Gå til innhold
  • Bli medlem

Sokker


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Hva bruker og hva anbefaler folket av sokker?

Jeg kjøpte til vår 7mnd gamle settervalp først noen høye polyestersokker. Disse var ikke bra,

Kjøpte i dag fleecesokker, disse var bedre men glir ned, slik at det kommer sne inni.

Vurderer å forsøke å teipe disse på, hva gjør dere? Tips og triks.

I dag var det isete på tur. Vi har hadt underkjølt regn, noe som førte til 0,5-1cm islag på toppen av sneen -> Sokkeføre.

post-1054-0-72695000-1357589989_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk på hundekjørerbutikker. Handler import er ei bra sjappe. De har rimelige og gode sokker i forskjellige str som du får kjøpt mye billigere enn de til 143 du linker til her. Er ganske enkelt å sy sjøl også. Dogbooties.com kan du og besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Sportsbutikken her hos oss har fleecesokker (lokalproduserte) til Kr. 30,- pr. stk. har ikke peiling om det er billig?

Om vinteren trenger jeg vell kun sokker når det er kaldt (hardt) og isete/skare. Da duger fleece vil jeg tro.

Men hva om sommeren, ur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn tålig billig. Fleece duger nok til ditt bruk, har selv bare erfaring fra sledehunder og der brukes mest cordura og bomull. Har ikke opplevd i så stor grad at de sokkene slites ut. Det jeg kan si er at du gjør lurt i å ha med deg noen ekstra på tur. Om sommeren bør du i størst mulig grad unngå å bruke potesokker pga herding av potene. Det er uansett individuelt hvor sterke poter hver hund har og du overvåker selvsagt dette. Lurt å ha med litt potesalve og en sokk eller 2 skulle bikkja skjære/og eller bli halt som følge av såre/ømme poter. Jeg har imidlertid aldri erfart at huskyen min fikk plager med potene i barmarkssesongen, og for så vidt ikke på vinteren heller. Men jeg sjekket nøye og sokket preventivt ved isete føre vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er enig med potesokker generelt, men en del av de plassene jeg pleier å dra på må man ha potesokker. Finnes ikke vegetasjon bare ur. Vi gikk dit inn med en jamthund og endte opp med å nesten måtte bære den ned. Derfor vil jeg venne hunden til sokker, nå mens hun er ung.

Den jæmten var/er gammel og nekter plent å bruke sokker. Tenker det er greit å venne henne på de.

Jeg har elveør/elvegrus i hundegården nettopp med tanke på herding. De er ganske skarpe (fikk tips av bruttern, han hadde det på laikaen sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig; bruker potesokker kun på vinteren og i ur på sommeren. Selv har jeg bare erfaring med vorsther og setter, men har opplevd at behovet virker helt forskjellig bare på disse to rasene. Trolig mye avhengig av egenskapene til pelsen. Vorstheren trengte bare potesokker på skareføre på vinteren. Irsk setteren jeg har nå får imidlertid raskt klepper/is mellom poteputene i løs snø, og dersom jeg ikke bruker sokker på henne, blir hun fort svært plaget av dette. I løs snø og hard snø (ikke skare) virker det som vanlig fleece og bomulls sokker holder i massevis. Svigermor syr fleecesokkene (kjøper billig fleecepledd på Europris) og disse taper jeg med sort elektrikertape. Denne tapen er litt elastisk og hefter svært godt på seg selv. Dog viktig å ikke strupe blodtilførselen til poten distalt for tapen. En fleece sokk synes å holde ca. en dag på tur på fjellet i løs snø. Ellers har jeg brukt mye disse bomullssokene i det siste: http://www.hundeutstyr.no/nyhet-Okonomipakke-potesokker-p-476.html Da slipper jeg som regel tapen. I mye løs snø, taper jeg over borelåsen, da min erfaring er at borelåsen går opp etter noen timer i snøen og bikkja er plutselig uten sokk. Blir jo dyrt i lengden. Dersom fleece sokkene er høye, har jeg brukt to høyder med tape; en over "tommel-kloa" og den andre tapen under. Da får jeg ikke snø ned i sokken.

I ur på sommeren og hard skare, virker det bare som det er cordura som funker. Dette er dyre sokker og likevel dessverre forbruks materiale. Jeg har også den oppfatning at det er lurt å klippe klørne hyppig. Lange klør, skjærer hull i alt virker det som.

Jeg påberoper meg ikke å være noen ekspert på dette, tvert om, føler jeg at jeg fortsatt er i starten av det som virker å være en lang og dyr opplærings fase. Jeg har snakket med mange om dette med potesokker, da det har frustrert meg at de ikke virker å vare noe særlig lenge på bikkja mi. Dette tror jeg har noe med bruken også å gjøre. En hundeslede bikkje har nok mye mindre slitasje på sokken enn en spinnvill jakthund som løper tulling hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti nesten "alt" av hundesko, hundesokker, og potesalver. Jeg og hunden har vært i ødemarken i lengre perioder. (kan bare tale for min hund sine poter). Det jeg bruker nå er Ballistol eller Neopotevoks. Av sokker er det Fleece eller polyester sokker med innsausa tekstil lim på undersiden, Holdbarheten øker veldig, samt at hunden har full bevegelsesfrihet i poten. For å forhindre snø/graps fra å komme inn tar jeg en extra gummiert/elastisk borrelås og surrer rundt på øverst. Veldig enkelt å ta av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeligere med sokker på valper ja .

Faller de ikke av selv så blir de bitt og revet av.. :P

Når det kommer til potesokker og snørekjøreutstyr så har vi en sledehundkjører vi kjøper fra..

De som har 50 hunder og driver med dette hver eneste dag vet hvasom fungerer, har et lager, og selger gjerne..

Snørekjøreutstyret lager de for oss på mål mens vi er der bla.

Tipset er altså å se om det er noen som driver med trekkhunder i ditt område..

Vi bruker svært lite potesokker, har med en sokk (har bare en igjen) i kløvet i tilfelle hunden kutter seg i tredeputa på tur..

Enklere å drive tilvenning av potesokk når hunden begynner å nærme seg utvokst kanskje,

sokker til valpepoter og benstammer kan være litt smått for "onesize" sokker ment til sledehunder.

Tilvenning så er det bare å taipe på en dame/babysokk innendørs i 10 minutter men dere gjør andre ting, godbitsøk på stua el.. (pass på nok friksjonen mot underlaget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeligere med sokker på valper ja .

Faller de ikke av selv så blir de bitt og revet av.. :P

Når det kommer til potesokker og snørekjøreutstyr så har vi en sledehundkjører vi kjøper fra..

De som har 50 hunder og driver med dette hver eneste dag vet hvasom fungerer, har et lager, og selger gjerne..

Snørekjøreutstyret lager de for oss på mål mens vi er der bla.

Tipset er altså å se om det er noen som driver med trekkhunder i ditt område..

Vi bruker svært lite potesokker, har med en sokk (har bare en igjen) i kløvet i tilfelle hunden kutter seg i tredeputa på tur..

Jeg er av den oppfatning av de som driver med sledehunder, vet hva som fungerer til sine hunders bruk, og ikke nødvendigvis bruken til f.eks. jakthunder. Jeg har snakket med flere som driver med sledehunder, og de blir forskrekket når de får høre hvor kort en potesokke overlever på min hunds pote. Nå er jeg helt grønn på sledekjøring, men på vinteren foregår vel dette hyppigst i oppkjørt løype, mulig jeg tar feil her. Jakthunden min løper vidt, og faktisk videre på vinteren enn sommeren. Den sikk-sakker foran meg og kommer hele tiden inn og rapporterer til meg. Da kommer hun i hundre-og-h....vete og bråstopper ved meg for å få skryt og kos. Så er det avsted igjen, i et nytt spurt-bråstopp mønster.. Jeg tror dette gir en bruk som som skaper mer friksjon under potene enn hos en sledehund, og følgelig et høyere forbruk av potesokker. Forøvrig så har potesokkene jeg linket til over, elastisk borelås. Dersom disse ikke teipes over med elektrikerteip i mye løs snø, forsvinner de etter relativt kort tid.

Mvh.

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.