Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det bra ikke preppa løyper nære Oslo?


Hulder

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt lei av preppa løyper og sportsfolk som skøyter opp bakken forbi meg i all hast. Jeg har fjellski som jeg ikke har fått testet under riktige forhold. Jeg vil gå spora mine selv i fin natur, uten forstyrrelser. Noen forslag til hvor jeg kan gå en slik tur? Utfordringen er mye trær og ujevnt med snø. Jeg har ikke bil og bor i Oslo sentrum. Så T-bane/ tog max en time hver vei, er en forutsetning.

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du de skuterkjørte løypene et stykke inne i marka, spesielt på en hverdag om mulig, får du fine naturopplevelser. I Nordmarka er det fint å ta buss til Stryken, eller tog til Harestua eller Grua, og gå mot byen. Spesielt rett etter et stort snøfall, men vær obs på at turen kan ta mye lenger tid i løssnø før preppemaskinene kommer. Er du ordentlig ivrig bruker du sommerkartet og følger blåstiene der det virker greit, med feller på skiene. Det kan da bli partier hvor skiene må av (og trugene på). Ved gode snøforhold er fin natur og ensomhet lettest tilgjengelig med truger, da er man helt uavhengig av løyper og stier. Det er da gode muligheter nær bebygde strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiforeningen har en grei oversikt her: http://www.skiforeningen.no/marka/loyper/scooter/

Jeg liker meg best i Østmarka. Der er det som regel også mye mindre folk.

Med utgangspunkt i kollektivtrafikk må du nok gå i vanlig, bred løype en liten stund før du kan nyte skogens ro...

T-bane til bogerud eller skullerud gir rask og enkel tilgang til østmarka, men det er ikke nærme de flotteste delene av marka.

Har man god tid, vil jeg anbefale å ta bussen til Durud, for så å gå nord-østover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke preppa løyper...? Er det løyper hvis de ikke er preppa? Hele Marka kan brukes.

Hvis du mener scooterspor er det mange alternativer, som nevnt over. For eksempel kan man i stedet for å gå i kø i lysløypa fra Songsvann, bare ta Ankerveien et lite stykke (rett frem ved dammen ved Svartkulp). Det går da av ei skogsløype til venstre etter noen hundre meter (og enda ei noen hundre meter etter denne igjen). Denne går nesten helt opp til Ullevålseter. Denne typen løyper fins det mange av. Bare å ta av fra hovedløypene der du ser det er noen som har gått før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del gamle scooterløyper i marka som sjelden kjøres opp eller er lagt ned. Dog er de ofte litt inn så man må følge løype et stykke først.

Et sted jeg har gått en del er fra Apaløkka Skole på Ammerud. Forbi Vesletjern og innover er det slike traseer. Og greit å gå i terrenget der ellers. Dog kommer du ikke helt opp dit uten bil. Må gå fra T banen.

Jeg går en del på jaktski i Lillomarka. Jeg følger ofte stiene. Mange av de tråkkes opp på vinteren, Greit å følge de oppover og så kjører jeg utenfor nedover. Er en del slike traseer i Østmarka og så vidt jeg husker, lenge siden jeg har gått der dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ta bussen til Slattum/Kjul (i Nittedal), det tar ca. 30 min fra Oslo sentrum, gå av ved Slattum Skole (tunnelåpningen) derfra kan du følge preparert løype fra Slattum Skole til Skredderudtjern og derfra er valget fritt, det er mange blåmerka løyper som er fine å gå også med ski eller man kan gjøre som jeg av og til gjør, bare gå på måfå, går du litt lengre opp til Kjulstjern er du kommet opp i høyden og du kan gå langt helt alene dersom du holder deg utengor løypene, du må riktignok finne deg i å krysse løypene av og til, men det er store skogsområder som er helt uberørte selv om det er helt nær Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.