Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri.


larka

Anbefalte innlegg

Poenget er vel at ut av nordmannens gjennomsnittlige sterke kjøpekraft dannes kunstige behov for utstyr, og at det hamstres inn ville mengder dyrt friluftstutstyr og klær av mennesker som knapt nok bruker materiellet de svir av titusener på. For mange er dyrt utstyr og materiell status. Viktig med fasade vettu. Legge ut noen feiende flotte bilder på fjasboka av seg selv iført fancy kit. Må bare huske å fjerne prislappene først. Det imponerer fjasbokvennene og opprettholder fasaden om at man til stadighet er aktiv og oppsøker den friske luft og det frie liv.

Kan det være at du er litt kjapp? Generaliserer vel mye? Skjærer alle over en kam?

Det er helt sikkert noen som oppfyller din beskrivelse, og jeg har muligens truffet et par stykker som (med god vilje) antakelig kan falle inn under din beskrivelse. Men det er en (eller to) av mange tusen.

Selv bruker jeg det jeg har lyst til på min hobby. Ny sovepose til noen lapper – selvsagt – selv om den bare vil bli brukt noen få ganger.

Lavo til kompisturen – selvsagt – selv om den også vil bli brukt minimalt. Nytt lettvektstelt til solotur – selvsagt – selv om det skulle bli brukt en eller to ganger i året.

Ny brenner – selvsagt, må jo ha noe å svi pølsene på.

Arvingen kommer til å overta et komplett utstyr – som de heller ikke kommer til å bruke i noen særlig grad.

Men til gjengjeld kjøper jeg mine kontorklær hos Dressmann. Buksa koste aldri over 200,- og sko ikke mer de heller. Jeg kjører ny, men billig bil.

Verden er ikke sort/hvit, men har mange nyanser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med REJOHN.

Det får være opp til hver enkelt hvilket utstyr de føler de trenger eller ikke.

Jeg kjøper nytt utstyr når jeg trenger det. Ja det blir noe impulskjøp av ting jeg har fra før, men det er mest for å teste å se om det er bedre enn det jeg har. Dette har ingenting med at det jeg har ikke er bra nok, men handler mer om nysgjerrighet fra min side + at jeg liker å teste nye ting.

Jeg gir bort utstyr som er overflødig til de som ikke har det. Har en kompis som er klar for alt mulige slags turer pga meg.

Jeg skjønner hvor argumentet kommer fra og at noen føler at det kan bli for mye, men har folk råd bør de nesten få bestemme selv hva pengene går til uten at visse skal skrike på de for det.

Man må også huske at mange av oss er varierte i utelivet, dvs jeg bruker hele året og våren/høsten på fjellet krever endel variert utstyr..godt utstyr også. Om jakken heter Arc`teryx, Norrøna eller Bergans og koster fra 500 kr til 8000 kr må være etter behov, alle personer har forskjellige kropper der visse svetter mer og andre fryser lettere..alt slikt må taes i betraktning før man "fyrer" løs på en fremmed person man møter på fjellet som man ikke vet noenting om.

Men dette er en tråd som er ild i tørt gress der mange har en mening om det..og det liker jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du er litt kjapp? Generaliserer vel mye? Skjærer alle over en kam?

Helt åpenbart! Skal man få fram poenget for folk som fortsatt ikke har forstått hva tråden dreier seg om, må man jo sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet fenger da ihertfall:-)

Men jeg er SKREMT av hvor mange som tror de må ha allverdens greier for å komme seg på tur, og for mange stopper det da helt opp.

Jeg har jobbet litt med unger innimellom; for 20år siden var det nix problem-foreldrene tømte ut skolesekken, poden fikk med seg noen skiver og en flaske sat, ekstra genser, stillongs og lue. På med cherokser og var klare for ekspedisjonen. I dag får jeg klager fra foreldre, de har ikke råd til å utstyre ungen. Når jeg forklarer at det ikke trenges noe mer enn det de garantert har allerede ser de på meg som jeg skulle være gal.

Samme med endel voksne folk, gjerne litt urbane kule menn i 30åra; de har 10-tusenvis av kroner av utstyr godt egnet til å krysse Grønnland, men er de på tur da? Nei, for de har ikke tid til å kjøre opp til Børgefjell, eller Hardangervidda. Foreslår jeg en tur i nærområdet får jeg blikket (det som sier-jøss; du er snål du!)

Klart det er artig med nytt og bra utstyr, men ja-det er et oppjaget hysteri; og for mange er utstyret vell så viktig som turen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt åpenbart! Skal man få fram poenget for folk som fortsatt ikke har forstått hva tråden dreier seg om, må man jo sette det på spissen.

Jeg er ikke sikker på om jeg helt har fått med meg hva tråden dreier seg om

Kan du ta det slik at jeg blir med.

(Eller mener du at alle andre bør begrense sitt bruk?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med fasade vettu. Legge ut noen feiende flotte bilder på fjasboka av seg selv iført fancy kit. Må bare huske å fjerne prislappene først. Det imponerer fjasbokvennene og opprettholder fasaden om at man til stadighet er aktiv og oppsøker den friske luft og det frie liv.

Dersom det bare er fasaden det handlar om, og den vert halden ved like av tilfeldig publisering av bilder av seg sjølv, er det ingen praktisk forskjell på ei dyr membranjakke av riktig merke og ein slitt bomullsanorakk kjøpt på fretex. Det er ingen tvil om at mange fell inn i denne kategorien, men eg trur ikkje det er sunnt å la seg provosere over slikt. Og korleis kvar enkelt vel å sløse bort inntekta si, får vera opp til kvar enkelt.

Om dei motebevisste svir av tusenlappane sine på ei praktisk jakke med fornuftig snitt i ein sportsbutikk eller på ei jakke heilt utan praktiske løysingar i ein motebutikk, for bruk til heilt andre ting enn friluftsliv, bør heller ikkje provosere dei som reknar seg som utøvarar av det einaste, sanne friluftslivet. Sjølv har eg faktis det same behovet for å halde ute regn, snø, vind og kuldegrader når eg syklar til og frå arbeid som eg har når eg er på fjelltur.

Det kan virke som enkelte meiner (eller gjer uttrykk for det i alle fall) at utstyr som vert marknadsført som friluftsutstyr, bør vera forbeholdt kvalitetskontrollerte friluftfolk. Slik er heldigvis ikkje verden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden starta med at trådstartar stilte spørmålsteikn ved om det var for mykje diskusjon om utstyr på fjellforum, som om fjellforum skulle brukast til å diskutere noko heilt anna.

Så har tråden utvikla seg til å handle om at for mange kjøper (for dyrt og for mykje) friluftsutstyr utan å reise på spektakulære nok turar til at utstyret kan forsvarast overfor utøvarar av det riktige friluftslivet. Som om det ikkje er kjekt å kle seg varmt og regntett også i urbane strok.

Felles for dei aller fleste innlegga i tråden, er derimot at det bare er dei andre som har feil holding. Ein sjølv har sjølvsagt eit avbalansert syn på det heile, og gjer bare fornuftige valg basert på faktiske, reelle behov ;)

Det var ei rask oppsummering av korleis eg har forstått tråden.

Sett bort fra det første, (som jeg ikke hadde fått helt med meg) så er din oppsummering "spot on" og antakelig formulert bedre enn det jeg selv hadde fått til.

Og det er derfor jeg spør hva tråden dreier seg om. Det er åpenbart at "noen" sterkt ønsker å overføre sin oppfatning av "virkeligheten" til andre.

(en ridder og vindmøller, renner i hu...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ein del misforstår her. Om folk vil kjøpe mykje dyrare eller meir utstyr enn dei har bruk for uansett om det er fordi det er "kult", prestisje , mote, "må ha" faktoren eller andre grunnar så er det INGEN som nektar dei det. Folk må ha lov til å ha ei meining om det utan å bli beskyldt for å nekte nokon den "gleda" . Når folk har meiningar og er uenige i debattar så betyr ikkje det at dei vil bestemme kva andre skal få velge. Eg forstår ikkje korleis nokon kan komma til den konklusjonen.

Og jauda mange folk kjøper dyrt og mykje utstyr som ikkje blir brukt til det det er tiltenkt. Forbausande mange nordmenn går rundt i kvardagen i svindyre gore-tex jakker berekna på ekspedisjonar,mens dei knapt er på tur . Sjølvsagt skal dei få lov til det,men nødvendig? Nei langtifrå. Har ein dårlig råd og slit med å betale gjelda si så finns det meir fornuftige måtar å bruke pengane på. No siktar eg kanskje meir til folk utanfor Fjellforum,men eg trur nok mykje flott utstyr blir kjøpt og ikkje, eller lite, nytta til det det var tiltenkt,

Når det gjeld utstyrshysteri så trur eg forresten det er meir utbreidt i jegerkretsar. Der er det ikkje måte kor mange tusen kroner som blir brukt på dyrt utstyr. Eg har inntrykk av at ein del er minst like interessert i utstyr som jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det var jo endel av poenget til mange her også, mitt inkludert.

Jeg elsker å gå på fjellet, men som jeg skrev over så liker jeg å teste nytt utstyr. Det er en del av interessen min i friluftsliv.

Få folk i den vestlige verden kan gå god for 100% av alt de eier å at de trenger det, for da blir det å få tilbake kassetv`n på 24 tommer. Bilen kan være en Volvo 240 og fiskestanga kan være en bambusstang med hyssing.

Kun taxisjåfører kan få kjøre nye gode biler siden de trenger det...men er det nå slik at alt vi skal kjøpe må ha en grunn og et behov? en aksept fra noen? Kan vi ikke bare gjøre det fordi vi har lyst og kan? Det handler om komfort for noen, ikke nødvendigvis om penger.

Som noen sa i en post her, som summerer det så fint.

Han var interessert i fisking, ikke selve fisken å det å få fisk...men det å teste nytt utstyr å fiskestenger var opplevelsen for han på turene.

At ting er unødvendig er en personlig oppfatning. Jeg tipper at jeg kan finne noe i huset til alle her inne som jeg synes er unødvendig. Samme som alle her inne finner haugevis med ting som de synes er unødvendig hjemme hos meg, men som jeg trenger å behøver.

Er det da verdt å klage på? lage en sak ut av?

Jeg synes ikke det, men som jeg har sagt så er det nok mange som ikke trenger Arc`teryx jakke til 10000 kr i hverdagen, men jeg orker nå ikke klage på at de vil ha det komfortabelt og fint. Å ligger den hjemme ubrukt så jaja...deres tapte penger og mulighet til å ha et kjempe bra produkt på seg.

Jeg har utstyr så jeg kan gjøre hva jeg vil i hvilke situasjoner jeg vil ha når jeg er ute i villmarka. Vil jeg leve minimalt, lite mat å kjøre en bushcraft stil så gjør jeg det. Å vil jeg ha en mer rolig fisketur i noen dager med litt bacon og extra snacks i sekken så gjør jeg det.

Men jeg er en person som i 90% av tilfellene kun har med meg svartkjelen til all mat og kaffe, og resten det jeg behøver til turer. som ofte er lange å tunge.

Valg er en fin ting :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt vi bedriver av friluftsliv er vel bare et resultat av den enorme overskuddsenergien verdenssamfunnet har skapt i vår del av verden. Å si at folk kjøper utstyr uten behov blir litt rart, for det er ingen i hele Norge som virkelig behøver å drive friluftsliv. Som det lettpåvirkelige forbrukersamfunnet vi har blitt er det ikke rart folk blir smågal på utstyrsfronten. Men hvorfor kan ikke gleden i å jakte på nytt utstyr for én person være like stor som gleden en annen har av å ligge under et ullteppe foran bålet? Begge disse gledene er bare et resultat av det vi gjør med overskuddet vårt. Om noen bruker mer av energien sin på utstyrsdiskusjon og -kjøp, og finner glede i det, er det helt topp. Jeg sier ja, takk, begge deler. Det er ikke slik at utstyrsgleden min overskygger gleden av et stille vak eller et knitrende kaffebål, for er det noe man har nok av på tur så er det tid til å glede seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk Gud og vitenskapen for alt det deilige utstyret som fins på markedet. Har mange hundre døgn ute i telt i villmarken både i norge og utlandet. I ørken og på tundraen i nord amerika og en ting vet jeg - godt utstyr gjør turen vesentlig bedre enn dårlig utstyr. Trivsel handler om komfort, også på tur. Hvorfor småfryse om en kan unngå det. Da jeg som meget ung mann dro på mine første overnattingsturer brukte jeg utstyr som var godt nok - ja særlig. I forhold til dagens utstyr holdt det ikke mål i det hele tatt. Utstyr betyr enormt mye for hvor god tur opplevelse en får. Prisene er latterlig lave i forhold til hva de var for tjue år sia. Kjøpte en HH fleece jakke i 92 og den kostet ca, 2000 spenn. I dag koster tilsvarende jakke 1500 spenn og så vidt jeg vet har lønningene steget en del. Problemet er ikke prisene, men at prisene blir presset slik at det går utover kvaliteten. det er jækla irriterende. Som stor bruker i over førti år så må jeg si at kvalitet og utstyr tilpasset bruken, gjør alt så meget bedre.
Ei jakke som egner seg til vinterbruk på høyfjellet egner seg slett ikke til bruk på en varm sommerdag i femunden. Glem det. Jeg har utstyr tilpasset hver enkelt aktivitet jeg holder på med og det har jeg stor nytte av og jeg holder på fortsatt, mange av de som skulle klare seg med det enkleste og billigste har sluttet. de var lei av å fryse og være våte, men billig var det. Nå sitter de i sofaen og blir fetere og fetere. De sparte så mye penger på billig utstyr at de nå kan fråtse i feite steker og feite sauser og de syns.
God tur.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Anaktuvik. Nå er det ikke alle som har penger eller intresse av å ha til ei jakke til hver aktivitet, men må klare seg med en jakke til alt. Eller rett og slett er nødt til å prioritere anderledes.

 

Da det rett og slett ikke er alle som ble invitert på lønnsfesten, så blir det lommeboka, ikke aktiviteten eller hva som er siste nytt på teknologifronten som bestemmer hva det blir, da siste skrik vil jeg ikke ha råd til før om 10 års tid uansett. Men ser altså ikke det å ikke ha siste nytt i teknologisk nyvinning som noen hindring, bare det man har er sånn tålelig brukbart etter aktiviteten som utøves.  Det er heller en av utfordringene som man tar med seg og gjør til en del av mestringen av det å være ute. I går var hjeg f.eks utre i skauen og drog på et akebrett som pulk etter skiene mine. Jeg skulle selvsagt hatt råd tile n Fjelpulken sak til 7-8000 men har ikke 7-8000 til dette. Så da improviserer man noe, heller enn å sitte inne. Nå var ikke dette spesielt vellykka, men man lærte da noe, og så forbedrer man litt....så en kompuis donerer et gammel pulkdrag, og jeg finner et akebrett som egner seg bedre. Og vips så har jeg noe som fungerer såpass at jeg kommer meg ut, isteded for å sitte inne...


Man får tilpasse aktivitetene og eller stedet man utøver den på  etter utstyret, og kansje tøye noen grenser når det føles forsvarlig.

 

Den jakka jeg bruker mest, både sommer og vinter er en dovrefjell softshelljakke jeg betalte 400 kroner for på tilbud hos den lokale army-shop'en. Mer en god nok til mitt bruk. Men ville selvsagt ikke drømme om å krysse Grønlandsisen i den. Vel akkurat slike projekt er for meg mer et mareritt enn en drøm uansett, da jeg rett og slett hater å gå, ha ski på beina eller bevege meg på noen som helst måte som innebærer fysisk aktivitet. Men elsker altså å være ute i skogen, så det der er et hat/kjærlighetsforhold :smile:

 

Men altså, skal kravet for å være ute at man har siste skrik i utsyr til enver tid tror jeg det blir mange som må legge turstøvlene og anorakken i møllposen du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange generasjoner siden utmark og fjell i Norge ble sett på som rent "søppel". Man kunne jo ikke bruke vill natur til noe nyttig, hvis det ikke var dyrket eller plantet. Og dessuten var det jo for mye av det overalt...

 

Er nå en god del som enda har den holdningen. Se bare på fjøsfiskbransjen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange generasjoner siden utmark og fjell i Norge ble sett på som rent "søppel". Man kunne jo ikke bruke vill natur til noe nyttig, hvis det ikke var dyrket eller plantet. Og dessuten var det jo for mye av det overalt...

Dette kan bare gjelde byfolk. Mine forfedre har levd av utmarka. Mine formødre har bodd og jobbet deler av året i fjellet omgitt av utmark. De har skrevet dikt og sanger for å prise fjellet. Alle fester og danser foregikk på fjellet. Skulle de treffe kjente måtte de over fjellet for å treffe de.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita eg trur du har misforstått mindviruz,men han var kanskje noko upresis i sin formulering om utmarka som søppel. For ein del generasjonar sidan var utmarka ein arbeidsplass, ikke ein plass for fritidsaktivitetar. Å gå på tur for turen si skuld vart sett på som noko rart.  Bruk av fjellet og utmark var nesten alltid relatert til næring. Fritidsaktvitet hadde folk liten tid til. her er ein link til ein som prøver å beskrive dette http://villmarken.blogg.no/1290454374_friluftslivets_histor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå til topps på fjellet for å feire soloppgangen er fritidsaktivitet.. 

Gå på dansefest er fritidsaktivitet...

Fiske og jakt var ikke nødvendig...de som syns det var moro gjorde det.

Alt sosialt liv fra 14. juni til 20. august foregikk på fjellet.

 

Det har blitt vanlig å anse at folk på landet før ikke hadde følelse for fjellene. Leser man intervju med folk som som har levd og bodd hele sitt voksne liv på hardangervidda og som gikk bort først på 1900-tallet får man en helt annen oppfatning. De hadde en dragning mot fjellet enten turen gjaldt næring eller moro. Jeg velger å tro deres uttalelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.