Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan handtere feber på tur


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Såg i en annen tråd at noen fikk feber, og 'fikk planlegge turen hjem nøyaktig'.

Så nå lurer jeg: Hvordann skal man handtere feber på tur, under litt forskjellige scenarier:

a) Vinterstid, en bit bort, ski, mer eller mindre alene

B) Sommertid, en bit bort, mer eller mindre alene

c) Samme, men ved litt farlige passager (bratt, mulighet for lange fall).

For eksempel, dersom man *må* gå mot sivilisasjonen, hva skal man se etter, som signaliserer stoppe / trekke ned tempoet? Hvordan skal man handtere varmereguleringen? Ved feberfrosse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.... Dette er vel egentlig ganske enkelt? Hva gjør du når du har feber hjemme, og ikke ligger i sofaen og ser på reprisen av mcgyver?

I førstehjelspakken min som alltid er med på tur ligger det noen allergitabletter, paracet (+ibux) og noen imodium tabletter. Tar minimalt med plass, og veier nada.

Så jeg ville tatt meg noe paracet og det hjelper ofte godt på den "feberfølelsen". Så er det vel bare å traske i vei tilbake til hytte/hjem i det tempoet man er komfortabel med. Fryser man, kler man på seg. Er man kald, letter man på bekledningen.

Så egentlig gjør man vel ingenting annerledes enn når man er frisk. Ting tar bare litt lengre tid, og føles ubehagelig siden man er syk..

Evt. hvis du har en del reserveproviant kan du legge deg ned i teltet å håpe at du har en god bok du kan lese i en dag eller to hvis du kjenner at dette er noe som vil gå over ganske fort.

Det går også an å legge seg inn på en hytte hvis du finner. Her er jo også ofte mat. Men jeg vet ikke om jeg hadde satt pris på å legge meg i en seg som fortsatt var varm etter at forrige person som dro derfra hadde ligget der i 3 dager med influensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor langt unna allfarvei man er, men piller er min løsning også. Paracet, voltarol, ibux ivertfall.

På lengre turer Paralgin Forte, og skal man virkelig langt avgårde må man se på sterkere smertestillende og kanskje ha med noen bredspektrede peniclilinkurer. Det får du en sporty lege til å skrive ut, smertestillende med opiater er det værre med. Jeg har samlet noen fra rotfyllinger og ribbensbrudd:)

Er man alene og blir skikkelig sjuk, må man evt be om hjelp da, eller steine ned tungt utstyr og hente senere.

Ja såklart. Immodium. Det kan spare en for sjukt mye trøbbel, i værste fall skikkelig dehydrering.

Kanskje den letteste måten å bli skikkelig sjuk på i felt er rennaræv. Enten med litt slapt hygieneregime eller ved sølig av det du fyrer med. Jeg klipper allltid ned neglene skikkelig før lengre turer f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... Dette er vel egentlig ganske enkelt? Hva gjør du når du har feber hjemme, og ikke ligger i sofaen og ser på reprisen av mcgyver?

I førstehjelspakken min som alltid er med på tur ligger det noen allergitabletter, paracet (+ibux) og noen imodium tabletter. Tar minimalt med plass, og veier nada.

Så jeg ville tatt meg noe paracet og det hjelper ofte godt på den "feberfølelsen". Så er det vel bare å traske i vei tilbake til hytte/hjem i det tempoet man er komfortabel med. Fryser man, kler man på seg. Er man kald, letter man på bekledningen.

Så egentlig gjør man vel ingenting annerledes enn når man er frisk. Ting tar bare litt lengre tid, og føles ubehagelig siden man er syk..

Evt. hvis du har en del reserveproviant kan du legge deg ned i teltet å håpe at du har en god bok du kan lese i en dag eller to hvis du kjenner at dette er noe som vil gå over ganske fort.

Feber er jo kroppens signal på at noe er galt. I utgangspunket er jeg enig i å vende nesa hjemover i det tempoet du klarer. På den andre siden er dette lett å si her jeg sitter i godstolen. Om vinteren ville jeg ganske umiddelbart etablert leir, og begynt å smelte vann så raskt som mulig

Men om feberen stiger er det også viktig å prøve å stille en diagnose. Er det vondt i magen f eks kan det være en blindtarmsbetennelse. Sterke hakkeskader kan være hjernehinnebetennelse, og bryst og venstre arm smerter er symptomer på hjerteinnfarkt. Når det gjelder det siste er det forskjell på mann og kvinne. Et livreddenede preperat hvis man får hjerteinnfatkt er å ta en 8 - 10 Dispril. Tror det er riktig antall i en akuttfase

Har du mobildekning går det an å ringre "113" og spørre dem til råds. Å ringe dem er ikke det samme som at nå blir blålys og sirene satt på.

Husk også på at om mobilsignalet er svakt, kan en SMS likevel, nå gjennom. Og blir det riktig ille, og bruk av du har 0 dekning på mobilen; da er det mulig å sende en HELP eller 911 melding på SPOTen.

Personlig har jeg også med meg signalpenn og røde bluss. For å utløse disse bør man kanskje skyte opp en eller to, og vente til det blir mørket, og skyte opp når man helst ser et fly.

Om vinteren er det særlig viktig å ta et sykdomsutbrudd alvorlig, og lang tidligere enn om sommeren. Da svekkes du raskere og vil snart begynne å fryse. Faller "internal heating" temperaturen bare en grad eller to er det stor fare for at du blir likeglad og apatisk, uten å kunne ta vare på deg selv. Og denne fasen er meget kort, ikke minst ved fallende temperatur (utetemp altså)

Tillater meg også å si at en en hver skade som inntreffer om vinteren krever en helt annen og raskere oppfølging enn om sommeren.

Et kutt f eks kan fraskt utvilke koldbrann.

Likevel, det beste rådet er som før er nevnt, et arenal av tabeletter. I bux og Voltaren mot betennelser, Panodil ol samt Paralgin Forte mot smerter. Og som det også er nevnt et bredspekret antibiotika er også lurt å ta med. Forklar legen hva du skal, og jeg er sikker på at du får det du ber om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber er jo kroppens signal på at noe er galt. I utgangspunket er jeg enig i å vende nesa hjemover i det tempoet du klarer. På den andre siden er dette lett å si her jeg sitter i godstolen. Om vinteren ville jeg ganske umiddelbart etablert leir, og begynt å smelte vann så raskt som mulig

Men om feberen stiger er det også viktig å prøve å stille en diagnose. Er det vondt i magen f eks kan det være en blindtarmsbetennelse. Sterke hakkeskader kan være hjernehinnebetennelse, og bryst og venstre arm smerter er symptomer på hjerteinnfarkt. Når det gjelder det siste er det forskjell på mann og kvinne. Et livreddenede preperat hvis man får hjerteinnfatkt er å ta en 8 - 10 Dispril. Tror det er riktig antall i en akuttfase

Har du mobildekning går det an å ringre "113" og spørre dem til råds. Å ringe dem er ikke det samme som at nå blir blålys og sirene satt på.

Husk også på at om mobilsignalet er svakt, kan en SMS likevel, nå gjennom. Og blir det riktig ille, og bruk av du har 0 dekning på mobilen; da er det mulig å sende en HELP eller 911 melding på SPOTen.

Personlig har jeg også med meg signalpenn og røde bluss. For å utløse disse bør man kanskje skyte opp en eller to, og vente til det blir mørket, og skyte opp når man helst ser et fly.

Om vinteren er det særlig viktig å ta et sykdomsutbrudd alvorlig, og lang tidligere enn om sommeren. Da svekkes du raskere og vil snart begynne å fryse. Faller "internal heating" temperaturen bare en grad eller to er det stor fare for at du blir likeglad og apatisk, uten å kunne ta vare på deg selv. Og denne fasen er meget kort, ikke minst ved fallende temperatur (utetemp altså)

Tillater meg også å si at en en hver skade som inntreffer om vinteren krever en helt annen og raskere oppfølging enn om sommeren.

Et kutt f eks kan fraskt utvilke koldbrann.

Likevel, det beste rådet er som før er nevnt, et arenal av tabeletter. I bux og Voltaren mot betennelser, Panodil ol samt Paralgin Forte mot smerter. Og som det også er nevnt et bredspekret antibiotika er også lurt å ta med. Forklar legen hva du skal, og jeg er sikker på at du får det du ber om.

Og så postet jeg innlegget uten å si som Max Manus: Det vil helst gå godt. Så derfor dra på tur - aldri sur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om en tur jeg var på når jeg var kanskje 7-8 år gammel. Jeg og pappa gikk på ski fra Goppollen som ligger i Ringebu kommune (like ved kommunegrensa til Øyer kommune). Derfra gikk vi inn til Hallandshytta som ligger litt over en mil fra Goppollen. Når vi gikk innover, var alt bra. Det viste seg etter hvert at jeg ble skikkelig dårlig om kvelden. Jeg begynte å kaste opp og fikk feber.

Dagen etterpå var jeg ikke noe bedre, men hjem måtte vi. Dagen etterpå gikk vi fra Hallandshytta og mot bilen igjen. Jeg var veldig slapp og sliten, men det var hverken noe jeg eller pappa kunne gjøre med det. Etter å ha gått ca halve veien tilbake, var jeg nesten helt utkjørt. Det var heldigvis en hytte like ved, hvor det også var folk. Pappa gikk bort og banket på og der var det folk. Vi fikk komme inn, og jeg fikk en varm kopp kakao og litt mat.

Hun som var i hytta hadde også en hund - heldigvis. Hun tilbød seg å bli med tilbake til Goppollen, og slik at hunden kunne trekke meg dit.

Etter å ha fått i meg varmen igjen, spente vi på oss skiene igjen, og hunden ble satt i trekksele, og jeg bak. Husker det hjalp på moralen min!

Likevel om jeg kastet opp, fikk feber og ble dårlig endte turen likevel bra!

Det viktigste er å få i seg nok væske, slik at man ikke blir dehydrert. I tillegg er mat utansett noe man må få i seg for å få nok energi. Likevel om man ikke har matlyst, bør man uansett spise litt. Det er kanskje nytteløst å prøve dersom maten kommer like fort opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.