Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du nok tomflasker?


Tom42

Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg en flaske Cola, og reagerte på flaskekvaliteten. Slik jeg har forstått det skal flaskene nå smeltes om, derfor er de blitt tynnere.

Og siden Cola har begynt med tynnere flasker, følger de andre produsentene sikkert opp.

Jeg bruker tomflasker til mye. Særlig Farris og Bris flasker, fordi de ikke "holder" på smaken som en tom cola flaske gjør. Fordelen med dagens flasker er at de er solide og tåler en støyt.

Om du bruker en Farrisflaske som vannflaske har Claes Ohlson en smart flaskeholder med karabinkrok til kr 10.

Så løp og kjøp og anskaff deg et lager for resten av livet, eller gjør som jeg som har nok for to liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har en slik tynnvegga plastflaske som har vært med meg på flere turer med drivstoff oppi. Ikke støtt på noen problemer og fortsatt potte tett den.

Ellers på tur benytter jeg meg av camelback både på sykkel og til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tomme Farris og Imsdalflasker både som vannflasker på tur og som vannflaske på sykkelen. (Jeg kjøper aldri produkter fra Coca Cola så disse flaskene kjenner jeg ikke til.) På sykkelen er de store imsdalflaskene best. De passer akurat i flaskeholderen. En del drikkeflasker som selges fungerer dårlig etter min mening. De er så harde at du må suge ut innholdet og hvis du drikker litt mye så blir det undertrykk i flaska og innholdet kommer ikke ut. Da må du snu flaska, få inn luft og fortsette suginga.

Tynne Imsdalflasker kan du bare klemme på og så kommer innholdet sprutende ut. Dette er ekstra bra når du sykler, og puls og pust er rimelig høy. Da er det ikke alltid du har så mye pust igjen at du enkelt klarer å suge i deg vannet fra en hard flaske uten at du blir hengende over styret og gispe etter luft "som en fisk på land".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det bare er jeg som fortrekker litt tykkere flasker. Men, om en stund når det bare er tynne flasker å få, da tenker jeg du angrer da og sier; " At jeg ikke hørte på torø". Så da så!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne samanheng finn eg det betimeleg å gjengi historia om han som kjøpte ein 4-pakning med 1,5 l colaflasker forleden .

På veg til kassa var uhellet ute , og heile stasen gjekk i dørken.

Resultatet var at alle eksploderte, og den uheldige stod igjen oversprøyta av 6 l cola ...

So moralen må være at allt er tett , -heilt til det lekk .. :)

Eg hadde ikkje brukt tynnvegga til drivstoff .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne samanheng finn eg det betimeleg å gjengi historia om han som kjøpte ein 4-pakning med 1,5 l colaflasker forleden .

På veg til kassa var uhellet ute , og heile stasen gjekk i dørken.

Resultatet var at alle eksploderte, og den uheldige stod igjen oversprøyta av 6 l cola ...

So moralen må være at allt er tett , -heilt til det lekk .. :)

Eg hadde ikkje brukt tynnvegga til drivstoff .

Det er her du tar feil. :twisted:

Moralen er: Kjøp aldri Coca Cola, og i hvert fall ikke på 1,5L flasker. ;-)

Jeg er overbevist om at det vil være mulig å finne tykke nok flasker i butikken selv om noen produsenter går over til tynnere flasker. Det er bare å sjekke hos Imsdal, Farris eller noen av de andre norske produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historia om colaflaskene er frå media , sjølv unngår eg skvipet.

Ja når ein syklar og liknande ser eg poenget med dei tynne imsdal-flaskene.

Forøvrig støttar eg kampanjen mot cola ! - og oppfordrar andre til det samme.

Får dei først foten innafor er det første steg mot monopol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt bensin på de tynne flaskene, selv om de kjemisk sett tåler det. De er for tynne og bensinen er altfor dyrebar på tur. Så enig med torø at det er verd å ta vare på noen gammeldagse brusflasker. Jeg husker at jeg har sett preform PET bottles (de er vanvittig solide før de blir ekstrudert) til salgs. Flasker av den gamle solide sorten blir antagelig å få kjøpt etterhvert. De er lettere enn sig- og nalgeneflaskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne samanheng finn eg det betimeleg å gjengi historia om han som kjøpte ein 4-pakning med 1,5 l colaflasker forleden .

På veg til kassa var uhellet ute , og heile stasen gjekk i dørken.

Resultatet var at alle eksploderte, og den uheldige stod igjen oversprøyta av 6 l cola ...

So moralen må være at allt er tett , -heilt til det lekk .. :)

Eg hadde ikkje brukt tynnvegga til drivstoff .

De tykkveggete flaskene har faktisk en svaket her dersom du mister de i gulvet med bunnen først. Denne bunnen er så hard og ofte så sprø at den knuser med det resultatet at flasken eksploderer når du mister den i bakken. En tynnvegget flaske vil tåle ett slikt sammenstøt mye bedre, men de er mer sårbar for punktering og skrapre gjenstander eller å bli "klemt ihjel" såklart. Men til formålet sitt, så tåler de mer enn nok.

Forøvrig kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor man på død og liv skal bruke brusflasker som brenselflaske. Det er farlig, rett og slett. Ta en slurk selv og prøv. Eller sett den ved siden av kompisen sin drikkeflaske i halvmørket, og se hvor lang tid det tar før han tar feil flaske. En drivstofflaske med skikkelig helletut er da mye bedre egent til formålet enn en brusflaske?..

Og det er heller ikke hyggelig for den som sitter å drikker fra en brusflaske som engang har hvert drivstoff på. Drivftoffet trekker inn i flasken, eller setter smak på denne. Min tante gjorde dette, og brusen hadde en rar ettersmak som nesten ble "dekket" av brus smaken. Hun ble skikkelig syk/dårlig, og gulpet "diesel" en tid etterpå. IKKE behagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er sant det du sier om at brusflasker trekker til seg smak og ting fra drivstoff. Mener det også er sagt at fra bryggerier at man ikke skal bruke brusflasker til drivstoff og farlige "vesker".

Har sålangt ikke hatt behovet for å bruke brusflasker her da jeg personlig har hatt en tynnvegga plastfaske som det originalt var rensa bensin på. De er jo nå om dagen svarte. Min flaske har vært med runden rundt og fungert bra. Det man også kan bruke til drivstoff er også tomme tennvæskeflasker. Umulig å ta feil av og man risikerer heller ikke å drikke drivstoff. Jeg personlig har som ofte matolje på brusflasker siden rapsolje tåler det å være med i en tursekk over tid og på en brusflaske så er det ingen risiko for lekkasjer. En tynnvegga kan sikkert gjøre samme nytta, men har der per dags dato en solid cola flaske. Og drivstoff på en flaske utsetter en beholder for mindre trykk enn kullsyreholdig veske vil jeg tro. Med mindre man setter drivstoffet midt i sola. Kan jo også forsterke en flaske med ductape vis man er redd for at den skal revne eller for å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at det vil være mulig å finne tykke nok flasker i butikken selv om noen produsenter går over til tynnere flasker. Det er bare å sjekke hos Imsdal, Farris eller noen av de andre norske produsentene.

Ringnes, som produserer Imsdal, Farris, Solo, Pepsi osv går også over til tynnere plastflasker. Siden både Cola og de går over så vil de bygge plastgjenvinningsfabrikk på Østlandet, og dermed er sannsynligheten for at de første småprodusentene også går over (er ikke mye som ikke produseres av enten Ringnes eller Cola).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI bensin på brusflasker, tykke eller tynne. Ei skikkelig, godkjent flaske som tåler både slag og trykk har man i årtier og koster ikke allverden. Bensin er noe av det aller verste man kan søle i sekken. Kan ødelegge all mat og skade masse utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI bensin på brusflasker, tykke eller tynne. Ei skikkelig, godkjent flaske som tåler både slag og trykk har man i årtier og koster ikke allverden. Bensin er noe av det aller verste man kan søle i sekken. Kan ødelegge all mat og skade masse utstyr.

Bensin på brusflasker er å spille lotto med helsa.

Trodde vi var kommet lenger i dag..... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vert tilfeller av at det ble tappet cola på flasker som det hadde vert tennveske eller lignende på. Hvis man fyller andre stoffer på en brusflaske, f.eks. petroleumsdestilater som bensin, parafin eller tennveske, så vil denne smaken sitte i flaska livet ut.

Først sa tapperiene at de skulle skaffe seg utstyr får å oppdage slike ting, men nå tror jeg ikke at flaskene blir brukt mer enn en gang før de går til gjennvinning.

Bensin på brusflaske er ikke bra. Det ene er at den kan forveksles med andre ting og drikkes, men en annen ting er at en brusflaske faktisk kan opparbeide seg statisk elektrisitet og så kan man oppleve at når du skal fylle på primusen så kommer det en gnist og så er ''partiet'' i gang.

Det er ikke lov å fylle bensin på andre beholdere enn de som er godkjent og merket for bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan være være grunnen til at de lager flaskene tynnere isteden for tykkere.?

En tykk plastflaske vil jo kunne tåle flere runder før den må resirkuleres...??

De nye flaskene skal ikke vaskes og dette er faktisk langt mer miljøvennlig enn de tykke flaskene. De nye flaskene krympes i panteautomaten og tar dermed mindre plass, mer miljøvennlig ettersom man kan frakte flere flasker per lastebil. I tillegg sparer man miljøet for vann og vaskemidler.

http://www.tu.no/industri/2012/09/13/her-er-de-nye-cola-flaskene

http://www.dinside.no/890224/coca-cola-lanserer-helt-nye-flasker

Bensin har man forøvrig egne flasker til, de koster ikke stort, er lette å kjenne igjen og er laget for formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje en avsporing men... En bekjent av meg fra studietiden gjorde sin hovedfagsoppgave på tykkelse i plastflasker, med hensikten å minske vekt/materialmengde. Dersom man gjør en pen matematisk modell av en flaske, så viser det seg at mange områder på plastflasker kan lages tynnere, uten at praktisk holdfasthet minsker ved 'normalt bruk'. Normalt bruk inkluderer er grad av transport/missbruk, men ikke over tid. For tilvirkene av flasker er kravet at de skal holde under innholdets levetid; dvs, når flasken er halvtom er holdbarheten mindre viktig enn før åpningen.

Man har ganske gode marginer på flaskene. Grunnen er at 'quality issues' blir så utrolig dyrt: Det er ikke uvanlig at en stor handlere holder tilbake hele partier av en produkt, dersom de får klagemål på produktet. En stor kjøper kan kjøpe flere hundre tusen like produkter, å da blir det viktig med kvaliteten, siden cost-of-quality er enorm, ved feil.

==> Det hadde vart gøy å høre litt statistikk for faktisk holdbarhet på tynnveggede flasker, siden både matematisk holdbarhet, og forettningskostnaden ved dårlig holdbarhet, peker på at å tynnveggede flasker burde være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye flaskene skal ikke vaskes og dette er faktisk langt mer miljøvennlig enn de tykke flaskene. De nye flaskene krympes i panteautomaten og tar dermed mindre plass, mer miljøvennlig ettersom man kan frakte flere flasker per lastebil. I tillegg sparer man miljøet for vann og vaskemidler.

http://www.tu.no/ind...e-cola-flaskene

http://www.dinside.n...elt-nye-flasker

Bensin har man forøvrig egne flasker til, de koster ikke stort, er lette å kjenne igjen og er laget for formålet.

De nye tynne flaskene er vistnok tilsatt noe maisstivelse eller noe sånn og skal være lettere nedbrytbare i nature, hørte jeg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.