Gå til innhold
  • Bli medlem

Dupp og flue


resfjellet

Anbefalte innlegg

Fisker mye på fjellet, både sommer og vinter. Sommerstid både med sluk, mark og fluestang. På tross av mange gode opplevelser og etterhvert god erfaring ønsker jeg å utvide reportoaret litt. Har (for) ofte opplevd å stå ved flotte fiskevann og kastet både sluk og mark etter vak langt utenfor rekkevidden for fluestanga, uten resultat.

Innbiller meg at ei flue på riktig plass ville gjort susen. Trenger ikke først og fremst tips om stang, da jeg regner med denne http://www.skittfisk...0000050296.aspx egner seg bra. (Grei pris også nå :-P )

Det jeg ønsker tips om er oppsett av dupp/flue. Noen sverger til flua bak duppen, andre foran. Hvilke opphengsmåter brukes? Hvor lang fortom? Flere fluer? Tenker at Bombarda-dupper med ulik synkegrad bør være fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lang stang er en stor fordel, siden du må ha en lang fortom. Jeg bruker nesten alltid fortom etter duppen og en eller to fluer på enden, men jeg vet det er en smakssak. Pass på å kjøpe en litt stiv fortom. 0,12-0,18, avhengig av om du skal fiske tørt eller vått.. Jeg pleier å ha fortommen nesten like lang som stanga. Krever litt plass å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fisken vaker langt ute eller været ikkje tilater fluefiske er det bare og leite fram bombara om du skal presentere fjøyra.

På fjellet har eg dei siste åra hatt suksess med flytende bombarda og streaking caddis som eg striper i overflata. Storfisken vert gal av dette til tider. Brukar tapert fortomme som regel, men er ikkje nødvendigt. Også andre fluger som gir ifrå seg "bølge" i overflata og flyt godt er verd og prøve. Brukar knapt ein stanglengd fortomme. Fluga heng då sjølvsagt bakerst. Stanga er 14 fot, og den bruker eg også til vanleg slukfiske til fjells. Kaster langt som fy.

Har også brukt intermedia og lett synkende bombarda og med tre fluger etter kvarandre, då gjerne klassiske mønster som march brown, red tag osv. Bombardaen er då bakerst. Brukar her også her ca ei stanglengde. Kan også anbefale og fiske aktivt med mark med bombarda, ganske effektivt, spesielt etter eit kraftig regnskyll.

Bra tilbud på stanga, er bare og slå til. Kan ellers anbefale billig berkely stang i 12-13 fot. Gode og undervuderte stenger :)

Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opphengsknute kan du bruke kirugknuten. Bere og ta ein passe lang senestump og knytt på hovud fortomma. Då få to ender av sene rundt knuten der du klipper bort den eine av dei og deretter fester fluga til. Brukar du gorve våtfluger, kan du feste på flugesnapp slik så du kan bytte om på flugermønster uten og måtte lage til nytt oppsett for kvar gong.

Fisker du tørt syns eg det er greidast og benytte seg av ei fluge etter duppen som nevnt i første tråd fra meg. Då gjerne fluger som flyter bra. Har også prøvd med 1 tørrfluge ytterst og 1 nymfe lengre framme. Men lettere og sette fast fisk og slite på den måten. Flere fluger synest eg er best når duppen er bakerst, har meir kontroll på fisken då med og heve stanga høyt under landing. Eit anna bra tips er og fiske med div landbundne insekter som maur, biller, langføttinger osv etter ein vindfull dag. Ofte at fisken då er på leiting etter slik føde som har blitt blåst ut på vannet.

Siste tips er og benytte seg av ein museimitasjon. Her rynker nok dei fleste på nasa, men det funker bra. Om ikkje antall fisk vert det høgste får du derimot større fisk. Men har opplevd 300 gr ørret med spissmus i magen. så småfisken og kan gå på dette. Om du veit vatne huser mykje smått, går du bort ifrå musetrikse og satser på vanleg tørt og våtfluger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ørretbombere har du flere valgmuligheter ift flyte/intermediate/synke egenskaper på duppen.

Du kan også da velge en vekt på duppen som utnytter det fulle potensialet i stanga di slik at du får kastet lengst mulig.

Et annet tips er å bruke fluefortom bak duppen. Den er tapert og sjansen for tugger og backlash reduseres ganske mye.

Den kan gjerne væreav fluorkarbon. Dyrere, men mere slitesterk og den har samme lysbrytning som vann og dermed mindre synlig for fisken.

En dupp som ligger like under overflata med tørrflue bak er topp. Gjerne store vårflueimitasjoner som f.eks Streaking caddis.

Skal du ha rekord, gjør du dette om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode tips!

Fisker primært på høyfjellet, så skog og kratt er ikke et stort problem med tanke på bruk av lang stang.

Tipset om museimitasjon skal også prøves, da jeg har gode erfaringer med bruk av store stripende fluer etter "vrang" storørret med fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri helt skjønt det der med en 7" fislestang på fjellet. Mye bedre med en 12".

Da får man jo kasta småslukene ut, og kasta lette sluker i vind bedre. Om det er kratt o.l. får man jo og bedre "snert" med ei lengre stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri helt skjønt det der med en 7" fislestang på fjellet. Mye bedre med en 12".

Da får man jo kasta småslukene ut, og kasta lette sluker i vind bedre. Om det er kratt o.l. får man jo og bedre "snert" med ei lengre stang.

Har du en anbefaling på ei slik stang? Vurderer å kjøpe ei ny som er lengre enn den jeg har. Har en beastmaster 9 fot 3-15 gram nå... Skal brukes til fjellfiske...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en anbefaling på ei slik stang? Vurderer å kjøpe ei ny som er lengre enn den jeg har. Har en beastmaster 9 fot 3-15 gram nå... Skal brukes til fjellfiske

Tja, jeg fisker mest flue, kjøper som regel ganske billige slukstenger. Jeg har en Slate nå, kjempefornøyd med den. Tror den er 10-30g eller noe. Ikke noe problem å kaste små spinnere med den, eller flytewobblere. Jeg bruker den til all ørretfiske, altså sjøørret, små elver og fjellet.

Så putter jeg heller litt mer i snelle.

Jeg kjøpte Slatestanga på Primavillmarksliv, vet ikke hvem som har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en anbefaling på ei slik stang? Vurderer å kjøpe ei ny som er lengre enn den jeg har. Har en beastmaster 9 fot 3-15 gram nå... Skal brukes til fjellfiske...

Sent from my iPhone using Tapatalk

9 fot 3-15 g er bortimot optimalt, spør du meg. Evt kunne man velge ei litt lenger stang. Har man stive "kjepper" så blir det ikke så morsomt å kjøre fisk heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 fot 3-15 g er bortimot optimalt, spør du meg. Evt kunne man velge ei litt lenger stang. Har man stive "kjepper" så blir det ikke så morsomt å kjøre fisk heller..

Er fornøyd med den, men kunne tenke meg å fiske med sluker på ca 25 gram. Har trua på stor fisk med stor sluk:) så oppnår man jo lengre kast..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng er jo at man med litt stor fisk på veldig lett utstyr påfører fisken mer smerte og stress enn nødvendig.

Litt grøvere utstyr lander fisken fortere/sliter utviskes fortere. Kanskje ikke så morsomt, men bedre for fisken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med den, men kunne tenke meg å fiske med sluker på ca 25 gram. Har trua på stor fisk med stor sluk:) så oppnår man jo lengre kast..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjekk ut denne: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/10/kinetic-godspeed-12-5-25-gr-3-delt.html Jeg er godt fornøyd og den blir med til fjells i sommer regner jeg med. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng er jo at man med litt stor fisk på veldig lett utstyr påfører fisken mer smerte og stress enn nødvendig.

Litt grøvere utstyr lander fisken fortere/sliter utviskes fortere. Kanskje ikke så morsomt, men bedre for fisken:)

Vet ikke om jeg er helt enig i det. Har man stor fisk på drar man den ikke bare rett opp, uansett. Jeg blir i alle fall såpass forsiktig om fisken er stor, at jeg ikke bare drar den rett inn. Med for rask kjøring mister man mer fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kjøre raskere.

Det eneste jeg sier er at noe grøvere utstyr sliter du fisken fortere ut. Både med f.eks høyere toppring(lengre stang), og mer spenn i stanga som fisken må jobbe mot.

Gir du skikkelig tilslag veit du som regel om fisken sitter. Om jeg mister fisk, er det som regel i tilslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en del synspunkter rundt lange/korte stenger og lett/"tungt" utstyr her. Selv har jeg til nå greid meg utmerket med stenger på 8-9 fot mdd kastevekt opp til 15g. Kvalitetsstenger i denne vektklassen takler fint 20-25 g dersom man tenker litt på hvordan man fisker. Daiwastanga jeg viste til i åpningsinnlegget kjøpte jeg først og fremst med tanke på fiske med dupp, men vil også selvsagt bli brukt til andre agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kjøre raskere.

Det eneste jeg sier er at noe grøvere utstyr sliter du fisken fortere ut. Både med f.eks høyere toppring(lengre stang), og mer spenn i stanga som fisken må jobbe mot.

Joda, det kan stemme om fisken er veldig stor. Ulempen da er at halvkilos fisk ikke klarer å spenne opp stanga tilstrekkelig. Det er da lettere å få små perioder med slakk, med økt fare for å miste fisken.

Min idealstang er 9-10 fot (3-15g) med dyp nok aksjon til at man kan spenne den opp helt ned i korken ved kjøring. Da vil snøret alltid holdes stramt, og man kan gi skikkelig motstand også til stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.