Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette?


REs

Anbefalte innlegg

Lander er nok av en bedre dokumentert kvalitet, og selges vel som Kovea Booster også.

 

Det med gassboksen er delvis sant. Når det er kaldt vil propanen ligge på toppen og butan i bunn. bruker du for mye av propanen så synker trykket.

 

Jeg fyrer alltid opp med boksen rett vei, og snur når "forvarminga" er over.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må og må.  Har med blandingen som er på boksen å gjøre. Når det er kaldt så er propanen fortsatt gass og butanen flytende. Står boksen "rett" vei bruker du opp propanen først også slutter den å virke. Står den opp ned så trykker propanen ut den flytende butanen først før du begynner å bruke propan.  Dvs at om du har brukt opp propanene har du ikke igjen noe trykk på boksen når det er kaldt.   Når det er varmt spiller det ingen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker på hva som skjer inne i en gassboks så burde det ikke være noe problem hvilken vei den blir brukt. Snur man boksen opp ned så kommer det flytende gass ned i slangen og hvis det er kaldt nok så holder den seg flytende frem til brenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker på hva som skjer inne i en gassboks så burde det ikke være noe problem hvilken vei den blir brukt. Snur man boksen opp ned så kommer det flytende gass ned i slangen og hvis det er kaldt nok så holder den seg flytende frem til brenneren.

Hei. Det er nok ikke så enkelt,de forskjellige fasene som en gass kan innta er blandet i en lukket beholder. Nå har jeg ikke kjemikunskaper utover ett år på HiST, så jeg anbefaler hva denne testen konkluderer med :http://www.friluftsliv.no/friluftsliv.no-artikler/fyring-med-gass-i-kulda.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel da som jeg pleier å si. "Jeg har ikke alltid rett, men jeg har aldri feil".

Denne testen viser vel at det er stillingen på boksen i løpet av koketiden som betyr noe for trykket og ikke om den har vert brukt før eller ikke. Så lenge man starter med boksen opp ned og holder den der så skulle det vel gå bra. Det er mengden av propan som avgjør hvor mye trykk du får i boksen, men jo kaldere det blir jo mindre trykk får du uansett. 

"Har jeg rett eller har jeg vrangt"? (SVK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå har jeg vert på tur med min "billigprimus" som ble testet tidligere i denne tråden.

Den ble fyrt med gass og brant lenge nok til nesten å klare å varme opp en kaffekjele med vann. Etter dette ble flammen gul og la seg ut på ene siden av brenneren. Effekten sank til et minimum og kjelen ble satt over i bålet.

 

Konklusjon:

Styr unna billigprodukter.

Det dyreste er ikke alltid det beste, men det billigste er som regel alltid det dårligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Godt spørsmål, vanskelig å gi et entydig svar.

I de mest uheldige tilfeller (kaldt nok) vil blandingen av propan og butan bli som vann og olje i ei flaske.

Etter en stund flyter olja på vannet, eller propanen på butanen. 

Siden propanen sørger for trykket når det er kaldere enn noen få kuldegrader så bør jo denne ikke være brukt opp når du trenger den.

På den annen side trenger du propanen (boksen rett vei) til du har fått varme i brenneren og forvarmingsrøret.

 

Når du har fått primussen i gang bør du plassere boksen slik at den får noe varme fra brenneren, men ikke varmere enn at den er behagelig å ta på.

 

Er det skikkelig kaldt så er det nok tryggere å satse på en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I de mest uheldige tilfeller (kaldt nok) vil blandingen av propan og butan bli som vann og olje i ei flaske.

Etter en stund flyter olja på vannet, eller propanen på butanen. 

 

Neidå, propan og butan blandar seg svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at det ikkje er same blandingsforhold i gassfasen som det er i væskefasen. Men det ser ut som enkelte trur at væskefasen er rein butan og gassfasen er rein propan, og dei har fortsatt att litt å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 26.1.2013 at 0:49 PM, REs said:

Neste test var med parafin.
Dette gikk ikke like bra.
Den var lett å tenne. Jeg slapp bare ut litt parafin på paden under brenneren og satte fyr fra utsiden.
Når den nesten var brendt ned åpnet jeg for parafinen.
Den brant med gul, litt høy flamme og fikk aldri helt opp fresen.
Det kan se ut som om dysa kanskje er litt for stor for parafin.

post-4220-0-99171400-1359200952_thumb.jp

post-4220-0-12857500-1359202361_thumb.jp

post-4220-0-52247000-1359202374_thumb.jp

post-4220-0-51312400-1359202384_thumb.jp

Samme elendigheten jeg har kjøpt, ja...
Min virker OK hittil så lenge jeg har brukt den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.