Gå til innhold
  • Bli medlem

Soft shell kontra skalljakke. Erfaringer, meninger?


Dommern

Anbefalte innlegg

Er i markedet for en softshelljakke, men ønsker gjerne å høre fra noen brukere om hva de mener. Av og til ser jeg ikke behovet for en softshelljakke når man har skalljakke, men på den andre siden, så vil jeg gjerne ha noe ventilerende og lett, der skalljakken ofte blir for klam.

Noen erfaringer og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en lett trenings/grilljakke? Det er jo både ventilerende og lett, og tørker raskt. Og ikke minst billig, men du har vel sikkert en liggende allerede. Er jo ikke spesielt vanntett, men da har du jo skall eller regnjakke i tillegg. Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om softshell siden jeg aldri har hatt det, men jeg hadde nok heller kjøpt det for hverdagsbruk enn turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ei softshelljakke i vinter, og den er anvendelig. Ikke akkurat lett sammenlignet med ei skall-jakke. Tettsittende, vindtett, godt isolerende, tåler en solid porsjon juling vs skalljakke. Ypperlig til vårskiturer (savner snølås) og kalde høstdager. Minus for "stivt" materiale, men vanesak. Er forresten ei Marmot-jakke jeg fant til halv pris :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler :lol:

Softshell er behagelige plagg på kjølige dager der været ikke er for ekstremt.

De har lett isolasjon og puster godt.

Men de beskytter ikke like godt mot regn, og mangler ofte hette.

Noen softshell typer er litt for luftig, slik at man kan risikere varmetap i

meget kraftig vind.

Det finnes mange softshell varianter. Shoeller Dryskin og Polartec Powershield er

basert på syntetiske fibre i tett vev, uten noe membran eller tapede sømmer.

Finnes også membran baserte softshell plagg (f.eks Gore Windstopper), de puster ikke like godt som de uten menbran, men skjermer bedre mot kraftig vind, og er ofte mere vanntett. Men de har fortsatt ikke tapede sømmer, så i styrtregn er fortsatt skallplagg det beste.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.