Jump to content
IGNORED

Nybegynner (marka/fjell)

Hermes
 Share

Recommended Posts

Velkommen til Hadeland. Nei er nok ikke de høye fjellene her men noen mindre områder som bærer preg av fjell finner du. Og fiskevann finner du masser av. På Hadeland så er det nok mest Aborre men en og annen fin Ørret er jo å oppdrive. Jeg er ikke noe superivrig fisker selv men har prøvd litt siste året. Mange av vannene er nok enklest å fiske fra båt. Jeg har ikke selv men ønsker meg en liten kano eller lignende for å komme utpå. Ang fiskeutstyr så spørs det hva du vil satse på i første omgang. Det sikreste er mark. Selv kjøpte jeg en 3-14gram som er veldig fin på små spinnere og sluker men hadde jeg kjøpt på nytt tror jeg det hadde blitt 7-21gram for å kunne kaste litt lengre med en kaste dupp eller litt tyngre sluker. Kan også være lurt å tenke over om du vil ha ei 2 delt stang eller 5-6 delt stang. Den siste er mere kompakt og kan få plass inne i ryggsekken men er litt mer jobb å sette sammen. Man får nok litt bedre stang for pengene med en to delt også. Snelle, aner ikke, kjøpte ett sett og den jeg har fulgte med, fungerer fint for meg med fireline sene på. Fireline eller annet merke av multifilament eller nå hva det heter er mye sterkere enn vanlig sene. Det gjør at man kan gå ned litt på tykkelsen og øke kastelengden. Masse forskjellige knuter og noen funker best på multi og noen best på mono, her er det bare å google. Kan tipse om at det er billig fiskekort på Øståsen. 150kr i året for stangfiske for innenbygdsboende. årskort på veien er rundt 4-500 kr om man vil kjøre inn på almenningen. Veldig fint område forøvrig, og gjerne på sykkel. Bare å spørre om du lurer på noe på Hadeland så skal jeg forsøke å svare. :)

Edit: Så nå at det sto Harestua på deg. Jeg er nok ikke så kjent i den retningen :) Men det er masser av turmuligheter og fiskemuligheter der også, Veldig fint med sykkel om du liker det.

• Like 1

Annonse