Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt toppring på Shimano beastmaster


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Foringen/keramikken i toppringen på min Shimano beastmaster er knust. På hvilken måte er det best å ordne dette problemet? Bytte hele toppringen? ( I så fall hvordan?) Eller kun foringen/keramikken? Hvor får jeg kjøpt slike deler?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skift toppringen. Varm opp metallhylsa forsiktig med en lighter, trekk av toppringen. Kjøp ny med rett diameter. Seriøse sportsforretninger/spesialforretninger har alltid inne toppringer i ulike størrelser/diameter.

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/11/ekstra-toppringer.html

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også knust toppringen på min beastmaster for litt over et år siden. Gikk til en dedikert sportsfiskeforretning, Gero i Lillestrøm, og de fikset det der. Du kan også gjøre det selv på måten Bjarnehs beskriver. Etter hva jeg har hørt er det ikke like enkelt å bare bytte keramikkforingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er en svakhet på Beastmaster, men det samme skjedde med min stang.

Jeg kjøpte ny toppring på en fiskevegnbutikk og limte den på med 2-komponent epoxy lim. Det overskytende limet legger seg da

som en beskyttelse rundt kanten av hylsen.

Bruker man snap-svivel, må man jo passe på at ringen er stor nok for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift toppringen. Varm opp metallhylsa forsiktig med en lighter, trekk av toppringen. Kjøp ny med rett diameter. Seriøse sportsforretninger/spesialforretninger har alltid inne toppringer i ulike størrelser/diameter.

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/11/ekstra-toppringer.html

:)

Fikk også knust toppringen på min beastmaster for litt over et år siden. Gikk til en dedikert sportsfiskeforretning, Gero i Lillestrøm, og de fikset det der. Du kan også gjøre det selv på måten Bjarnehs beskriver. Etter hva jeg har hørt er det ikke like enkelt å bare bytte keramikkforingen.

Vet ikke om dette er en svakhet på Beastmaster, men det samme skjedde med min stang.

Jeg kjøpte ny toppring på en fiskevegnbutikk og limte den på med 2-komponent epoxy lim. Det overskytende limet legger seg da

som en beskyttelse rundt kanten av hylsen.

Bruker man snap-svivel, må man jo passe på at ringen er stor nok for den.

Får prøve skifte den selv. Skal kjøpe meg ny toppring på nevnte nettbutikk, må bare finne ut hvilken størrelse jeg må ha. Er det diameteren på stangtuppen som angir størrelsen..?

Takk for alle svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange trekker svivelen helt opp i toppringen. Har også sett folk som bærer stanga med sluken hengende ut av toppringen.

Har man en toppring med keramikkforing bør man ikke sveive så langt inn at metallet kommer i kontakt med ringen. Keramikk er knallhardt, men sprøtt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.