Gå til innhold
  • Bli medlem

2 Sunnmørsalpeturer, en retrett og en suksess, 11+13.juni


Svein

Anbefalte innlegg

13.juni og en av årets første dager med 17-18 varmegrader. Jeg hadde lagt skiene på taket og egentlig planlagt en kveldsskitur, men ombestemte meg i det jeg satt på ferga mellom Solevågen-Festøya. En skitur langs fjellplatået vest for Fossholtinden ved Vartdal ble forandret til fottur på Heimste Kopphornet ved Standaleidet.

Sist lørdag ble jeg tvunget til retrett, da jeg prøvde å komme meg opp på Bukkedalstinden (1000moh) fra Skorgedalen i Ørsta. Nysnø fra ca 800m gjorde det skikkelig sleipt opp langs vestryggen, risikoen ble for stor. ”Normalruta” opp i Bukkedalen var ikke tilrådelig pga kalvende snømasser nedover svaene. Bukkedalstinden fikk jeg erfare at er en utfordrende topp med 3 egger og bratte stup i nord- og østsida. To av eggene skal være greie alternativer for fjellvante, vest og søregga. Jeg avbrøt forsøket og gikk opp på ryggen nord for tinden, og fikk i det minste med meg utsikt mot Vassdalstinden. Men på denne mandagskvelden måtte jeg ha minst et beinbrudd for ikke å klare å komme meg til topps…

Jeg kjørte innover langs Hjørundfjorden til Store Standal og opp på Standaleidet. Fant brua over elva et stykke nedenfor Myklebustsetra og kjørte opp langs dyrkamarka. Det ble fort varmt i skjorta på vei opp mot Kalvedalen. Jeg fulgte den enkle nordvestryggen helt opp til toppegga, og bare unntaksvis måtte jeg krysse snøfelter.

På toppen ventet ei fabelaktig utsikt mot Kolåstinden og Sætretindane i nord, og Blåtindane og Grøtdalstindane i sør. Innerst i Nøvedalen reiser Nøvedalstinden seg, og jeg får studert ryggen langs østsida av Nøvedalen. I sør strekker Kalvdalsegga seg rundt Kalvedalen, med 1234-toppen som eggas desiderte høydepunkt. Jeg tilbringer en time på toppen, og returnerer deretter raskt på bratte snøfelter ned i Kalvedalen. En beskjeden topp hvor utsikten ikke står tilbake for noe.

Legger ved noen bilder, resten blir å finne på web om noen dager.

post-283-133474392474_thumb.jpg

post-283-133474392479_thumb.jpg

post-283-133474392486_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søre Blåtind har klyving opp sørøstegga, klatring videre til Nøre-/Nordre Blåtind. Geir har gått over begge og kan nok (gi) :twisted: deg ca graderinger.

Jeg prøvde meg på Søre Blåtind for noen sesonger siden. Leste om den i fotturboka, men fant ikke rette passasjen. Klyvde opp mellom sørøst- og sørvestegga til like under toppen (utsatt), kom til et ca 4m høyt vertikalt hjørne og måtte returnere.

Var på ny tur i området i går, legger ved et bilde av Blåtindane fra vest (Kalvedalsegga). Skal ikke være bombastisk, men mener at hvor jeg har avmerket kan man klyve opp på egga og følge denne til toppen.

post-283-133474392506_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes info om Blåtindane i "Fotturar...."

Har klatra SV-egga på Søre Blåtind (Eggen rett i mot). 3-4 taulengder, grad 4, fast fjell. Kan anbefales. Vi returnerte ned SØ-sida, prøvde å gå ned der pila til Svein er, men blei vi stoppa av en svahammer i renna. Derfor gikk vi opp igjen og litt videre, og kom ned der snøen går helt opp til eggen. Denne vegen var helt grei uten sikring. En del mose og lausgods. Det var da helt snøbart der.

Nordre har jeg ikke gått over, men den er vanskeligere, og krever iflg. Fotturboka sikring.

Synes Blåtindane er flotte topper. Tar seg flott ut fra mange sider, bl.a. ved inngangen til Kalvedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordre har jeg ikke gått over, men den er vanskeligere, og krever iflg. Fotturboka sikring.

Åååhh.... :twisted: Forsto det slik at du... glem det. Da bare må du.... og jeg :D

Renna mellom toppene skal være en bra adkomst mener jeg å ha lest.

Mulig at klyveoppgangen til søre er lenger mot høyre enn pila mi. Vanskelig å se så skrådd, dessuten har det gått noen år siden jeg var oppunder kanten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.