Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt superlett enmannstelt


DobbelNilssen

Anbefalte innlegg

Sitter å leser litt om superlette telt type Hilleberg Akto, Helsport Ringstind SL og lignende, og lar drømmene fare med om lette sommerturer i fjellhejmen :smile: Kanskje på tide å oppgradere sommerutstyret...

Noen som har noen erfaringer å by på ? Stikkord er:

  • Vekt
  • Solid konstruksjon --> Tåle tøft vær, vind osv
  • Tåle røff bruk
  • "God plass"
  • Praktiske løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Leste litt om dette teltet/tarpen med innertelt, er produsert av noe av det sterkeste stoffet som er tilgjengelig slik jeg kan forstå. (Cuben fiber)

Løsningen er tredelt, kan brukes som kun tarp/yttertelt eller med innertelt og evt endevegg. Totalt vekt på alle tre deler er ca 800g eksklusiv stenger (du kan bruke vandrestaver slik som på bildene). Løsningen har i tillegg plass til to og gir dermed masse plass til evt. utstyr.

http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Shelter-Reviews/Hyperlite-Mountain-Gear-Echo-II-Shelter

Bare et innspill, har ikke testet dette selv men ser fristende ut. Prisen er noe høy :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på Hilleberg sin Alko instruksjons video og det ser ut som et utrolig praktisk telt.Tar jo nesten ikke plass i sekken heller :-)

Dyrt er d men det virker som man får kvalitet for pengene.

Noen som har erfaring med Ringstind SL ? Har god erfaring med Helsports sommer og vintertelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Ringstind SL og har brukt det i 6 netter. Er stort sett fornøyd men dette teltet er så tynt/lett at det er skremmende og jeg venter det skal rakne når som helst. Det har allerede gått opp i sømmen i enden av stangkanalen. Skulle ønsket Helsport spanderte noen gram ekstra med forsterkninger her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Ringstind SL og har brukt det i 6 netter. Er stort sett fornøyd men dette teltet er så tynt/lett at det er skremmende og jeg venter det skal rakne når som helst. Det har allerede gått opp i sømmen i enden av stangkanalen. Skulle ønsket Helsport spanderte noen gram ekstra med forsterkninger her og der.

Takk for tilbakemelding. Registrerte at teltet var utrolig lett, under kiloet. Å spare vekt går helt sikkert på bekostning av noe. Tror kanskje jeg heller en knapp mot Akto, har hørt mye positivt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Registrerte at teltet var utrolig lett, under kiloet. Å spare vekt går helt sikkert på bekostning av noe. Tror kanskje jeg heller en knapp mot Akto, har hørt mye positivt om det.

Har hatt siden 2005. God plass til både meg og hunden, en stor Labrador. Raskt å sette opp, raskt å pakke ned. Bruker Jervenduken tisom tarp, den er jo med likevel. Et tips. Jeg har et gammelt telt som jeg bruker til litt av hvert, bl a så river jeg strimler på en 5 - 6 cm bredde og et par meters lengde som jeg bruker til barduner i stedet for vanlig nylonbarduner. Dette for å minske slitasjen på telttaket. En gammel rotstokk til en fluestang er teltstang.

post-6671-0-10431900-1357341664_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Hilleberg Akto som ble kjøpt inn for noen år siden til en ukestur på sommeren.

Praktisk og greit telt, men det eneste jeg savner er en bedre ventil et sted. Det blir en del kondens når det er kaldt.

En natt ned mot nullpunktet så blir det ganske mye kondens.

Jeg kjøpte mitt telt på eBay. brukt en eller to ganger fra UK. prisen ble ca. 1700,- ferdig levert på døren.

http://www.ebay.com/...cat=0&_from=R40

Jeg vurderte også et par modeller fra MSR, blant annet MSR Zoid, men alle alternativene her var enten veldig lave eller så hadde de ikke særlig plass til bagasjen.

Helsport Ringstind light er sikkert også et bra telt. Enmannsmodellen er opgitt til 1,4kg og 2 manns modellen er 1,6kg.

http://www.skittfisk...CFW3KtAodvFcAWQ

http://www.skittfisk...CFczHtAodXQMAdA

Hilleberg akto er vel også ca. 1,4kg. med plugger og alt.

Jeg har ikke prøvd Ringstind, men skulle jeg kjøpt teltet i dag så hadde jeg nok kanskje vurdert en Ringstind light 2.

Hilleberg akto har akurat plass til en person ine i teltet, ja kanskje to hvis de er ekstra godt kjent, og med en sekk i forteltet så er det akurat plass til primusen i åpningen.

I sommer kjøpte jeg meg en tarp for å få litt mer tørr uteplass forran teltet. Jeg bor jo på vestlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Hilleberg Akto som ble kjøpt inn for noen år siden til en ukestur på sommeren.

Praktisk og greit telt, men det eneste jeg savner er en bedre ventil et sted. Det blir en del kondens når det er kaldt.

En natt ned mot nullpunktet så blir det ganske mye kondens.

Jeg kjøpte mitt telt på eBay. brukt en eller to ganger fra UK. prisen ble ca. 1700,- ferdig levert på døren.

http://www.ebay.com/...cat=0&_from=R40

Sjekket med eBay. Prisen lå på 400 dollar. Noe dyrere enn ditt. Hvordan kan man da få det fra UK når prisen er oppgitt i dollar? Men så vet jeg heller ingenting om eBaykonseptet. En ting til; har lest at Hillebergs telt ikke kan selges direkte fra USA til Europa, er det andre regler for UK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med eBay. Prisen lå på 400 dollar. Noe dyrere enn ditt. Hvordan kan man da få det fra UK når prisen er oppgitt i dollar? Men så vet jeg heller ingenting om eBaykonseptet. En ting til; har lest at Hillebergs telt ikke kan selges direkte fra USA til Europa, er det andre regler for UK?

eBay er internasjonal og det er som oftest privatpersoner som selger. Hvis selger er fra UK så blir prisen oppgitt i £ og betalingen skjer enklest via PayPal.

Varen sendes da fra en privatperson og kan sendes som gave. Du slipper da toll og moms.

Skal du handle fra USA så er det noen firmaer og nettbutikker som ikke sender utenfor USA og Canada. Da kan du opprette en postboksadresse hos f.eks. http://www.jetcarrier.com/

De tar imot pakken din i USA, samler sammen alle pakkene dine hvis du har handlet mer en en pakke fra flere selgere, og pakker disse i en pakke som sendes til deg i Norge.

Handler du med privatpersoner i utlandet så betaler du via PayPal, men handler du fra en nettbutikk eller et firma så er det ofte enklest med et kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at Hilleberg Akto koster $465,- hos Amazon.com. dette blir med dagens dollarkurs ca. 2580,- NOK. Er litt usikker på fraktkostnadene fra USA, men dette virker som en akseptabel pris.

Hos Amazon.com.uk koster samme teltet £400,- Dette blir ca. 3610,- NOK

Fra Amazon i UK får du truket av 20% VAT som blir ca. 720,- NOK, men så må du beregne 25% norsk Moms + et tollklareringsgebyr til posten på litt over en hundrelapp.

Amazon er en seriøs nettbutikk som sender til Norge.

Eller hvis du skal slippe ekstra billig så har vi jo Terra Nova. jeg kjenner ikke noe til dette teltet men det er i hvert fal billig.

http://www.amazon.com/gp/product/B007NMCZ9W/ref=pd_sim_sbs_sg_9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for tilbakemeldinger :-)

Akto virker som et bunnsolid og gjennomprøvd telt så har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe det. Koster litt mer, men virker som kvaliteten er veldig bra.

Gleder meg allerede til å ta det i bruk, utrolig hvor dagdrømmene kan fare av sted når en fantaserer om nytt turutstyr :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay er internasjonal og det er som oftest privatpersoner som selger. Hvis selger er fra UK så blir prisen oppgitt i £ og betalingen skjer enklest via PayPal.

Varen sendes da fra en privatperson og kan sendes som gave. Du slipper da toll og moms.

Skal du handle fra USA så er det noen firmaer og nettbutikker som ikke sender utenfor USA og Canada. Da kan du opprette en postboksadresse hos f.eks. http://www.jetcarrier.com/

De tar imot pakken din i USA, samler sammen alle pakkene dine hvis du har handlet mer en en pakke fra flere selgere, og pakker disse i en pakke som sendes til deg i Norge.

Handler du med privatpersoner i utlandet så betaler du via PayPal, men handler du fra en nettbutikk eller et firma så er det ofte enklest med et kredittkort.

Takker for godt og informativt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for tilbakemeldinger :smile:

Akto virker som et bunnsolid og gjennomprøvd telt så har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe det. Koster litt mer, men virker som kvaliteten er veldig bra.

Gleder meg allerede til å ta det i bruk, utrolig hvor dagdrømmene kan fare av sted når en fantaserer om nytt turutstyr :smile:

Jeg har hatt Hilleberg Akto og byttet det med et Helsport Light 2 som kun brukes som solotelt. Kvalitetsmessig så vil jeg påstå at disse to teltene er jevnbyrdige, og konstruksjon og form er veldig likt. Fordelen med Ringstind Light 2 er at det er større, til tross for at vekten er den samme. Det er 20 cm lengre og har 20 cm bedre sittehøyde og er en del bredere. Spesielt på vinteren (ingen av disse er vintertelt, men jeg har brukt mitt Ringstind Light på et par korte vinterturer) så setter jeg pris på litt ekstra plass i lengde og høyde. mye pga tykkere sovepose og generelt mere styr med av-/påkledning etc. Jeg er 185 cm høy og man skulle tro lengden på Akto var helt grei, men jeg irriterte meg stadig over at det var litt kort. Og også over at høyden var litt liten.

Jeg liker ogå ventilasjonen i Ringstind Light bedre enn i Akto. Ringstind Light har justerbar ventilasjon nede i fotenden, som du kan lukke helt om du vil, og åpne helt for maks lufting. Det er veldig greit å kunne justere luftingen kalde høstnetter.

Jeg har også et Ringstind Superlight 1-2, det veier under kiloen og brukes når vekt teller mest. Det er noe mindre, omtrent på størrelse med Hilleberg Akto, dog noe bredere.

At Helsport Ringstind Light 2 er billigere enn Hilleberg Akto er jo heller ingen ulempe om man skal handle førstnevnte.

Jeg har selv flere modeller av både Hilleberg og Helsport, og har ingen spesielle preferanser annet enn at begge har veldig gode telt og selv liker jeg enkelte modeller fra begge for litt ulikt bruk.

Du får forøvrig Ringstind Light 2 på XXL for kr 2699,-, billigste pris jeg finner for Hilleberg Akto er kr 4347,-, alt i følge prisjakt.no.

Jeg har også fått sydd på to ekstra bardunfester på mitt Ringstind Light, sendte inn ytterduken til Helsport og de sydde på disse gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er storfornøyd med mitt Akto-telt og har hatt mange fine overnatninger i det. Lita som jeg er får jeg god plass til både meg selv og storsekken i innerteltet og det er genialt enkelt å slå opp, selv i blinde/mørke. (Fint om man må slå opp leir og er sliten.) Og det veier og bygger minimalt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Hilleberg Akto og byttet det med et Helsport Light 2 som kun brukes som solotelt. Kvalitetsmessig så vil jeg påstå at disse to teltene er jevnbyrdige, og konstruksjon og form er veldig likt. Fordelen med Ringstind Light 2 er at det er større, til tross for at vekten er den samme. Det er 20 cm lengre og har 20 cm bedre sittehøyde og er en del bredere. Spesielt på vinteren (ingen av disse er vintertelt, men jeg har brukt mitt Ringstind Light på et par korte vinterturer) så setter jeg pris på litt ekstra plass i lengde og høyde. mye pga tykkere sovepose og generelt mere styr med av-/påkledning etc. Jeg er 185 cm høy og man skulle tro lengden på Akto var helt grei, men jeg irriterte meg stadig over at det var litt kort. Og også over at høyden var litt liten.

Jeg liker ogå ventilasjonen i Ringstind Light bedre enn i Akto. Ringstind Light har justerbar ventilasjon nede i fotenden, som du kan lukke helt om du vil, og åpne helt for maks lufting. Det er veldig greit å kunne justere luftingen kalde høstnetter.

Jeg har også et Ringstind Superlight 1-2, det veier under kiloen og brukes når vekt teller mest. Det er noe mindre, omtrent på størrelse med Hilleberg Akto, dog noe bredere.

At Helsport Ringstind Light 2 er billigere enn Hilleberg Akto er jo heller ingen ulempe om man skal handle førstnevnte.

Jeg har selv flere modeller av både Hilleberg og Helsport, og har ingen spesielle preferanser annet enn at begge har veldig gode telt og selv liker jeg enkelte modeller fra begge for litt ulikt bruk.

Du får forøvrig Ringstind Light 2 på XXL for kr 2699,-, billigste pris jeg finner for Hilleberg Akto er kr 4347,-, alt i følge prisjakt.no.

Jeg har også fått sydd på to ekstra bardunfester på mitt Ringstind Light, sendte inn ytterduken til Helsport og de sydde på disse gratis.

Helsport hat absolutt noe å fare med både når det gjelder pris og kvalitet. Er fornøyd innehaver av Helsport Børgefjell og Svalbard. Ikke minst er kundeservicen ved feil og reklamasjoner strålende. Liker vekten på Ringstind superlight, men har vel noen tanker om at vekt og styrke i materialer har en sammenheng. Nordpå der jeg bor skifter været ofte brått og brutalt så jeg må et telt som tåler litt vind. Hvilke erfaringer har du der ?

Takk for god tilbakemelding om Ringstind, skal sjekke teltet nærmere ut når jeg kommer meg i en butikk som har det inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt ny info som kanskje også andre kan ha interresse av.

Det ligger en Hilleberg akto til salgs på eBay. Det oppgis at den er litt falmet av solen. Dette fikk meg til å tenke litt på effekten av UV-stråling og jeg sendte derfor et spørsmål til Hilleberg.

Hilleberg bekrefter at et "solbrendt" telt ikke på langt nær kan forventes å ha den samme styrken mot rifter som et nytt telt.

Slike skader dekkes heller ikke av noen slags garanti.

Ref.:

http://hilleberg.se/sv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt noen rykter av Helsport Fjellheimen Superlight og komme ri 2 og 4 manns versjon. 3 manns veier 1,95 kilo. Så 2 manns versjonen der kunne kanskje være noe. Men det koster en del da.

Andre telt som er lette:

Hilleberg Anjan 2, veier 1,7. Anjan 3 veier 1,9.

Exped Vela 1, veier 1,5. Er litt lignende konstruksjon som Akto og Ringstind

MSR Hubba HP 1 mann, Veier 1,36 kilo

Terra Nova har mange telt fra 700gr og opp til 2 kilo.

Finnes mye annet og fra utlandet men mange har mye netting i innertelt. Kan bli litt trekkfull på fjellet. 'Har et slikt selv som er 1,7 kilo, der er det dog nok duk nederst på innertelt til at det ikke trekker på en. Fordel er masse veldig bra lufting så man ikke blir "kokt" når sola kommer på teltet. https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012. Finnes og i 1 manns. De har og 2 manns ned mot kiloen men da blir det bare netting igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.