Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeliseter


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å planlegger en tur fra finse til haukeliseter i påsken. Har et par ting jeg lurer på.

- Hvilken rute har dere å anbefale?

- ca. Hvor langt er det?

- Hvor lang tid ville dere satt av ?

Jeg var på hardangervidda for første gang i påsken 2012. Da gikk jeg finse - kjeldebu - krækkja - tuva - ustaoset på fire dager.

Hadde vært supert å høre litt om hva dere anbefaler.

mvh, Christoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føre er avgjørende for hvor fort turen går og hvilken rute som er raskest. Du kan bruke 3 dager under gode forhold, men slite mer på 6 dager under kraftig snøvær (og ligge værfast ved storm). Gått alle standardrutene (jeg bruker Uglands turkart 100.000 "Hardangervidda Øøst og Vest, som har tegnet inn de merkede turene).

Klassikeren er Finse-Kjeldebu (om Finnsbergvannet)-Bjøreiddalshytta (om Dyranut)-Sandhaug-Litlos-Hellvassbu-Haukeliseter. Ruta fra Finse til Kjeldebu over Helvetesnutene er bratt (spes nedover) og du sparer ikke tid normalt. Kjeldebu til Bjøreiddalshytta via Krossdalen er lengre, men mindre bratt oppover, men antall høydemeter er større. Føre avgjør hva som lønner seg, men forskjellen er ikke stor.

Fra Sandhaug er det stort sett bare en vei om man følger staker. Man kan imidlertid gå Finse-Krekkja-Halne-Stigstuv-Sandhaug. Denne løypa er lengre, men har færre høydemeter. Jeg har gått den raskere enn de andre, men føret var eksepsjonelt. Er selvfølgelig mulig å gå om Hadlaskar også, men det er nok lengre, og hytta ligger såpass lavt at det ikke lønner seg tidsmessig.

Alle løypene er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føre er avgjørende for hvor fort turen går og hvilken rute som er raskest. Du kan bruke 3 dager under gode forhold, men slite mer på 6 dager under kraftig snøvær (og ligge værfast ved storm). Gått alle standardrutene (jeg bruker Uglands turkart 100.000 "Hardangervidda Øøst og Vest, som har tegnet inn de merkede turene).

Klassikeren er Finse-Kjeldebu (om Finnsbergvannet)-Bjøreiddalshytta (om Dyranut)-Sandhaug-Litlos-Hellvassbu-Haukeliseter. Ruta fra Finse til Kjeldebu over Helvetesnutene er bratt (spes nedover) og du sparer ikke tid normalt. Kjeldebu til Bjøreiddalshytta via Krossdalen er lengre, men mindre bratt oppover, men antall høydemeter er større. Føre avgjør hva som lønner seg, men forskjellen er ikke stor.

Fra Sandhaug er det stort sett bare en vei om man følger staker. Man kan imidlertid gå Finse-Krekkja-Halne-Stigstuv-Sandhaug. Denne løypa er lengre, men har færre høydemeter. Jeg har gått den raskere enn de andre, men føret var eksepsjonelt. Er selvfølgelig mulig å gå om Hadlaskar også, men det er nok lengre, og hytta ligger såpass lavt at det ikke lønner seg tidsmessig.

Alle løypene er fine.

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.