Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Ally-tråd - valgets kvaler


finfyr

Anbefalte innlegg

Har vært gjennom det som finnes av "Ally-tråder" her på forumet. Har kone, og to barn som til sommeren er 2 og 4 år gamle. Vi skal kjøpe oss Ally og kommer nok til å bruke den stort sett på ulike vann i nærområder.

Har vel kommet til at vi skal ha enten en 16 eller 16.5 allroundkano. Vurderte også en periode 18, men kommer vel til at dette blir for stort.

Har en lavvo som vi gjerne tar med oss på tur. Ser det står litt ulike egenskaper angående de to kanoene som vi vurderer. Vi vil gjerne kunne dra på tur alle fire sammen, og helst ha med litt bagasje.

Spørsmålet er om noen har noen tanker rundt valget? Hva taler for og imot å velge det ene eller det andre? Setter pris på alle tilbakemeldinger, så vi får tatt valget og kan stikke innom butikken og bestille kano :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en Ally 18 foter i mange år. God plass til en familie på fire og noe bagasje , men med seter til alle er det ikke all verden man får med seg .Kanoen er blitt mest brukt av 2 vokse på turer med rikelig oppakning , og da har den ekstra plassen kontra en 16 foter vært god å ha.Vekten er vel ca 3 kg mere en 16 foteren og vindfanget noe større .Jeg hadde nok revurdert tanken på om 18 foteren er for stor ;)

Forøvrig er jeg kjempefornøyd med kanoen, og er imponert overhvor solid og slitesterk den er .Et tips : nummerer alle spantene og merk av hvor de hører hjemme. Det gjør montasjen mye letter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha satset på 18 fot om du skal få plass til alle. Vi har 16,5 fot og tviler på at du får plass til to voksene, to barn og bagasje i den.. God ide og nummerere alle spantene som Jan Ole skriver, og husk at det kan være ganske frustrerende å montere den første gangen:)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne + to barn som vokser + bagasje. Tror jeg ville gått for 18 foter, men 16,5 går det også. (Går ut fra at dere har en god grunn til å velge akkurat ally, f.eks lett å bære, mulig å pakke bort, men er disse to tinga lite viktige ville jeg sett på vanlige kanoer. Mye mer slitesterke og tåler mer juling av ungene.http://www.madrivercanoe.com/product/index/products/recreation/journey_series/journey_169/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 foteren er ikke akkurat enkel å padle alene , og spesielt ikke om det blåser litt. Når det gjelder slitestyrke og takling av juling vet jeg ikke om jeg er helt enig med knutis.

Har hatt to aktive gutter med på mange turer, diverse hunder og som nevnt tidligere mye oppakning, har padlet diverse stryk , bært kanoen gjennom skog og kratt uten at den har tatt noen skade av det .Den har selvfølgelig fått noen striper her og der, men en glassfiberkano hadde nok ikke sett noe bedre ut, snarere tvert i mot .

Ungene lærer seg kjapt hvor de skal sette beina når de skal inn og ut av kanoen, og så lette som de er gjør de ingen skade om de tråkker litt feil..

At Ally kanoen kan demonteres og puttes i bagesjerommet er fine ting,men en skal ha en nokså romslig bil om en skal på tur fire stykker med full oppakning, for litt plass krever den likevel ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, knutis. Muligheten for bæring, og at en kan legge kanoen i bagasjerommet betyr mye. Og ikke minst at en kan legge kanoen nedpakket i kjelleren når den ikke er i bruk. Så ally blir det nok:)

Det er altså snakk om en halv meter i forskjell i lengde, ellers er den ikke så mye større enn de to opprinnelige alternativene. Hvor mye tyngre er det å padle en slik alene innimellom, enn de mindre alternativene? Noen med slike erfaringer?

post-3318-0-42365500-1357982968_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor lenge du skal bruke den av gangen og hvor mye du kommer til å ha med av bagasje etc.

Med lite bagasje så fungerer nok 16,5 eller 17 fint.17 er en litt smalere og raskere modell, hvis du skal padle mest på flatt vann.

Jeg har 16,5. Har vært en del på tur 2 voksne og 2 stk husky. Med bagasje så blir det ikke så mye plass til overs egentllig.

Dvs jeg får nok enda litt oppi men kano blir ikke så gode å padle hvis den lastet for mye i endene. Så der bør det helst være ting med volum og lite vekk legges.

Skulle jeg dratt på "langtur" med samme antall bikkjer og personer ville jeg nok prøvd å byttelåne til en 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 16,5, den har vært masse på tur med to voksne og to barn med oppakning, og føler ikke at det har vært særlig trangt. Ungene har sittet i midten på et liggeunderlag, utstyr spredd litt rundt omkring, men mest i baugen og akter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå går det nok fint med 16,5DR. Dere skal sikkert ikke ut på de lengste turene, heller noen helgeturer tenker jeg. Da trenger man ikke å ta med like mye stæsj. Barna sitter fint i midten med ryggsekker/pakksekker som støtte. Lavvo legges langs. Ett liggeunderlag tvinges inn under hvert sete, noe som også gir en fordel at man kan bruke den som sete/støtte hvis man vil padle knestående (det plastsetet er ikke altfor komfortablet - bruker selv et sitteunderlag av reinskinn og da blir den ganske bra). Urolig hvor mye man kan få med seg, og man kan fint padle den alene. Men, man skal også tenke på at en Ally holder i veldig mange år (forutsetter at turinteressen holder seg), og da er det ikke veldig usannsynlig at barna blir større/lengre/tyngre. Hvordan blir det da med plassen? Og lengden på turene? Kanskje de ønsker å ha med seg en venn? En annen vinkling er å kjøpe en 16,5 for å bruke i noen år til det blir for trangt for alle, selge den, så kjøpe en 18? Prinsippet er da at kanoen vokser til behovet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjenner at det heller mest mot 16,5, men forstår argumentene ang. størrelsen og barn som vokser...

 

Får inntrykk av at vi kan bli fornøyde, uansett hva vi velger. Turinteressen skal ikke forsvinne, ikke om mor og far får det som de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for 16,5 modellen. Dette er den gamle klasikkern til Ally. De nye modellene (flatvannskanoer) fra Ally kan nok bli litt smal og har litt dårligere sekundærstabilitet på enn klasikkern.

Når det gjelder barn så blir de større etterhvert. Dette mener jeg taler for 16,5 fot. Om barna liker å padle og vil være med på tur i mange år fremmover, så blir selv en 18 fot for liten. Med to barn kommer det en dag da man trenger to kanoer for fire personer og da er 16,5 lettere å padle for en voksen med varierende hjelp fra et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil si 16,5. Selv har jeg 15 og den er fin til to voksne. Da blir den som regel full.. Skulle på helgetur med 3 voksne en gang i den. Vi ble mer bevisste på pakkingen, og jammen gikk ikke det også, selv om det var trangt.

 

Som nevnt av andre over her, er 16,5 grei å håndtere alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at 16,0 kanoen ikke blir nevnt som et godt alternativ?

Det kan ha noe med at den ikke er så vanlig å se? Jeg har aldri sett en 16 foter på vannet, men det kan jo bare være meg som er uoppmerksom.

For å holde meg til emnet: Skal du ikke padle elv ville jeg holdt meg til Ally's flattvannsmodeller. dvs 13,5', 15,5', 17', og 18,5'. De er vesentlig mer retningsstabile, og da mindre utsatte for vind. De har og litt mindre "lekter" følelse enn de klassise Ally'ene. De er litt smalere ja, men fortsatt veldig stabile.

(Erfaringene mine er basert på 15' og 15,5' padlet solo og tandem, på elv grad II og flattvann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Ser ut til at det går mot 16.5.

Men å kjøpe selve kanoen er bare en del av moroa. Som sagt, skal ha med to barn. Det beste er vel tradisjonell redningsvest for barna, mens vi voksne kanksje bør gå for slike kajakkvester eller tilsvarende? Noen med konkrete tips om hva som er mest behagelig når en sitter noen timer i kanoen?
 

Og det er vel bare å kjøpe padleåre for jenta på fire år også, så hun får bidratt litt på sin egen måte. Ser det er mye å velge i her også, funker vel greit med tre for oss nybegynnere? Så ser jeg at det også er ulike meninger om hvilke lengde som anbefales. Tar gjerne imot tips fra alle dere som har Ally (eller annen kano for den del), om hvilken type dere anbefaler.

 

Og til slutt, Hva trenger en av ekstrautstyr til Allyen? Sekk? Seter? Reparasjonkit? Annet?

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å ha sekk til den, men det syr du lett selv til 1/10 del av prisen Ally tar for den og. Ally sekkene er ikke skikkelig vantette heller.

Ellers er paraply det morsomste ekstrautstyret til kano jeg vei om. Finn en skikkelig solid en og det er et flott seil i medvind! Enkelt å slå opp, lett å pakke bort og det gir god fart om det er nok vind. Typisk noe unger liker på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok av vanntette pakkposer i ulike størrelser. De trenger slett ikke være dyre. Kjøp like godt på Clas Ohlsson.. 

Når jeg padler alene i min 15-foter, hender det at jeg fyller et par store pakkposer med vann og legger dem foran. De stabiliserer kanoen, men tynger den ikke ned om du skulle velte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Mulig du har kjøpt kano nå, men tenkte jeg skulle dele min erfaring med Ally 16,5.

Vi er en familie på fire, i tillegg så har vi hatt liten hund. Det er mer en nok plass til helgeturer i en 16,5. Vi har som regel hatt med oss to telt da ungene synes det er morsomt å ligge i eget telt, ved, hund og mye god mat. Vi kunne spart mye ved å pakke smartere. Nå har ungene etter hvert blitt 8 og 12 år, og plassen begynner å bli litt liten, men det fungerer fortsatt. Planen er å utvide med en ny Ally 15 til neste år. Jeg ser det som mer praktisk på sikt å ha to kanoer til fire personer enn en stor, det er min mening  :cool:

Når det gjelder årer så kjøpte vi to gode årer + to reserveårer fra Biltema. Barna har tatt padlejobben noen ganger, men i begynnelsen brukte de stort sett reserveårene. Vanntette pakksekker i forskjellige størrelser er ett must. Kano er en herlig måte å bevege seg i naturen på og noe hele familien er glad i.

Lykke til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kølla, takk for innspill. 
Ikke bestilt enda, men det blir veldig snart. Med litt snø i luften idag, så haster det vel ikke. Vi går nok for 16,5 fot, det har vi landet på. 

Hva er for dere "to gode årer"? Vil gjerne ha tips til konkrete årer, både for meg, kona og barna. Er vel flere varianter av årer, både med tanke på lengde og "bøy"? Hun største er fire år, så jeg ser for meg en liten barneåre, så hun kan få følelsen av at hun bidrar. 
Ser biltema har flere alternativer, både plast og tre. F. eks denne, som kanskje kan passe for barna? 

Gleder oss til å komme oss på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.