Gå til innhold
  • Bli medlem

Blefjell


Helge.R

Anbefalte innlegg

Annonse

Var på Ble, men lenger sør sist søndag. Det er over metern med snø og litt isete / skare, men det var fint å gå i 900 meter høyde.

EirikW

Takk for svar. Blir kaldt til uka men mulig det blir tur likevel. Kjenner du til om det er greit å komme seg til Kyrkjevatn nå vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som aner snømengde og føre fra Kyrkjevatn og inn til Eriksbu på Blefjell?

Sist jeg var der (mot slutten av juleferien) var det ikke kjørt opp løype fra Kyrkjevatn til Eriksbu.

Skulle egentlig gå denne selv, men løypene gikk ikke videre over fjellet. Det gikk scooterspor inn til Krokstul, men ingen spor over fjellet mot Eriksbu. Men dette kan jo ha blitt kjørt opp nå.

Det var omtrent en meter med ganske pakka snø og skare forrige helg. Nå har det jo vært ok kaldt siste uka så det har nok holdt seg slik :-)

OBS: Jeg mener å huske at Eriksbu er under ombygning, så hvordan det er med overnatting der vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Blir kaldt til uka men mulig det blir tur likevel. Kjenner du til om det er greit å komme seg til Kyrkjevatn nå vinterstid?

Det går vei helt fram til parkeringsplassen. Kjør opp Storebleveien, derfra er det forbi en bom, følg veien og ta til venstre mot Kyrkjevatn i det store krysset(det er skiltet), da kommer du til en parkeringsplass. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vei helt fram til parkeringsplassen. Kjør opp Storebleveien, derfra er det forbi en bom, følg veien og ta til venstre mot Kyrkjevatn i det store krysset(det er skiltet), da kommer du til en parkeringsplass. :smile:

Tusen takk for rake svar. Kjempe hjelp.

Eriksbu skulle være åpen for overnatting i slutten av oktober 2012 står det på nett. Får nå sjekke ut det da. Kjippern å komme inn ditt og så er det stengt :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ombygginga på Eriksbu er avsluttet. Som Vebbih skrev er det brøyta inn til parkeringsplassen ved Kjørkjevatn. Nå regner jeg med at du har maskinkjørt spor et stykke mot, kanskje helt inn til Krokstul. Derfra og inn er det meget sjeldent at de kjøres med snøscooter.

Jeg bruker Butjønn (Fiskeløysen) so utganspunkt når jeg går til Eriksbu fra den sida. Det går ofte løype ( i hvertfall seinere på vintern) fra Butjønn i en sving opp til nordenden av Krokvann og videre til Eriksbu.

God tur!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ombygginga på Eriksbu er avsluttet. Som Vebbih skrev er det brøyta inn til parkeringsplassen ved Kjørkjevatn. Nå regner jeg med at du har maskinkjørt spor et stykke mot, kanskje helt inn til Krokstul. Derfra og inn er det meget sjeldent at de kjøres med snøscooter.

Jeg bruker Butjønn (Fiskeløysen) so utganspunkt når jeg går til Eriksbu fra den sida. Det går ofte løype ( i hvertfall seinere på vintern) fra Butjønn i en sving opp til nordenden av Krokvann og videre til Eriksbu.

God tur!

EirikW

Takk for det. Mener du at du går på den stien/løypa fra Lislevatn da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vei helt fram til parkeringsplassen. Kjør opp Storebleveien, derfra er det forbi en bom, følg veien og ta til venstre mot Kyrkjevatn i det store krysset(det er skiltet), da kommer du til en parkeringsplass. :smile:

Er det den veien, som går opp til Nordstulvatnet? Er den ryddet? Kunne tenke meg en tur til Store Ble i morgen. Noen som vil joine? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Mener du at du går på den stien/løypa fra Lislevatn da eller?

Nei, men du kan godt gå den veien også. Du må passere et område med ganske mye kratt etter Hukasetra, eller er det en helt grei trassè.

For å følge mitt forslag: Kjør veien helt til endes. Da har du Butjønnsetra i lia vest for deg. Vinn høyde nor-vestover til du er i nordenden av Krokvannet (Kroktjønnet). Opp langs krokvannsbekken til et lite tjenn på 962. deretter rett sørover til Eriksbu.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den veien, som går opp til Nordstulvatnet? Er den ryddet? Kunne tenke meg en tur til Store Ble i morgen. Noen som vil joine? :)

Nordstulvatnet ligger på Søndre Ble, så det er ikke den veien som går opp der. Den veien som jeg skrev om tidligere var veien inn til parkeringsplassen på Kyrkjevatn, Kyrkjevatn ligger på Nordre Ble, et godt stykke fra Nordstulvatnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du kan godt gå den veien også. Du må passere et område med ganske mye kratt etter Hukasetra, eller er det en helt grei trassè.

For å følge mitt forslag: Kjør veien helt til endes. Da har du Butjønnsetra i lia vest for deg. Vinn høyde nor-vestover til du er i nordenden av Krokvannet (Kroktjønnet). Opp langs krokvannsbekken til et lite tjenn på 962. deretter rett sørover til Eriksbu.

EirikW

Ca tid bør jeg beregne på den ruta med pulk tror du? Er ikke i polfarer form for å si det slik... :mrgreen: Du virker å ha litt greie på området så et lite anslag hadde hjulpet mye ... Takker på forhand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca tid bør jeg beregne på den ruta med pulk tror du? Er ikke i polfarer form for å si det slik... :mrgreen: Du virker å ha litt greie på området så et lite anslag hadde hjulpet mye ... Takker på forhand

Det spørs jo hvor mye du har i pulken, men på et par timer bør du ha unnagjort mye av veien. Du tar høyde veldig jevnt dersom du går denne veien, det er en fordel med pulk.

God tur!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordstulvatnet ligger på Søndre Ble, så det er ikke den veien som går opp der. Den veien som jeg skrev om tidligere var veien inn til parkeringsplassen på Kyrkjevatn, Kyrkjevatn ligger på Nordre Ble, et godt stykke fra Nordstulvatnet.

Ja, fordi den veien til Nordstulvatnet heter nemlig Storebleveien :)

Da var jeg på sørsiden av Blefjell i dag og kan bekrefte det eirikw skrev, altså skarete, isete snø. Dybden kan jeg bare gjette, men bortsett fra de vindutsatte fjellrygger og topper var stort sett alle stein dekket av snø. Se forresten bildene fra turen.

post-6158-0-94808100-1358104443_thumb.jp

post-6158-0-18758200-1358104537_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi den veien til Nordstulvatnet heter nemlig Storebleveien :)

Da var jeg på sørsiden av Blefjell i dag og kan bekrefte det eirikw skrev, altså skarete, isete snø. Dybden kan jeg bare gjette, men bortsett fra de vindutsatte fjellrygger og topper var stort sett alle stein dekket av snø. Se forresten bildene fra turen.

Flotte bilder mister. Ser ut til at du fikk en flott tur. Takk for føre rapport. Gleder meg til tur nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk en knalltur til Blefjell, Eriksbu torsdag til fredag forige uke. Glemte et reinsdyrskinn på hytta. Ligger i sofaen i stua om noe skal inn ditt. Fint om du da haddde giddet og tatt det med ut igjen og gitt meg et pip via pm. Er ikke store greiene men lite sitteunderlag i reinsskinn. DSCF3545.JPG

DSCF3524.JPG

DSCF3552.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, Ble er undervurdert. Hvilken vei gikk du innover?

Jeg skal sende en beskjed til noen i hyttestyret. De pleier å være innom hver 14.dag / 3. uke

Eirik

Takk for det Erikw

Kan se ruta her. Ikke den tradisjonelle ruta som du ser men en utrolig flott tur

kart+eriksbu.png

Rød rute inn og blå hjemover. Sånn ca.

Kan se flere bilder og en film fra turen her

Turen var vår første med pulk, noe som var en meget positiv opplevelse. For meg spesielt som sliter med vond rygg. Blir nok flere turer på Blefjell i vinter og generelt pulketur i fjellet utover vinteren og våren om mulighetene er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rute. Enig med han på videoen, opp Sløkje med pulk og truger blir ikke gjort hver dag!

Beretsbu er ei perle, den ligger høyt på lista over setre jeg kunne tenke meg å "leie" mot å sette i stand.

Hyttestyret er varslet.

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott på Ble :-) gikk fra søndre til fagerfjell som pulktreningforrige fredag kveld, nydelig tur med måneskinn og - 20 hodelykta lå i pulken hele veien:-) I kveld går turen fra hytta på fagerfjell og opp til store Ble med overnatting der oppe for å prøve ut nyanskaffet Helsport Svalbard før expedisjon Amundsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.