Gå til innhold
  • Bli medlem

Komfortabelt telt med god takhøyde og lavest mulig vekt.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvilket 3-sesongs telt er greit å bruke for to voksne og ett barn, når mor i huset er opptatt av god komfort og god plass? Teltet skal bæres i ryggsekk, så det bør ikke veie for mye heller. Veldig bra hvis minst to voksne kan sitte samtidig i teltet.

F.eks: Helsport Fjellheimen 3 camp har god takhøyde der det er høyest, men det er litt for lite plass ved bena. Kommer lett mye borti duken, spesielt ved bena.

Jeg ser for meg at f.eks. Fjellreven Akka Dome 3 må være ett bra telt. Dette har bratte vegger, god takhøyde, oppbevaringsnett i taket, fortelt på begge sider, lett å komme inn og ut av uten å krype alt for mye. Har aldri prøvd dette, så det er bare noe jeg tipper på... Kan være ett møkkatelt for alt jeg vet, siden jeg ikke har sett det i praksis.

Noen som har forslag til andre telt, eller bedre telt?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Hvilket 3-sesongs telt er greit å bruke for to voksne og ett barn, når mor i huset er opptatt av god komfort og god plass? Teltet skal bæres i ryggsekk, så det bør ikke veie for mye heller. Veldig bra hvis minst to voksne kan sitte samtidig i teltet.

F.eks: Helsport Fjellheimen 3 camp har god takhøyde der det er høyest, men det er litt for lite plass ved bena. Kommer lett mye borti duken, spesielt ved bena.

Jeg ser for meg at f.eks. Fjellreven Akka Dome 3 må være ett bra telt. Dette har bratte vegger, god takhøyde, oppbevaringsnett i taket, fortelt på begge sider, lett å komme inn og ut av uten å krype alt for mye. Har aldri prøvd dette, så det er bare noe jeg tipper på... Kan være ett møkkatelt for alt jeg vet, siden jeg ikke har sett det i praksis.

Noen som har forslag til andre telt, eller bedre telt?

Takker for svar :)

Hva med dette? Jeg har 2-mannsutgaven, godt fornøyd. Ulempen er at det har veldig god lufting, så det kan bli litt kjølig for et barn. http://www.eurekaeurope.com/p/zephyr-3-sul/tents_ultra-light?pp=136&pp=136
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet er konge hvis komfort og god plass er prioritert, men kanskje i tyngste laget hvis man skal gå langt (5,3 kg). 155 cm under taket på det høyeste og rette vegger ved hode/føtter som ikke vender mot "yttervegger". Bruker gjerne dette selv når kona skal være med.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Gimle_4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Gimle Light2+

Det er eit telt som er høgt under take og føles romslig. Kankje ein smule lite for 3, men har faktiskt gått greit med tre voksne i det teltet. Så 2 voksne og 1 barn skal igrunn gå bra. Minus er at det kun er 1 inngang, kjekt med 2 når man er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvilket 3-sesongs telt er greit å bruke for to voksne og ett barn, når mor i huset er opptatt av god komfort og god plass? Teltet skal bæres i ryggsekk, så det bør ikke veie for mye heller. Veldig bra hvis minst to voksne kan sitte samtidig i teltet.

F.eks: Helsport Fjellheimen 3 camp har god takhøyde der det er høyest, men det er litt for lite plass ved bena. Kommer lett mye borti duken, spesielt ved bena.

Jeg ser for meg at f.eks. Fjellreven Akka Dome 3 må være ett bra telt. Dette har bratte vegger, god takhøyde, oppbevaringsnett i taket, fortelt på begge sider, lett å komme inn og ut av uten å krype alt for mye. Har aldri prøvd dette, så det er bare noe jeg tipper på... Kan være ett møkkatelt for alt jeg vet, siden jeg ikke har sett det i praksis.

Noen som har forslag til andre telt, eller bedre telt?

Takker for svar :)

Jeg har lang erfaring med Fjellreven Akka dome 2, som bare er en mindre utgave av 3. Min erfaring er at dette er et utrolig behagelig telt å leve i. Veldig god lufting, to fortelt, høyt under taket, utrolig lett å sette opp, står godt i vind..listen er lang. Rett og slett et telt jeg har blitt glad. Tror det er et telt som mor i huset ville like :-P

http://www.stianmedsekken.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det takhøyde og lav vekt du er ute etter så er det nok kuppeltelt med "amerikansk" design som gir mest for penga/vekta.

Sjekk ut fks Moontrail.com http://www.moontrail...r-spur-ul-4.php

Jeg har 2 manns versjon av teltet og er veldig fornøyd. Lette fine telt med god lufting. Men det er ikke 3 sesongs på fjellet her i Norge. Det er for mye lufting til det vår og høst når det blir kjølig og vind. Dvs det kan fint brukes om vintern og så lenge det ikke blåser mye. 3 og spes 4 manns versjon blir og litt "myke". Konstruksjonen er best egnet til 1 og 2 manns versjon.

Men skal du ha bra plass, veldig lett telt, 2 innganger, en telt hvor du ikke blir kokt i morgensola og primært bruke det i fint være rundt sommermånedene så er det et supert valg.Er og selvstående så det er lett å få bra spenn i det.

Veier 2,7kilo og har høyde på 127cm og bratte vegger. Var Editors Choice i 2011.

Jeg har to telt fra BA og er veldig fornøyd med begge,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil handle i Norge, er dette Black Diamond teltet et godt tilbud; http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=30401&prodid=62390

Veier under 3 kg, og er romslig (4,7m2) for tre personer. Skulle gjerne kjøpt det selv, men har 6 telt fra før.... tror ikke jeg trenger et til. Leste noen omtaler på amerikanske sider, og det eneste negative som trekkes frem er at det tiltrekker en del fluer pga lukt (ikke vond lukt), men det skulle gå over etter noen dager lufting av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du legger i "god komfort"..

For meg handler det om stort fortelt og tilstrekkelig sittehøyde. I den typen telt du nevner (Akka Dome) er det to mindre fortelt. Med barn på tur synes jeg det er greiere å ha et tradisjonelt tunneltelt med ett langt fortelt. Det blir god plass til å leke/koke osv foran. Selv har jeg Akka 3 og trives veldig godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!

Her var kommet inn mange gode tips :) Tusen takk :)

Jeg ser for meg at teltvekten kan bli på absolutt maks 5 kg. Helst under 4 kg. Og da får jeg en utfordring med vekt vs komfort.

Jeg vet ikke helt hvor langt jeg egentlig kan klare å gå med ett telt på hele 5 kg. Dvs. jeg er adskillig sprekere enn kona, så det blir vel mest sannsynlig henne som begrenser tempoet uansett. Og selvfølgelig minstejenta da :)

Hvis du vil handle i Norge, er dette Black Diamond teltet et godt tilbud; http://www.amfibi.no...01&prodid=62390

Veier under 3 kg, og er romslig (4,7m2) for tre personer. Skulle gjerne kjøpt det selv, men har 6 telt fra før.... tror ikke jeg trenger et til. Leste noen omtaler på amerikanske sider, og det eneste negative som trekkes frem er at det tiltrekker en del fluer pga lukt (ikke vond lukt), men det skulle gå over etter noen dager lufting av teltet.

Må man sette opp innerteltet først på denne modellen? Ellers liker jeg teltet! :) Lett og fint.

God plass inni, 3,3 kg: Hilleberg Kaitum. Danseplass inni og 4 kg: Keron. Langt mellom de som misliker disse teltene.

Svært gode alternativ. Jeg liker GT modellene av begge teltene meget godt. Det fine er at du har så stor plass i forteltet at du fint kan sitte der å ta av og på sko, og bruke "bakrommet" til en del oppbevaring. Da får du ett stort og ryddig fortelt du kan lage mat i og slikt om det skulle bli nødvendig å gjøre inne.

Men: Jeg er ikke helt overbevist om at Keron 3GT har noe særlig bedre plass enn Kaitum 3GT. Ja, Keron har helt flatt tak som ikke skråner ned, men det er jo faktisk 25 cm smalere, og det er jo litt. Dessuten er Kaitum 0,9 kg lettere. Men det er litt dumt at du ikke har full høyde i foreltet, men jeg er bare 170 høy, og kona er litt lavere.

Så foreløbig tror jeg at Kaitum 3GT er ett meget bra alternativ. Litt tungt, men ikke for tungt :)

Men er det noen som kan finne en lavere pris enn 9300 for ett hilleberg Kaitum 3GT??!! Det var svindyrt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Helsport Vidda 3 Light på det varmeste!

Det er ganske likt fjellheimen teltene, men man ligger på tvers i teltet i steden for i lengde retningen. Dette gjør at man har et stort fortelt for matlaging etc. og så har man et ekstra oppbevaringsrom i andre enden der man kan ha sekker etc. Teltet produseres ikke lengere, men enkelte nettbutikker har disse. I 2007 kom dette teltet med ny lufting (to høye ventiler) som gjør dette til et flott helårstelt! Innerteltet har rette kanter og blir ikke snevrere i fotenden.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/helsport-vidda-light-3-camp.html

post-6441-0-37115500-1357769247_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport vidda light 3 camp. En utgått modell vi invisterte i i fjorvår. Det fins enda på nettet, til fin pris. Ble kjøpt nettopp pga størrelse og to innganger, da jeg så det praktiske med barn som vil inn og ut, mens jeg er kokk inne i teltet, og luftgjennomstrømning på varme dager. god plass til meg og fruen og minstemann, med pikkpakk. Testet det sammen med broren min på 14 dagerstur i sommer, og det besto sin test med glans, kongeplass, hversin inngang, og hvert sitt lager, luftig i varmvær, akseptabel vekt på 4 kg (inkl "helsportvekttillegget")

Test: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457370.ece

Her har de et igjen på lager til superpris: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=58973&WebSiteMapNodeID=1000001&gclid=CKCFqYKn3LQCFaSXcAodFkgA7g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for at det er etter 2007 med 2 høye ventiler. Den gamle har en høy og skirt ventilasjon som ikke fungerer like bra som ventiler festet høyt oppe.

Tror det er lightmodellene som har to ventiler, på mitt er det to ventiler, pluss skirtventilasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har vel kanskje bestemt dere får telt,men 2 vokse og 1 barn er nok den her og fin tror jeg,hvis dere holder dere i lavlandet og det ikke er kaldt (siden all varmen går opp men det gjør det uansett med et så høyt telt som er ønsklig) http://www.golite.co...ent-P46714.aspx :) eller tarptent.com er litt info her som det går frem på bildene er det nok greit og ikke være 5 her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Må man sette opp innerteltet først på denne modellen? Ellers liker jeg teltet! :) Lett og fint.

Ja, jeg tror du må sette opp forteltet først. Det er slik de vil ha det i amerika. Kjedelig når det høljregner, men fint om du bare vil ha opp innerteltet og ligge å se på himmelen. Eller hvis det er veldig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Keron og anbefaler gjerne dette. Har hatt flere GT modeller men gått bort fra det, var unødvendig sommerstid. Vinter og grop i forteltet er noe annet. Har heller gått for vanlig med små fortelt og en tarp ekstra, det er gull på regnvåte dager.Syns en kan bære litt mer komfortgreier på tur med barn og frue, en går gjerne ikke så langt likevel:) Det som er kjempeviktig hvis du ikke vil bli jagd ut klokka seks og femti grader i teltet, er to åpninger for ventilering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Helsport Vidda 3 Light på det varmeste!

Det er ganske likt fjellheimen teltene, men man ligger på tvers i teltet i steden for i lengde retningen. Dette gjør at man har et stort fortelt for matlaging etc. og så har man et ekstra oppbevaringsrom i andre enden der man kan ha sekker etc. Teltet produseres ikke lengere, men enkelte nettbutikker har disse. I 2007 kom dette teltet med ny lufting (to høye ventiler) som gjør dette til et flott helårstelt! Innerteltet har rette kanter og blir ikke snevrere i fotenden.

http://www.fjellspor...ght-3-camp.html

Ser flott ut dette teltet :)

Er det så viktig med to høye ventiler? Og på hvilken måte blir det da ett helårstelt? Mener du at det blir for varmt på sommeren uten nok lufting, eller blir det for mye kondens på vinteren uten nok lufting? Akkurat dette med hvor mye lufting man trenger, og når man bør åpne/lukke luftingen har jeg ikke greie på.

Er de slik at hvis teltet ikke har de to høye ventilene du snakker om, så bør jeg heller gå for ett annet telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Keron og anbefaler gjerne dette. Har hatt flere GT modeller men gått bort fra det, var unødvendig sommerstid. Vinter og grop i forteltet er noe annet. Har heller gått for vanlig med små fortelt og en tarp ekstra, det er gull på regnvåte dager.Syns en kan bære litt mer komfortgreier på tur med barn og frue, en går gjerne ikke så langt likevel:) Det som er kjempeviktig hvis du ikke vil bli jagd ut klokka seks og femti grader i teltet, er to åpninger for ventilering!

Takk. Nå fikk jeg jo litt svar på dette med ventileringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.