Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrsoverskudd. Kan vi hjelpe ubemidlede unge friluftsmennesker?


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at det kun er få i vår familie er friluftsinteressert.

Men når noen melder seg på, prøver jeg etter beste evne å å bidra med utstyr - slik at ting blir relativt raskt noe mer enn et ønske. (Smi mens jernet er varmt heter det visst)

For selv om jeg har gitt bort utstyr som telt, sekker, turdresser, sovepose, primus og ski, har det i realiteten ikke kostet meg et rødt øre.

Mitt bidrag er egentlig lite, mao jeg tok av mitt overskudd. Et overskudd jeg fremdeles har.

Og så tenker jeg: Tenk om jeg kunne komme i kontakt med en eller annen innstans som har oversikt over unge mennesker med en friluftsdrøm, men som mangler midler, og enn å gå på tur sammen med - for å skaffe seg erfaring?

Og om jeg skal tenke en gang til så er jeg sikkert ikke alene om disse ideene. For slik jeg leser forumet, bugner det hos noe og en hver, eller som vi kaller det: Vi samler på.

Konkret. Er det noen som vet noe om det jeg antyder, for kanskje dette allerede er satt i system? Eller er dette et lite reelt forslag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Speideren / 4H ? Jeg husker hvertfall med gru en speidertur med for små gummistøvler som nesten måte skjæres av meg, og skoleranselen med sovepose bindt fast under så den konstant dinglet dunket meg bak lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei torø.

Jeg liker tankene du tar opp i tråden din.

Tidligere har andre og jeg selv gitt bort utstyr via FF til "nybegynnere" og folk som enten av ung alder (eller annet ) som har spurt om tips vedr. rimelig utstyr.

Hva om du tar ipset til Dag og lager en dedikert tråd om dette hvor du klargjør for ideen din og om hvilken målgruppe du ser for deg?

Om vi er heldige så kanskje flere vil tenke det samme og kunne benytte den tråden for dette spesifikke formålet.

Ellers så har jo en del kommuner rundtom frivillighetssentraler hvor folk kan låne utstyr, kanskje et slikt sted ville være takknemlig for en slik gave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det kun er få i vår familie er friluftsinteressert.

Men når noen melder seg på, prøver jeg etter beste evne å å bidra med utstyr - slik at ting blir relativt raskt noe mer enn et ønske. (Smi mens jernet er varmt heter det visst)

For selv om jeg har gitt bort utstyr som telt, sekker, turdresser, sovepose, primus og ski, har det i realiteten ikke kostet meg et rødt øre.

Mitt bidrag er egentlig lite, mao jeg tok av mitt overskudd. Et overskudd jeg fremdeles har.

Og så tenker jeg: Tenk om jeg kunne komme i kontakt med en eller annen innstans som har oversikt over unge mennesker med en friluftsdrøm, men som mangler midler, og enn å gå på tur sammen med - for å skaffe seg erfaring?

Og om jeg skal tenke en gang til så er jeg sikkert ikke alene om disse ideene. For slik jeg leser forumet, bugner det hos noe og en hver, eller som vi kaller det: Vi samler på.

Konkret. Er det noen som vet noe om det jeg antyder, for kanskje dette allerede er satt i system? Eller er dette et lite reelt forslag?

Jeg vet at f eks idrettsklubber arrangerer bytte/salgsmesse hvor den enkelte stiller på sin egen stand og fallbyr sine produkter.

Kanskje dette kan være en aktivitet på f eks en bygdedag, byfest, torgdag++

Eller som det er nevnt i noen av svarene: speider, 4 h, frivillighetssentralen, Finn, lokal jeger og fiskeforening. Kanskje de kunne være interessert i dette?

Det som må for øvrig være et overordnet mål at utgiftene, ("non profit" )og administrasjonen minimal. Det er jo et uttrykk som heter

"Vinninga må ikke gå opp i spinninga"

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å støtte prosjektet "Til topps" ?

Se http://www.tiltopps.no/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=45

Min datter har vært med å arrangere slik turer for sitt lokale lag. For at flere skal få muligheter forsøker de å samle inn brukte tur utstyr som de i tur låner bort til de som skal være med.

Et tiltak som jeg har støttet og støtter gjerne - samholdet mellom deltakere kan ikke beskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.