Gå til innhold
  • Bli medlem

Småturer Sørvestlandet


REs

Anbefalte innlegg

Årets første tur for meg ble også en liten topptur.

Kjørte til Madland, opp til Brekko og parkerte like nedenfor skiskytteranlegget.

Turen opp til Gloppenuten (630 m.o.h.) tok ca. 2 timer, og turen tilbake gikk på 1,5 time.

Det var stor vassføring i bekkene og myrene var veldig våte. Stien var isete og det var mange store snøfenner som måtte forseres. Snøen var så rotten at jeg sank gjennom og da nådde den meg godt over knærne. Her hadde nok truger vert tingen.

Været var ikke særlig bra. Mye vind, haglbyger og tåke på toppen. Den fine utsikten som mange snakker om så jeg ikke så mye til.

Bildet er ikke fra dagens tur og jeg ser nå at steinen på toppen av varden var falt ned. Kan det være den sterke vinden vi hadde i slutten av 2012?

post-4220-0-24719800-1357080875_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Ny topptur, eller rettere sagt en fin søndagstur til den høyeste toppen i Sandnes kommune med sine 671 meter. Ikke spesielt høy og turen er ikke spesielt lang eller tung, men en fin søndagstur på 4 -5 timer, avhengig av hvor sprek du er og hvilen rute du velger.

I dag var været kaldt med fint solskinn. Det var tykk is på vannene og de fleste bekkene var frosset til. Det var hull i isen på toppen av den vesle fossen som passeres litt før det siste vannet før oppstigningen til toppen, og her ble det en stopp for å drikke. Vannet var veldig kaldt. Faktisk så kaldt at hver gang jeg tok en slurk vann fra koppen så stod det igjen en ring av is rundt innsiden, akkurat der hvor vannet sist hadde stått. Når vannet var drukket opp så var det flere slike ringer inne i koppen. Dett må vel komme av at vannet var underkjølt, altså kaldere enn 0 grader.

På toppen var det tid for litt mat. primusen og svartkjelen kom frem fra sekken.

Så var det vann da. Alt vann i området var bunnfrosset så det ble å hakke is til kjelen var full.

Så skulle primusen fyres. Gassen var skiftet ut med parafin så dette skulle nok gå bra.

Dette var en fin anledning til å få testet min nye Primus stormlighter. Trykket ble pumpet opp og jeg slapp ut litt parafin til opptenning. Lighteren ble hentet frem fra lommen og tent, men da "nebben" med stikkflammen ble stukket ned i brenneren så sluknet den selvfølgelig. Da kom det jo bare flytende gass i den enden hvor flammen var og det likte den ikke. Det ble de gamle gode fyrstikkene som fikk skikk på sakene til slutt.

Kan det tenkes at Primus stormlighter fortjener en plass blant "kjekt å ha " tingene? Vi får se, jeg skal gi den et par sjanser til før dommen felles.

En tur er ikke perfekt uten et lite uhell og dagens tur var ikke noe unntak. Av en eller annen grunn var parafinflaska til primusen havnet feil vei og etter en liten stund så sluknet selvfølgelig brenneren. Feilen ble oppdaget og stormlighteren fikk en ny sjanse. Denne gangen ble det tenning på toppen av den osende brenneren som nok var blitt litt for kald. Resultatet ble et skikkelig "HV bål" og selvfølgelig satt jeg med ansiktet like over bålet.

Det ble et avsvidd øyenbryn og en artige krøller i barten. En bart som ved siste måling var ca. 25cm. (Kanskje på tide å få stusset den litt.)

Turen tilbake ble så sen at jærhimmelen i vest var som et fantastisk rødflammet maleri, og når skumringen og stillheten la seg over området var det en fantastisk fin opplevelse å tusle nedover langs vannet, over urer og frosne snøfenner i den skrinne bjørkeskogen. Den eneste lyden som hørtes var frostsprengningen i isen på vannet. Dette gjorde stemningen bare enda bedre.

Sommeren er en fin tid, men vinteren har sannelig også sin sjarm hvis vi bare tar oss tid til å oppleve den.

Jeg var nest siste bil som dro fra parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny topptur, eller rettere sagt en fin søndagstur til den høyeste toppen i Sandnes kommune med sine 671 meter. Ikke spesielt høy og turen er ikke spesielt lang eller tung, men en fin søndagstur på 4 -5 timer, avhengig av hvor sprek du er og hvilen rute du velger.

Så det var mulig å komme opp på Bynuten søndag.

Jeg gikk selv nede i lavlandet med sol og lite vind.

For en del år siden, hadde jeg som mål å komme opp på Bynuten en gang hver måned. Det gikk fint, men etter hvert som årene har gått blir jeg mer og mer "forsiktig" og unngår glattå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var mulig å komme opp på Bynuten søndag.

Jeg gikk selv nede i lavlandet med sol og lite vind.

For en del år siden, hadde jeg som mål å komme opp på Bynuten en gang hver måned. Det gikk fint, men etter hvert som årene har gått blir jeg mer og mer "forsiktig" og unngår glattå.

Det var en del is, men stort sett så gikk det greit å finne alternative veier der det var "holkeføre".

Det var litt vind på toppen, men ikke så mye at det betydde noe, og selv om solen er lav så var det solskinn nesten hele veien opp.

Det var en del biler på parkeringsplassen da jeg kom, faktik helt fult på den som ligger på Bynut-siden av veien, men jeg så nesten ingen folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nå var det lenge siden jeg hadde hatt ski på beina, men denne helgen ble det endelig tur. Ikke så lang, men en fin tur og noen timer fri fra masete kone og unger.

Hunnedalen - Tomannsbu. 

Lite folk i fjellet, men det var faktisk noen som hadde tatt med teltet og i nordre enden av Litle Øydevatn var det tre telt. 

Det ene var et Hilleberg Akto og eieren kunne fortelle at teltet faktisk fungerte fint som vintertelt. Litt liten bagasjeplass siden han hadde laget plass til primusen i forteltet.

Kjekt å vite siden jeg selv bare har brukt mitt Hilleberg Akto om sommeren.

Været var fint. Blå himmel, ca. 10 kalde, men noe vind. Det blåste ganske friskt i natt og da jeg startet på hjemturen i dag morges, men ut på dagen så løyet det ganske godt.

Det har nok blåst en stund for det var veldig isete over alt der terrenget hadde en liten forhøyning. I søkkene hvor det var litt fokksnø gikk det bedre.

I motbakkene var det bare feller som dugde, men på flaten gikk det med grønn voks. Det gikk med en del voks siden hver eneste lille utforkjøring fjernet voksen raskt og effektivt.

Så var det bare å smøre på nytt.

Nå gjenstår det bare å pakke ut sekken og få ting på plass før neste tur. Påsken er jo like om hjørnet.

post-4220-0-34308900-1362923232_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du tatt turen nordover i stede for sørover, så kunne vi ha møtes. Jeg var også på skitur fra fredag til lørdag, eller for å være noe mer presis - ski og fottur.

Øverst var det så hardt at det var enklere å gå en å ha på ski. Opp og ned bakken på beina. Det gikk fortere enn med bare ski.

Det var tredje gang jeg var innover i år, og heller ikke denne gangen var jeg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å gå til Sandvatn, men jeg fikk noen rapporter om noen tidligere helger da det hadde vert over 40 mann på hytta, og det hadde jeg ikke så stor interesse av å oppleve.

Jeg valgte Tomannsbu siden terrenget her er noe mer kupert og så er mulighetene for å velge sin egen rute noe bedre.

Jeg valgte også beina ned siste brekka før parkeringsplassen siden jeg ikke står på så veldig god fort med de høyere makter. 

Litt surt å bli liggende med brukne armer og bein så nære bilen.

 

Hørte at det blir servert kumlemiddag på Blåfjellenden i påsken. Kanskje verd å ta en tur da. 

(Kanskje lurt å ta med et telt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å gå til Sandvatn, men jeg fikk noen rapporter om noen tidligere helger da det hadde vert over 40 mann på hytta, og det hadde jeg ikke så stor interesse av å oppleve.

Jeg valgte Tomannsbu siden terrenget her er noe mer kupert og så er mulighetene for å velge sin egen rute noe bedre.

Jeg valgte også beina ned siste brekka før parkeringsplassen siden jeg ikke står på så veldig god fort med de høyere makter. 

Litt surt å bli liggende med brukne armer og bein så nære bilen.

 

Hørte at det blir servert kumlemiddag på Blåfjellenden i påsken. Kanskje verd å ta en tur da. 

(Kanskje lurt å ta med et telt.)

Jeg vet ikke om telt er nødvendig, i fjor var vi to som spiste komler på skjærtorsdag på blåfjellenden - bestyrerinnen og jeg.

I tillegg er det faktisk ikke "fullt" på blåfjellenden, selv med 50 gjester, trangt, men ikke fullt.

Jeg kan anbefale komlene til bestyrerinnen. Sammen med pølser og kålerabi og kokt sammen med pinnekjøtt, så blir det en svært god middag.

Jeg håper du får anledning til å ta turen innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Sandvatn og Langevann var befolket i helgen, men ikke på noen måte ubehagelig fullt ;) 

 

Nydelig helg å være ute på, og siden vi hadde med kiten var vi lykkelige for vinden også!

På Blåfjellenden var det også 5 unge herrer, med telemarksutstyr. De ville prøve seg på noen bakker i nærheten.

Første bakken var den fra Leitevann og ned, bare det at de fortsatte oppover noen styggbratte bakker for å få lengst mulig nedkjøring.

Jeg gikk på beina ned bakken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Sandvatn og Langevann var befolket i helgen, men ikke på noen måte ubehagelig fullt ;)

 

Nydelig helg å være ute på, og siden vi hadde med kiten var vi lykkelige for vinden også!

Ja, en kite hadde nok vert tingen. Ikke mye feste å finne for skiene på det isete føret som er der oppe nå.

 

I påsken blir det hyttetur med familien fra frdag t.o.m. onsdag. Da blir det å sitte i sjøkanten eller i båten og hilse våren velkommen.

Men kanskje det kan bli tid til en tur til Blåfjellenden på torsdag.

Jeg får stelle litt godt med kona så kanskje det går.

 

Det får vel bli en tur med de gamle skia og telemarkstøvlene da. Denne helgen brukte jeg nye ski, mine første NNN bindinger, og Alfa BC sko. Det er andre gangen jeg bruker disse skoene, og tross iherdig taping så ble det, for annen gang, ganske solide gnagsår.

Nå planlegger jeg en tur innom et par butikker på veien hjem for å se om jeg kan finnen noen sko som ikke gnager. Det burde være mulig så lenge jeg har såpass ferske gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå ser det ut til at det blir hytteferie med sjø og fiskestang første halvdel av påskeuka, men torsdag og fredag blir det skitur, antagelig inn til Blåfjellenden hvis alt går etter planen.

Så får vi bare håpe på bra føre så det kan bli muligheter til å gå seg en tur i stedet for bare å følge merket løype til og fra hytta.

post-4220-0-19288400-1363945728_thumb.jp

post-4220-0-52311500-1363945740_thumb.jp

post-4220-0-00025200-1363945766_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at det blir hytteferie med sjø og fiskestang første halvdel av påskeuka, men torsdag og fredag blir det skitur, antagelig inn til Blåfjellenden hvis alt går etter planen.

Så får vi bare håpe på bra føre så det kan bli muligheter til å gå seg en tur i stedet for bare å følge merket løype til og fra hytta.

Jeg ser fram til å få besøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rapport fra Sørskår.

Telen står enda dypt i jorda og snø og issvuller ligger fremdeles på gule marker, men kjøttmeisen synger sin vårsang og sola skinner fra en nesten skyfri himmel. Solbrillene sitter på nesen, det er pils i glasset og en snartur på fjorden ga fem fine makrell på et hal.

Nå gjenstår bare å få fyr på grillen så er alt perfekt.

 

(Ja det ble litt torsk, lyr og sei også, men det blir nok fersk makrell på grillen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke komlemiddag på Blåfjellenden like vel. For første gang i historien gikk jeg litt feil i begynnelsen av turen. Fulgte "køen" av hyttefolk opp fra Hunnedalen og havnet inn på løypa til Sandvatn. Gadd ikke å snu så da køen dreide av mot høyre for å gå tilbake, svingte jeg venstre og gikk nesten alene over Øyervann. Møtte en skiløper ca. midtveis og noen flere like før hytta på Sanvatn. Der ble det Medbrakt middag.

Både Sandvatn og  Blåfjellenden er uten proviant så neste dag tok jeg turen innom Langevann for å proviantere. Tok ikke sjansen på at det var mer mat igjen på Blåfjellenden etter etegilde på skjærtorsdag.

På langevann var det mat nok og sekken ble litt tyngre.

Turen fra langevann til Blåfjellenden gikk så det suste. Blåstøldalen var glatt som en skøytebane og det var godt med nyslipte stålkanter på mine gamle telemarkski.

 På Blåfjellenden traff jeg REHJON med kone og selv om jeg ikke fikk være med på komlemiddagen torsdag, så ble det stekt komle med bacon og speilegg til frokost på Lørdag.

Selv om det isete føret laget litt trøbbel i motbakkene så gikk det desto fortere i utforbakkene og turen tilbake til Hunnedalen gikk alt for fort. Det var fremdeles mye igjen av dagen da jeg satte meg inn i bilen.

 

Jeg glemte visst å si "Hade" og takk for frokosten til REHJON & Co. men jeg håper det er tilgitt.

 

Blåfjellenden er en fin plass også om vinteren, selv om det ikke var ryper her i år.

Jeg kommer nok snart igjen.

 

http://ut.no/hytte/blaafjellenden/bilder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke komlemiddag på Blåfjellenden like vel. 

 

På Blåfjellenden traff jeg REHJON med kone og selv om jeg ikke fikk være med på komlemiddagen torsdag, så ble det stekt komle med bacon og speilegg til frokost på Lørdag.

Selv om det isete føret laget litt trøbbel i motbakkene så gikk det desto fortere i utforbakkene og turen tilbake til Hunnedalen gikk alt for fort. Det var fremdeles mye igjen av dagen da jeg satte meg inn i bilen.

 

Jeg glemte visst å si "Hade" og takk for frokosten til REHJON & Co. men jeg håper det er tilgitt.

 

Blåfjellenden er en fin plass også om vinteren, selv om det ikke var ryper her i år.

Jeg kommer nok snart igjen.

 

http://ut.no/hytte/blaafjellenden/bilder

 

Drømmepåske. Sol og ---- sol.

 

Det var hyggelig med besøk fra REs. Det ble mange fine historier fra fjellturer og annet. Det passet for såvidt greit at det kom noen på fredag, ellers hadde vi blitt alene på hytta.

 

Velkommen tilbake til Blåfjellenden.

Og til alle andre, Blåfjellenden og området rundt er vell verdt et besøk, Også for toppturer og telemark.

post-1073-0-50086600-1364892594_thumb.jp

post-1073-0-62280700-1364892631_thumb.jp

post-1073-0-27488600-1364892646_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå når påsken er over er det vel på tide å begynne med barmarksturer i nærområdene igjen, hvis nå ikke hele turområdene våre brenner opp da.

http://www.aftenbladet.no/

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Ingen-slokningshjelp-fra-vargudene-3150241.html

Og barmarkstur ble det denne lørdagen

Selv om det var på veltråkkede stier så er turen fra Dale til Resasteinen og Lifjell og ned til Bymarka, tilbake til Dale,både lang og krevende.

Det er mange høydemeter mellom toppene.

Det minker på isen,slik at det var lett å gå.

En skikkelig fjelltur på over 6 "normaltimer" midt i Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja bare strø salt i såret mitt du."  :evil:

Jeg sitter her og ser ut på været og den eneste turen jeg fikk i går var en handletur med kona.

Men i dag har værmeldingen varslet noe opp i mot ekstremvær så det er vel best å holde seg inne.

Men kneet blir bedre og bedre så det er nok ikke lenge før jeg kan prøve meg på en tur igjen.

 

Sist gang jeg hoppet rundt på krykker, januar 2011, ble jeg så rastløs at jeg tok sekken på ryggen og la ut på tur. 

Jeg gikk veien inn til Kubbetjønn, laget kaffe og stekte pølser på bål og gikk stien gjennom skogen tilbake.

Det lå is på vann og myr og noen andre fotturister som jeg møtte stoppet opp og stirret på meg som om jeg skulle ha vert grønn med antenner på hodet.

(Det var kanskje noen ferskinger som ikke hadde møtt en turgåer før.)  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fra stuevinduet mitt kan jeg fremdeles se snø inne i Saudafjellene, men hvordan står det til i Lyseheiene?

Kanskje Rejohn vet noe om turen inn til Blåfjellenden.?

Kan vi snart smøre for lyng og småstein, eller kanskje vi snart til og med kan finne frem fjellskoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra stuevinduet mitt kan jeg fremdeles se snø inne i Saudafjellene, men hvordan står det til i Lyseheiene?

Kanskje Rejohn vet noe om turen inn til Blåfjellenden.?

Kan vi snart smøre for lyng og småstein, eller kanskje vi snart til og med kan finne frem fjellskoene?

Jeg forsøkte å komme innover i går. Det var omtrent like mye snø som på samme tid i fjor, det vil si stort sett skiføre.

Men det smeltet raskt, og det var årsaken til at jeg snudde ved Fossebekken. Den gikk skikkelig stor.

Det var en mann som hadde gått over tidligere på dagen.

Jeg traff selvsagt folk. To partier - begge utenlandske. Jeg veddet med meg selv da jeg så folka, om de var utenlandske eller...

Jeg gikk på truger og selv da gikk jeg nedi den råtne snøen.

Det var ferske skispor ett stykke oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.