kaldt var det nok. Så det viser at der bekker renner inn og ut, og rundt steiner, skal man alltid passe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all is er like trygg:

http://www.aftenblad...et-3107677.html

Jada, jeg vet at det finnes vann som ikke er trygge. Uansett hvor kaldt det blir så har Lutsivannet steder hvor det enten er åpent vann eller tynn is. Dette burde alle vite som ikke nettopp har flyttet til området.

En kammerat av meg var på isfiske på Lutsivannet for en del år siden. Det var litt kaldt så han kjørte like godt sin VW boble ut på isen og fisket ut av vinduet.

Samme år kjørte noen ungdommer bil på isen et annet setd på Lutsivannet. Selvfølgelig gikk det galt. Bilen gikk til bunns, men folkene klarte seg.

Når bilen skulle heves kjørte de bergingsbilen ut på isen og hentet opp den sunkne bilen fra råka.

ja så lokale variasjoner kan dette vannet ha.

Jeg ser også at folk går på isen i Møllebukta, Hafrsfjord.

Mange tror at denne isen er trygg siden sjøis er sterkere enn is på ferskvann, men her er det ikke sjøis. Det er ferskvann fra Store Stokkavann som flyter på toppen av saltvannet som fryser.

Det er så liten sirkulasjon i Hafrsfjord at vannet noen steder, fra tid til annen, nesten ikke er salt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.