Gå til innhold
  • Bli medlem

Kartverket åpner for retting i kart


SturlaS

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja, jeg lurer på om de virkelig forstår hvor provoserende dette er?

Kartunderlaget er samlet inn med midler finansiert over statsbudsjettet, altså fra skatter og avgifter vi alle har bidratt med. Så må vi betale ubli priser for kart, og end mye være om vi vil ha det digitalt. Og nå vil altså den samme etaten ha hjelp til å rette opp i kartene?

Hva får vi så tilbake?

Nei, slipp kartgrunnlaget fri så kommer de virkelig gode løsningene av seg selv og gratis. Og *da* skal jeg gladelig bidra også, men ikke før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det kan virke noe provoserende. Nå er det vel slik at salg av kartdata også er med på å finansiere driften så uten disse inntektene vil det være behov for enda flere skattepenger. Nå ligger også kart gratis tilgjengelig ute på nett som kan skrives ut osv, kunne godt ha vært bedre løsninger her beregnet på privatpersoner, det er jeg enig i. Men at de åpner opp for at vi kan legge inn egne data må sees på som positivt. Fint å få med flere stier etc på kartene er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette så provoserende? Det er jo positivt.

Finnes jo masse informasjon der ute som bør komme allmenheten tilgode. Gratis er det og, ta en titt på www .(navn på kommune).kommune.no. Samtlige kommune i Norge med unntak av Oslo har kart ute, gratis er det og. Disse kartene oppdateres jevnlig mot kartverkets database. Da vil jo dine og mine informasjonstillegg komme alle tilgode.

Slippe kartgrunnlaget fri? Slik at kommersielle aktører kan kreve opphavsrett og begrense bruken? Hvorfor skal frigjøring medføre at det kommer gode GRATIS løsninger? Alle vil jo tjene penger på produktene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært strålende og kunne brukt kartverkets materiell som bakgrunn for å bygge opp for eks openstreetmap eller andre åpne/gratis løsninger. I dag er disse data'ene beskyttet. Hadde hjulpet mye om flyfoto hadde vært frigjort. Men som jeg sa over. Noen må betale for det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er provoserende men bra og fremtidsrettet. Kart er aldri ferdig en gang for alle.

For noen år siden påpekte jeg noen feil i kartene til Statkart. Til å begynne med var de veldig avvisende, og nektet for at de hadde gjort feil. Men en av sjefene med vett i skallen fikk saken, og takket for opplysningene. Som takk for hjelpen kunne jeg velge fritt 4 stk kart i 1:50 000 serien. Det er bra at kartverket stiger ned fra sin høye hest og lar menigmann bidra. Folk må bidra, og ikke syte og klage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var min første rettelse sent inn! Jeg syns dette er både genialt og lettvint.

Det finnes en enorm "database" av lokalkunnskap der ute blant folk som har detaljert kjennskap til "sitt" område,

og ingenting er vel bedre enn at dette kommer fellesskapet og ikke minst friluftsfolk tilgode! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte nytt at Kartverket tar imot rettingar i kartet. Men med ei slik nettside er det unekteleg mykje enklare å rapportere om feil enn å måtte sende kartutsnitt til Kartverket. Sjølv la eg nettopp inn 4 rettingar.

Når det gjeld betaling eller ikkje for digitale kart, går det nok mot frigjering. Men det er mange lerret som må bleikast innan det lar seg gjera å gjennomføre, så det vil ta tid. Det er langt frå så enkelt som at kartlegginga av landet bare vert finansiert over statsbudsjettet (Telenor vil neppe vera med å finansiere kartlegginga dersom konkurrentane får dei same karta gratis). Men det må truleg over dit, før det lar seg gjera å frigjera alt.

Gratis webtjenester for kart har allereie vorte så utbreidde at det er usikkert kor lenge det lar seg gjera å trykke kart kommersielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic. Men får noen år tilbake oppdaget jeg en feil i et av Cappelens kart som dekker Norge i 5 deler. Øverst i Saltdalen hadde de tegnet hele motorveien inn på feil side av elva. Det synes jeg var klønete gjort siden vi ikke snakket om en bortgjemt sti. For alt jeg vet er feil der fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.