Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri.


larka

Anbefalte innlegg

Jeg for min del får større utbytte av turer og naturopplevelser når utstyret funker, og jeg kan stole på det. Hvis jeg ved å droppe tre byturer får råd til en skalljakke, eller ett nytt telt som er av topp kvalitet, så ser jeg ingen grunn til å skaffe meg utstyr som er dårlig og som må byttes ut hyppig. I det lange løp er jo god kvalitet billigere enn dårlig kvalitet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Borgern her. Jeg har en god del både forholdsvis nytt og tildels dyrt utstyr, og det skammer jeg meg ikke over. Det er ikke et resultat av motejag, men en skremmende opplevelse jeg hadde for mange år siden i slutten av mai måned i indre Troms. Noen dager i norsk utmark kan fortone seg noe forskjellig, alt etter årstid, og hvor man befinner seg i landet.

Jeg har ganske stor interesse av å lese hva andre har av erfaringer med forskjellig utstyr når det er noe jeg trenger, for man kan jo ikke vite alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget til trådstarter og langt på vei enig; naturopplevelsen blir fort traurig om jeg har gått meg bort i en blytung sekk med masse utstyr jeg ikke trenger. Noe jeg vel har gjort både en og to ganger...

Samtidig er riktig utstyr en god hjelp for å kunne nyte naturen. Der er sider som fjellforum.no og andre til nytte. Vi er ikke lenger prisgitt hva produsentene forteller eller hva selgere rundt om i butikkene sier. Dermed kan vi (kanskje), kutte ned på kjøpene av katta i sekken. I stedet for egen, dyrkjøpt erfaring, kan vi få del i andres erfaring. Nesten så vi burde sponse negative anmeldelser av utstyr.

"Acme HypeRVent X3000 jakka slipp ikkje ut sveitte fra fem flatlus. I reklamen spring du opp Galdhøypiggen i snøstorm og er like tørr, men etter ein morgontur med bikkja på flatmark må eg vri han opp. Tørker seint, og. Den er ikkje vert dei 8000 eg ga førr han!"

(Liker) (Sponse den som gikk i bresjen)

Vekten i dag ligger jo på positive tilbakemeldinger, men personlig finner jeg fortellingene fra de som såvidt overlevde bruken av utstyret mer nyttige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som flere her sier erfaringer med hva som funker og ikke funker. Noe utstyr funker bra, men andre funker ikke fullt så bra. Har litt forskjelig utstyr, men ikke mer enn jeg bruker den dag i dag på tur. Har nok ikke det mest "fancy" utstyret heller her. Hadde med en i nordmarka som brukte teppepose. Da så man forskjell i utstyr. 2 dager med hutring gjorde at den personen oppsøkte nærmeste sportsbutikk å investerte i en bedre pose :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er svært få som har utstyrsdilla og har bikket over på fjellforum..

(Det er flere kvinner med temaet sko i norge som har gjort for å si det slik.)

For å ta megselv som jeg alltid gjør her inne, så var jeg fersking, hadde ikke noe utstyr for å overnatte på fjellet, å der kom fjellforum inn...

Og jeg vet og leser at jeg langt fra er den eneste ferskingen som har kommet til fjellforum i søken av å finne erfaringer med bra&dårlig turutstyr.

Jeg fremstår sikkert som en utstyrsfanatiker for noen, men jeg har 1 telt, 1 gassbrenner fra 1995 og en sovepose som koster 125kr ny, mangler fortsatt sovepose som tåler en norsk høyfjells-sommer med -1 grad. Har kjøpt inn ull, men mangler fortsatt ytterbekledning (har tunge tykke jaktklær).

Drar på tur likevell, men leser på forumet for å finne noe bedre/ det beste..

Jakten på utstyr er en langtekkelig prosess, og ja, man liker nok jakten...

Har også jaktet på ny bil, i 3år...

Om noen har 5 telt og 5 soveposer, 10 liggeunderlag og 10 brennere så er vel ikke det et stort problem for oss andre?

Bare svært glad for at disse personene deler sine erfaringer med oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener naturopplevelsene og turutstyr er såpass bundet til hverandre at det bør kunne utveksles erfaringer her på forumet uten problem.

Når det er sagt, er nok jeg over middels interessert i produkter og nyheter innen friluftsliv, særlig telt.

Blir allefall feil for meg å sette opplevelsene og utstyret i hver sin bås, og mislike det ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt sånn : Hva kan fjellforum tilby?

Fjellforum kan ikke tilby meg en fjellopplevelse og følelsen av å være "derute", bålet og stillheten og utsikten, det må vi finne selv..

Fjellforum kan derimot hjelpe meg med forberedelser til mine turer, derfor er det svært mye utstyr, pakklister og erfaringer som utveksels... Noe jeg synes er kjempeflott!

Fjellforum kan også hjelpe meg å dele min fjelltur med andre i form av fortellinger, bilder og video som kanksje er det trådstarter ønsker mere av.?

"Leve det enkle friluftsliv" - skjønner ikke hva det innebærer i følge trådstarter vs denne tråden.

Noen av oss trenger faktisk litt utstyr før vi kan ut på tur, og ønsker da ikke at det skal stå biltema på turutstyret. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt meg en tur på heia en dag, men så var ikke mobilen ladet.

Så planla heller en skogstur, men så var øksa sløv og det var også kommet noen riper i lakken..

Ville da heller dra på fisketur, men syntes gummistøvlene så litt oppskrapet ut på tåa.

Sånn gikk nå dagen, og kvelden kom og jeg gikk heller for en natt ute.

Men så meldte yr fare for spredte regnbyger, og med det teltet fra 2005, nei det fikk nå være måte på å utfordre naturen....... :???: .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv og forsvaret er jo ikke akkurat det samme, men det å tilbringe mye tid i naturen har de ofte til felles...

I min tid i forsvaret erfarte jeg at utstyret kan gjøre en miserabel. Hadde jeg den gang hatt skikkelig telt, goretexdress, varm sovepose, varmt undertøy, bra sko, moderne sekk, skikkelig kokeapparat og et digg liggeunderlag så hadde den tiden gått som en lek. I stedet var det stort sett kaldt og bløtt, eller bløtt så kaldt, eller kaldt så bløtt. :mrgreen:

Ikke noe som følelsen av å reke rundt i regnet for så å legge seg i en udugelig sovepose fra 1950, for så å dra på seg de samme bløte klærne noen få timer senere. Jeg har hatt med kamerater som har opplevd akkurat det samme på helgeturer i norsk utmark.

For meg er bra og velfungerende friluftsutstyr nesten en selvfølge for å kunne kose meg på tur. Jeg har ikke mye utstyr, men det jeg har holder meg i hvertfall varm, tørr og trygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Friluftsliv og forsvaret er jo ikke akkurat det samme, men det å tilbringe mye tid i naturen har de ofte til felles...

I min tid i forsvaret erfarte jeg at ræva utstyr kan gjøre en miserabel. Hadde jeg den gang hatt skikkelig telt, goretexdress, varm sovepose, varmt undertøy, bra sko, moderne sekk, skikkelig kokeapparat og et digg liggeunderlag så hadde den tiden gått som en lek. I stedet var det stort sett kaldt og bløtt, eller bløtt så kaldt, eller kaldt så bløtt. :mrgreen:

Ikke noe som følelsen av å reke rundt i regnet for så å legge seg i en udugelig sovepose fra 1950, for så å dra på seg de samme bløte klærne noen få timer senere. Jeg har hatt med kamerater som har opplevd akkurat det samme på helgeturer i norsk utmark.

For meg er bra og velfungerende friluftsutstyr nesten en selvfølge for å kunne kose meg på tur. Jeg har ikke mye utstyr, men det jeg har holder meg i hvertfall varm, tørr og trygg.

Nå vet ikke jeg når du var i forsvaret. Men da jeg var i forsvaret fantes det knapt bedre utstyr enn de hadde. Jeg var inne i 93/94. Goretex var knapt noe vi visste hva var. Var man så heldig at man fikk en ny feltuniform så var den ganske tett. Vinternetter i knapptelt med 3-4 primuser durende, eller lagstelt med vedovn var kjempegreier i forhold til de vinternettene jeg hadde på samvittighetene før det. Før jeg kom inn i forsvaret gikk jeg på fjellet i gummistøvler, M77 var for meg en revolusjon. Fotposer på vinterstid var genialt.

BFen (bjørnefetta) har jeg i dag flere av. Genial lue. På den tiden var topplue eller skinnlue nesten eneste andre alternativ sivilt.

Joda, soveposen med flere lag og knapper i alle retninger var dårlig. Bomullsundertøy husket jeg at jeg stusset på og var skeptisk til, men helsetrøya bruker jeg den dag i dag.

Ludvigsekken var ikke bra, ikke natoskiene og stavene heller. Pulken veide sikkert 15kg tørrvekt. Forferdelig tung...i treverk tror jeg den var....med den grove maskingeværsaken i veide den bly.

Men bedre telt, flere primuser og vedovn veide opp. Jeg vet at med det utstyret jeg personlig hadde på den tida i 93/94 så hadde jeg sikkert frøset ihjel i Målselvs dype skoger i minus 30-35.

Selv om jeg da allerede var over snittet erfaren med 8 års soloaktivitet på fjellet. (Begynte å gå alene som 10 åring) Men utstyret var det så som så med. Arv, konfirmasjonspenger og lommepenger brukte jeg på utstyr. Men ettersom hva jeg husket, var utstyret til forsvaret nesten det beste som var. På den tiden gikk folk (ivertfall hjemme i finnmark) i støvler. Etter militæret ble gummistøvlene kastet og jeg gikk i M77 inntil jeg kom over Alfa Hjerkinn. Kjøpte noen feltbukser og brukte de mye i etterkant. Tror mye av det utstyrsjaget, utstyrutviklingen og revolusjonen kom på nittitallet. Det kan kansje de som er eldre enn meg bekrefte/avkrefte.

Det skal sies at jeg i dag ikke har noen problemer å ligge ute med mitt personlige utstyr i minus 20-35. Been there done that.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva "Larka" mener uten at jeg ser hensikten i å arrestere ham ift tidligere innlegg eller hva som står på hjemmesiden. Et langt og aktivt liv staller forskjellig utstyr i boden, det ser jeg mer på som nøysomhet enn sløsing, uten at jeg skal prøve å forklare for dem som ikke måtte forstå.

Det er viktig at "nybegynnere" kan finne uhildet, nyttig og genuin informasjon. Det samme med erfarne som skal bytte ut utrangert utstyr, men samtidig er det en fare i for at dette misoppfattes som "must" og minstemål. Men altså nyttig å trekke på andres erfaringer både mht forbruk og foredling av det beste produkt.

Jeg er veldig fornøyd med hvordan dette forumet fremstår, men ser helt klart farene som "Larka" påpeker. Samtidig er jeg litt bekymret på egne vegne ettersom drømmen om den virkelig store ørreten er vagt erstattet med gleden over de mange matnyttige. Antall kilometer fra bygd og by er erstattet med gleden over det å være der jeg er osv.

Carpe Diem, sier nå jeg!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg når du var i forsvaret. Men da jeg var i forsvaret fantes det knapt bedre utstyr enn de hadde.

Endret litt på teksten min. Sett i forhold til hva som fantes når jeg var der så var ikke utstyret opptimalt, men vi klarte jo oss helt fint. Selv om det førte til en del hat. Og hating er jo ikke noe man ønsker å gjøre på sin egen fritid! Etterhvert fikk vi norrøna recon pack, ny GRU og nye soveposer. Og dermed hatet vi litt mindre :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins flere måter å bruke forumet på. Jeg diskuterer mye utstyr her, men har ikke lagt ut turrapporter. De er på en måte mer private..

Så selv om en del av oss snakker mer om utstyr enn tur, betyr det ikke nødvendigvis at vi bare labber gatelangs i goretex..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Endret litt på teksten min. Sett i forhold til hva som fantes når jeg var der så var ikke utstyret opptimalt, men vi klarte jo oss helt fint. Selv om det førte til en del hat. Og hating er jo ikke noe man ønsker å gjøre på sin egen fritid! Etterhvert fikk vi norrøna recon pack, ny GRU og nye soveposer. Og dermed hatet vi litt mindre :mrgreen:

Vi hatet litt vi også. Husker godt en svinkald øvelse vi hadde i nevnte målselv. Befalet sa vi ikke kunne skite som vi ville ute i naturen men måtte bæsje i bæsj&kærryen. Tru hvordan det ville bli om tusen mann skeit rundt omkring i skogen? Æ prøvde å nærme mæ bæsj&carryen, men måtte melde pass. Tenkte så at la nu 999 mann skite i den jævla pappæska, så går æ og skit ut i skogen. Det må nu gå bra??? Joda gikk bra på den øvelelsen.

På en annen øvelse om sommern regna det som fan, alt var vått. Absolutt vått. Overtokk en våt vaktpost, med en våt teltduk og vått alt. Satt der og frøs i en time før jeg ikke orket mer. Samlet sammen noe tørt jeg fant (ikke så lett etter en uke med mer eller mindre konstant regn) og ordnet bål. Gru hvor kjeft jeg fikk av neste mann, som attpåtil hadde varslet befalet på grunn av røyken,,,,,,, Det positive med saken var at jeg ble uoffisiell bålfikser etterpå. Slapp en del av det andre tjafset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt meg en tur på heia en dag, men så var ikke mobilen ladet.

Så planla heller en skogstur, men så var øksa sløv og det var også kommet noen riper i lakken..

Ville da heller dra på fisketur, men syntes gummistøvlene så litt oppskrapet ut på tåa.

Sånn gikk nå dagen, og kvelden kom og jeg gikk heller for en natt ute.

Men så meldte yr fare for spredte regnbyger, og med det teltet fra 2005, nei det fikk nå være måte på å utfordre naturen....... :???: .

:smile: Smilte av den.

Men skjerpings Dag, jeg har da vitterlig sett bilder av din utstyrsbod ;-) .

Jeg for min del har f.eks. ikke bil og vil heller bruke penger på utstyr/opplevelser. Jeg har f.eks. et telt som jeg bruker til soloturer på vinterstid,

føles og er bombesikkert selv om nordavinden uler intenst (det har også gode løsninger som gjør det enkelt å sette opp uansett vær og man slipper nedisede stangkopper, har gode luftemuligheter o.s.v.). Jeg har også et luksustelt for to med god takhøyde o.s.v. som er velegnet for kjæresteturer på de varmere årstidene, men som har et par løsninger som gjør at man ikke bør bruke det på de mer heftige vinterturene.

Tidligere sov jeg fint på 10 mm. celleplastunderlag sommer som vinter, nå hadde ryggen/skuldre hatt kjipere dager og vandringer hvis jeg fremdeles bare hadde hatt dette, takk gud for mine dunfyllte, oppblåsbare underlag.

Jeg oppfatter ikke meg selv som utstyrfreak for det.

Når det kommer til denne noe forslitte frasen at folk er lei av å se personer (kanskje meg?) i Oslo med f.eks. fete jakker som Arc'terys Fission SV, så kan jeg forsikre dere om at å vandre hjem bortover Schweigaardsgate kan være en særs sur og kald opplevelse en råkald senhøstdag (jeg har som sagt ikke bil) og jeg jobber mye utendørs året rundt. Når jeg først har brukt en del penger på noe, hvorfor ikke benytte det?

Ting er ikke alltid slik det fortoner seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på tur med kompiser som mente at det meste er godt nok. Det kjekke er jo å være der ute og oppe, og er man kar klarer man seg med det man har. Ikke sant? Eller kan låne av brodern eller en kompis. Og så skal de være med på Hardangervidda i dongeribukse, med regnbukse utpå hvis det blir regn. Og klager første morran de kryper ut a teltet fordi buksa ikke har tørket i løpet av natta. De låner brodern sine gamle marsjstøvler fra forsvaret som passer nesten helt bra. De fryser seg skakk og klager etter første natta i leirskole soveposen de fikk i komf gave og griner til seg og får låne ullgenseren min, fordi de ikke har med noen selv. "Trodde det skulle være sommer jeg, Hvem kunne tro at man behøvde en ullgenser?" Og halvveis detter sålen av den ene utslitte marsjstøvelen slik at turen fullføres med ett par sandaler med mine lånte gamasjer. Med fiskestanga fra Statoil stasjonen som ble kjøpt på veien opp , komplett med 1 stk. spinner , hengende utpå sekken. Bortsett fra at spinneren ikke henger der lenger, men en av mine , siden den som fulgte med stanga ble mistet i det første vannet han prøvde seg på, og etter det ett par av mine.

Og så kan man oppleve å høre bemerkninger som, men han gumler på min sjokolade, "at du gidder å bære på den tunge sekken. Jeg liker å pakke lett jeg.". Nei, takke meg til noen som vet hva som fungerer , og hva som ikke gjør det av utstyr. Da kan kanskje jeg også få oppleve å låne noe jeg trenger. Ullgenseren fikk jeg aldri tilbake....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pepper i all vennskapelighet må en tåle når en spissformulerer seg litt for å få en diskusjon om et interessant tema. Undertegnede er i aller høyeste grad opptatt av å ha riktig utstyr og bekledning for ulike forhold. Det har blitt litt gjennom femti år. Det som er mitt anliggende er at jeg blir mer og mer skeptisk til at sider ved friluftslivet er blitt storindustri hvor moter og merkevarer blir hovedfokus. Det er bare å tømme postkassa, så har en lesestoff for hele uka. Når det er sagt er utstyrsboden min delt av to sønner, ei datter og ei turglad kjerring. Her finnes en 25 år gammel lavvo, en allykano fra 1989, fjelltelt til ca. 700 kr. kjøpt gjennom Bokklubben villmarksliv. Når jeg ser på bilder tatt på turer for 20-25 år siden er bekledningen stort sett den sammen . Men en og annen ny duppeditt vanker jo, hovedsakelig til jul og bursdager. Packraft neste.

post-4016-0-92640200-1358071946_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i forsvaret 88-89. Det var ikke all verden ustyr vi hadde. Nå var jeg i Luft så vi var jo heller ikke prioritert på utstyr. Vi hadde veldig lite utedøgn sammenlignet med mange andre.

Gamle grå feltjakker og bukser, lave boots med anklets, ludvigsekken, knappetelt, byggesettsovepose etc. Var jo tungt utstyr og sekken var ikke god å bære noe særlig vekt med.

Eneste bra som foretrekkes av mange i dag er jo primusen. Er vel den som heter 111 vi hadde.

Sikkert blitt noe bedre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i forsvaret 88-89. Det var ikke all verden ustyr vi hadde. Nå var jeg i Luft så vi var jo heller ikke prioritert på utstyr. Vi hadde veldig lite utedøgn sammenlignet med mange andre.

Gamle grå feltjakker og bukser, lave boots med anklets, ludvigsekken, knappetelt, byggesettsovepose etc. Var jo tungt utstyr og sekken var ikke god å bære noe særlig vekt med.

Eneste bra som foretrekkes av mange i dag er jo primusen. Er vel den som heter 111 vi hadde.

Sikkert blitt noe bedre med årene.

Her er du inne på like betrakninger jeg har gjort meg, borgern.

Jeg husker med gru "turutstyr" fra 1970 årene. Det eneste som stort sett var bra var bomullsanorakkene. Ellers var det kjipe, lave skisko (Alfa m/ skaikanter), vinglete ski uten innsving og bedritne såler, håpløse skibukser med sleng, polvotter med fiberpels som ikke varmet men som fikk en praktfull iskant rundt håndledd, hardpakka "stor"sekker på 60 l. (uten hoftebelte) som gnagde seg ned i skuldre o.s.v.

Produktutvikling har heldigvis skjedd.

Men det er klart, kortere og enklere sommerturer fordrer mindre og man kan klare seg veldig fint med mindre/enklere utstyr.

Jeg synes heller vår forbrukerkultur på andre områder i samfunnet er vel så bekymringsfullt.

Men nå, tur ut i nydelig og deilig kaldt vintervær, her på Hedmark hvor jeg nå befinner meg er det herlige -20 og deromkring :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre her er jeg inn på forumet for å lese om andres turopplevelser og få inspirasjon til turer jeg kanskje ellers ikke hadde tenkt på selv. Jeg er her også nettopp for å diskutere utstyr. For hvor skal jeg ellers få snakket og diskutert og lest om utstyr? Kona interesserer seg ikke, på jobben skal man da helst tenke på annet ;), ungene er for små og det blir for dumt å skrive lister i det uendelige bare for seg selv, uten å sammenligne med hva andre har.

I en trang familieøkonomi der de fleste midlene man har går til husholdningen, så er det svært sjelden jeg kjøper turutstyr til meg selv. Da er det desto viktigere at det jeg kjøper er noe jeg:

1. faktisk har bruk for

2. kan brukes over flere år

3. kan brukes av flere enn meg

4. at det er holdbart

5. at det veier minst mulig da det er min rygg som skal bære det de neste 10 årene.

Siste kjøp til egen nytte var en tarp fra Helsport. Drømmer om ny brenner, ny lettvekts 3-sesong sovepose og nytt telt. Dette er vel på plass i løpet av en ti-års periode med dagens innkjøpstempo.

Så her er det mye tid til diskusjon om utstyr og valg av beste løsning før den tid. Men utstyrshysteri - det vil jeg ha meg frabedt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser tråden kan man nesten få det inntrykket av at utstyrsdiskusjon er noe som dukket opp med fjellforum og blogger. Det er jo fullstendig feil. Utstyr har vært diskutert i uminnelige tider og det vil vi fortsette med til evig tid. Forskjellen ligger i at det nå finnes mange flere kilder enn før. Tidligere hørte man på erfaringer fra turkompiser, bladde litt i utstyrskatalogene til produsentene og leste litt i blader. Nå har man i tillegg et nærmest uendelig antall nettsider med utstyrsinformasjon. Det er rett og slett en jungel som ikke alltid er like lett å orientere seg i. Jeg følger lite med på hva som rører seg på utstyrsfronten, men interessen vekkes jo litt når man må skifte ut noe selv. Derfor synes jeg det er flott med såpass mange utstyrsinteresserte brukere her på forumet som holder seg oppdatert på vegne av oss andre. De burde nesten fått lønn :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larka har vel et poeng eller 2. Tilbake på 70 tallet var utstyret dårlig. Det eneste som holdt "mål" var soveposen. Det var av typen "Tirich Mir" eller "Arctic Super". Husker ikke produsenten. Jakka var ei vattert vindjakke. Grovt regntøy. Tynt underlag. Kryssa nesten Hardangervidda med gummistøvler. Kokte i Trangia stormkjøkken eller bål. Men du verden for noen turer vi hadde. Kikka i skapet nå: 2 telt fra Fjellreven, 2 fra Holmeslet, 2 fra Helsport. Flust med Gore-Tex jakker og støvler ditto.

Er turgleden større nå? Vet ikke.

jens petter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:smile: Smilte av den.

Men skjerpings Dag, jeg har da vitterlig sett bilder av din utstyrsbod ;-) .

Jeg for min del har f.eks. ikke bil og vil heller bruke penger på utstyr/opplevelser. Jeg har f.eks. et telt som jeg bruker til soloturer på vinterstid,

føles og er bombesikkert selv om nordavinden uler intenst (det har også gode løsninger som gjør det enkelt å sette opp uansett vær og man slipper nedisede stangkopper, har gode luftemuligheter o.s.v.). Jeg har også et luksustelt for to med god takhøyde o.s.v. som er velegnet for kjæresteturer på de varmere årstidene, men som har et par løsninger som gjør at man ikke bør bruke det på de mer heftige vinterturene.

Tidligere sov jeg fint på 10 mm. celleplastunderlag sommer som vinter, nå hadde ryggen/skuldre hatt kjipere dager og vandringer hvis jeg fremdeles bare hadde hatt dette, takk gud for mine dunfyllte, oppblåsbare underlag.

Jeg oppfatter ikke meg selv som utstyrfreak for det.

Når det kommer til denne noe forslitte frasen at folk er lei av å se personer (kanskje meg?) i Oslo med f.eks. fete jakker som Arc'terys Fission SV, så kan jeg forsikre dere om at å vandre hjem bortover Schweigaardsgate kan være en særs sur og kald opplevelse en råkald senhøstdag (jeg har som sagt ikke bil) og jeg jobber mye utendørs året rundt. Når jeg først har brukt en del penger på noe, hvorfor ikke benytte det?

Ting er ikke alltid slik det fortoner seg.

Det stemmer det, Martin. Jeg har utstyr så det holder.

Men holder meg stort sett borte fra disse evindelige utstyrsdiskusjonene.

Finner ut hva som passer for meg og bruker det. Noe av det er over 30 år og fortsatt fullt brukbart.

Poenget er at man kan komme seg ut på tur uten at alt utstyr er nytt og veier 77 gram.... :???:

Larka har mye rett i at det blir opphausa fokus på utstyr og mindre på naturen.

Se bare på Bergansreklamen på været på TV2 dag etter dag, uke etter uke

Alltid fin natur, men selfølgelig mennesker i forgrunnen med siste skrik i farger og utstyr.

Men slik er vel reklamens verden... :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.