Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen 3camp, erfaring noen?


trudep

Anbefalte innlegg

Skal ta med min lille på 1år på telttur for første gong. Har telta 2-3 gonger heile mitt liv :( mål for iår er å telte blant anna. Har mange ønsker da.... http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2013/01/mal-for-2013.html Ønsker et telt med litt takhøgde men heller ikkje for tungt pga eg har lillemann på ryggen og andre som er med meg på tur må bære teltet. Har kikka på dette teltet og lurer på om noen har erfaring med det?

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et flott telt med god plass og enkelt oppsett. Liker virkelig dette teltet. Har selv 2 campen og har flere netter i 3 campen og. Vekta på teltet er fin den og. Prismessig så er den blitt dyrere enn i fjor. xxl kjører tilbud iblandt på dette teltet.

Fjellheimen 3 camp er mitt favoritt telt hvis man er 2 voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg istemmer Chris her. Et godt telt som fungerer godt for en svær kar som meg. Jeg har 40-50 døgn i teltet til nå og flere blir det. Romslig og høyt telt samt relativ lav vekt. Enkelt oppsett. Helsport gir også god service skulle noe gå galt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) blir to voksne og et barn ¨på tur. Tviler på at eg og lillemann noensinne drar heilt aleine, begrensa med kva eg makter å bære aleine med bæremeis :/ ønsket litt høgde pga liten på 1 år ikkje skal føle seg innestengt. Eg får følge med om Xxl får tilbud på det i nærmeste framtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lillegutt blir større og du slipper og ha han på ryggen så kan det jo være det blir en tur bare dere to :) får jo håpe han fortsatt har lyst og dra på tur senere og.

Chris B. eg håper at han er like glad i å være/gå på fjellet når han blir større! Jobber med saken. 60 turer til no og akkurat fylt 1år, og han er like glad kvar gong eg tar fram bæremeisa ;) Blir eg trygg på meg sjøl så kan det nok hende eg og han drar alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

jeg har ikke telte selv men skal kjøpe 4 mans telte når det kommer i superlight (rykte sier mars/april) vet ikke om dere kommer til og være flere på tur etterhvert men det veier kun 400gram (2.9kg og 3.3kg) og da får du plass til 4 stk,kjøpte selv først et 3 mans telt (veier 2.5kg og kostet 3200 kr) så kjøpte jeg ett BD firslight som jeg kjøpte brukt til 1500 kr veier 1.5kg og tar veldig liten plass,bruker det når jeg og junior er på tur aleine (blir samme som sikkert du kommer til og gjøre etterhvert) og nå skal jeg alså kjøpe et 4 mans telt som sikkert koster en del ;)

poenget mitt er att det er kanskje like greit og se på 4 mans telt som dere bruker hvis dere skal flere på tur,så har du god plass og plass til flere eventuelt,greit og ha god plass hvis det er dårlig vær osv,er ikke spesielt god plass i 3 mans telt,du kan jo tegne opp målene på gulvet hjemme og se hva du syns,400gram kan du sikkert spare ved og eller kjøpe bedresovepose osv,så kan du eller kjøpe deg et mindre telt som du har med deg på dagsturer eventuelt ski turer med pulk osv,jeg elsker det BD telte mitt og har sovet flere netter i det med junior.

bare mine tanker hverfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen svingen ;)

Eg rekner med det 4mannsteltet i superlight koster flesk når det kjem :S hadde sikkert vært midt i blinken for meg, men satse på noe billigere først og teste ut telt livet. 2,5kg og 3200kr er meget overkommelig, både i pris og vekt! Og dette BD firstlight er virkelig telt i mini utgave! Visst man da er heldig å få kjøpt brukt da. Gjelder å speide etter det ;) Du har vært flink til å ta med junior ut på tur, heldig liten gut! Håper min også vil trivest på tur no da, eg også for den del.

Takk for tankane dine, liker dei eg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4-manns utgaven, og er svært fornøyd.

Pass på å få 2011 mod og opp med forbedret lufting.

Manglende myggnett i inngang fortelt er kanskje ett minus, og snorer i ventilasjonslukene

utvendig burde vært standard. (Jeg har fått tak i 2 ekstra + 2 plugger for å unngå slappe luker)

Liten friksjon mellom teltstoff og pakkpose gjør det glatt ved pakking/faller lett ut.

Litt øvelse må til for å få stengene sammenslått i like lengder pga. hylsene leddet består av.

Lyden når regnet treffer ytterteltet er ganske skarp, men egentlig bare pirk.

Lett å slå opp, fin vekt og god kvalitet gjør dette til ett ypperlig telt tross alt.

Romsligheten og god lufting er viktige trivselsfaktorer på tur, og angrer ikke på kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,det er nok et veeeeldig bra telt med tanke på vekt,og er nok veldig bra til 3 season som du tenker og bruke det til,skal som sakt ha samme bare 4 personer når det kommer.

er en test av 3 mans telt her http://ut.no/artikkel/1.8211074 ( direkte link til testen http://www2.turistfo...lltelt 2012.pdf) greit att telt er dyrt osv og utstyr er dyrt men er jo mange måter og fremstille det med tanke på familie økonomien og hvis du fortsetter med like mange turere som du har i dag bør det ikke være noe problem og kjøpe et dyrere telt ;)

Er vel ikke uvanlig og bruke 20 tusen på 2 uker ferie i utlandet,kan da eller kutte ut det og ferie i Norge (med telt og gå tur) et år så har man jo penger til utstyr og det har man ikke bare 1 år men mere sanynlighvis minimum 5 år :) er jo ikke gratis og ferie i norge men kjører man bil og har med telt og basere ferien på det trenger det ikke bli spesielt dyrt,vi var på sykkel tur sist sommer var vel 7 dager,ble ikke spesielt dyrt og var utrolig koslig :)

Hvis du har tenkt og gå på tur med junior aleine teller jo hver KG og da vil du nok angre på att du ikke kjøpte det letteste,lykke til med og presentere det her får mannen din hvis ikke han har samme syn som deg på saken,som et lite tips kan jeg vel si att det lønner seg og starte tidlig den prossenen her og det er eller nok ikke lurt og kjøpe alle inkjøp på en gang,men eller kjøpe litt og litt soveposer en gang og liggunderlag en gang osv osv,da ser det ikke så ille ut ;) (snakker fra personlig erfaring hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie i norge er vel og bra det, berre at ferie med 6 stk i telt blir noke heilt anna. Mine to eldste har ytra ønske om telttur, så det skal vi i helger osv. Og noen dnt hytter. Men ferien har eg fått beskjed er hellig. Har mine 2 abarn 14 dager, så til far sin. Har da berre lille att. Noe dritt dette med å vær skilt. Men slik er d. Så når samboer er på sjøen, ta med 3 små på tur :) Gutungen har et lite eget telt, så dattera mi, lillemann og eg i store. Kjekt om vi tre hadde klart oss sjøl med å bære oppakninga. Pris, joda, dyrt og bedre er en sammenheng, lett et pluss. Men eg ønsker å ta fri 1 dag midt i uka for å være med lille og dra på tur, og da økonomi litt trangere. Lykke framfor penger er vel prioriteringa mi her ;) derfor som du sei, kjøpe litt no og litt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmetelt pga. vekten alene kommer an på bruk og behov.

Superlight har dårligere lufting, mindre vannsøyle og er spinklere jevnt over.

Mener å ha lest ett sted at man må være "forsiktig" vs. den vanlige utgaven.

Dette med god lufting er kanskje ikke altfor viktig for 1 voksen og 1 lite barn som produserer lite karbondioksid.

For meg med 2 voksne og 2 barn (8 og10) på omtrent samme areal som ett 3-mannstelt er det svært viktig, særlig på varme kvelder/solfylte morgener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@finnjpedersen var veldig kjek info,var ikke klar over att det var så mye dårligare lufting kan se på film

vs her
går frem att det er får og si det forsiktig rimlig mye dårligare luftig i superlight,takk får den info`en her skal bruke det telte her kun på sommeren,og dama klager veldig fort på varmt i telte,så må kanskje revurdere litt her.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett Fjellheimen light men har sett Ringstind light.

Er litt spinklere en del ting der. bl.a er bardunstrammere små. Luftepatent med avstiver er forsåvidt ok, har lignende på andre telt jeg har.

Det jeg er mest usikker på på light versjon er at glidelås på fortelt er slik "gummiert" versjon ala en del frontglidelåser i jakker. De er ingen stormklaff på glidelås slik som på de vanlige Helsport teltene.

Kanskje det virker bra men mistenker at den letter blir lekk enn på vanlige versjoner.

Er en bra pakke da vekt kontra størrelse.

Vanlig Fjellheimen var et telt jeg vurderte. God plass og alikvel ikke for tungt. Men siden jeg stort sett er alene i teltet med bikkja så ble den et lett 2 manns telt av "amerikansk type".

Men godt mulig jeg skaffer et Fjellheimen eller etterfølger etterhvert.

Et alternativ til lett telt er Hilleberg Anjan 3/Anjan 3 GT. Dog koster de en del de og. Er dog 3 sesongs telt pga lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Ringstind Superlight og vurderer Fjellheimen Superlight selv om begge i utgangspunktet er litt for små for meg.

Den meget lave vekta er selvfølgelig et stort pluss. Man bør likevel ha i bakhodet at dette nødvendigvis må gå ut over slitestyrke og praktiske detaljer.

Kan også nevne at de lettvektsteltene jeg har brukt har skarpere støy enn telt med annen duk.

Jeg ser på superlette telt som et supplement til andre telt. Man bør ikke kjøpe dem for å ha som eneste telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne telt-jungelen er ikkje lett nei :( har aldri hatt telt, så er på bar bakke. Spørs om det berre ikkje er lettere å droppe superlight og satse på det vanlige fjellheimen camp3 og heller bære den vekta som blir. Betale dyrt for superlight og ikkje ha nok lufting er bortkasta penger. Får trene meir så eg får bært meir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om vi ikke er litt overbekymret for styrken, eller mangelen av dette, i superlette telt. Ja, det er helt sant at disse har tynnere duker i lettere materiale, men ikke glem at materialer har blitt bedre. I tillegg til dette så tror jeg egentlig det er sjelden menigmann trenger ekspesisjontelt til vanlig bruk. Hvis det er meldt storm i fjellet, drar du allikevel? Når det kommer til lufting så er det vel gjerne slik at endel av disse har bedre lufting langs bakken, bare en annen måte å gjøre luftingen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ike hvor i m&r du holder til, men i Kristiansund der G-sport var før (ved Biltema) selger )solgte ihvertfalll for en drøy uke siden) diverse overskudd fra Gressvig; bla en bra haug med Helsport 3-manns telt. Ikke lettvektere, husker ikke modell osv i farten men 3-3,5kg. Intersport på Futura kab også være verdt å sjekke, der er det gjerne mulig å prute litt.

Annen mulighet er Helsports nettbutikk og finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om vi ikke er litt overbekymret for styrken, eller mangelen av dette, i superlette telt. Ja, det er helt sant at disse har tynnere duker i lettere materiale, men ikke glem at materialer har blitt bedre. I tillegg til dette så tror jeg egentlig det er sjelden menigmann trenger ekspesisjontelt til vanlig bruk. Hvis det er meldt storm i fjellet, drar du allikevel? Når det kommer til lufting så er det vel gjerne slik at endel av disse har bedre lufting langs bakken, bare en annen måte å gjøre luftingen på?

Min betenkning gjaldt slitestyrke, ikke styrke med tanke på uvær. Med tanke på dimensjonering på detaljer som feks glidelås ser jeg det som lite trolig at mitt lettvekts telt vil ha tilsvarende levetid som et mer tradisjonelt telt. Dette selv om man behandler det mer forsiktig.

Kan nevne enden av stangkanalen på Ringstind Superlight som et punkt jeg allerede nå ser behov for å forsterke/utbedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min betenkning gjaldt slitestyrke, ikke styrke med tanke på uvær. Med tanke på dimensjonering på detaljer som feks glidelås ser jeg det som lite trolig at et lettvekts telt vil ha tilsvarende levetid som et mer tradisjonelt telt. Dette selv om man behandler det mer forsiktig.

Kan nevne enden av stangkanalen på Ringstind Superlight som et punkt jeg allerede nå se behov for å forsterke/utbedre.

Ja, i prinsippet er jeg ikke uenig i dette. Lettvektsutstyr trenger kanskje noe mer forsiktig behandling. Jeg ville også tro at produsenten også er i ferd med å lære de nye lettere stoffene å kjenne og vi vil nok se at de blir flinkere til å forsterke der det måtte trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ike hvor i m&r du holder til, men i Kristiansund der G-sport var før (ved Biltema) selger )solgte ihvertfalll for en drøy uke siden) diverse overskudd fra Gressvig; bla en bra haug med Helsport 3-manns telt. Ikke lettvektere, husker ikke modell osv i farten men 3-3,5kg. Intersport på Futura kab også være verdt å sjekke, der er det gjerne mulig å prute litt.

Annen mulighet er Helsports nettbutikk og finn.no

Gmax nærmest meg blir Ålesund. Etter litt tenking så trur eg at eg går for tungvektvarianten på 3-3,5kg og ikkje superlight. Med liten på knapt 1 år på tur, så bør teltet tåle litt om han er uheldig. Skulle ønske eg var litt nærmere Kristiansund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.