Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Sastrugi Down


Newbee

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen andre enn meg som er misfornøyd med denne jakken fra Bergans som kan brukes på begge sider ?

Hatt den i knapt 4mnd, og siden starten har den lekket dun fra ermene. Og senere tid fra bryst, under armene og ved hette.

Dunet har også forskjøvet seg fra deler på armene, og hetteovergang slik at hvis jeg bruker denne jakken på "rød" side, så skimter det svarte stoffet fra andre siden gjennom.

Dette får en effekt som ser ut som at jakken er skitten og full i olje.

Jakken er brukt normalt, og igrunnen bare til og fra jobb, og på fritid. Ikke vært med på fjellturer eller i regn.

Jeg kjøpte denne jakken for 2250,- hos sportsdeal (Bergans selger den selv for 4500)

Jeg forventer mer av en jakke i den prisklassen. Har sendt den i retur til Bergans, og håper egentlig jeg heller får ta meg ut en helt annen modell.

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Dun/Vattert/Sastrugi-Down-Jkt-Black-Red-L--135951-p0000278062.aspx

Er spent på hva dem responderer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe dun vil det alltid lekke, jo lettere stoff den er laget i jo mer dun vil den lekke. Hvis det lekker i sømmene er det produksjonsfeil. Hvis dunet er av lav kvalitet så er det gjerne mer fjær blant dunet og fjær lekker mer/fortere enn dun.

At dun forskyver seg er helt naturlig. Litt risting en gang i uka eller å kjøre den i en tørketrommel med et par tennisballer når dunet klumper seg burde fikse det.

Ettersom du bruker den daglig så kan det godt hende at det er kommet en del kroppsoljer i dunet også, kanskje det er på tide med en vask?

Til slutt så kan det også være at det er litt lite dun i den i forhold til hva det kanskje burde være? Dette er ofte det fine med å bestille fra mindre produsenter hvor du kan be om "overstuffing", dvs. at de pakker ekstra dun i kamrene.

Vet ikke om det hjalp noe jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og innspill.

Har ikke brukt jakken med bar hud under, altså i t-skjorte.

Dun har en tendens til å lekke, men så mange steder og i sømmene synes jeg var merkelig.

Har ikke så mye erfaring med dunjakker selv, men har hørt med andre som har det. Og dem ville også ha reklamert på den.

Når jeg foreløpig har bare brukt den som fritidsjakke, og ikke daglig, så vil jeg ikke forringe kvaliteten med å vaske den annenhver mnd.

Jeg har hatt den i tørketrommelen 2 ganger.

Synes disse problemene oppstod tidlig.

Og jeg turde ikke vaske den før eg sendte den inn til Bergans... Tilfelle eg gikk på en smell der. hehe

Så får de se jakken i den stand som jeg har opplevd den i.

Ha en flotters dag :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplever selv att dujakken min lekker ble rimlig overaska egetlig (var ikke bergans) har så lenge det vært mulig "drat" dunene inn igjen i jakka og nå etter en del bruk lekker den ikke mere og har ikke "mista" så mange dun siden jeg har fått dem tilbake igjen inn i jakka (bare dra dune tilbake der dem kom fra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto "til og fra jobb" som daglig bruk, kanskje ikke helt det du mente. :)

Som @svingen påpeker så er det gjerne slik at det lekker mer dun i begynnelsen. Det er også viktig at dun trekkes tilbake inn i jakken istedet for å trekke de ut. Dette er fordi man gjør åpningen i stoffet større når man trekker fjær/dun igjennom. Det kan jo også være slik at stoffet jakken er laget i var fra et parti som var dårlig. (Stoff som skal være dunsikkert er ofte varmebehandlet på den en siden "(calendering)".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

OPPDATERING:

Etter lang behandlingstid fikk jeg endelig svar fra Bergans idag :-)))

Beløpet var kredittert og kunne velge om jeg ville ha pengene eller ta meg ut en annen modell.

Så jeg valgte å ta meg ut en Bergans Oppdal insulated jacket i farge Navy blue/alaskan blue.

Så da gleder eg meg til den kommer i posten :-)

Wiii :-) Lykke

Ha en flotters dag alle zusammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.