Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til en 2 metring


polar13

Anbefalte innlegg

Har en annen tråd "Utstyr for en lang mann" hvor jeg "klager" min nød over utstyr jeg ikke er 100% fornøyd med. Nå er det telt som har opptatt meg mye i det siste, har ett Fjellheimen 3 Camp som jeg kjøpte i fjor, dette teltet synes jeg er for kort pga duken som skrår mot enden, Bruker Synmat 7 som løfter meg litt opp også, så soveposen presser lett innerduken mot ytterduk. Jeg bestillte meg ett Hilleberg Kaitum 2 GT som har rett endevegger og vil eliminere problemstillingen, men her fikk jeg plutselig ett nytt problem, kammeraten min som jeg hadde tenkt skulle ligge ute i forteltet kommer til å få ett he**** med insekter da det ikke er myggnetting i ventilene. Dette blir neppe noe stort problem når det er litt vindrag, men vi har også fuktige perioder med lite vind og da er det ikke noe alternativ å ha han ute i forteltet, innerteltet vil jeg helst slippe å ha han selv om han er bare en liten terrier på 9 kg. :)

Kriterene for ett nytt telt

* Nok liggeplass for en kar på 2 meter uten å bli blaut på beina.

* 2 manns telt.

* Grei høyde

* Fortelt for å ha ryggsekk,liggeplass til hund og matlaging ved dårlig vær.

* Sessongen min er fra Mai måned til September/Oktober.

Hadde Kaitum teltet hatt myggnetting i ventilene så tror jeg dette teltet hadde passet meg ypperlig, alternativet er å "ettermontere" myggnetting men det er ikke Hilleberg er villig å påta seg.

Har fått ett forslag som Helsport sin Gjende modell, innerteltet skrår fra 200 til 270 i lengde på ene siden, spørsmålet er hvor mye av denne plassen får jeg brukt når liggeunderlaget mitt er 60 cm bredt?

Kunne jo ha gått opp på en 3 manns løsning, men jeg vil prøve å holde meg til ett 2 manns telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 198 og har kjøpt og solgt flere telt fordi de har blitt for korte for meg. Helsport Gjende2 har jeg kun prøvd på messe. Jeg opplevde ikke at den oppgitte lengden på 270 var særlig imponerende. Den spesielle løsningen gir et gulv som ender i en spiss i hodeenden og taket skrår i begge ender. Praktisk utnyttbar liggelengde blir derfor sterkt redusert. Med en sidevegg på 200 og en på 270 blir liggelengden med et 60x198 liggeunderlag bare 5 cm lenger enn i Fjellheimen2. Sammenlignet med Fjellheimen som jeg har hatt tidligere ser jeg ingen fordeler med Gjende 2, bare høyere vekt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller ettermontert myggnetting i Kaitum. Det er det teltet jeg selv foretrekker å bruke på turer der jeg er villig til å bære drøyt tre kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på Helsport Svalbard? Vanlig versjon har 250 lengde på innertelt, high versjonen har 240.

Det blir jo dog 3 manns og litt vekt.

Kanskje noe slikt? http://www.rei.com/product/794296/rei-half-dome-2-plus-tent

2,5 kilo og 240cm lengde med bratte vegger.

Selv bruker jeg dette som helårs https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Det er dog "bare" 229cm men har og bratte vegger. Veier 2,5 kilo.

Dette når det er varmere være https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

Jeg er ikke 200cm da men 187cm. Bruker 7cm Synmat Ul. Jeg sover mest på magen da godt utstrekt og med en armen liggende ovenfor hodet.

Jeg treffer da ikke duken hverken i hode- eller beinenden.

Også vært godt lufting i mine så kondens er minimal.

Bruker de solo med bikkja, en Husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller ettermontert myggnetting i Kaitum. Det er det teltet jeg selv foretrekker å bruke på turer der jeg er villig til å bære drøyt tre kilo.

Bra tilbakemelding på Gjende.

Hvordan ser du på mulighetene for å ettermontere myggnetting på Kaitum uten at det blir lekkasjer eller skade på teltduken?

Jeg vil holde meg til ett 2 manns da jeg vil ha teltet for meg selv:) Har sett på Svalbard også, men da dukker plutselig Hilleberg Keron opp som kandidat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke teltet selv, men kanskje det kan være en ide å se på Exped Sirius II Extreme. Grei nok liggelengde og slik jeg leser info på produsentens hjemmeside skal det være myggnetting i yttertelt også. Hvis du er i Oslo eller omegn ser det ut til at de har teltet på Oslo Sportslager til en god pris. Exped er vel kjent for å være minst 80% av kvaliteten til Hilleberg til halvparten av prisen eller noe slikt....

Linker:

Oslo sportslager: http://www.oslosportslager.no/produkt/sirius-ii-extreme-tomanns-telt-15964.aspx

Info hos Exped: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tilbakemelding på Gjende.

Hvordan ser du på mulighetene for å ettermontere myggnetting på Kaitum uten at det blir lekkasjer eller skade på teltduken?

Jeg vil holde meg til ett 2 manns da jeg vil ha teltet for meg selv:) Har sett på Svalbard også, men da dukker plutselig Hilleberg Keron opp som kandidat også.

Jeg har vurdert å sy fast myggnetting i forsterkningen til ståltråden som former buen i ventilene. Nede ville jeg bare latt en leppe på et par cm ligge løst oppe på duken for å unngå lekasjeproblemer. Har ikke gjordt dette da jeg antar at et fortelt uten gulv blir fullt av mygg uansett.

Har hatt Svalbard men det ble for kort tross en gulvlengde på 250. Det eneste som duger er loddrette endevegger og fortelt i begge ender. Kaitum/Keron er meget bra samt Exped Vella II og Polaris. Skulle jeg bare hatt bare et telt hadde jeg valgt Kaitum.

På solotur er dessuten tunneltelt som Kaitum mye lettere å sette opp enn Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bare litt nyskjerrig. Om du er 198 i et 250 telt skulle det jo være igjen 52 cm å strekke seg på , i teorien ivertfall.

Kaitum er jo bare 220. Er dette pga rette vegger eller?!

Med en vintersovepose trenger jeg en liggelengde på 220. Kaitum er 220 langt og har innertelt med rette endevegger. Fortelt i begge ender forhindrer at vind eller snø trykker ytterduken inn i innerduken.

Jeg har skostørrelse 46/47. På en downmat med vinterpose trenger jeg en høyde på 50 cm i fotenden for å gå klar av innerteltet. På svalbard er det ikke så høyt 30cm inn på gulvet i fotenden. Da ytterduken ligger ca 10 cm fra innerduken gir vind og snø enda mindre plass.

Har også hatt Svalbard 6 med gulvlengde 270. Der var plassen grei, men vekta var ikke særlig hyggelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Ikke lett det der altså. Kanskje svaret er å finne telt med to inngangen, men får fabrikanten til å du ut innerteltet hele veien ut i det ene ytterrommet:) tippermHelsport hadde tatt den utfordringen.

Selv er jeg 193 og ligger mye utstrekt i et Exped Andromeda 2 Extreme. Knalltelt. Ligger på bruktforumet her pga familieforøkelse, men det er nok for kort for deg. Jeg lurer på Svalbard pga innerlengden. Får vel prøveligge da, etter "advarselen".

Kan uansett anbefale Exped som bra telt. Har selv hatt to, og kompisene har også Exped. Om du finner noen lange nok vet jeg ikke.

Når det kommer til Hilleberg må jeg si jeg ikke helt skjønner hva som skal forsvare den høye prisen. Bra telt , men ikke så mye bedre at jeg ville ha gått for det. (Så sant det ikke er den eneste du finner langt nok da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du prøveligger må du ta høyde for sovepose og liggeunderlag. Ute i marka er det også vanskelig å få like perfekt stramming av duken som på et flat gulv. Vind og snø reduserer som nevnt også plassen.

Har hatt diverse telt fra Helsport, Terra Nova, Exped og Hilleberg.

Vil si at Exped er veldig mye telt for pengene. Hilleberg er for dyre men de utvendige stangkanalene er minst verd et par tusen ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Må vel kanskje komme med en tilbakemelding, jeg endte opp med Kaitum 2 GT, genialt telt. Litt stort pakkevolum, litt tungt, men bevares for en kongebolig for en person. Luftemulighetene er veldig bra, noe jeg allerede har satt stor pris på når morrasola begynner å gjøre seg gjeldende. Med rette endevegger så er problemet med å komme borti ytterduken eliminert, jeg har faktisk plass til overs når jeg strekker ut min lange kropp. Litt dyrt men alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.