Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes kortfeller henger dårlig. Tips?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt problemer med at kortfellene henger dårlig? Ganske nye, nesten helt ubrukte feller, med helt ren lim som ikke er brukt over voks eller klister? Jeg gikk på ski med to venner i dag, og de fikk ikke kortfellene til å henge på skiene sine. Det ene paret var nytt, det andre var relimet en gang med Montana Fellelim helt på slutten av sesongen i fjord. De satt godt fast om man la de sammen, men ikke på skien....

Noen tips til hva man kan gjøre med dette?

Så var det en ting til. I dag brukte jeg litt blåswix på skiene mine. Temperaturen var ca -10 grader. Skien er rubbet forsiktig i festesonen med 100 sandpapir. Jeg la på litt blåswix da vi skulle ned igjen fra fjellet, for å få litt feste på flatene. Jeg skulle opp en bratt kneik, og valgte å legge fellene over blåswixen for denne stigningen. Med så hard voks pleier det vel å gå bra??? Da jeg dro av fellen, så var skien helt ren for voks, og alt lå igjen på limet... Dette pleier da egentlig å gå veldig bra, uten av voksen sitter igjen i fellen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde de andre rubbet festesone med sandpapir?

Evt IKKE hatt glider i festesonen. begge deler gjør at feller og smurning sitter dårlig.

Kan vel fort dra av smurning med feller. For å få smurning til å sitte godt bør man rubbe med sanpapir slik du har gjort. Så varme inn første laget voks(evt klister) med smørejern. Bruke da helst en voks/klister som er hardere enn det du skal ha oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes ski med fellelås er for bruk av skifeller, ikke skismurning.

Med et batteri av feller fra 10-15 cm og oppover er det vanskelig å ikke treffe feste.

Å legge feller på festevoks er lite økonomisk i lengda.

En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at hvis føret og terrenget tillater det, så velger jeg skismurning når som helst foran skifeller. Skifeller er kun til nødbruk når det blir for bratt for smurning. Typiske vestlansturer med mye flater og oppover på vei inn på fjellet er ypperlig med kortfeller (eller langfeller om det er mye motbakker). Men returen med mye nedover og en del flater eller slakke stigninger går dobbelt så fort med smurning som feller, og enklere enn helt rene ski synes jeg.

At det ikke er helt ideelt å legge feller over voks er jeg enig i. Men med tørrvoks så pleier jo dette egentlig å gå veldig greit. menge innpå forumet her som bruker den praksisen har jeg lest.

Jeg har ett par langfeller fra åsnes som har tålt å bli lagt oppå voks og klister flere ganger, og disse sitter utrolig nok helt fantastisk enda. Og de har aldri dratt med seg all voksen slik korfellene mine gjorde på sist tur. Kanskje det er enkelte tørrvokser som er "snillere" enn andre, eller kanskje de sitter bedre fast på skien med smeltet grunnvoks enn uten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de andre rubbet festesone med sandpapir?

Evt IKKE hatt glider i festesonen. begge deler gjør at feller og smurning sitter dårlig.

Kan vel fort dra av smurning med feller. For å få smurning til å sitte godt bør man rubbe med sanpapir slik du har gjort. Så varme inn første laget voks(evt klister) med smørejern. Bruke da helst en voks/klister som er hardere enn det du skal ha oppå.

Hun ene hadde ikke rubbet festesonen, og hadde i tillegg glider i festesonen. Så kanskje det er grunnen. På den andre siden, så sitter fellene på mine ranonee ski som er behandlet på samme måten veldig bra. Så det er jo egentlig litt rart.

Han andre hadde ikke glider i festesonen, og hadde rubbet med sandpapir slik jeg har gjort i festesonen. De hang litt bedre på hans ski, men løsnet etter en stund.

Jeg har tidligere varmet inn grønn grunnvoks og brukt f.eks. rød tørrvoks oppå. Dette har holdt fast på skien, og ikke på fellen når jeg har tatt den av.

Denne gangen la jeg på blå tørrvok utendørs i 9 minusgrader uten å smelte inn noen grunnvoks først.

Alternativet ville jo vert å smelte inn ett lage med grønn grunnvoks før jeg drar hjemmefra, og gå med dette under fellene hele veien for å forhindre at den blå festevoksen ikke skal henge igjen i fellen på vei tilbake.

Alternativet er å ta av og på feller flere ganger, og det er også en mulighet, men gir null glid det der er blandet med slakt nedover, flater og slakt oppover. Og tar for mye tid.

Limet fester dårligere når det er kaldt. Jeg har fellene i innerlomme/ nært kroppen når jeg ikke har dem på skia. Kalde feller på kalde ski gir dårlig feste. Snø eller vann på limet er heller ikke bra.

Jeg hadde mine i innerlommene. De andre hadde de frontlommen på anorakken. Trodde ikke det kunne utgjøre så mye.

Takk for alle gode svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at kortfellene fra åsnes sitter veldig godt så lenge jeg går på skiene.

Samtidig skal det ikke mer til enn at jeg lener skiene på skrå inntil en hyttevegg eller lignende i et kvarters tid, før fellene har løsnet og bare hengt rett ned. Da tørker limet veldig fort også.

Det er forøvrig viktig å runde av kantene på fellene, for å få de til å sitte bedre.

I forsvaret brukte vi bare kortfeller, og jeg var så uheldig å ødelegge limet på den ene fellen mens vi var ute på vinterøvelse.

Det var langt fra noen fornøyelse å gå i dagesvis med bare feste på én ski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg kortfellene av og på flere ganger oppå blå og litt grønn swix. Limer som bare det.. Jeg har opplevd at varme feller siter dårlig på veldig kalde ski.

Hvordan oppbevarer dere fellene? Limet mot hverandre? Passer dere på å tørke fellene godt mellom bruk, og ikke stuer dem bort våte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at hvis føret og terrenget tillater det, så velger jeg skismurning når som helst foran skifeller. Skifeller er kun til nødbruk når det blir for bratt for smurning. Typiske vestlansturer med mye flater og oppover på vei inn på fjellet er ypperlig med kortfeller (eller langfeller om det er mye motbakker). Men returen med mye nedover og en del flater eller slakke stigninger går dobbelt så fort med smurning som feller, og enklere enn helt rene ski synes jeg.

At det ikke er helt ideelt å legge feller over voks er jeg enig i. Men med tørrvoks så pleier jo dette egentlig å gå veldig greit. menge innpå forumet her som bruker den praksisen har jeg lest.

Jeg har ett par langfeller fra åsnes som har tålt å bli lagt oppå voks og klister flere ganger, og disse sitter utrolig nok helt fantastisk enda. Og de har aldri dratt med seg all voksen slik korfellene mine gjorde på sist tur. Kanskje det er enkelte tørrvokser som er "snillere" enn andre, eller kanskje de sitter bedre fast på skien med smeltet grunnvoks enn uten?

Hva er vitsen med å kjøpe Åsnes sine fjellski med fellelås dersom fellene bare er til nødbruk for å ha feste opp bratte bakker ?

Kunne da ha greid seg med vanlige ski og langfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så forferdelig å gå med kortfeller, selv på mine Ingstad med lite spenn.

Det kan nok komme av at jeg liker å ha godt feste hele tiden, uten å knote med forskjellig smøring.

Gikk f.eks fra Breistølen til Finse på fire dager sist vår, med kortfeller på hele tiden.

Brukte selvfølgelig mer tid enn med smurning, men det hadde vi nok av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Hva er vitsen med å kjøpe Åsnes sine fjellski med fellelås dersom fellene bare er til nødbruk for å ha feste opp bratte bakker ?

Kunne da ha greid seg med vanlige ski og langfeller.

Fellelåsen er da ikke "i veien" for noe, og åsnes sine ski er vel det jeg kaller "vanlige ski". Jeg tror Nansen modellen som jeg har er en god ski, både med og uten fellelås. Derfor kjøpte jeg den skien. Eller mener du at det finnes andre "vanlige ski" som er bedre enn Åsnes sine, hvis man ser bort i fra fellelåsen?

Om terrenget tillater smørning går dette mye kjappere å gå på. Det er mange andre enige om på forumet. Er det litt bratt terreng, og litt flater og kanskje litt nedover så er kortfellen ett bra kompromiss. Er det slakke nedoverbakker så glid du som om du svever på en sky med smurning, og må "gå nedover" bakken hvis du bruker kortfell. Er det veldig bratt terreng, og for det meste bare oppover gir langfell best feste.

Så alt til sitt bruk, enkelt og greit. Man klarer seg best dersom man behersker/lærer seg å benytte alle tre metodene mener nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så forferdelig å gå med kortfeller, selv på mine Ingstad med lite spenn.

Det kan nok komme av at jeg liker å ha godt feste hele tiden, uten å knote med forskjellig smøring.

Gikk f.eks fra Breistølen til Finse på fire dager sist vår, med kortfeller på hele tiden.

Brukte selvfølgelig mer tid enn med smurning, men det hadde vi nok av :)

Lite knot, og godt feste er jeg helt enig med. Samtidig liker jeg følelsen av å gli godt, det får jeg ikke med kortfeller.

Men som du sier selv; med god føre for smurning går dette fortere/lettere. Ikke alle her behov for å gå fort heller, og det er jo helt greit det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfellene er såpass raske å ta av og på at kommer der terrenget heller nedover så er det bare å hive dem av og ha superglid.

Kortfellene klippes i alle lengder og bredder så her er variasjonen stor mht glid.

I terreng som er mest framover, slakt oppover, og nedover så går det uansett raskere med smørning. Det er da egentlig ikke så mye å betvile. Du får ikke samme gliden med kortfelle uansett hvor liten du velger å klippe den. Jeg synes også at det vil bli mye knot dersom man skal skifte til forskjellige feller hele tiden, i stedet for å ha godt smurte ski med superglid og god nok feste hele veien.

Men smaken er som baken. Her blir vi sikkert ikke enig uansett, og det var egentlig ikke dette som var formålet med tråden heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mindviruz her.

Nansen skia er suverene fjellski og brukes stort sett uten feller. Fellefestet er ikke i veien for noe. Det er godt smørespenn og skia fungerer best med vanlig skismurning til min bruk. Lange turer i flatt og lettkupert terreng.

Så hender det jeg legger turen opp på topper. Her i trøndelag vil det si lange slakke motbakker som ender i en avrundet topp. Ikke slik som toppturer er på vestlandet eller nordpå. Da er det helt konge å legge på kortfeller og traske oppover. Bakkene er sjelden så bratte at langfeller er påkrevd.

Har ikke problem med at fellene løsner. Tørker de godt etter tur og limer mot hverandre. Oppbevares i topplokket på tur. Skiene er rubbet med 100 sandpapir i smøresonen. Når jeg legger på voks prøver jeg å korke det ut godt og legge i flere lag. Aldri problem med at det blir med limet på fellene.

"Åsnes ski med fellelås er for bruk av skifeller, ikke skismurning" ????

Da har jeg dummet meg ut alle de gangene jeg har suset innover fjellet med blå ekstra under skia!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mindviruz her.

Nansen skia er suverene fjellski og brukes stort sett uten feller. Fellefestet er ikke i veien for noe. Det er godt smørespenn og skia fungerer best med vanlig skismurning til min bruk. Lange turer i flatt og lettkupert terreng.

Så hender det jeg legger turen opp på topper. Her i trøndelag vil det si lange slakke motbakker som ender i en avrundet topp. Ikke slik som toppturer er på vestlandet eller nordpå. Da er det helt konge å legge på kortfeller og traske oppover. Bakkene er sjelden så bratte at langfeller er påkrevd.

Har ikke problem med at fellene løsner. Tørker de godt etter tur og limer mot hverandre. Oppbevares i topplokket på tur. Skiene er rubbet med 100 sandpapir i smøresonen. Når jeg legger på voks prøver jeg å korke det ut godt og legge i flere lag. Aldri problem med at det blir med limet på fellene.

"Åsnes ski med fellelås er for bruk av skifeller, ikke skismurning" ????

Da har jeg dummet meg ut alle de gangene jeg har suset innover fjellet med blå ekstra under skia!

Som skimann og representant for utstyrshysteriet får jeg vel si at jeg har flere par fjellski og slipper dette smøregnålet når jeg velger å spenne på meg skia med fellelås for tur i bratte omgivelser... :mrgreen:

Å klabbe smurning på ski med fellelås blir vel mest som å sette klister under randoneeskia.... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranonneski har ikke smørespenn. Randoneeski brukes også kun i bratt terreng, eller det vil si at jeg ikke liker å gå på randoneeskiene mine der det er mye flater og slakt/småkupert terreng. Tror ikke det har forekommet mange tilfeller av personer som har prøvd seg med klister på randonne ski. Ikke har jeg kortfeller heller på ranoneskiene mine heller, så der blir langfeller brukt, og hele skien glidet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mindviruz her.

Nansen skia er suverene fjellski og brukes stort sett uten feller. Fellefestet er ikke i veien for noe. Det er godt smørespenn og skia fungerer best med vanlig skismurning til min bruk. Lange turer i flatt og lettkupert terreng.

Så hender det jeg legger turen opp på topper. Her i trøndelag vil det si lange slakke motbakker som ender i en avrundet topp. Ikke slik som toppturer er på vestlandet eller nordpå. Da er det helt konge å legge på kortfeller og traske oppover. Bakkene er sjelden så bratte at langfeller er påkrevd.

Har ikke problem med at fellene løsner. Tørker de godt etter tur og limer mot hverandre. Oppbevares i topplokket på tur. Skiene er rubbet med 100 sandpapir i smøresonen. Når jeg legger på voks prøver jeg å korke det ut godt og legge i flere lag. Aldri problem med at det blir med limet på fellene.

"Åsnes ski med fellelås er for bruk av skifeller, ikke skismurning" ????

Da har jeg dummet meg ut alle de gangene jeg har suset innover fjellet med blå ekstra under skia!

Kanskje jeg kan prøve å rubbe litt mer i festesonen. Jeg har rubbet ganske forsiktig. For jeg synes det var så merkelig at all smurningen fulgte med fellen.

Blått føre er bare helt nydelig å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått litt bedre sving på mine Breidablikk med kortfeller. Første gangen jeg testet var det som å gå på truger. Men jeg har stusset de litt de siste dagene. Nå slutter de vel ca 15 cm før enden på binding. I kombinasjon med fellevoks så var det ikke helt stopp hvertfall når jeg gikk på de i går. Bruker 45mm fell. Skal og skaffe et par 35mm så stusses. Nå er det jo veldig hardt føre om dagen så det gjør vel og at det er litt bedre. Det er jo ikke på noen måte raceringglid alikvel.

Breidablikk har og et lavt spenn kontra noen av de andre modellene. Så med f.eks Amundsen Expedition og et lite utvalg lengder og bredder i feller skulle man nopk få ganske så bra ski på de fleste fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Idag var jeg ute i sludd og hagl storm med veeeeldig mye vann i snøen. Hadde valget mellom rødt klister eller kortfeller....

Ta dahhh......

Kortfelle-tur med stor suksess. Satt perfekt oppover og gled passe nedover. Spesielt ettersom jeg hadde en hard sykkeltur igår, så da var det godt at det var godt feste hele tiden.

Går med 35 mm feller. 

Gikk hele turen med fellene og etter turen lå det fortsatt et solid lag med blå extra under smøresonen etter siste tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.