Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei sveises, ny på forumet!


Lindholmer

Anbefalte innlegg

..Og igrunn helt helt ny til utendørslivet utover dagstur fisking! Jeg har nettopp kjøpt meg storsekk, en Arc'teryx bora 80 (tilbud hos fjellsport.no fortiden til 2500) og har litt penger igjen,

og står ovefor ett smått dilemma. Jeg har omlag 2000kr å bruke, og greier virkelig ikke for alt i værden å bestemme meg for hvor disse skal gå, ettersom jeg er ganske utstyrsfattig.

-Jeg vil veldig gjærne ha en bukse med bukseseler som er vindtett, robust og helst vannavstøtende så en ikke står i lyngen å er drittblaut etter etpar kast med stanga.

Den bør også kunne benyttes største delen av året, (vår, sommer, høst). Er det noen som har tips her? Må gjærne gå litt over hva jeg har å bruke av penger.

Jeg har forsovidt noe stormberg fritidsbukser av noe slag, men di blir jo jennomblaute bare jeg ser på litt duskregn igjennom vindusruta mi her hjemme, di tørker dåg fort,

vil det være sånn med en dyr friluftsbukse også?

-Multifuel brenner er vel også kjekt og ha, men er dette et must, ettersom størstedelen av året ligger på plussgrader her på vestlandet?

Jeg greier meg vel fint på en gassbrenner til noen hundrelapper inntil økonomien er bedre?

-Har også bruk for mellomplagg til beina, hvor er det å få tak i en tjukk og god ullbukse til en normal pris? Har kommet over noe greier til godt over tusenlappen,

vilket er uaktuellt at jeg vil betale for biprodukter av pinnekjøttl! :P

Håper innlegget ikke ble for klodrete, og selfølgelig håper jeg på noen fine tips å meninger om hva jeg burde gå for.

Har somsagt totalt 2000 penger for øyeblikket å bruke.

Lindholm :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til forumet! Du skriver ikke hva slags turer du tenker deg, men dersom du har 2000kr og i hovedsak skal på fisketurer i sommerhalvåret, ville jeg ikke lagt penger i dyr skallbekledning, heller ikke multifuelbrenner. Vanlig regntøy er tettere enn membranklær (goretex etc) og egner seg bedre til fisketurer. Fullt ullundertøy trenger du ikke betale mer enn 400 for. Anbefaler denne i halsen/over hodet, veldig behagelig http://www.magasinet...d=17&prodid=860

Gassbrenner koster alt fra 100kr og oppover. Et liggeunderlag kan uansett være greit å ha med på tur. Ajungilak Bamse Extreme gir mest isolasjon pr. krone men lavere komfort enn de oppblåsbare. Fås rett som det er for 200kr på xxl, og vil være nyttig om du ser for deg teltturer. Du må nok si litt mer om hva slags turer du tenker deg. Du vil få gode tips til sovepose og telt her på forumet, men det blir vanskelig å komme under 2000kr for dette, skal du ha en viss kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig ull kan fås på https://www.forsvarsbrukt.no/ . Generellt, så kan man få ganske mye greie ting om man leter etter brukte arméting. Selv fikk jeg en ubrukt ullbokse for 160 SEK på en liten shappe i Sverige.

Ellers er det mye som handler om avveining mellom 'trenger' og 'vil ha'. Å sove gott, være tørr og varm, og ikke få skavsår på føttene er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Du skriver ikke hva slags turer du tenker deg, men dersom du har 2000kr og i hovedsak skal på fisketurer i sommerhalvåret, ville jeg ikke lagt penger i dyr skallbekledning, heller ikke multifuelbrenner. Vanlig regntøy er tettere enn membranklær (goretex etc) og egner seg bedre til fisketurer. Fullt ullundertøy trenger du ikke betale mer enn 400 for. Anbefaler denne i halsen/over hodet, veldig behagelig http://www.magasinet...d=17&prodid=860

Gassbrenner koster alt fra 100kr og oppover. Et liggeunderlag kan uansett være greit å ha med på tur. Ajungilak Bamse Extreme gir mest isolasjon pr. krone men lavere komfort enn de oppblåsbare. Fås rett som det er for 200kr på xxl, og vil være nyttig om du ser for deg teltturer. Du må nok si litt mer om hva slags turer du tenker deg. Du vil få gode tips til sovepose og telt her på forumet, men det blir vanskelig å komme under 2000kr for dette, skal du ha en viss kvalitet.

Hei, jeg ser for meg å være ute opptil en uke, sålenge det er isfritt(nå i starten av 'karrieren'' hvertfall, er ute på isen veldig mye, men har aldri sovet ute om vinteren, å har ikke sovepose til det heller i år). Om det være seg en fin elv, skogstjern eller småfjell. Jeg tenker fortsatt at en god bukse er på sin plass, da det blir allt for klammt å gå i regnbukse, det er helt uaktuellt med mindre det regner. Ellers har jeg vel allt av basic utstyr, jeg mener telt, sovepose, liggeunderlag osv. selv om det er gammalt blitt. Nei, for meg står det egentlig mellom en god bukse som varer, eller multifuelbrenner.. Tenker jo type det er jo deilig å ha lett tilgjengelig fyr, og varm mat, men på den anne side kan man jo alltids få fyr i no bål. Og hva bukse anngår, så er det jo herlig å være tørr og varm, hvertfall tørr, og vindtett.. Ellers kan man jo somregel få tørka buksa si og. hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig ull kan fås på https://www.forsvarsbrukt.no/ . Generellt, så kan man få ganske mye greie ting om man leter etter brukte arméting. Selv fikk jeg en ubrukt ullbokse for 160 SEK på en liten shappe i Sverige.

Ellers er det mye som handler om avveining mellom 'trenger' og 'vil ha'. Å sove gott, være tørr og varm, og ikke få skavsår på føttene er greit.

Jo takk takk mand, her var det jo mye rimeligere en det jeg har greid å bla fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med litt på finn og på forumet her. Det dukker stadig opp klær og brennere til salgs, noe er nok i litt dårlig fatning og mange forventer å få uforholdsmessig mye for de slitte klærne sine, men rett som det er dukker det opp noen kupp. Folk som har kjøpt feil str eller som kjøpte dyrt fint utstyr for så å finne ut at de egentlig ikke liker å være ute. Om du ikke har allverdens å rutte med nå ville jeg heller prøvd å få tak på noe bra til kraftig redusert pris framfor å kjøpe noe billig som ikke fungerer. Jeg var igjennom noen membran-klær før jeg skjønte at det er billigere å kjøpe en dyr bukse som holder lenge enn å kjøpe en ny billig bukse to ganger i året.

Vanlige friluftsbukser får du vannavstøtende om du impregnerer dem, men min erfaring er at impregneringa ikke sitter i særlig lenge. Membran-klær puster ikke like bra som produsentene skal ha det til. Jeg løste det problemet ved å kjøpe en bukse med glidelås hele veien opp, som kan åpnes både fra toppen og bunnen. Da blir det grei gjennomtrekk.

Magasinet har ofte tilbud på aclima ulltøy, har sett at amfibi ofte har tilbud på ull om sommeren. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har av aclima, tåler ordentlig vask, holder fasongen, krymper ikke og er slitesterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå løste jeg hele problemet å brukte samtlige penger på en Fjellreven keb bukse og imprignering, så får jeg heller trekke regnbuksa over om det kommer no dritvær! Var vel egentlig det jeg var mest ute etter, å ha en god bukse som holder lenge. Di stormbergbuksene mine er av den helt kjempe tynne typen som man fint kan se lys igjennom, utrolig deilig på fine sommerdager, og gennerellt innebruk, men duværden så kalde di er om det kryper ned under 10 grader med litt vind, selv med ull longs. Neste post nå er vel da å få tak i en god ullbukse som tåler litt serriøs kulde. Har en fora arbeidsbukse som er helt super, men selv den er kald i 20 kalde midt ute på isen når vinden drar seg til :)

Forresten riktig så hyggelig forum dette her, tror jeg kan komme til å trives godt, har jo tilogmed en fiskeseksjon her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lindholmer og velkommen til oss på Fjellforum.

Godt å se du er fornøyd med tipsene du får her inne av medlemmene her på FF.

Jeg tenkte å tipse deg om en fullgod skallbukse som har full glidelås nedover begge ben, hvilket gjør det enkelt å ta buksa på uten å ta av fjellstøvler e.l.samt at det gir gode muligheter for lufting. Buksen jeg tenkte på er Bergans Rask i tekstilet Dermizax. Den er også klargjort for bruk for buskeseler om ønskelig (disse kjøpes separat). Buksen er forholdsvis prisgunstig og er av god kvalitet ifht. pris. Har bl.a. en slik selv som jeg er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brenner vil jeg anbefale deg en fra biltema faktisk til å starte med. Den koster 199 og er med selvtenning. Til å skru på gassbeholdere. Har brukt min i drøyt år og er veldig fornøyd. ca 4000w mener jeg. Aldri skuffa meg den brenneren..

Her er link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.