Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner i teltlivet


Newbee

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er mann 31år gammel, fra Bergen.

Har tenkt på i 3år at jeg har hatt veldig lyst å ligge i telt på vidden/ulrikken og rundt i Bergens området. (til å begynne med)

Synes det virker fristende å bare ta bena fatt og ta en natt eller to i fjellet. For å slappe av, og det som er av sjarmen med dette. Jeg har diskutert det med fruen og hun vil gjerne også være med.

Vi er begge trente og vandt til å gå i fjellet, men ikke erfaren når det gjelder overnatting i fjellet.

Har nå gått til impuls innkjøp av telt, sovepose og stormkjøkken.

Tenkte at jeg vil prøve ut denne hobbien først før jeg blakker meg helt på den.

Så har gått til innkjøp av dette teltet :

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Telt--and--Lavvu/High-Peak/High-Peak-Trail-Camp-4--131174-p0000062542.aspx

Er det noen som har erfaringer med dette ? Jeg får jo ikke slått det opp før våren kommer. Det er sikkert ikke egnet for annet enn godt vær og milde forhold, men ett sted må man starte. Jeg fikk teltet for 575,- gjennom en leverandør av jobben, så om det ikke holder mer enn ut sesongen iår, så får det være.

Også får eg tenke på nytt telt om dette er en aktivitet jeg velger å fortsette med.

Noen som har tips og anbefalinger til andre telt, og evt til flotte idylliske plasser å sette opp telt i Bergens området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du roter rundt på forumet her så vil du finne en helt masse om telt. Når du så har funnet en helt masse, så må du tenke på hva du skal bruke teltet til, og hvor mye. Telt er relativt dyrt, ihvertfall hvis du skal ha "top of the top" merke (EKs Hilleberg). Norske Helsport og Nanok er gode telt, men relativt tunge. Sveitsiske Exped stiller i samme klasse, men til en litt lavere pris. Finnes masse lette amerikanske telt og, men disse har i mange tilfeller som fellesnevner at innertelt settes opp først før du trekker ytterteltet/regnbeslaget over - med de konsekvenser det kan få her i Norge / våte Bergen....

4,7 kg som ditt telt er er relativt tungt for et telt, i hvert fall hvis du ikke har et typisk vintertelt laget for norske vinterfjellforhold. For tre-sesongs bruk og to personer finnes det nok av telt rundt 3-kg-merke. Det beste er å sette opp en rekke kriterier for hva du vil ha i et telt, etter at du har prøvd det du har nå, for så å se hva du kan få. eks: innehøyde, liggelengde, antall personer, vekt, antall sesonger, pris, osv osv.

Om det teltet du har kjøpt er stort og tungt, så tror jeg nok at du og madammen likevel fint vil kunne bruke dette nå i starten. Til den prisen er det en fin inngangsbillett. Så finner dere selv ut hva dere vil ha. Men et godt råd: Er du i en butikk og får et godt råd om så eller så telt, sjekk med forumet før du kjøper det, kan være mange her inne med mere erfaring enn en selger som kun skal ha provisjonen ved salget...

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.. Ja har kanskje gjort noe overilt, men får prøve dette teltet når våren kommer.

Så vil jeg raskt gjøre meg opp erfaring og mening om hvordan det er.

Grunnen til teltstørrelsen er at vi tenker ta med sønnen til fruen fra tid til annen.

Men hvis jeg skal ha ett tomanns telt, 3sesong, til en rimelig pris, hva ville du anbefalt da ?

Masse telt for pengene kan du si. Lar det seg gjøre med budsjett på 3000,- eller må jeg satse høyere ?

Beklager masse spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.. Ja har kanskje gjort noe overilt, men får prøve dette teltet når våren kommer.

Så vil jeg raskt gjøre meg opp erfaring og mening om hvordan det er.

Grunnen til teltstørrelsen er at vi tenker ta med sønnen til fruen fra tid til annen.

Men hvis jeg skal ha ett tomanns telt, 3sesong, til en rimelig pris, hva ville du anbefalt da ?

Masse telt for pengene kan du si. Lar det seg gjøre med budsjett på 3000,- eller må jeg satse høyere ?

Beklager masse spørsmål

Ingen grunn å beklage. Vi som har fasiten elsker disse spørsmålene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teltet holder mer enn godt nok, til og med Bergensvær.. Jeg misunner dere nesten følelsen av mestring de første gangene. Visst finner man lettere og bedre telt, men til de første turene holder mer enn nok. Ingen vits i å investere stort før man finner ut om dette er noe man vil drive mye med.

Dere kommer sikkert til å gjøre den samme tabben som de fleste av oss andre, og ha med alt for mye på første turen.. Følelsen av mestring og kontroll øker ganske raskt etter noen netter ute. Byfjellene rundt Bergen er fine steder å starte.

God tur :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg gjøre med budsjett på 3000,- eller må jeg satse høyere ?

Alt friluftsutstyr kommer på tilbud innimellom. Hvis du følger litt med så finner du gode tilbud. 3000 for et godt telt som ikke skal brukes på vinteren er ingen problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :-) :-) Da gleder jeg meg maks... Klarer knapt vente til første kvelden på fjellet. Og ikke minst fyre i stormkjøkkenet.

Men blir sikkert noen mnd til enda :-( Men lovet min stesønn at vi skal "øvelse" campe litt utenfor i hagen om ikke så alt for lenge.

Han er 6år, så han gleder seg masse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den vekten bør det være nær bombesikkert, utformingen er lik mange mye dyrere telt og med mindre duken er av bomull, så kan det ikke være så galt. Ikke noe jeg hadde tatt med på langtur, men for helgeturer uten ambisjoner om å nå Nordpolen så holder det nok i masser - trur eg.

Husk å ta notater på hva som er bra og ikke fullt så bra. Kjekt å ha neste gang dere ser på telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Siden teltet er litt tungt, prøv å ikke gå for langt på første tur. Slå den opp på fjellet og gå dagsturer derfra.

Sjekk på forhånd at teltet har nok barduner. Noen ganger har de bare et basis-antall. Når det blåser, bør du bruke alle barduner og stramme dem godt. Du kan også legge en stein på de bardunene som ligger mest i vinden, som ekstra sikkerhet når det blåser hardt. Du vet sikkert at du må sette opp teltet med baksiden mot vinden. Til nød med forsiden.

Prøv å ikke slå opp telt presis ved foten av et fjell. Der kan du få harde kastevind som kan være ganske skremmende. Men finne et find sted ved et vann. Sist jeg spurte om et område ved Bergen om våren, ble jeg tipset om Gullfjellet. Jeg gikk bare på dagstur og kom ikke så langt inn, men det så ut som et fint område.

Kjøp noen komfortable liggerunderlag av minst et par centimeter. Jo eldre du blir, jo mer du setter pris på det. Jeg kan anbefale merket Thermarest, men det er en stor investering. Du kan også kjøpe vanlige skumunderlag. Jeg har en tykk blå matte på ca. 2,5 cm tykk som jeg bruker av og til. Det er også ganske komfortabel. Koster lite, veier lite, men tar enormt med plass. Den kan du henge utenfor sekken.

Edit: Etter at neste innlegg var postet, så jeg at jeg hadde beskrevet mitt underlag feil. Jeg har også med lukkede celler. Jeg har en som ligner på og trolig er denne:

http://www.klikk.no/...ticle234317.ece

Husk å pakke alt som ikke må bli våt i vanntette poser (f. eks. søppelsekk).

Lykke til. Det blir fint med tur. :smile:

Linda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummgummiunderlag? Styr unna det. Sats på Ajungilak Bamse Extreme (200kr på gmax nå som er en veldig bra pris) Ett vellprøvd underlag. Det er laget med lukkede celler så det trekker ikke vann. Det er også noe av det tykkeste du finner av denne typen underlag. Og liggekomfort skal man ikke undervurdere når man er på tur, det kan være forskjellen på om man får sove eller ikke. I tillegg isolerer det godt, liggeunderlaget er like viktig som soveposen når det kommer til å holde varmen. Ikke noe problem når det er godt og varmt ute men i høyden så blir det fort kjølig på natta.

Har du ryggsekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det lagt i handlekurven. 199,-

Supert, takk skal du ha :-)

Jeg har en fjellsekk av merke mammut, som jeg fikk for 4-5år siden.

Ikke helt sikker på hvor mange liter den er. Men har vært solid og god på de

vandreturene jeg har tatt over vidden. God plass både på innside og til å stroppe på utsiden.

Med god støtte i rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompass har jeg, også tenkte jeg kanskje kjøpe ett kart over de 7 fjell i Bergen 1:25000.

Er veldig rusten på kompassbruk og kart, men som du sier så må eg leke meg litt frem for å finne ut av det.

Helt riktig! Jeg utsatte kartlesing lenge (vet ikke hvorfor) og brukte bare gps. Men jeg begynte bare å ta med kart og kompass, og lekte meg med det mens jeg forflyttet meg. Det gjorde hele naturopplevelsen bedre og det er morro å klare å navigere på denne måten. Har alikevel med med gps, men bruker den nå bare for å markere punkter og for å bekrefte at jeg er der jeg tror jeg er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Newbee,

ikke for å være en gledesdreper, men vær obs på at i byfjellene og på Gullfjellet er det restriksjoner på hvor du kan telte. I nedslagsfeltet til byens drikkevann er telting forbudt - hør med Bergen kommune (eller let på hjemmesidene) om hvor grensene for nedslagsfeltet går. Jeg vet at du kan telte på østsiden av Gullfjellsmassivet - dvs ta buss til Gullbotn, gå opp forbi skianlegget og finn deg et lunt sted i skogen deroppe og test utstyret. Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergensregionen finnes det friluftsområder med teltplass:

http://www.bof.no/omrader.htm

Der kan du laste ned brosjyrer og kart. Også mulig å laste ned kart til iPhone på flere av stedene.

Har ingen erfaring med noen av plassene, men vurderte de i forbindelse med å prøve ut litt vintercamping. Kjekt med å ha bilen i nærheten.

Blant annet Ervikane på Os så jo veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har telt, liggeunderlag og sovepose oppi en tur-ryggsekk, men jeg har ingen tur-venner. Jeg gikk mye tur i byen før, men etterhvert som jeg har fått fritidsaktiviteter å gå til hver uke, har jeg ikke hatt større turer enn å sykle eller gå til fritidsaktivitetene, gå til skolen og sykle til jobb.

Når jeg ikke har bil er det ikke så lett å komme langt ut i distriktene. Uten de store telterfaringene vil jeg ha en med meg på tur. Det hadde vært kult å gjort dette i en ferie, fordi det er noe jeg har drømt om lenge, men det ser ikke ut som det er noe jeg vil satse så mye på lenger. Drømmen har aldri blitt oppfylt før heller og ikke klarer jeg å forestille meg at den blir det i framtiden.

Dette tenkte jeg før jeg fant dette forumet, men jeg har jo ikke tur-venner ennå. Det hadde vært fint å hatt det helt stille rundt meg ei natt eller to. Jeg bor i Haugesund og kommer fortsatt til å bo her i flere år. Telt-utstyret kjøpte jeg på XXL når de hadde et godt tilbud på et telt, som jeg av den grunn betalte 499 kroner for (tror jeg). Jeg har brukt det noen ganger og det er helt vanntett.

Liggeunderlag kjøpte jeg på Biltema, fordi der var de mye billigere enn på XXL. Sovepose kjøpte jeg billig på XXL. Dette gjorde jeg sommeren 2010 og jeg husker derfor ikke nøyaktig hva jeg betalte for utstyret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.