Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri.


larka

Anbefalte innlegg

Gore-tex holder ikke mange årene om plagget brukes aktivt()

Det du skriver over her med mange ord, imøtegår mine erfaringer med membranplagg.

Har jeg bare vært skikkelig heldig med det jeg har kjøpt, for der har ingen plagg enda fått en forringet kvalitet?

Kan heller ikke huske at noe goretex jeg har har "gått istykker". Første jakka/bukse jeg kjøpte var i 2003. Bruker de enda. Bukse er ikke så mye brukt siden det mest er en skibukse. Jakke er med uttagbart for. Kostet den nette sum at kr 700 på tilbud. Har et par andre jakker og bukser. De jeg har dårligst erfaring med er de ultralette. Der lekker det gjennom først.

Har hatt mange sko og støvler med goretex. Gamle fjellstøvlene er nedgradert til til og fra jobb sko om vintern. Men de er tett enda. Er vel og kjøpt 2003-2004.

Hatt ett par terrengjoggesko og kun det først begynte å lekke, dog fordi hele siden på skoen åpnet seg etter mye slitasje.

Så jeg kan ikke si at jeg synes membranplagg det har så dårlig holdbarhet. Men det kommer an på hv aman venter av tid for holdbarhet også.

Det MH skiver virker rimelig. Stort sett holder goretex jakkene 1 til 2 år (siste jakke er en Norrøna Recon, og den har holdt i ca 2 år.) Når det gjelder bukser (Norrøna Dovre) holdt den gamle typen 6 måneder og den nye typen noe lenger.

Når det gjelder sko, (Alfa Walk King) så holder goretex,en 7-8 måneder, men skoen er brukbar lenge etter dette.

Jeg har derfor en god del par med sko til bruk i tørt vær....

Min erfaring er derfor noe anderledes enn det "borgeren" og "Eirik78" gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er holdbarhet?

Jeg blir selv veldig påvirket av min fars gamle nikkerser og anorakker som holder den dag i dag, selv om de også var i bruk for 30 år siden. Mine egne Gore-tex jakker (Norrøna x 2) har ikke vart halvparten av den tiden, og sømmer og regntethet er til dels borte, selv med gjentagende reimpregningering.

Hvis jeg nå tenker etter litt mer nøye: De gamle anorakkene er rene bomullsplagg med få sømmer og lite ekstra finesser. Der hvor det i dag er glidelås og ektra borrelås, var det kun knapper og "half zip". Der hvor det nå er fire lommer, var det en brystlomme. Snøringen var en enkel snor, dagens er elastisk. Det var ikke noe ekstra for eller padding eller tilsvarende. Med andre ord er dagens membranplagg full av langt flere smådetaljer som jo øker sjangsen for at noe skal slites i stykker fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke begrepet "holder"? En gore-tex jakke holder 1-2 år og bukse holder 6 mnd?? Blir plaggene da ubrukelige? I så fall er det rent ran at plaggene koster 4-6000,-!

Har et Norrøna Trollveggen sett som er fra ca 1995, men som er like bra idag. De holder i massevis. Og ja, jeg er mye på tur hele året med mange forskjellige aktiviteter. Ja, jeg blir våt i aktivitet med disse plaggene som med helt nye(som jeg også har). Men mesteparten av det våte som kommer fra utsiden forblir på utsiden, og våte fra innsiden blir alle plagg.

For min del blir gleden av en tur mye større hvis jeg liker utstyr og klær, og kjenner at det er kvalitet. For 20 år siden, da jeg startet med jakt og fiske, førte jeg logg. Som avslutning på hver tur hadde jeg satt opp utstyr/løsninger jeg var fornøyd eller misfornøyd med. Det var enten smilefjes eller terningkast. Startet allerede da å evaluere utstyr og klær. Tanken var da å finne noe bedre. Begrensningen den gang var penger.

Selv idag evaluerer jeg klær og utstyr hele tiden. Jeg er ikke på lange ekspedisjoner, men som familiefar i turnusjobb blir det maaange lange dagsturer lokalt i fjell og skog. Har mye utstyr og dyrt utstyr, men det er i bruk hele tiden. Føler jeg har det som fungerer for MEG.

Når vi ser folk på tur med gamle falmede klær og en dvask sekk, eller siste nytt i farger og utstyr, har de en ting til felles:

De er ute!!(ettersom vi kan se de) De opplever annet enn TV og data, og koser seg i naturen. Er det ikke det det koker ned til?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke begrepet "holder"? En gore-tex jakke holder 1-2 år og bukse holder 6 mnd?? Blir plaggene da ubrukelige?

Når regnet trenger gjennom plagget "holder" det ikke lenger. Jeg er uansett våt av svette fra dag en.

Jeg mener fortsatt plaggene er verdt prisen selv med så kort "holdbarhet".

Min vurdering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke begrepet "holder"? En gore-tex jakke holder 1-2 år og bukse holder 6 mnd?? Blir plaggene da ubrukelige? I så fall er det rent ran at plaggene koster 4-6000,-!

Når vi ser folk på tur med gamle falmede klær og en dvask sekk, eller siste nytt i farger og utstyr, har de en ting til felles:

De er ute!!(ettersom vi kan se de) De opplever annet enn TV og data, og koser seg i naturen. Er det ikke det det koker ned til?

Min erfaring er ikke at plaggene bokstavelig talt faller fra hverandre. De er fortsatt på sett og vis brukbare. En plaggs levetid i år vil også kunne variere veldig fra person til person(er vel derfor utstyrstestere gjerne snakker om bruksdager i stedet). Jeg har i en stund brukt mine plagg nokså aktivt da jeg har brukt både til hobby og hverdag(en del studie og jobb) og da ryker bruksdagene på ganske fort. Jeg byttet f.eks ut en 3-sesongs jakke i forfjor(2011) etter tre års bruk. Den var ikke utslitt på den måten at den ikke holdt sammen lengre men den hadde tydelige slitasjepunkter på innsiden og da jeg flyttet sørover og erfarte at det regnet betraktelig mer her ble det klart at den ikke bare så slitt ut, den holdt ikke lenger vann mer enn for en kort tid(jepp, ble ganske våt) og dermed var tiden moden for en ny jakke som holdt meg tørr. (Den gamle er for øvrig ikke kastet. Den funker fint som "hundegårdsjakke" eller som turjakke i arktiske strøk hvor regnet gjerne ikke kommer så intensivt og langvarig på en gang.)

Hehe, det er jo nesten ran å ta 6000 for et plagg men vi(forbrukerne) har jo tydeligvis råd til det :cool: Må legge til at jeg mener å huske at Arc'teryx sin "livstidsgaranti" er definert som "jakkens livstid" og at om man f.eks. jobber som profesjonell guide ikke kan regne med at jakken varer mer enn et år.

Må også få legge til at jeg synes de to siste linjene sitert er jeg veldig enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är en lat kontrosråtta. Jag har varken tid, lust eller ork att släpa runt på tung utrustning som i värsta fal inte fungerar. Jag har hållit på med det genom åren så det räcker. Därför köper jag lätta saker, som fungerar. Och om det inte går att få tag i; saker som fungerar.

Märkligt nog så finns det på marknaden inte en enda skaljacka som är riktigt bra. Jackor finns i hundratals modeller, men nästan alla har vattentäta dragkjedjor (glidelås) utan slå. Och det fungerar inte vid fysisk ansträning. Men är billigt att trockla ihop i Kina... Så jag får väl åka med min nästan 20 år gamla jacka några år till.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MH skiver virker rimelig. Stort sett holder goretex jakkene 1 til 2 år (siste jakke er en Norrøna Recon, og den har holdt i ca 2 år.) Når det gjelder bukser (Norrøna Dovre) holdt den gamle typen 6 måneder og den nye typen noe lenger.

Når det gjelder sko, (Alfa Walk King) så holder goretex,en 7-8 måneder, men skoen er brukbar lenge etter dette.

Jeg har derfor en god del par med sko til bruk i tørt vær....

Min erfaring er derfor noe anderledes enn det "borgeren" og "Eirik78" gir uttrykk for.

Hva gjorde du med Recon jakka og dovrebuksa? Tørket den i peisen, eller lot du rottveiler hvalpen leke med dem? Eller vokste du ut av dem? Dette minner om han som klagde på at whiskyen forsvant for fort, han trodde det måtte være noe feil med flaskene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du med Recon jakka og dovrebuksa? Tørket den i peisen, eller lot du rottveiler hvalpen leke med dem? Eller vokste du ut av dem? Dette minner om han som klagde på at whiskyen forsvant for fort, han trodde det måtte være noe feil med flaskene...

Jeg drikker ikke, og har ikke hund.

Kun "normalt" bruk, men det kan bli 2-3 turer på mer enn 2 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNOOZE: Applaus til ditt innlegg! Oppsummerer mine meninger helt fint.

Fort at en slik tråd utarter seg til membran vs ikke-membran. Det er soleklart at f.eks en membranjakke/bukse eller sko's levetid IKKE er over selv om membranens egenskaper begynner å gi litt etter. De som hevder dèt, farer med reinspikka "jåss", som vi sier i Nord-Norge. Selv bruker jeg fortsatt en 11 år gammel, meget velbrukt Bergans-jakke (Dermizax). Jakka er ikke så vannavstøtende som den var første året. Noe annet skulle bare mangle tatt i betraktning hvor mange turer i fjell og skau den har vært med på. Men den er så funksjonell, har så fin passform, og er generelt av en så utrolig god kvalitet, at jeg føler sterk grad av komfort når jeg bruker den i felt. Dynker den inn med litt impregnering i ny og ne, så er den heller ikke hjelpesløs mot regnet. Pissregner det, er det uansett bare et regnslag/poncho over som funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være slik at turutstyr gir glede til den som er interessert i det, på samme måte som frimerker gir glede til en frimerkesamler?...

Jeg innrømmer det. Jeg har to hobbyer: tur og turutstyr.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utstyrsfreak. Jeg vil ha det beste til mitt bruk, uavhengig av om det betyr en dagstur i marka eller overnatting i vinterfjellet (samtidig er ikke det beste for meg alltid ensbetydende med det beste og dyreste, bare nesten alltid). Jeg har gjort mange bomkjøp, men også noen riktig gode som jeg kjøper om og om igjen når de slites ut. Jeg liker å bruke tid på å planlegge utrustning tilpasset turen jeg skal på og jeg liker å føle at utstyret gir meg alle muligheter og at jeg mestrer og forstår utstyret. Jeg har stor respekt for "gammelt" utstyr og har ikke nødvendigvis troen på at nytt og moderne bestanding er best, men ofte er det noe i at verden har gått fremover. Jeg ser ingen grunn til å slite unødig med en tung sekk eller med et kranglete telt eller en primus. Jeg ser ikke poenget med å bli våt eller kald når jeg kan slippe. Utstyr kan være en besettelse, men det kan også handle om kunnskap som kan redde liv og som gir muligheter for nye utfordringer som ikke er mulig uten rette midler. Utstyr for meg er frihet, men også et slags fangenskap. På mange måter skulle jeg ønske jeg bare kunne drite i det og nyte friluftslivet i seg selv, men desverre klarer jeg ikke dette. Jeg må leve med utstyrsfreaken og det tenker jeg å utnytte til det fulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nå uansett ble litt membransnakk her:

Flere tror feilaktig at impregnering hindrer vannintregning på membranklær.

Impregneringen hjelper kun til at vann preller av ytterstoffet for å ikke tynge ned plagget og at vannfilmen ikke hindrer fordampning innenfra.

Noen bruker også impregnering som tømmes i vaskemaskin, med det resultatet at innsiden av membranen også blir impregnert.

Vasker man membranklær med vanlig vaskepulver eller tilsvarende flytende, så pakkes porene med "stein/kermaikkpartiklene" slikt vaskemiddel inneholder.

Flere membraner skal varmebehandles etter en viss tids bruk.

Om man blir reelt våt i slike klær etter bare et års brukstid, og det våte faktisk er vann fra utsiden og ikke kondensert svette, så har man et plagg med hull i søm eller lignende.

Det meste gjelder også for diverse softshell.

Sier likevel ikke at membranklær alltid er det beste å bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utstyrsfreek :-P og har aldri før vert så mye på tur som etter at jeg fikk meg storsekk og brukerkonto på fjellforum!

Nå bor jeg i en fjellbygd sammen med en alaska malamute og diskuterer gjerne hvilke telt som passer best for 2 personer på en lett sommertur med innslag av høyfjellsvær og trangen til god komfort!

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan sjølv innrømme at eg nok har handla for mykje friluftsutstyr og klær , altså ting som egentlig er unødvendig. Eg er vel ikkje den første som innrømmer det her eller......?

Når det gjeld membranklær så kan eg heilt bestemt sei at den største skuffelsen eg nokon gong har opplevd på friluftsklærfronten var første jaktdressen eg kjøpte med gore-tex. Det var i 1994 og eg var hjernevaska og ukritisk til kor bra gore-tex var ifølgje reklamen. Aldri før har eg vore så sveitt og blaut som den sommaren eg prøvde desse kleda. Naiv som eg var trudde eg at sveitten lett skulle bli transporttert vekk, men nei kleda blei kliss blaute. Dressen har eg fortstatt , jakka er faktisk så fin at eg brukar den til "sivilt" bruk og ikkje jakt . Og til bruk der ein slepp å anstrenge seg er den ok,men ikkje til å gå seg varm i. Seinare har det blitt nokre få plagg til med gore-tex,men eg har innsett at dei passar best til stillesitting på jakt i regn og vind,men til slikt bruk har eg ein Jerven Hunter duk som egentlig gjer gore-tex kleda overflødige. Så i dag går eg meir vekk frå gore-tex til aktivt bruk pga dei elendige pusteegenskapene.

Det største positive framsteget eg gjorde på utstyrsfronten var å gå fra gummistøvlar til fjellstøvlar i lær. Det gjorde friluftslivet mitt mykje bedre. Ellers har eg merka med alderen at tynt liggeunderlag som var vanleg før blir for dårlig for ryggen min no. Exped sine tjukke dunfylte underlag har verkeleg revolusjonert det å ligge ute/i telt for min del.

At friluftslivutstyr har blitt relativt billegare med åra trur eg kan stemme for mange produkt,men til gjengjeld kjøper vel folk meir produkt no enn før slik at ein totalt kanskje brukar meir på dette no enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MH skiver virker rimelig. Stort sett holder goretex jakkene 1 til 2 år (siste jakke er en Norrøna Recon, og den har holdt i ca 2 år.) Når det gjelder bukser (Norrøna Dovre) holdt den gamle typen 6 måneder og den nye typen noe lenger.

Når det gjelder sko, (Alfa Walk King) så holder goretex,en 7-8 måneder, men skoen er brukbar lenge etter dette.

Jeg har derfor en god del par med sko til bruk i tørt vær....

Min erfaring er derfor noe anderledes enn det "borgeren" og "Eirik78" gir uttrykk for.

Hvis jeg kjøpte en jakke til 5600 kroner, og den holdt i bare 1-2 år, Hadde jeg blitt mektig forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde dressjakka mi også tålt...

Det må være en litt underlig dressjakke du har. Hvordan er buksa?

Hvis jeg kjøpte en jakke til 5600 kroner, og den holdt i bare 1-2 år, Hadde jeg blitt mektig forbanna.

Mulig at jeg også burde bli det, men jeg er mer opptatt av å ha utstyr som funker.

Det er tross alt moro med nytt utstyr, og når det gamle ikke gir fullgod beskyttelse mot slagregn, så er det god nok grunn til å anskaffe nytt.

(Det er spesielt på skuldrene under sekken og der sekken tar i nederst som blir slitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt moro med nytt utstyr, og når det gamle ikke gir fullgod beskyttelse mot slagregn, så er det god nok grunn til å anskaffe nytt.

Du har ikke vurdert poncho for å beskytte mot slagregnet? Kanskje du slipper å kjøpe ny jakke til 4-5000,- annethvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert poncho for å beskytte mot slagregnet? Kanskje du slipper å kjøpe ny jakke til 4-5000,- annethvert år.

Jeg har forsøkt dette, men med vind og vanntett regn, så var det ikke en god løsning.

Det blåser stort sett hele tiden, og mine turer går også oftest i terreng over tregrensen, der passer poncho dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg også burde bli det, men jeg er mer opptatt av å ha utstyr som funker.

Det er tross alt moro med nytt utstyr, og når det gamle ikke gir fullgod beskyttelse mot slagregn, så er det god nok grunn til å anskaffe nytt.

(Det er spesielt på skuldrene under sekken og der sekken tar i nederst som blir slitt.)

Ja det er moro med utstyr som funker. Og hvis jeg betaler 5-6000 kroner forventer jeg at det funker vestentlig lengre enn 1-2 år, så om det ikke finnes alternativ som varer lengre, ville jeg nok brukt en 3-4000 av de kronene på anna utstyr og gledet meg med det isteded....

Men men det er nå meg,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser det som skrives på denne tråden ser jeg at jeg må ha misforstått innlegget til Larka, eventuelt har ting har tatt en litt annen retning etter hvert.

Jeg mener ikke at mye utstyr, diskusjoner rundt utstyr eller ønsket om noe nytt og bedre eller mer funksjonelt behøver å ha med hysteri å gjøre. I så fall ville jeg definitivt vært en del av hysteriet.

Men når samtaler rundt og om utstyr, og iveren etter å anskaffe slikt blir vesentlig større enn selve friluftslivetsinteressen, da synes jeg det har sporet av. Og når noen fnyser hovent av andres valg.

Kort sagt mener jeg det er hysteri om utstyret i seg selv er hovedsaken og kommer i veien for både utøvelse og opplevelsen.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur for å bli sett

Vi sier vi vil leve det enkle friluftslivet, men kjøper det siste og nyeste utstyret.

Vi vil nemlig at utstyret skal hjelpe oss til å prestere bedre og til å bli sett.

Sier noe, gjør noe annet

Are Severin Ingulfsvann (30) har forsket på dette spriket mellom hva vi sier og hva vi gjør. Onsdag disputerer han for doktorgraden i økologisk økonomi på Handelshøgskolen i Bodø.

Ut på tur for å bli sett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.