Gå til innhold
  • Bli medlem

Forumets komprimering av bilder (Spin-off fra fotokonkurransen)


ods

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis gjort endringer i forhold til den opprinnelige versjonen av Fjellforum når det gjelder hvordan bilder behandles. I dagens versjon kommer bildene opp i en dårligere kvalitet enn det bildet en legger inn. Dette gjelder spesielt skarpheten som blir tydelig redusert. Dette synes jeg er uheldig. Når en klikker på et miniatyrbilde, dekker det hele skjermen i bredden (min skjerm har bredde/høyde-forholdet 16/10). Det betyr at bilder i såkalt four/thirds-format mister en del av bildet (øvre og nedre del).

Noen brukere benytter tydeligvis en forskjellig metode hvor bildet kommer opp i opprinnelig størrelse med en gang. Disse bildene beholder tydeligvis den opprinnelige skarpheten Hvordan gjøres dette.

Jeg ser at på peakbook blir bilder som følger turrapporter mye skarpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det gamle forumet var det kun størrelsen på filene som ble sjekket. Var bildet under 600 Kb fikk man lastet det inn, men det krevde en del kunnskap om å redusere bildestørrelse/komprimere som mange ikke hadde.

I dette forumet kan vi (admin) regulere selv hvordan bildene blir behandlet, og settingene vi har nå er at bildene blir redusert til 1024x768 (var 760 men endret nå) og komprimert til 75 der 0 = No Compression 100 = High Compression

Regner med at det er bildekomprimeringen du reagerer på. Jeg trodde ikke at bildene faktisk ble beskjært som du skriver. Om det er tilfellet kan vi ikke ha det slik. Vi har en bildedatabase på 23-25000 bilder - og vi har ikke støtte for egen ekstern lagring, så derfor må vi være litt restriktive med dette. Vi fikk spesialavtale med leverandøren med større webhotell så vi har litt å gå på nå.

Om innstillinger blir endret - f.eks. at vi endrer thumbnailbredde fra 200 Pixel til 300 pixel, så øker størrelsen på samtlige thumbnails i hele forumet fra 10 år tilbake neste gang vi resynkroniserer postene.

Enig i at skarphet i bildene betyr veldig mye og jeg skal forske litt mer på det - eventuelt minske kompresjonen. Sitter på en liten bærbar nå.

De som legger inn de store bildene har de på eksterne leverandører og legger bare en lenke hit. Sparer båndbredde og lagerplass for oss, men samtidig er nok erfaringen at i årenes løp blir det ofte "døde lenker". Bilder flyttes - lenker endres osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endret komprimeringen på bildene i fra 75 til 60. Det vil kanskje bli en forbedring av bildene og tar gjerne i mot tilbakemeldinger på om det ble bedre og om noen ser noen forskjell.

Jeg har testet med alle slags bilder og har ikke klart å identifisere at det blir noen beskjæring av bildene @ods , setter pris på om du eller noen andre vil teste mer på dette - og bruk gjerne denne tråden. Disse innleggene flyttes til en egen tråd da dette var ment for kun fotos til konkurransen. Det er snart bare en uke igjen - og det kommer kanskje en nyhet om bedre premier om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen brukere benytter tydeligvis en forskjellig metode hvor bildet kommer opp i opprinnelig størrelse med en gang. Disse bildene beholder tydeligvis den opprinnelige skarpheten Hvordan gjøres dette.

Om du ikke vil bruke tredjeparts bildeopplasting kan man få til dette med Fjellforum sin galleritjeneste også. Må bare jukse litt.

Legg inn bildet i Galleriet ditt. Så klikker du på bildet til det dukker opp i "full" skjerm. Høyre klikk bilde og velg "kopier bildenettadressen" Så i posten du skriver velger du bilde knappen på verktøylinja og limer inn bildets adresse. :)

Adressen til dette bildet er http://www.fjellforu...7_10_809275.jpg

gallery_7957_10_809275.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.