Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur til Jotunheimen (Stetinden og Dyrhaugstindane)


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Seint i september i fjor meldte både storm og yr perfekt vær over så å si hele landet. Det hadde kommet en god del snø på toppene så sjansen for å få en flott topptur i Jotunheimen var

fremragende. Kjørte fra Trondheim rundt kl 24.00, sov noen timer på Dovre før jeg kjørte opp i Leirdalen å besteg Stetinden (2020m) på lørdagen. Der var det snø fra 1200m/1300m, som

ble til en 20-30cm nysnø på rundt ca 1500m. Småtungt å gå i, men det var bare å ta seg litt mer tid. Nådde toppen i det været yr garanterte for og sprang ned (konge med nysnø!).

Etterpå gikk turen en tur ned til Gaupne for å skaffe seg en burger eller noe annet en real turmat, men kom fram 5min etter stengetid så det ble real allikevel (skulle ha kjørt til Lom som jeg

først tenkte)! Kjørte tilbake til Leirdalen hvor jeg sov noen gode 7 timer før jeg våknet til -11c (ved Liasanden). Fikk varme i bilen å føyk opp, å så litt ned til Turtagrø/Ringsbotn hvor

Dyrhaugstindane sto for tur. Her hadde det vært aktivitet dagen før så det var trampet opp en sti hele veien til topps, ble nesten litt for enkelt å komme seg opp! Kan vel ikke si så mye mer

enn at det ble ei bra helg!

Farger innerst i Lustrafjorden.

jotunheimensept1213.jpg

Skjolden nederst til venstre, Fannaråki sees bak.

jotunheimensept1212.jpg

Stetinden seende fra sognefjellsvegen.

jotunheimensept1211.jpg

Leirdalen

jotunheimensept121.jpg

Stetinden og Smørstabbtindane

jotunheimensept123.jpg

Snøgrensa på 1300m

jotunheimensept124.jpg

Sporsnø

jotunheimensept126.jpg

Bratt opp mot toppen

jotunheimensept127.jpg

jotunheimensept1210.jpg

Utsikt fra toppen

jotunheimensept129.jpg

Litt seinere, månen passerte elegant mellom Ringstinden og Austanbottstinden.

jotunheimensept12a4.jpg

Lang eksponering av Skagastøltindane.

jotunheimensept12a1.jpg

Søndag, Ringsbotn

jotunheimensept1218.jpg

Øvre Dyrhaug (1400m)

jotunheimensept1219.jpg

Dyrhaugstindane (høyre), Skagastøltindane (venstre)

jotunheimensept1220.jpg

Traff på to til som hadde med seg endel mer utstyr enn det jeg gikk med!

jotunheimensept1221.jpg

På toppen

jotunheimensept1223.jpg

Kjente fjell mot vest

jotunheimensept1222.jpg

Det var det :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeflotte og sylskarpe bilder. Gir et snek av lengsel til sommer merkelig nok :)

Hva har du gjort med det høyreiste bildet med den ringen på? Er det fra Go-pro eller?

Takker, og nei, go-pro tar vel ikke så skarpe bilder enda! ;) er bare ett helt bilde med 10-20mm linsa på full-format kamera, ville bare få ett kult bilde på toppen med både føtter og fjell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder.

Den vidvinkelen du benyttet fra toppen av Store Dyrhaugstind, har nok en del fortegning i ytterkantene som gjør at Østre Riingstind og Store- og Nordre Midtmaradalstind blir en del mer dramatiske på bildet enn i virkeligheten. Men dette er vanlig for så korte brennvidder.

Kall for all del ikke Skagastølstindene for Skarsdølstindene. Det er navneskjending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.