Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri.


larka

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at naturopplevelsen ikke nødvendigvis blir noe dårligere av utstyrshysteri.

Men det er jeg jo helt enig i. Har heller ikke påstått annet. Jeg uttalte meg i forhold til "å stikke nesen sin opp i hva andre prioriterer" som jeg ikke syntes var en så veldig god beskrivelse med utgangspunkt i grunnlaget for tråden.

 

Jeg er også veldig opptatt av utstyr. Konstruerer og designer utstyr, lager utstyr, kjøper utstyr, ser på utstyr, leser om utstyr, leker med utstyr, rydder i utstyr, vedlikeholder utstyr, modifiserer utstyr, ønsker meg utstyr, drømmer om utstyr osv., slik er vel alle i forhold til en lidenskap de har. Men jeg oppfattet ikke at dette i seg selv var gunnlaget for tråden.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan virke som om andres naturopplevelse kan bli dårligere av det. Jeg har ikke tenkt på det før jeg leste denne tråden - Hvordan oppfører jeg meg? Det hender jeg går i fjellet eller marka med en knallblå Norrøna-jakke, og jeg vil nødig støte noen med å gå rundt med denne. Bør jeg bære ekstra tungt eller gå utenom oppmerkede stier for å kompansere på noen måte? Gjøre meg til klovn ved å "skli" og brekke beinet? Det var idiotisk av meg å ta av lappen med nedsatt pris, det ser jeg nå. Andre forslag? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om andres naturopplevelse kan bli dårligere av det. Jeg har ikke tenkt på det før jeg leste denne tråden - Hvordan oppfører jeg meg? Det hender jeg går i fjellet eller marka med en knallblå Norrøna-jakke, og jeg vil nødig støte noen med å gå rundt med denne. Bør jeg bære ekstra tungt eller gå utenom oppmerkede stier for å kompansere på noen måte? Gjøre meg til klovn ved å "skli" og brekke beinet? Det var idiotisk av meg å ta av lappen med nedsatt pris, det ser jeg nå. Andre forslag?

Jeg er en av de hysteriske det snakkes om tidligere i tråden. Jeg har flere Arc'teryx jakker, dunsoveposer fra Western Mountaineering, flere Hilleberg telt osv. Jeg vurderer å selge alt nå og kjøpe meg noe skikkelig billig utstyr for å øke turgleden. For å være sikker på at jeg kjøper noe som er akkurat godt nok vil jeg rådspørre meg med noen av forståsegpåerne ovenfor for de vet dette best.

Med ironisk hilsen OS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Her er utstyrshysteri:

Herregud... Hva er det med disse amerikanerne som ser på naturen som det verste man kan utsettes for, som lager "survival"-sekker med alt mulig teit utstyr og som bærer med seg alt mulig dilldall på tur? Forøvrig går de jo ikke på tur heller, de tusler en halvtime inn i en ås med et par trær i nærheten av der de bor, og leker villmann mens de filmer alt utstyret sitt. Det virker som om det er om å gjøre og gjøre ting mest mulig tungvint samtidig som man bader i meningsløse survival-duppedingser. Jeg har aldri sett en youtube-film med en amerikaner som bare går på tur og fisker eller noe... De drar alltid med seg ti gassbrennere og tjue kniver inn i skogen bak hagen for å lage videoer med utstyrstester, men de er jo aldri på tur med det. Samtidig som jeg ler litt, så blir jeg oppgitt. Alt skal liksom være så tøft og hardt og action og farlig, en hollywood-aktig kamp for å overleve. Det minste snøfnugg er plutselig en snøstorm, og man må ha med seg minst ti macheter for å overleve.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Forøvrig sier det vel alt at de omtaler friluftsliv som "survival". Jeg går ikke på tur i skogen for å overleve en helg, jeg går på tur i skogen. Og det er mye bedre, for da slipper jeg å drasse med meg masse svada mens jeg filmer at jeg hakker ned trær med kniver som er større og tyngre enn en øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... Hva er det med disse amerikanerne som ser på naturen som det verste man kan utsettes for, som lager "survival"-sekker med alt mulig teit utstyr og som bærer med seg alt mulig dilldall på tur? Forøvrig går de jo ikke på tur heller, de tusler en halvtime inn i en ås med et par trær i nærheten av der de bor, og leker villmann mens de filmer alt utstyret sitt. Det virker som om det er om å gjøre og gjøre ting mest mulig tungvint samtidig som man bader i meningsløse survival-duppedingser. Jeg har aldri sett en youtube-film med en amerikaner som bare går på tur og fisker eller noe... De drar alltid med seg ti gassbrennere og tjue kniver inn i skogen bak hagen for å lage videoer med utstyrstester, men de er jo aldri på tur med det. Samtidig som jeg ler litt, så blir jeg oppgitt. Alt skal liksom være så tøft og hardt og action og farlig, en hollywood-aktig kamp for å overleve. Det minste snøfnugg er plutselig en snøstorm, og man må ha med seg minst ti macheter for å overleve.

Tja, jeg vet ikke om det nødvendigvis er et utpreget amerikansk fenomen, synes vi har noen av dem her og. Nå er vel kanskje det amerikanske samfunnet et samfunn av ekstremer. De er jo også et foregangsland når det kommer til lettpakking også og har jo alt fra ekstrem ørken til minst like ekstreme vinterforhold som Norge. Kanskje det har med at de har lettere for selvpromotering så vi ganske enkelt ser mer av disse survival tullingene?

PS: Bare så det er sagt så er jeg ikke amerikanofil. Men rett får vel være rett. :)

PPS: Enig i at den fyren er en smule OTT. :)

Endret av Tor Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns han amerikaneren i den videoen er glimrende jeg. Han sier klart fra i filmen at han har drasset med seg alt utsyret sitt for å prøve det. Og det må han da vel få lov til.

Ogh ellers dersom det kun er antall km man legger bak seg på tur som er gjeldende er det rimelig mange her i landet siom ligger tynt ann med friluftslivet siott. Og hva pokker er gærnt med å dra på tur i nærheten av der man bor!

 

Makan til snobberi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ingenting galt i å dra på tur i nærområdet. Det har jeg heller aldri sagt at det er. Jeg drar ofte på turer i nærområdet selv, og synes det er kjempefint.

Poenget er vel at man ikke trenger å utstyre seg for en apocalypse for å tusle en time eller to i nærområdet, og det er nettopp det disse survival-tullingene gjør. De nører opp under en (tydeligvis utbredt) oppfatning om at naturen er noe kjempefarlig og skummelt, og at man trenger masse rare ting bare for å gå seg en liten tur. Og aller helst trenger man masse tøffe action-ting, som 5-6 store kniver (og pistol!) og andre machoting.

Jeg burde kanskje bare holdt kjeft, men jeg hater virkelig dette survival-hysteriet noe så intenst. Det bryter fullstendig med det mentalt sunne, trivelige og sivile friluftslivet som jeg er glad i.

Nettet er fullt av amerikanere som bruker hundre timer på å finne ut nøyaktig hva man skal putte i den lille belteposen for å ha akkurat det man trenger for å overleve i en situasjon der man... kommer vekk fra ryggsekken sin? I hagen? Hva med unge folk som ønsker å lære litt om friluftsliv og gå på tur, men som ikke har foreldre som lærer dem det? De tar vel nettet i bruk da, og det som er aller mest tilgjengelig og slår deg i trynet når du søker på slikt er nettopp dette survivalgreiene. Survival! Herregud. Det handler ikke om å overleve. Det handler om å gå på tur! Har mye mer sansen for friluftsfilmer på youtube der folk filmer at de tusler opp på et fjell, fisker litt, slår opp teltet, drikker en kopp kaffe og har det fint. Eller går en hyggelig tur i skogen i nærområdet. Med en liten sekk med niste og termos, uten tjue svære macheter.

Og til han karen i filmen; ja, han har drasset med seg alt utstyret for å "teste det" - men poenget mitt er at det ser ut til å være alt de gjør. De driver jo ikke friluftsliv, det finnes ikke en eneste film der disse menneskene bare går en hyggelig tur, der filmen handler om naturen og opplevelsene. Og hvis det gjør det, så er det på en negativ måte: "This is dangerous!", "If I fall here and break my leg, I could die during the night... Good thing I have this huge knife with me!". Men stort sett handler det bare om ting og utstyr.

Jeg er godt over middels interessert i klær og utstyr til turbruk selv, bare for å ha det sagt. Har akkurt kjøpt meg ny gore-tex jakke! Poenget er at man ikke trenger å overdrive så sinnsykt. Og det går an å ha en positiv spinn på det. Jeg kjøper ikke turjakke for å overleve en zombieapocalypse. Jeg blir bare så oppgitt over dette survivaltullet... Måtte lufte frustrasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@

Ja helt klart at folk er forskjellig. Selv synes jeg noen av disse utstyrsvideoene er mer interessante å se på enn en del av "se jeg vandrer" videoene. Det tror jeg ganske enkelt er fordi det kan være ganske vanskelig å lage en god vandrevideo. Jeg synes det krever bedre kameraføring og litt mer artig språk for å gjøre det til noe man faktisk ønsker å se på. Når det er sagt så er jeg riktignok heller ikke uenig med deg. :) "Survivorman" og Bear Grylls har nok en del av skylda for dette opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Survivorman og Bear Grylls ja...

Jeg var borti et amerikansk forum en gang, husker ikke hvilket, der jeg leste en tråd hvor en fyr linket til en eller annen Lars Monsen-video. Tråden fikk flere kommentarer fra folk som tydeligvis hadde fått helt hakeslepp av å se at det faktisk går helt fint å bare gå på tur, at det ikke er så farlig, og at det faktisk kan være en ganske så hyggelig opplevelse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt i å dra på tur i nærområdet. Det har jeg heller aldri sagt at det er. Jeg drar ofte på turer i nærområdet selv, og synes det er kjempefint.

Poenget er vel at man ikke trenger å utstyre seg for en apocalypse for å tusle en time eller to i nærområdet, og det er nettopp det disse survival-tullingene gjør. De nører opp under en (tydeligvis utbredt) oppfatning om at naturen er noe kjempefarlig og skummelt, og at man trenger masse rare ting bare for å gå seg en liten tur. Og aller helst trenger man masse tøffe action-ting, som 5-6 store kniver (og pistol!) og andre machoting.

Jeg burde kanskje bare holdt kjeft, men jeg hater virkelig dette survival-hysteriet noe så intenst. Det bryter fullstendig med det mentalt sunne, trivelige og sivile friluftslivet som jeg er glad i.

Nettet er fullt av amerikanere som bruker hundre timer på å finne ut nøyaktig hva man skal putte i den lille belteposen for å ha akkurat det man trenger for å overleve i en situasjon der man... kommer vekk fra ryggsekken sin? I hagen? Hva med unge folk som ønsker å lære litt om friluftsliv og gå på tur, men som ikke har foreldre som lærer dem det? De tar vel nettet i bruk da, og det som er aller mest tilgjengelig og slår deg i trynet når du søker på slikt er nettopp dette survivalgreiene. Survival! Herregud. Det handler ikke om å overleve. Det handler om å gå på tur! Har mye mer sansen for friluftsfilmer på youtube der folk filmer at de tusler opp på et fjell, fisker litt, slår opp teltet, drikker en kopp kaffe og har det fint. Eller går en hyggelig tur i skogen i nærområdet. Med en liten sekk med niste og termos, uten tjue svære macheter.

Og til han karen i filmen; ja, han har drasset med seg alt utstyret for å "teste det" - men poenget mitt er at det ser ut til å være alt de gjør. De driver jo ikke friluftsliv, det finnes ikke en eneste film der disse menneskene bare går en hyggelig tur, der filmen handler om naturen og opplevelsene. Og hvis det gjør det, så er det på en negativ måte: "This is dangerous!", "If I fall here and break my leg, I could die during the night... Good thing I have this huge knife with me!". Men stort sett handler det bare om ting og utstyr.

Jeg er godt over middels interessert i klær og utstyr til turbruk selv, bare for å ha det sagt. Har akkurt kjøpt meg ny gore-tex jakke! Poenget er at man ikke trenger å overdrive så sinnsykt. Og det går an å ha en positiv spinn på det. Jeg kjøper ikke turjakke for å overleve en zombieapocalypse. Jeg blir bare så oppgitt over dette survivaltullet... Måtte lufte frustrasjonen.

 

 

Han amerikaneren er da vitterlig ute i skogen og bedriver friluftsliv mens han tester tingene sine. Du kan heller ikek ha sett mange videoer på Youtube dersom du ikke har sett noe slikt.

 

Her er en fra en kar som liker å fortelle litt om det han har med seg på tur. Kos deg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Survivorman og Bear Grylls ja...

Jeg var borti et amerikansk forum en gang, husker ikke hvilket, der jeg leste en tråd hvor en fyr linket til en eller annen Lars Monsen-video. Tråden fikk flere kommentarer fra folk som tydeligvis hadde fått helt hakeslepp av å se at det faktisk går helt fint å bare gå på tur, at det ikke er så farlig, og at det faktisk kan være en ganske så hyggelig opplevelse :)

 

Ja ja, i sannhetens navn , så ble jeg kastet ut av et forum der borte, fordi jeg opplyste dem om at i mitt hjemland, Norge, er det  utenkelig å bevæpne seg for å gå tur i skogen, om man da ikke skulle på jakt....

 

Det var en komentar til en fyr som hadde en lang tirade om andre mennesker på tur som var så frekke at de kom bort og hilste på ham, når han satt ved bålet sitt ute i skogen...

Men ok I USA kan det være nødvendig, de har jo tross alt en del ville dyr som kan være farlige. Har en kompis der borte som altid har med seg en revolver i sekken, ikke for å primært skyte bjørn, men for å skremme dem vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ja ja, i sannhetens navn , så ble jeg kastet ut av et forum der borte, fordi jeg opplyste dem om at i mitt hjemland, Norge, er det  utenkelig å bevæpne seg for å gå tur i skogen, om man da ikke skulle på jakt....

 

Det var en komentar til en fyr som hadde en lang tirade om andre mennesker på tur som var så frekke at de kom bort og hilste på ham, når han satt ved bålet sitt ute i skogen...

Men ok I USA kan det være nødvendig, de har jo tross alt en del ville dyr som kan være farlige. Har en kompis der borte som altid har med seg en revolver i sekken, ikke for å primært skyte bjørn, men for å skremme dem vekk.

Hahah... Spesielt! Kanskje jeg ville bevæpnet meg også om jeg gikk en tur der borte, i tilfelle jeg skulle være så uheldig å møte på han fyren der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ja, jeg vet det. Synd å tenke på at det er sånn, egentlig. Håper det aldri blir sånn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo snakk om utstyrshysteri spesielt, ikke andre former for hysteri.

Kem som egentlig e mest hysterisk, De som bruker masse penger tid og energi på utstyr, eller de som legg nesen opp i ka andre prioriter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt at disse karene har med seg en 6-7 kniver på tur...når jeg tenker etter så har jeg også det.

 

Det er beltekniven min, en Enzo Trapper. Men den er så liten, så jeg må nesten ha med joikesabelen også, i tilfelle jeg skal kappe meg litt småved, raier og slikt, det er den ganske grei til.

 

Enzo kniven er en grei og skarp kniv, men å jobbe lenge med den er ikke så behagelig, og en Mora 711 til å sitte å spikke seg ei skjei med er også kjekt å ha, så den er med i sekken.

 

Ja og skal man først spikke er det greit å ha en kniv til pirkarbeid, så da er en Mora spikkekniv med 3,5 cm blad med også.... og skal man lage ei skjei så er jo krokkniven kjekt å ha med.

 

Men alle disse er jo i carbonstål og ruster. Så en rustfri Mora 2000 kan godt få plass i sekken i tilfelle man skulle finne på å fiske litt...ja også går man jo ikke ut av huset uten en lommekniv i lomma, så da må Victorinoxen med.


Og i bålsettet i beltepungen ligger jo bestandig en klassisk Opinel #8, fordi de er så fine å lage gnist mot en fyrstål med....og ja, fyrstålet....det henger rundt halsen i en snor...festet til slira til en Brusletto Balder som er framme titt og ofte for å kutte fiskesenner og slikt, siden den nå likevel henger rundt halsen og er så lett tilgjengelig....

 

Ja også kan det jo hende noe må fixes og "lappaleles" som 2 åringen i huset sier...så da må jo min trofaste Leatherman ST 300 også med. Og det er jo 2 knivblad på den...så det blir en  8-9 kniver...og det gjerne på en tur hvor jeg ikke beveger meg mer en 1 km hjemmefra....og er det vinter er jammen ei fullstørrelse øks og ei buesag med....tror pinadø det ramler ned noen trær og av og til....jada, de er daude...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det nok går over styr for noen, og jeg er veldig for det enkle, avslappede friluftslivet. Uansett hva slags klær og utstyr man har så blir turen stort sett en fin opplevelse uansett så lenge man ikke skal på ekspedisjoner. Og det er jo opplevelsene som er det viktige her!

Samtidig har jeg, som nok mange andre, en viss interesse for å lese om ulike typer klær og utstyr og sjekke dette litt ut i butikkene, og gjerne diskutere og høre andres erfaringer. Det tror jeg skyldes at det er litt gøy å ha ordentlig utstyr som fungerer bra når man skal på tur, og det å lese om ulike typer utstyr blir nok for mange en liten del av hobbyen. Ser ikke noe galt i det. Men det viktigste for meg er det økonomiske. Ting som skallbekledning, yttertøy generelt, fjellstøvler, ryggsekk, telt, brennere og slikt er alt i fra dyrt til svindyrt. Jeg har bare råd til én storsekk, ett sett skallbekledning, ett telt osv. Da blir det viktig å sjekke det grundig ut på forhånd så man ikke ender opp med å få lav verdi for pengene man bruker, synes nå jeg. Når jeg først kjøper ett telt, en storsekk eller en gore-tex jakke har jeg ikke økonomi til å kjøpe noe annet et halvt år etterpå fordi det jeg først kjøpte ikke holdt mål. Allikevel vil jeg si at jeg tror det meste som selges i dag av anerkjente produsenter er av god kvalitet, så kanskje det handler mer om å føle seg trygg på at man gjør et godt kjøp...

 

Ja, det meste er av god kvalitet fra kjente produsenter som du sier. Og et telt er liksom et telt når det er snakk om en ukestur om sommeren. Hvorfor diskutere slikt opp og ned i mente? En enkel fjellrevenjakke gjør jobben som ytterplagg sammen med ullklær og en sovepose fra Helsport. Sånn, så enkelt er det. Klar for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i naturen for å opplevelsens skyld bare så det er sagt. Jeg er der ute for å finne meg et emne til ei treskjei, eller for å fiske, eller tenne meg et bål å koke kaffe, eller lage meg en skikkelig finnebiff eller hvalbiffgryte over et leirbål, helst ett jeg har tent opp med flint og stål....naturen opplever jeg som døøøørgende kjedelig. Så når jeg har gjort alt jeg kom for å gjøre, går jeg og legger meg, eventuelt drar hjem om det blir for kjedelig,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i naturen for å opplevelsens skyld bare så det er sagt. Jeg er der ute for å finne meg et emne til ei treskjei, eller for å fiske, eller tenne meg et bål å koke kaffe, eller lage meg en skikkelig finnebiff eller hvalbiffgryte over et leirbål, helst ett jeg har tent opp med flint og stål....naturen opplever jeg som døøøørgende kjedelig. Så når jeg har gjort alt jeg kom for å gjøre, går jeg og legger meg, eventuelt drar hjem om det blir for kjedelig,.

 

Treskje? :D  Ja, ja. Sålenge du ikke kjører snøscooter så greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treskje? :D  Ja, ja. Sålenge du ikke kjører snøscooter så greit for meg.

 

Så brukes kniven(e) mine til litt mer enn de aller fleste som skaffer seg en feiende flott kniv til 1000-3000 kroner og gjerne mer, som kun skla vises fram i beltet, og i beste fall brukes til å åpne pakken med grillpølser...nei unnskyyld, nudlene. Dagens gramjegere besvimer vel ved tanken på å bære en hel tipakning med pølser ut i skogen. :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at vi er alle i villmarken på forskjellige grunnlag å jeg ser liten grunn til å diskutere dette.

Handler om at folk gjør det de er interesserte i og hvis ikke skader andre så kan det umulig være noe problem for noen her inne eller andre plasser hva de gjør når de er ute.

Jeg liker å kose meg ved bålet, fikle med utstyr og fiske noen ganger. Andre ganger liker jeg å kjøre en minimalistisk stil med lange vandringer å slite litt på kroppen. Dette er hva jeg liker. Hva andre synes om det bryr jeg meg fint lite om.

De som liker å gjøre noe annet å samtidig dele med andre på youtube synes jeg er flott.

Hadde alle vært som meg feks hadde verden vært en tragisk plass å være.

Jeg elsker å lære nye ting...uviktige ting som jeg kanskje aldri får bruk for også synes jeg er artig å lære.

Folk må slutte å dømme andre, prøv heller å nyt din egen tilværelse og måten du gjør ting på...lær også bort til andre istedet for å rakke ned på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.