Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere til nytt Canon-hus: 7D eller 650D


Harald.1993

Anbefalte innlegg

Eg har lenge brukt Canon sitt 450D til å ta bilete med, men har kommet så langt at eg føler eg treng ein oppgradering. Eg har litt pengar å legge i dette, og først falt valget mitt på størstebroren innan cropkamera, Canon 7D. Etter å ha lest og sjekka ut dette på nettet har eg funnet ut at mange meiner 650D er eit like bra kamera reint biletemessig, og dette er det som veg mest for meg. Det at kamera veg mindre og samtidig er noko billigare gjer at dette fort blir like aktuelt. Eg veit at lågare vekt og lågare pris må vegast i mot treigare serieopptak, dårlegare værtetting og dårlegare søkar, men særleg vekt og størrelse peiker mot 650D for meg som går mykje på tur. For å oppsummere:

For 7D: Robust, raskt, god søkar og lang batteritid

For 650D: Vekt, størrelse, bedre fokus på video, må ikkje kjøpe CF-kort og pris.

Planen var å investere i eit kamera eg kunne ha i mange år, men ikkje gå over til fullformat. Det skurrer likevel litt i hovudet mitt at det beste alternativet er ein nyare versjon av same kamera når det finnes to dyrare seriar. Er det nokon av dykk som har peiling på dette som kan seie om eg har tenkt rett, eller om dei større og dyrare kameraene har noko meir å by på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foruten å ha bedre værtetting så skal 7D også tåle en del røffere behandling siden "skjelettet" er lagd av metall og ikke plast slik 650D er, hvilket også forklarer vektforskjellen.

Det har blitt gjort diverse forsøk, både planlagte og ikke, på 7D og det tåler mye før det kneler. Feks, her går de inn for å ødelegge det og her er det på tur i Antarktis

Men det viktigste spørsmålet er hva du skal bruke det til. Er det "bare" for å ta bilder av turen til å mimre over, vise for venner&familie eller legge ut på en blogg/facebook/etc, så kan et P&S være både billigere, lettere og mer robust enn 650D, uten at du mister for mye på bildekvalitet/oppløsning.

Hvis du derimot skal drive fotografering på tur, så kommer det an på hvaslags fotografering og på hva slags turer. På filming så vinner 650D, men på action-fotografering og kjipt vær så vinner 7D, osv osv, så da avhenger det jo av hvilke funksjoner og egenskaper som er viktigst for deg slik at du lettere får tatt de bildene du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer litt an på bruk. Bildemessig er det nok ikke så stor forskjell. Begge er crop-kamera. 650D har nyere(Digic 5) bildeprosessor enn 7D(Digic 4) men 7D har 2 stk.

7D er laget i magnesium, mens 650D er i plast. Og bedre tetting mot smuss på 7D.

Det blir litt forskjell på når det gjelder seriefoto, spesielt på RAW. Selv prøver jeg ta alt av bilder i RAW. Men f.eks på en liten havørnsafari tidligere i år så måtte jeg gå over til Jpg da min 550D ikke er raskt nok til at jeg kunne bruke RAW da.

Canon har jo og kommet med 6D nå. Et fullformatkamera i lite hus. Veier mellom 650D og 7D. Dog kommer det an på linseparken dine om fullformat er noe, man får jo annet utsnitt og EF-S linser passer ikke.

Selv er jeg litt i tvil hva jeg vile valgt selv. Jeg har jo 550D. Når det skal byttes ut så ville det ideelle for meg være f.eks 7D type kamera for "å arve" linsene. Så et speilløst mindre kamera i tillegg som jeg tar med på de fleste turer hvor vekt teller mye. Da har jeg 7D til hjemmebruk. Fullformat frister litt men må jo da ha ny linsepark så det vil bli veldig mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto foran samme valg som deg for tre-fire år siden. Jeg skulle oppgradere fra 450D og valget falt til slutt på 7D. Vel hjemme etter første fotoseanse med 7D ble jeg meget skuffet over bilderesultatene. Bildene virket myke og litt ute av fokus i forhold til bildene fra 450D. Jeg trodde først det var noe i veien med 7D og begynte å google det og fant mange forumtråder som gikk på dette hvor flere mente det var problemer med 7D (google EOS 7D focus issues, eller EOS 7D out of focus og dere ser hva jeg mener).

Jeg kom etterhvert i kontakt med to fotografer her hjemme som ville se på bildene mine (bla bilder jeg tok av sønnen min på håndballkamp med Canon 70-200/2.8 objektiv). Konklusjonen fra begge var at bildene var skarpe men krevde en del etterbehandling. Jeg slo meg etterhvert til ro med dette men det ble til at jeg som oftest droppet etterbehandlingen med dårlige bilder som resultat.

Selv om jeg er en amatør og du ikke bør legge for stor vekt på dette vil jeg råde deg til å be om å få låne kameraet i butikken før du kjøper. Dette gjelder uansett hvilket hus du velger. Det er ikke sikkert du får bytte det inn igjen etter du har kjøpt det: jeg gikk tilbake til Japan Photo dagen etter jeg kjøpte 7D og spurte om å få heve kjøpet da jeg var missfornøyd og det fikk jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er en amatør og du ikke bør legge for stor vekt på dette vil jeg råde deg til å be om å få låne kameraet i butikken før du kjøper. Dette gjelder uansett hvilket hus du velger. Det er ikke sikkert du får bytte det inn igjen etter du har kjøpt det: jeg gikk tilbake til Japan Photo dagen etter jeg kjøpte 7D og spurte om å få heve kjøpet da jeg var missfornøyd og det fikk jeg ikke!

Eventuelt bestille på nett siden det er (hvis ikke det er endret nylig) 14 dagers angrerett på nettkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil være litt frekk kan du jo prøve begge på elkjop sin 30dagers fri returrett. http://www.elkjop.no...rygghet����

Prøv den du har minst tro på først - bytt og prøv det andre. Eventuelt lever inn igjen det også og kjøp fra annet sted selv om det moralske nok er å handle det fra elkjøp. På 650 m 18-55 er det jo samme pris på elkjøp og billigste nettbutikk så på den er det jo like greit å handle på Elkjøp men 7d sparer man ca 1000kr på å handle hos Japan photo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 650D er ett nyere kamera enn 7D. Derav også bildekvaliteten.

men:

Hvis du venter noen måneder så kommer 7D MK II. Da er det egentlig ikke noe å lure på.

http://www.canonrumo...k-ii-specs-cr1/

Hvis du ikke vil vente noen måneder så ligger det også en del brukte 7D på foto.no. Dette er som regel trygge kjøp.

Where will the EOS 7D fit?

Some mentions about who the EOS 7D Mark II is going to be marketed too. It’s suggested the camera will be “firmly” aimed at the nature and sports market. The 10fps feature we and others have been told about is a big part of the plan. The camera will also get some technologies from the EOS-1D X, like the AF system and noise performance. While it may not have 61 focus points, the performance could be on par.

A different megapixel count of 21mp has also been mentioned. There’s a good chance various configurations of test cameras exist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ynskjer du betre biletekvalitet, så oppgraderer du til fullformat eller kjøper betre optikk. Du kastar pengar ut av vindauget ved å kjøpe 650D eller 7D for biletekvaliteten si skuld. Skilnaden mellom desse og 450D er mest av akademisk interesse; i praksis vil ein slite med å skilje dei. Dersom du likevel skal kjøpe eit av dei, er 7D det rette valet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange titalls tusen har du tenkt å investere i glass?

Hvis tallet er 0, så bør du vurdere moderne speilløse kameraer. Sats da heller på Panasonic MFT eller Canon Powershot etc.

(Det sagt så er Canon 600D praktisk talt samme kameraet som 650D og det går for under 4000,- nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal velge 7d om du ønsker:

1. Stort kamerahus med godt grep

2. Rask og presis autofokus

3. Rask skuddtakt

4. Bedre betjening under bruk

Du skal velge 650d om:

1. Ønsker lite kamera

2. Vridbar skjerm

3. skuddtakt og autofokus ikke er så viktig

Autofokus på video som enkelte har nevnt her vil jeg ikke legge mye energi på, ja du har autofokus når du filmer men den er bortimot ubrukelig uansett. Er dette ett viktig punkt finnes det andre systemer som er bedre på markedet i dag.

Om du ser forskjell på bildekvalitet på 650d/7d og 450d som du har i dag spørs vel egentlig på brukeren, jeg ser greit forskjell på en ubehandla fil fra 7d/650d kontra 450d. Jeg personlig hadde ikke vært i tvil hvilken av de jeg skulle valgt, men alle har forskjellige preferanser.

For ordens skyld jobber jeg med salg av kameraer, men siden jeg selger det meste av kamerautstyr anser jeg dette som greit å skrive mine betrakninger av hva du skal velge :) Svarer som privat Canonbruker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for svar. Har nå bestemt meg, men endte ikkje opp med nokon av alternativene. Kjøpte i dag Canon 6D med 24-105mm f/4.0. Det blei ein del dyrare enn planen var, men trur det var verdt det. Har berre fått prøvd meg litt no i kveld, men bileta imponerer, særleg i svakt lys. Blir vel 50mm f/1.4 neste. No har eg brukt dimmepengane på førehand, skal utnyte mulighetane i indre Troms til å ta bilder. De vil nok sjå meg igjen i fotokonkurransetråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.