Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifeller


Villminken81

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal du sitte skikkelig både i hard og myk snø + selvfølgelig våt snø bør du kjøpe langfeller, men da har du ikke mulighet til å "renne" de småe skråningene du kommer over, men dette får du ikke så veldig godt til på kortfeller heller(kommer ann på spenn i skiene), men til en større grad, med kortfell får du godt feste på våt og hardt føre, på pudder - like gjerne uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bredded, spenn, lengde på skiene hvor godt de bærer, hvor mye du tråkker de ned, hvor dyp og løs snøen er.

Og hvor du skal gå. Skal du rundt fra f.eks Kjærringsjøen og går over vannene det og holde deg i ganske flatt terreng trenger du jo ikke så mye feste som om du skal opp på topper.

Har selv brede og ganske myke ski. De sitter godt både i løs og hardere/isete snø. Såpass bra at jeg har kuttet kortfellene mer en angitt ellers glir det null. Hadde jeg satt langfeller på mine kunne jeg likegodt brukt truger i forhold til glid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg går mye på feller bratt terreng på vestlandet med langfeller.
Kortfeller funker ikke når det er for bratt og laust.

 

Er ikke fornøyd med de 100% syntetiske fellene (oransje) fra Åsnes/Skigutane som selges overalt.
Tror de er produsert hos Colltex for Åsnes.

Har fundert litt på hva som er galt. Har funnet fram eldre feller som er kjøpt på 80 og 90 tallet og lurer på
om svaret er at disse ikke var 100 % syntetiske.

 

Har kjøpt 38 mm x 2m Colltex Mix feller med 70% Mohair og 30% Syntetisk fra nettbutikker i Danmark og Frankrike.
Så langt er jeg fornøyd. Bedre glid og supert feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.