Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner (marka/fjell)


Hermes

Anbefalte innlegg

Som vestlending har jeg forvillet meg til Hadeland, og bor nå et sted mellom Nordmarka og Romeriksåsen. I oppveksten har det blitt en del fisking til sjøs, med morfar og den slags, men det har aldri vært den store interessen. Tur og friluft derimot, har alltid gledet meg mye (en ting jeg savner fra vestlandet er fjellene og vardene, men marka og skauen byr på nye, spennende turmuligheter). Nå tenker jeg fisking kan bli et finfint supplement, men jeg må begynne helt fra scratch, har ingen venner eller familie her i nærheten som driver aktivt med fisking. Så, hvor begynner jeg? Finnes det et ok fiskesett å starte med? En og annen bok om fjell- og markafiske? Alle tips tas imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til Hadeland. Nei er nok ikke de høye fjellene her men noen mindre områder som bærer preg av fjell finner du. Og fiskevann finner du masser av. På Hadeland så er det nok mest Aborre men en og annen fin Ørret er jo å oppdrive. Jeg er ikke noe superivrig fisker selv men har prøvd litt siste året. Mange av vannene er nok enklest å fiske fra båt. Jeg har ikke selv men ønsker meg en liten kano eller lignende for å komme utpå. Ang fiskeutstyr så spørs det hva du vil satse på i første omgang. Det sikreste er mark. Selv kjøpte jeg en 3-14gram som er veldig fin på små spinnere og sluker men hadde jeg kjøpt på nytt tror jeg det hadde blitt 7-21gram for å kunne kaste litt lengre med en kaste dupp eller litt tyngre sluker. Kan også være lurt å tenke over om du vil ha ei 2 delt stang eller 5-6 delt stang. Den siste er mere kompakt og kan få plass inne i ryggsekken men er litt mer jobb å sette sammen. Man får nok litt bedre stang for pengene med en to delt også. Snelle, aner ikke, kjøpte ett sett og den jeg har fulgte med, fungerer fint for meg med fireline sene på. Fireline eller annet merke av multifilament eller nå hva det heter er mye sterkere enn vanlig sene. Det gjør at man kan gå ned litt på tykkelsen og øke kastelengden. Masse forskjellige knuter og noen funker best på multi og noen best på mono, her er det bare å google. Kan tipse om at det er billig fiskekort på Øståsen. 150kr i året for stangfiske for innenbygdsboende. årskort på veien er rundt 4-500 kr om man vil kjøre inn på almenningen. Veldig fint område forøvrig, og gjerne på sykkel. Bare å spørre om du lurer på noe på Hadeland så skal jeg forsøke å svare. :)

Edit: Så nå at det sto Harestua på deg. Jeg er nok ikke så kjent i den retningen :) Men det er masser av turmuligheter og fiskemuligheter der også, Veldig fint med sykkel om du liker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ørret i Harestuvannet og elva. Bra fiske oppe i Mylla, Skillingen og de fleste vann i Marka. Mye god info på OFA.no. De selger også fiskekartboka for Nordmarka. Den er veldig nyttig

http://ofa.no/Hjem.aspx

Ellers kan jeg anbefale å stoppe på Glømmi sport når du kjører forbi. Den ligger helt inntil Rv4 der man svinger av til Nittedal stasjon. Det er veldig fiskeinteresserte folk der, som vet om forholdene både på Romeriksåsen og i Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harestua er forøvrig et perfekt utgangspunkt for skiturer i Oslomarka. Er ikke kjent på Romeriksåsene, men innover til Spålen er det for eksempel veldig fint. Flott og villmarkspreget område. Fint om sommeren også, selvsagt.

Noterer ned! Har blitt noen korte skiturer, håper på litt nysnø nå og enda finere føre. En tur nedover mot Oslo står på planen for vinteren.

Harestua er fint det. Flott terreng på begge sider, men jeg er ikke kjent med fiskeforholdene. Bortsett fra det er det bare å finne seg en sti og gå.

Ja, har gått mye på stiene her siste månedene (vi flyttet inn i august, så har vært her et halvår allerede), tuslet en del, men kun dagsturer så langt. Tenkte å ta noen helgeturer etter snøen smelter, med telt i sekken.

Det er ørret i Harestuvannet og elva. Bra fiske oppe i Mylla, Skillingen og de fleste vann i Marka. Mye god info på OFA.no. De selger også fiskekartboka for Nordmarka. Den er veldig nyttig http://ofa.no/Hjem.aspx Ellers kan jeg anbefale å stoppe på Glømmi sport når du kjører forbi. Den ligger helt inntil Rv4 der man svinger av til Nittedal stasjon. Det er veldig fiskeinteresserte folk der, som vet om forholdene både på Romeriksåsen og i Nordmarka.

Takk for gode tips! Noterer ned vann du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.